'MIJN paard schrikt nergens van.'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: 'MIJN paard schrikt nergens van.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:31

Ik heb leren rijden op een pony die echt nergens van schrok. En dan bedoel ik ook echt: niet verstijven, niet aandribbelen, niet kijken. Dat beestje gaf gewoon echt nergens om, kon je een kanon naast afschieten. Ideale leerpony. Er zal vast wel iets zijn geweest maar ik zou niet weten wat, want ik heb daar nooit ook maar de geringste reactie van gekregen. En toch reden wij gewoon buiten en noem maar op, dus ook niet uitsluitend in vertrouwde omgeving. Die pony liet zich echt niet gek maken.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:31

Ja en nee griebels.
Ik vertrouw mijn paard 100 procent, alleen blijf altijd opletten!
dat is het probleem met het 100 vertrouwen, neem alsnog geen risico's onder het motto, dat doet mijn paard nooit.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:32

ik zeg dit ook wel eens, maar dan voor de grap, zoiets als: paard niet schrikken, ik heb je opgevoed. Maar dat is gewoon voor de grap.
natuurlijk kan een paard schrikken, altijd.
jij schrikt toch ook wel eens?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:35

Urielle schreef:
Ik heb leren rijden op een pony die echt nergens van schrok. En dan bedoel ik ook echt: niet verstijven, niet aandribbelen, niet kijken. Dat beestje gaf gewoon echt nergens om, kon je een kanon naast afschieten. Ideale leerpony. Er zal vast wel iets zijn geweest maar ik zou niet weten wat, want ik heb daar nooit ook maar de geringste reactie van gekregen. En toch reden wij gewoon buiten en noem maar op, dus ook niet uitsluitend in vertrouwde omgeving. Die pony liet zich echt niet gek maken.

Mijn eerste paard was ook zo, werkelijk onverstoorbaar. Ja
Op zich heel fijn, maar het was wel erg wennen toen ik na jaren alleen haar gereden te hebben weer op een ander paard ging rijden. Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:36

Bellarose schreef:
Mas schreef:
Nogal een open deur dit, nogal logisch dat elk paard kán schrikken, ik zie niet in wat er aan een dergelijke stelling voor discussie zou kunnen hangen...

Kom jij ze nooit tegen dan? De meiden die er 200% van overtuigd zijn dat hun paardje nooit schrikt..?

Nee, eigenlijk niet.
De paardenmensen die ik ken zijn zich erg bewust van de risico's en weten maar al te goed dat een paard altijd kan schrikken.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:37

meggiemeg schreef:
Wou dat het waar was dat mijn paard nergens van schrok, wat is dat dan ontzettend relaxed rijden zeg... Niet meer alert te hoeven zijn voor wat er om je heen gebeurt..

Haha echt hè Vork wou dat mijn vz paardje dat ook had (A)

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:38

\Ik zie het meest dat mensen het als excuus gebruiken om geen cap te dragen "ik vertrouw mijn paard door en door", dan krijg ik altijd een hele nare smaak van in mijn mond. Ieder paard kan iets doen, hoe verschrikkelijk je het ook vertrouwd.
Ik zal het ook geen moment ontkennen dat mijn paard schrikt, maar het gaat mij om de manier waarop ze schrikt. Er is heel veel voor nodig om te zorgen dat mijn paard zodanig in paniek raakt dat ik er geen controle meer over heb. Het ergste dat mijn paard in al die tijd heeft gedaan is verstijven, 3 galopsprongen maken ( maar na 1 ophouding staat ze ook meteen stil ), opzij springen of iets dergelijks.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:43

Ik heb ook wel eens zonder cap gereden Bloos Maar eigelijk is t wel waar wat je zegt Inujojo, elk paard kan schrikken etc. maar het is zo makkelijk 'gedacht' om hem niet op te zetten..
Eigelijk ook wel heel dom, op mijn vz paard zet ik hem wel altijd op alleen als ik klaar ben met rijden en een leuke foto wil laten maken in de bak maar zet m daarna weer op.

Op 2 andere haffies heb ik bijna nooit een cap op.. Heel dom maar het is zo makkelijk te denken van aah nou 1xtje niet wat maakt dat nou uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:46

Urielle schreef:

denk dat het ook een kwestie is van aangeboren karakter Ja

Mijn fries is behoorlijk verkeersmak, maar daar zou ik echt nooit mee kunnen als wat ik met mijn haflinger kon...

Wbt enge geluiden enzo.
Sabine liep ook met gemak over die plastic zeilen enzo Haha! Huilen van het lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:51

Ben het volledig met de stelling eens. Íeder paard kan schrikken, hoe mak ook.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:45

mairead schreef:
mii_jessy schreef:
Elk paard schrikt ergens van
De reacties zijn alleen bij ieder paard anders, en de ene schrikt sneller dan de andere.

Precies.
Elk paard kan schrikken; het blijven ten slotte vluchtdieren. Maar de ene zal heftiger reageren dan de andere.
Geef mij trouwens maar gewoon het type dat hoogstens even opzij springt en snel weer tot rust komt. Bloos Ik ben niet zo'n held meer en ik vind het erg eng als ze er vandoor gaan of een hele serie rare sprongen maken. Dat kan ook gevaarlijke situaties opleveren.

Maar dat ziet niet iedereen in volgens mij

Daarbij heb ik geluk de mijne draait of dr kont eromheen zeg maar dat ze het toch kan blijven aankijken, of ik heb 3 huppelpasjes Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:17

De mijne is behoorlijk bom-proof, heb in 7jaar dat ik hem heb nog niet opgemerkt dat ie ergens van schrok tijdens het buitenrijden. Uiteraard kan een paard ergens van schrikken, dus blijf wel altijd op mijn hoede.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:35

Of een paard snel ergens van schrikt of niet is niet alleen een kwestie van karakter! Ons paard was vroeger echt een schijterd, maar durft nu veel meer omdat hij altijd overal mee naar toe is gegaan en er een duidelijke leider op hem heeft gezeten met rijden. Hierdoor heeft hij meer vertrouwen gekregen. Als hij nu schrikt gebeurt er niet zoveel spectaculairs, hij springt opzij of zet de handrem erop. Alleen toen hij twee weken geleden geschoren was moesten we even omschakelen, hij is dan zo fris dat hij ook voor ons weer onverwachts uit de hoek kan komen. Door een plotselinge windvlaag is mijn man er bijna afgevallen omdat hij zo lomp opzij sprong en mijn man beide beugels verloor. Maar meestal is aan hem vrij goed te merken wanneer er een schrikreactie kan komen, en zijn we meestal voorbereid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:43

ik heb echt een paard gereden die gewoon nergens bang van was, maar schrikken kon ook zij.
Grote zeilen, plastic zakken, reflecterende hesjes om zijn hoofd, het maakte allemaal niets uit, kon alles doen met hem.
Echter, toen ze naast hem besloten op konijntjes te jagen, stond mijn paard iedere keer stil en te snuiven. Dit was echt een schrikreactie zoals die van mensen, hij trok verschrikt z'n hoofd omhoog, stond op de rem en keek snuivend rond, dan konden we weer verder ,haha.

Ik had een paard dat nergens bang voo rwas, maar schrikken kon ook hij, wellicht is dat een betere benaming?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:45

Natuurlijk kan ieder paard schrikken. Er zijn alleen wel hele grote verschillen tussen paarden. Tot voor kort had ik er een die 's winters voor elke windvlaag langs de bak vluchtte. Sinds anderhalf jaar heb ik een merrie die helemaal bomproof is. Zo'n zalig gevoel om op je paard te zitten en niet de hele tijd er op bedacht te hoeven zijn dat ze plotseling weg springt of rent. Ik neem geregeld ruiters met jonge paarden mee naar buiten die dan opeens ook veel rustiger zijn omdat mijn merrie helemaal nergens naar kijkt. Mijn cap doe ik wel altijd op; hoe kan ik het anders aan mijn dochter van 10 verkopen dat zij hem altijd op moet?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:48

mellamoshan schreef:
Ja en nee griebels.
Ik vertrouw mijn paard 100 procent, alleen blijf altijd opletten!
dat is het probleem met het 100 vertrouwen, neem alsnog geen risico's onder het motto, dat doet mijn paard nooit.

Je begrijpt me verkeerd... Met bovenstaande ben ik het eens, maar ik zei dat JE PAARD jou 100% moet vertrouwen Knipoog

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:59

ieder paard kan schrikken, hoe erg dat hangt van zijn karakter en temprament af. die van mij loopt langs trekkers en vrachtwagens enz. maar paaltje in de berm dan staat hij recht op. ik vind als iemand zegt mijn paard schrikt nergens van dan zeg je gewoon maar wat, want dan heb je het gewoon nog niet mee gemaakt Knipoog

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:01

Whahaha en dan altijd de opmerking er achter.
"Dat heeft ie nog nooit gedaan!!"
nee hehe eens moet de eerste keer zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:04

een paard blijft een paard, dus elk paard kan schrikken.. ik rijd een 19 jarige fries, super verkeersmak, maar ook die springt wel eens weg.. dus ik vind niet dat je kunt zeggen dat hij nergens van schrikt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:10

die van mij schrikt BIJNA nergens van Haha!. Alhoewel een kalkoen die net vanuit de struiken voor zijn voeten langs peerd wel spannend Lachen. Ik hoef wel niet zo op te letten op dingen die hij wel eens eng zou vinden. En dat is altijd weer afzien als ik op mijn zusjes paard rij, die schrikt werkelijk overal van. En dan wil ik nog wel eens dingen doen waarvan ik denk : Uhh oww dit is niet randeux...

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:21

Ik heb ook zo'n droogkloot die echt BIJNA nooit schrikt (soms tot frustratie's van de kleine kindjes die hem willen proberen op te jagen als hij los word gegooit Knipoog waarbij hij hun droog aan staat te kijken zo van; wat zijn jullie in hemelsnaam aan het doen? Gestoord )

Maar zelfs het makste en 'dapperste' paard kan altijd schrikken.
Het blijft een vluchtdier, dus het zal toch altijd een beetje op zijn hoede zijn.
Ik bedoel.. zelfs wij mensen shrikken wel eens van iets toch? *hoewel wij ook vrij nuchter zijn* heeft niks te maken met opvoeding of hoe mak je bent.. je hoeft maar net heel onverwachts verrast te worden oid..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:26

Ik kan je wel vertellen dat ik vaker ergens van schrok dan garinka. In de 14 jaar dat ik haar gereden heb is ze geschrokken van een motorbootje in het kanaal en uhm... uuuuuuuhm... verder niks. niet van de schoten van jagers, niet van enorme trekkercombinaties die hier veel voorkomen, niet van vrachtwagens, niet van de trein/spoorwegovergang, niet van een fanfare optocht, niet van de rally, niet van bladblazers/kettingzagen en andere lawaaierige tuingereedschappen, niet van inslaande bliksem nog geen 100 meter verderop op de elektriciteitskabels (man wat was ík bang!) I kheb nog nooit zo'n mak paard geken,t maar inderdaad, ze was wel geschrokken van het motorbootje in het kanaal, dus elk paard kán schrikken. Maar de een gewoon mindererg dan de ander Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:36

Qimm schreef:
Ik kan je wel vertellen dat ik vaker ergens van schrok dan garinka.

Hahaha, dat heb ik dan wel weer! *LOL*
Dan vliegt er een vogel op vanuit de struiken en zit ik met hartkloppingen en opgespannen spieren en kijkt zo'n paard eens op van 'Zeg lijp, had je die nou echt niet gezien? Gestoord '

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:47

griebels schreef:
Benfan schreef:
'als je een paard 100% vertrouwd dan ben je pas gevaarlijk bezig"

Je paard moet jou 100% vertrouwen!

Mijn paarden hebben altijd geleerd,

"als je je eigenaar 100% vertrouwd, dan ben je pas dom bezig"

Hoe je het ook wend of keert, een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je als eigenaar een inschattings fout maakt en het dier vertrouwd je volkomen dat het allemaal wel kan kun je ook ongelukken krijgen. Ga er niet vanuit dat als jij je paard 100% vertrouwd en het paard jou dat er dan niks kan gebeuren. Iedereen schrikt zich wel eens een hoedje om helemaal niks, dat heeft niks met vertrouwen te maken en toch kun je dan (mocht het paard schrikken) er naast liggen en bv je nek breken. Ik zou niet willen dat mijn paard mij 100% vertrouwd en ik zal dat hopelijk ook niet doen naar mijn dier toe, alleen maar om te voorkomen dat we niet als een stel domme schapen elkaar volgen en er heel slecht vanaf kunnen komen. Ik heb liever een paard dat mij 90% vertrouwd en denkt "maar dat doe je mooi zelf" dan dat hij als een of andere idioot denkt dat ik het allemaal wel beter weet (en goden! ik weet hoe ik me soms kan vergissen Ach gut )

Dus ja, beetje zelf nadenken aan beiden kanten werkt een heel stuk beter dan elkaar blindelinks te volgen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:05

Ik laat mijn paard geen dingen doen waarvan ikzelf niet 100% zeker ben dat hij het kan of durft.
Als ik twijfel nemen we gewoon een andere weg.
En schrikken kan altijd, maar als je bij een onverwachte beweging er al naast ligt, denk ik toch dat zitles geen overbodige luxe is.

Misschien heb ik heel makkelijk praten met een paard wat 99% niet eng vind, alleen stilstaat als hij verschiet, en nooooiiitt bokt of wat dan ook... Ik denk dat ik gewoon verwend ben met mijn paard Ja