Arabieren en half arabieren praat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:45

Ismael ox zit ook in Ewald Lachen
Hier lieve foto van Ewald:
Afbeelding
mooie hals he Kwijl(lijkt beetje kort omdat ie hem helemaal in elkaar "duwt" zeg maar, hij zit aan ketting en dan loopt ie zover naar voren dat ie met zn kop naar beneden moet, hij leert het ook niet af, alles gaat om eten Haha! )

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 20:35

Mooie hals idd Anna-Jelly!
Waarom hebben jullie voor het Arabische ras gekozen, of voor iets waar arabisch in zit? Of was het gewoon toeval?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:11

Ik heb niet bewust voor het ras gekozen, maar ik liep tegen hem op en heb hem gekocht en hij bleek NRPS te zijn en toevallig met veel arabier Haha!

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 10:53

Ik heb er ook niet voor gekozen. toen ik bij Passion ging kijken bleek het vantevoren een Haflinger te zijn. maar toen ik er was vond ik het wel een heel rare Haflinger en hij zag er ook veel jonger uit Verward (hij bleek vantervoren 2,5 te zijn maar was dus net 2).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 12:39

100%, 75%, 50%, 42.5, 12.5..... Jeetje!
Zo werkt het niet hoor Lachen
Ten eerste is écht raszuiver een illusie. Je kan hooguit zeggen dat de bekende generaties van hetzelfde ras waren.
Verder gaan de genen van pa en ma in een grote pot. Bij een kruising is de helft van het ene, de andere helft van het andere ras. 50/50 dus. Tot zover is 50% juist.
Bij volgende generaties echter gaan weer alle genen uit die grote pot voor de helft door en wélke genen dat zijn.... Kunnen in principe dus net zo goed alle arabische als de andere genen zijn.
Je kan dus wel zeggen dat opa of oma een arabier was, maar 25% of zo is niet correct.

Oh, enneh, wij hebben twee Hispano-Arabes uit een typische arabier pa en typische andalusier ma. Raszuiver? Qua afstamming wel, maar die staan niet op papier.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 15:05

Leg eens verder uit Huertecilla? Ik heb gewoon het papier van mijn paard aan iemand gegeven en die heeft dat uitgerekent. Waarom staat er bij NRPS hengsten dan wél dat ze zoveel % arabisch of Anglo-Arabisch bloed hebben, dat zullen toch ook geen prutsers zijn, die hengstenhouders??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 16:22

Geslachtscellen, ei of sperma, bevat de helft van de genetische code van het ouderdier. Wélke genen dat zijn is volslagen willekeurig. Dat is juist het mooie en succesvolle van geslachtelijke voortplanting.
Eigenlijk weet je nu al waarom een % claimen onzin is.
Voorbeeld:
- je vult een bak met 50 rode (arabische) knikkers en 50 witte (andalusische) knikkers. Dit is het Eerste generatie kruising veulen.
- schudt de bak en pak er met je ogen dicht 50 uit: de kleurverdeling van die 50 knikkers is vrijwel zeker geen 25 wit/25 rood, dus géén 50% rood
- nu is dit maar één ouder, dus doe dit nog een keer om de andere ouder voor te stellen. Dus nog een bak met 50/50 rood/wit en daar pak je er weer blind 50 uit. Wéér zijn die 50 waarschijnlijk geen 25 rood en 25 wit.
- nu doe je de twee blind gekozen knikkers bij elkaar en.... de kans op 50 rood/ 50 wit is nihil en dat bij een voorbeeld dat beide dieren eerste generatie kruising waren. Kun je nagaan hoe dat met een andere ras of een tweede generatie erbij is.
In de praktijk is het nóg erger omdat de fokker de tweede of volgende generaties gaat selecteren op hun eigenschappen = clusters genen, waarmee je de willekeurigheid gaat beïnvloeden en de kans op 50, 25, 75, 12.5 of wat voor % dan ook nóg kleiner maakt.

'Ja, maar het % 'bloed' is toch wel hetzelfde!?' Nee. Je kruist namelijk helemaal geen bloed. Alleen maar één eicel met één spermacel en beiden bevatten maar één keer de helft van de genetische blauwdruk van pa en ma.

Voor alle duidelijkheid; ik zeg niet dat fokkers en dergelijke prutsers zijn. Alleen maar dat %s vermelden onzin is. Waarom dat gebruikelijk is? Waarom zou een veulen van een beroemde vader beter verkopen dan een veulen van een zeker zo goed paard dat beter vererft maar alleen niet die ene goede ruiter getroffen heeft?

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:44

Cheyenne kan natuurlijk nu niet achterblijven als HET ultieme voorbeeld van de arabier......ze is elegant, intelligent, leergierig, knuffelbaar, heeft wilskracht, temperament en is zeeeer aantrekkelijk.....
Afstamming: G. Basgier (1e premie pools gefokt) # Nicole (russisch)

Afbeelding

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:08

jah daar zit wel logica in, ik snap het ook wel, maar nu snap ik niet waarom ze dan gebruik maken van die %s??

Cheyenne Lovers

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:18

Dan ga ik het ook maar even over mijn kanjertje hebben.
Hij is 100% volbloed, zijn naam is Yewely Brahmat O.X. , maar zijn roepnaam is Bram ( V Branco, M Maroesjka )
Hij is geboren op 31-03-1982. Hij word nu dus 21 jaartjes oud. Hij is ontzettend lief en aanhankelijk maar erg eenkennig. Ik rij nog steeds op hem en les ook 1keer in de week met hem op een vereniging. Hij is ontzettend leergierig en werklustig. Ik ben voor de gein met hem vrijheidsdressuur aan het doen en dat pakt hij heel erg goed op!
Ik zal zo even een foto van dit kanjertje zoeken

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:16

Anna-Jelly schreef:
jah daar zit wel logica in, ik snap het ook wel, maar nu snap ik niet waarom ze dan gebruik maken van die %s??

Cheyenne Lovers

omdat er ander niet valt na te gaan hoeveel er geerfd is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:11

Ja, dát leg ik nu juist uit, is exact de grote onzin van het vermelden van die percentages; dát weet je nou net nooit.
Het aangeven van bv 25% omdat één grootouder arabier is, is klinkklare onzin. Want, 25% waarvan? Alleen van het aantal grootouders, meer niet en meer zegt het ook niet. Níets meer.
Dus: als je een % vermeldt ziet staan, weet je dat men daarmee probeert aan te geven wat de verhouding arabische of andere voorouders is en je weet nu dus ook dat dit behalve bij een eerste generatie kruising weinig zegt en al helemaal niets over de genenopbouw.

lovelygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:32

ik heb oook een arabiertje!!! half dan een halve newforst zit er ook in!
kijjk maar bij profiel maar daar is ze nie zo mooi hoor hahahaha

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:53

ik heb ook een halfbloedje!!!!

Misschien nog wel minder, maar mijn schat voert ook arabierenbloed!!
Mag ik dan ook mee praten?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:32

Oke, nu snap ik het Haha! Bedankt voor de uitleg Knipoog

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 12:50

Dus ik moet hieruit begrijpen dat bij een kruising tussen bijvoorbeeld een arabier en een new-forest het paard meer arabische genen in zich kan hebben dan new-forest genen en omgekeert? Lachen Ik denk dat bij Jeems het arabische overheerst.... Tong uitsteken

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:54

wat voor ouders hebbebn jullie arabiertjes dan?
De mijne heeft Baccarat ox. vader van vaders moeder.
En Nut ox. vader van moeders vader.
en de vaders van zn moeder is ook een arabiertje, maar daar weet ik de naam zo niet van!

Heeft iemand trouwens een foto van die Nut ox?

Arabica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:13

jamylover"]
[quote="Arabica schreef:
Hoi,

Mijn arabieren merrie (100%) heet Shariffa. Voor een foto zie mijn profiel.
Ze is super braaf, lief, knuffelig en ooh zo geweldig mooi.......

gr. Arabica

Haha, wat een geweldige fantasie heb jij zeg Slapen Dat beest is dus echt niet van jou Gaaaap
[/quote]

Hoe kom je daar nou bij?????? Shariffa is mijn merrie. Hier op de foto staat ze nog bij de fokker in training, mooi opgemaakt voor de foto.
Waar bemoei je je eigenlijk mee !!!! Misschien jaloers?????

pongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:02

ik verzorgde eerst een groepje arabieren alleen ze zijn naar italie toe 1 in hier gebleven maar verongelukt (carlos)en eentje is er nu uit italie terug naar nederland gebracht (rayyan)ik zal binnen kort wel een paar foto's erop zetten....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:13

De vader van mijn paard is Romeo Boy ox, crabbet gefokt.

De moeder van mijn paard is Fazara ox, puur egyptisch gefokt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:19

Hallo

Ik heb ook een half arabier ze is 75 % arabische
Het is een merrie van 8 jaar oud.
Ze is in 1994 veulenkampioen geweest en in 1998 had ze een 1ste premie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mammasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:06

Zijn er nog Arabische volbloeds die bij het AVS gaan starten?
Rijden jullie helemaal geen wedstrijden of gewoon niet bij het AVS?

8 Maart in Leusden, oefenproef met mogelijkheid om daarna voor punten te starten. Hartstikke gezellig en leerzaam!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:08

Ik rij nog geen wedstrijden Ben druk bezig met trainen en lessen... hoop over een half jaar ofzo eindelijk zover te zijn.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:41

mammasan schreef:
Zijn er nog Arabische volbloeds die bij het AVS gaan starten?
Rijden jullie helemaal geen wedstrijden of gewoon niet bij het AVS?

8 Maart in Leusden, oefenproef met mogelijkheid om daarna voor punten te starten. Hartstikke gezellig en leerzaam!

Helaas ook ik rij geen wedstrijden.
Ben ik ook niet van plan met haar
Ze is er te gestrest voor. en daarom hou ik haar lekker voor de recreatie Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:25

Mijn startkaart is aangevraagd, hopelijk heb ik hem binnenkort Verward
De vader van mijn paardje is Eduard en de vader van zn moeder is Apollo