pony van 20 jaar aanschaffen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cyrano

Re: pony van 20 jaar aanschaffen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:56

Less schreef:
Ik vind het vreemd dat er specifiek vanwege deze leeftijd kan worden gezegd dat Ts het paard niet zou moeten kopen.

De reden dat aankoop van een paard wordt afgeraden kan ook andere redenen hebben. Misschien kennen de mensen op stal het paard wel anders/beter en raden het om andere reden af dan leefijd.

Daarom de vraag.

Het kwam bij mij meer over als negatief vanwege zijn leeftijd.
Vandaar mijn wedervraag Knipoog

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:11

Ik zou nooit een ouder paard kopen, om heel veel redenen niet.
maar vooral omdat je hem dan maar zo kort kunt hebben.
De jaren vliegen voorbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 07:48

Even het hele topic gelezen.......

Ook ik zeg doen! Pling
Ik zou werkelijk iedereen een ouder leerpaard willen aanraden, jonkies zijn er genoeg, maar een ouder paard met een goed niveau, dat de nodige ervaring heeft..... die zie je niet veel. Heb altijd het idee dat die in NL niet zo gewaardeerd worden, daarom zijn ze ook neit erg duur. €3500,- is een koopje voor zo'n dier, echt. En wat je zegt, loopt nationaal en is bom-proof..... zo'n beest is goud waard..... echt, echt waar Lachen Lachen

Ouderdom is geen reden om een paard niet te kopen..... ouderdom met gebreken wel. Ouderdom en op B-niveau ook. Maar oud mét ervaring, mét niveau, nationaal gelopen..... daar kun je zó gruwelijk veel van leren Ja

DOEN!!!
(als ie op alle punten goedgekeurd wordt natuurlijk)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 07:59

vagebondlove schreef:
Ja dat is zeker waar dat alles een gok blijft ,
daarom twijfel ik ook. Maar hij is nu nog wel erg fit , er staat bij ons op stal een pony van 16 en dat paardje van 20 lijkt zelfs 2 jaar jonger , Kijk als hij nou heel oud leek en niet meer op conditie was dan had ik er niet eens over nagedacht
Cyrano : dankje , ik heb ergens zo een gevoel dat ik ook eens mijn hart moet volgen Lovers

Dat maakt dus echt helemaal niets uit.
Ik heb er 1 gekent die 36 was en al jaren er echt oud uit zag.
1 van 15 die helemaal fit was en ineens een hartaanval kreeg.
en 1 van 19 die jonger dan 10 jaar werd geschat, zich af en toe gedroeg als een puber en ook ineens een hartaanval heeft gehad.

Tuurlijk, gebeurt ook bij jonge paarden, maar fit ogen en echt fit zijn is zeker wat anders in mijn ogen.

Verder niets op tegen om een oudje te kopen, al zal ik het nooit zelf doen. (Maar dat is omdat ik van het jonge en leren van elkaar houd.)
Als die helemaal goed gekeurd is zou ik er wel voor gaan aangezien hij/zij wel echt klinkt wat je wilt. Maar laat hem wel helemaal goedkeuren.
Maar de prijs vind ik erg hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:02

Zonder meer waar, al kun je zelf aan de fitheid van je paard heel wat doen, gelukkig Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:49

Wat ik zelf eng zou vinden is dat ik misschien over 5 jaar al afscheid moet nemen of dat ie over 5 jaar gewoon met pensioen moet..dat je er dus niks meer mee kan en dat ie toe aan zijn ouwe dag..verkopen doe je dan niet meer en misschien wordt ie dan nog wel 30. Tuurlijk kan een jong paard ook opeens ongeschikt worden voor datgene waarvoor je hem kocht maar die kans is toch kleiner en een jonger paard verkoop je sneller (stel dat ie nog voldoet als recreatiepaard of grasmaaier) tja ik vind het lastig..ik was zelf gegaan voor een iets jonger paard!

Waarom wordt ie eigenlijk nog verkocht op deze leeftijd?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:55

Je moet zelf voor je gevoel gaan en als dit goed voelt gewoon doen! Ik heb ongeveer 2 maand geleden een merrie van net 9 jaar gekocht. Ze zou M niveau aankunnen, had ervaring met wat wedstrijden en werd veel buiten gereden dus bomproof. En het was ook voor een betaalbare prijs (3250€ incl. hoofdstel, zadel, 5 dekjes, 4 dekens, halsters etc.).

Dit om even te laten zien dat er wel paarden te vinden die jonger zijn en die net zo veel kunnen (en betaalbaar zijn).

Echter moet er voor jou gevoel wel een klik zijn en als je het risico wilt en durft nemen moet je dat gewoon doen Lachen .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:01

Ik zou sowieso even kijken wat de reden van de verkoop is op deze leeftijd.

Maar ik val niet zozeer over de leeftijd, maar ik vraag me wel af, waarom je zoveel niveau-eisen hebt terwijl jij er voornamelijk recreatief mee wilt rijden.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:01

Mijn pony heb ik gekregen toen ze 24 jaar was.
Reed er toen ook nog wedstijden mee enz. (dressuur en springen)
Ze heeft op haar 28 een peesblessure gehad waardoor ik niet meer in een bak mag rijden, maar alleen nog op de verharde weg.
Inmiddels is ze 30 en heb er nog steeds plezier van.
Ik hobbel nog zo'n drie keer per week een rondje buiten maar dat vind ik prima.
Oke ik had liever een wedstrijd paard gehad maar dat kan altijd nog.
Voor je het weet is ze er niet meer dus ik geniet er gewoon van!
Als ze helemaal niets meer kan zie ik wel weer. Lachen

Succes met je keuze!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:58

Ook een jong paard kan zijn been breken, koliek krijgen, noem maar op.
Als dit paard precies is wat je zoekt, waarom niet?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:04

lastige keuze hoor, pff.. Het is maar net wat je wilt. Ik vind niet dat het realistisch is om met zon paard nog intensief wedstrijden te gaan rijden.. dus als je dat nog wel ergens wilt, kan dat gewoon niet. (misschien eerst wel, maar met een oud paard moet je er gewoon rekening mee houden) Verder is het idd zo dat de kans er is dat je m maar een paar jaar heb.. maar dat heb je altijd met dieren. Als de klik er is, en het voelt goed.. en je blijft realistisch over dat je miss wat minder kan dan met een jonger paard zou ik het zeker doen!

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:04

Ik zou het doen... .als jouw gevoel er goed bij is waarom niet....
Met een jong paard kan ook alles gebeuren.... een vriendin van mij had een veulen gekocht en toen die 3 was
ingereden enz. en toen die 4 was lag die dood in de wei door een hartaanval Huilen Nu heeft ze een paard van 20 di op en top fit is enz.
Dus zekerheid heb je nooit.... Volg je gevoel meid Haha!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:12

even een stipje ben wel nieuwsgiwerig of hij aangeschaft wordt:-)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:16

Mijn merrie is 19 en zo fit als een hoentje ,goed in conditie en loopt met gemak een m proef uit, springen doen we wat minder maargoed ...ik heb haar gekocht toen voor 1500 euro ,terwijl ze gewoon kwpn is en een dochter is van democraat (ook niet de minste), ben dr harstikke blij mee!

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 12:40

Silence schreef:
Ik zou sowieso even kijken wat de reden van de verkoop is op deze leeftijd.

Maar ik val niet zozeer over de leeftijd, maar ik vraag me wel af, waarom je zoveel niveau-eisen hebt terwijl jij er voornamelijk recreatief mee wilt rijden.

Ik eis niet zozeer nationaal niveau hoor , een M pony is ook goed .
Maar ik kan er natuurlijk wel hartstikke veel van leren ! , En voornamelijk recreatief doe ik omdat
ik dan rekening hou met de leeftijd van het paard , en dan af en toe een wedstrijd meepikken. Haha!
Ik heb gewoon echt ergens een gevoel van Doen! dus ik ga dit weekend weer kijken
En dan laat ik het wel even weten Pling
Ik heb er zelf wel een heel goed gevoel bij .... en ik kan niet wachten tot het weekend Bloos

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:43

Vraag je dan wel even wat de reden van verkoop is Knipoog en of je de keuringspapieren in mag zien..neem je ook iemand mee die er 'verstand' van heeft?

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:43

Gewoon lekker doen. Heb een paar weken terug ook nog een oudje gekocht, maar hij is verder fit genoeg en kan in princiepe dus nog jaren mee....
Een jong paard kan ook met 5 jaar dood zijn..

Succes met je keuze!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:44

ik wens je in iedergeval veel plezier....ben zeer benieuwt

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 12:45

Ja dat doe ik zeker , Het is wel een goed idee jaa om iemand mee te nemen dan ..
TnX Knipoog

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:14

ik wens je veel suc6 en ben erg benieuwd!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:38

Er is er maar 1 die er op komt te zitten en dat ben jij...
Als jij jer fijn en veilig op voelt is dat imo veel belangrijker dan wat je stalgenoten er van vinden....
Zou idd wel afdingen 3500 is een mooie VRAAGprijs, maar zou het niet de betaalprijs noemen....
Hij was al goedgekeurd zei je, zou voor de zekerheid sowieso overleggen met je eigen dierenarts, zij weten wel welke dierenartsen de regeltjes minder nauw nemen en welke wel te vertrouwen zijn...
Heel veel succes!!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:46

Ik zou het ook doen Lachen 20 is misschien wel al op leeftijd, maar als het paardje nog heel wat jaartjes mee kan. Je moet alleen in je achterhoofd houden dat je er mss veel eerder afscheid van moet nemen. Maar als er echt een klik is, beter een paard dat helemaal bij je past en waar je maar 5/6 jaar hebt van mogen genieten dan wanneer je straks een ander paardje koopt waar de klik minder groot is.. dan liever een paar hele fijne jaren en dan maar wat korter Lachen

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:50

ik zou het zeker doen Knipoog
ik heb mijn paard ook op die leeftijd gekocht en hij is nu alweer bijna 24!
ik heb er tot op de dag van vandaag totaal geen spijt van gehad,hij heeft nog energie genoeg Knipoog
ik ben benieuwd naar je beslissing!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:51

Als het klikt en je kan er mee doen wat je wil waarom niet?
Wel vind ik 3500 euro een belachelijk bedrag voor een 20 jarige ook al is hij bomproof en heeft hij internationaal gelopen.

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:58

ik zou het inderdaad ook doen Lachen. ook als er een klik zit natuurlijk want dat is het belangrijkste van allemaal.
maar idd 3500 is best wel een hoog bedag voor een 20 jarige