Bokt alternatief voor dierenarts.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dipstaartje

Re: Bokt alternatief voor dierenarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:58

als ik iets zie aan mijn katten wat me niet bevalt ga ik het echt niet op bokt gooien maar bel ik de da
vooral als mijn gevoel zegt dat het niet klopt

en als er wat met mijn verzorg paard is bel/sms ik gelijk naar de eigenaar en dan vertel ik wat ik zie en dan moet die het bepalen
heb pas zoiets voor het eerst meegemaakt kom bij het paard heel dik ook voelde me er niet goed bij dus eigenaar gebeld die is gekomen en heeft de da gebeld

ik ga echt op mijn gevoel af mocht dat niet goed zijn dan bel ik

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:04

Kendra schreef:
En dus roept iedereen dan: bel een dierenarts!!!
En dan maar hopen dat ze het doen, toch?
En dat ergeren..ja ja ja ja. Maar soms ook wel weer een heel klein beetje prettig omdat we heel even kunnen laten zien wat voor grote verstandige meiden wij wel niet zijn Knipoog .

was dat maar zo Lachen

Ik snap het werkelijk niet, en om mij nou als verstandig mens te bestempelen is ook niet echt bijster slim Haha! Haha! Haha!

want ik ben veel, maar alles behalve verstandig Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:06

Dipstaartje, klopt, maar jij bent inmiddels geen 15 meer, hebt eigen geld, zeggenschap over je dieren en ook een redelijk verantwoordelijkheidsgevoel (tenminste, dat is even invulling van mijn kant *LOL* ).

Ik snap heel goed dat het voor een 15 jarige een stuk lastiger is.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:10

zap schreef:
Al vind ik ook hier: een dik been is hier ook niet iets waar je gelijk een da bijhaald . Even aankijken en ondertussen wat rondvragen is toch helemaal niet erg?

Tja, als je dat advies maar niet als reactie hier op Bokt zet. Een 'dik been' kan ook een acute peesblessure zijn (ook als het dier voor een leek/penny niet kreupel loopt) of een Einschuss (en als je verkeerd temperatuurt meet je misschien 37.8 waar ie eigenlijk 40.0 graden heeft).

Omdat wij niet naast het paard staan, kan het erg tricky zijn om advies te geven gebaseerd op info die je wordt verstrekt door iemand die je meestal niet kent en waarvan je het vermogen om dingen op te merken en juist te omschrijven ook niet weet.

Als je een normale band met je paardenarts hebt, dan is even een telefoontje plegen het beste. Hij kent waarschijnlijk diegene die die aan de lijn heeft, en kan dan beter advies geven.

Kijk, als er eenmaal een echte diagnose is gesteld, dán kan Bokt als een soort zelfhulpgroep fungeren, om ervaringen uit te wisselen en om elkaar te steunen. Maar dan pas, niet eerder....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:14

pcies............... wat moet ik nou met een bericht van mijn ponie loopt niet rad.............????

kan honderddertigduizend oorzaken hebben......... van rijtechnisch tot lichamelijk en het harnachement tussendoor.......

nou is het wel zo dat als een ts duidelijk uiteen kan zetten wat nou werkelijk de symptomen zijn, dat je dan het standaard ding kan zeggen wat daarbij hoort........... maar dan alsnog kan je vreselijk de plank misslaan

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:28

beantsje schreef:
suleilitha schreef:
De titel zegt het al. En natuurlijk is Bokt geen alternatief voor een dierenarts. Dokter Bokt is een samenraapsel van leken en zo hoort het ook te blijven.

Toch gaat mijn haar de laatste tijd regelmatig rechtop staan. Of het nou de bankcrisis is, de inflatie, de kredietcrisis, ik weet het niet, maar je ziet steeds vaker topics opduiken als: "mijn paard ligt de hele tijd en is dramatisch aan de schijt" of: "mijn paard loopt onregelmatig en is kreupel en ik weet niet wat ik moet".

Pffffft, de dierenarts bellen natuurlijk. Ziek is ziek en kreupel is kreupel en in beide gevallen is deskundige hulp noodzakelijk.

Het zal wel weer liggen aan mijn oude dag, maar mij is altijd geleerd dat je bij ziekte en kreupelheden de dierenarts moet raadplegen. Volgens mij is dat nog steeds zo, of ga ik nu toch echt achter lopen?

Je hoeft niet voor elk wissewasje de DA laten komen. Er is best een grijs gebied.
Voorbeeld; ik heb mijn DA eens gevraagd of het inderdaad nodig is om bij elke vorm van kreupelheid te bellen. Hij zei dat als een paard in stap niet kreupel is, alleen in draf, je het rustig een paar dagen mag aankijken.

Ook met ziekte is er een grijs gebied. Want wat is ziek? Een paard dat niet helemaal 100% fit is maar geen koorts heeft, hoest of andere ziekteverschijnselen heeft, dat zou ik ook even een paar dagen aankijken. en ook met kleine kwaaltjes zoals mok of kleine wondjes kan je best even zelf proberen te smeren.

Aan de andere kant kan je natuurlijk bij twijfel de DA gewoon bellen en de vraag aan hem voorleggen, of hij het nodig vindt om te komen.

je haalt de woorden uit mijn mond Knipoog

alleen het stukje, als je paard in stap niet kreupel is, alleen in draf...
in stap is ie ook kreupel, alleen zie je het bijna niet Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:31

Ik sta er soms inderdaad ook van te kijken hoe laks sommige bokkers zijn.
Schrik ik soms echt van.
Ik heb dan zoiets van...in die tijd van het schrijven van een topic had je allang de DA kunnen bellen.
Telefonisch advies kost hier nog altijd niks hoor, bel liever een keer teveel als te weinig.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:43

KiWiKo schreef:
want ik ben veel, maar alles behalve verstandig :)

Offtopic:
Ik hoop dat jij een grapje maakt Clown
Tussen slim en verstandig kunnen we een nieuw topic openen Bloos

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:53

Ja, ik snap er ook niks van, als er echt wat is, gewoon gelijk de dierenarts bijhalen, klaar.

Wel kan je nadat de dierenarts geweest is, vragen naar ervaringen en of lezen op de bokt.

Er zijn er ook die constateerd dat een paard niet lekker is, zoals koliek of iets ergers, rustig afwachten en op bokt een topic opent, om advies te vragen, om de dierenartskosten te besparen, kijk dat vind ik dan wel raar, daarmee is je paard niet geholpen.

Of vragen zoals: me paardje is kreupel, wat moet ik doen? blabla, nou daar heb je de dierenarts voor, die kan het dier zien en bevoelen enzo, en ernaar handelen, moet je zeker niet bij bokt zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:08

KiWiKo schreef:
Ik snap het werkelijk niet, en om mij nou als verstandig mens te bestempelen is ook niet echt bijster slim Haha! Haha! Haha!
want ik ben veel, maar alles behalve verstandig Lachen

Daar spreekt de ware wijze....
Mit dem Wissen wächst der Zweifel (Goethe)

Captura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:21

Het lijkt mij als paardeneigenaar zeer verontrustend dat je in dit topic al twee reacties hebt van aankomend dierenartsen waarbij de één aangeeft voor gezelschapsdieren te hebben gekozen ipv paard en dat de ander aangeeft dat op de faculteit al gewaarschuwd wordt voor het fenomeen: paardeneigenaren weten het altijd beter.

Als ik even nadenk dan kan ik al een aantal dierenartsen en praktijken in mijn omgeving opnoemen die gestopt zijn met het behandelen van paarden (en niet vanwege een pensioengerechtige leeftijd Knipoog ) en alleen nog maar gezelschapsdieren doen.
Ook ken ik een aantal paardenartsen die het helemaal niet zo leuk meer vinden om paardenarts te zijn. Waarom? Omdat je gewoon heel veel paardeneigenaren heb (eigenlijk de meerderheid) die niet meer normaal na kunnen denken als het om hun paard gaat. Voor vele vrouwen is het paard of ze het zelf gebaard hebben Afgod

-Waarom staan er zoveel personen om een dierenarts heen als hij/zij een paard/pony behandeld? Vaak is er toch maar één eigenaar?
-Waarom weet iedereen het altijd beter?
-waarom bemoeid iedereen, dus de niet eigenaren zich ermee?
-waarom is er geen respect meer en wordt er gesproken met: jij moet, ik wil, om over eventuele bedreigingen maar niet te hebben Lips are sealed
-waarom wordt er zo slecht betaald en gezeurd over de rekening?
-waarom wordt de diagnose en/of behandeling constant in discussie gebracht?

-als je het niet klikt met een da neem dan een ander! Neem een da die jij goed vind voelen en vertrouw hem/haar! Luister, wees kritisch maar niet aanvallend en constant met commentaar (dan had je zelf da moeten worden Knipoog ). Doe wat de da zeg en laat je niet door anderen verleiden om iets anders te doen.

Het is een heel mooi vak, absoluut! maar da zijn die eigenaren die over het algemeen alles beter weten en zeer slecht betalen spuugzat!
Zou toch jammer zijn dat we in de toekomst te weinig da hebben die goed zijn in paardengeneeskunde?

Hier al twee toekomstige da waarvan er één om deze reden géén paard heeft gekozen en één die tijdens zijn/haar opleiding al geleerd wordt hoe vervelend paardeneigenaren zijn.
Dat moet ons toch aan het denken zetten, toch? Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:00

ik ben die ene die dus richting gezelschapsdieren gaat, mede vanwege paardeneigenaren. Maar wil wel erbij zeggen dat het zeker niet de enige reden was, als ik echt paard had willen doen had ik die eigenaren nog wel voor lief genomen. Maar het is zeker een van de redenen geweest. Ook heb ik op de faculteit de verborgen waarschuwingen genoeg meegekregen... Denk dat elke student dit wel kan beamen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:29

Aan de andere kant ben ik ook niet echt blij als ik door een DA als een of andere domme doos wordt gezien. Ik moet zeggen dat de nieuwe generatie DA's beter is dan vroeger (20 jr terug zeg maar). Mijn eigen DA, geen enkel probleem, die weet dat ik alleen bel bij echte problemen. Maar laatst was ik bij een andere DA en had hem gezegd uit te kijken met sederen. Paard breekt er door heen en dan heb je een groot probleem, hij gaat dan door roeien en ruiten. DA: ja ja het zal wel. Hij belde me op na het onderzoek: je had wel gelijk. Paard had de tent afgebroken en onderzoek kon niet voltooid worden.

Ik vind overigens wel, bellen als je het niet vertrouwt, maar er zijn wel dingen die je best even kan afwachten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:20

Captura schreef:
Het lijkt mij als paardeneigenaar zeer verontrustend dat je in dit topic al twee reacties hebt van aankomend dierenartsen waarbij de één aangeeft voor gezelschapsdieren te hebben gekozen ipv paard en dat de ander aangeeft dat op de faculteit al gewaarschuwd wordt voor het fenomeen: paardeneigenaren weten het altijd beter.

Als ik even nadenk dan kan ik al een aantal dierenartsen en praktijken in mijn omgeving opnoemen die gestopt zijn met het behandelen van paarden (en niet vanwege een pensioengerechtige leeftijd Knipoog ) en alleen nog maar gezelschapsdieren doen.
Ook ken ik een aantal paardenartsen die het helemaal niet zo leuk meer vinden om paardenarts te zijn. Waarom? Omdat je gewoon heel veel paardeneigenaren heb (eigenlijk de meerderheid) die niet meer normaal na kunnen denken als het om hun paard gaat. Voor vele vrouwen is het paard of ze het zelf gebaard hebben Afgod

-Waarom staan er zoveel personen om een dierenarts heen als hij/zij een paard/pony behandeld? Vaak is er toch maar één eigenaar?
-Waarom weet iedereen het altijd beter?
-waarom bemoeid iedereen, dus de niet eigenaren zich ermee?
-waarom is er geen respect meer en wordt er gesproken met: jij moet, ik wil, om over eventuele bedreigingen maar niet te hebben Lips are sealed
-waarom wordt er zo slecht betaald en gezeurd over de rekening?
-waarom wordt de diagnose en/of behandeling constant in discussie gebracht?

-als je het niet klikt met een da neem dan een ander! Neem een da die jij goed vind voelen en vertrouw hem/haar! Luister, wees kritisch maar niet aanvallend en constant met commentaar (dan had je zelf da moeten worden Knipoog ). Doe wat de da zeg en laat je niet door anderen verleiden om iets anders te doen.

Het is een heel mooi vak, absoluut! maar da zijn die eigenaren die over het algemeen alles beter weten en zeer slecht betalen spuugzat!
Zou toch jammer zijn dat we in de toekomst te weinig da hebben die goed zijn in paardengeneeskunde?

Hier al twee toekomstige da waarvan er één om deze reden géén paard heeft gekozen en één die tijdens zijn/haar opleiding al geleerd wordt hoe vervelend paardeneigenaren zijn.
Dat moet ons toch aan het denken zetten, toch? Knipoog

Helemaal mee eens, ondanks dat ik geen Da ben, maar gewoon een techneut.
Heb jaren gevaren en moest toen zelf midden op de grote oceaan de technische problemen oplossen.
Door normaal te kunnen observeren en relativeren neem je een beslissing om wel of niet de DA te bellen.

En dan weet de Da gelijk wat zij/hij moet doen.
Advies geven of komen.

De opmerking van "het paard is gebaard door de eigenaresse" is echt waar.
Dit soort meiden zijn de grote ergenissen van de Dieren Artsen, en dat komt ook heel veel voor bij de kleine huisdieren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:25

als ik er een dierenarts bijhaal dan is het omdat ik het zelf niet weet Lachen Lachen beetje dom om het dan beter te willen weten dan de Da lijkt me Haha! Haha! Haha!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:46

Ik vindt het ook verontrustend dat er zoveel advies gevraagd wordt op Bokt/Internet. Ervaringen uitwisselen als je het probleem weet/besproken hebt met een DA vindt ik wat anders. Op het internet/bokt zijn veel ervaringen en veel goede tips. Maar veel problemen horen hier niet thuis maar bij de dierenarts. Ook een dierenarts kan veel dingen echt niet via het net beoordelen.

Ook ergelijk is het feit dan veel kinderen van hun ouders niet naar de dierenarts mogen. Wat een voorbeeld hebben die kinderen dan. Of het dier is toch al oud enz. Daar gaan mijn haren echt van overeind staan.

Helaas zie ik op mijn werk ook de nadelen van het internet. Veel mensen die met hun dieren komen als het te laat is of na zelfmedicatie. Ook denken veel mensen het inderdaad beter te weten als hun dierenarts. (nu kunnen die ook fouten maken heb ik pas nog kunnen ervaren). Vaak wordt het op de medicatie gegooid als hun dier zieker of ziek wordt. En gaan ze naar een ander die het dan op mag lossen en vaak alle info niet heeft.

Heb zelf zeer veel dieren en doe een hoop zelf zoals verwondingen en dergelijke maar bij ernstige zaken komt gewoon de dierenarts. Daar heb ik nog nooit over getwijfeld en ook Bokt niet voor nodig.

Wel vindt ik bokt handig om ervaringen uit te wisselen. Zo heb ik een hond met een ernstige verwonding waarvan 3 dierenartsen ook echt niet meer weten wat daarmee te doen. Dus heb ik op Bokt naar ervaringen gevraagt. Dus optie's waar we nog niet aan hebben gedacht. En die dus uitgeprobeert.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:04

Dierenartsen zijn ook mensen, en fouten maken is menselijk.
Kan gebeuren, vervelend, maar het zij zo.

Ik ben dus gelukkig wel altijd opgevoed met : als je het niet weet moet je de DA bellen.
Tegenwoordig bel ik wel even naar mn vader (papa's paard dus papa's rekeningen) als de da weer is geweest, dan weet hij iig dat er weer een rekening aankomt.

De keren dat papa het paard heeft gezien (in de 11 jaar dat we heb hebben) zijn denk ik op 2 handen te tellen....

Pa zegt nu wel (heel wijselijk) dat Apollo oud wordt (19) en al allemaal kwaaltjes heeft. Het zet je wel aan het denken, wanneer is het genoeg geweest? tot waar ga je door.... we willen ons paard een leuke oude dag geven (heeft die na 11 jaar lang verzorgd worden door 3 irritante zusjes ook wel verdiend Nagelbijten / Gniffelen ) dus tja, dan houdt het een keer op.

Ikheb ook een stalgenoot gehad die altijd alles zelf aanklootte, want tja, geld voor de DA was er niet echt.
Dan moet je ook geen paard nemen!
Ik weet nog wel van 1 keer dat de Da erg lang op het betalen van een rekening heeft gewacht... Rekenign was perongeluk naar de stalhouder gestuurd ipv naar ons huis adres, en tja, die stalhouder was op vakantie en daarna vergeten de rekening aan ons te geven... kan gebeuren!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:30

Verplaatst van MD naar FZ.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:34

Katja, het ontgaat me even wat dit topic te zoeken heeft op FZ....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:04

FZ? Dat is wel heel apart... DA -medisch vind ik een vrij logische link eigenlijk...

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:10

Ik vind ook als er iets is bel je de dierenarts klaar.
MAAR moet ik er wel bij vertellen dat de dierenarts schandalig duur is geworden, sommige rekenen zelfs al voor een telefonische vraag, met als gevolg dat mensen steeds langer wachten met de dierenarts te bellen, heeft niets met Bokt te maken maar alles met de portomonnee.
Een slechte ontwikkeling want straks krijgen alleen dieren zorg van eigenaren die het kunnen betalen.
Makkelijk om te zeggen dan moet je geen dier nemen maar wat mijaan gaat werkt het niet zo, veel eigenaren die ik ken ook met andere dieren benaderen mij over kosten van de dierenarts (via een stichting waar ik vrijwilliger ben)
Waarom zou je alleen een dier mogen hebben als je geld hebt en veel erger de dieren zijn weer de dupe.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:14

schandalig duur? De meesten rekenen niks voor een telefonisch consult hoor, het is vrij zeldzaam om hier geld voor te vragen (in nederland dan wel)
Als DA's nou eindelijk eens de kostprijzen konden gaan vragen ipv onder de kostprijs werken met veel dingen dan kunnen de salarissen ook weer omhoog naar een toepasselijke hoogte! Maar dat is een hele discussie op zich, laten we dit hier buiten beschouwing laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:21

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:22

Zwerte schreef:
ik ben die ene die dus richting gezelschapsdieren gaat, mede vanwege paardeneigenaren. Maar wil wel erbij zeggen dat het zeker niet de enige reden was, als ik echt paard had willen doen had ik die eigenaren nog wel voor lief genomen. Maar het is zeker een van de redenen geweest. Ook heb ik op de faculteit de verborgen waarschuwingen genoeg meegekregen... Denk dat elke student dit wel kan beamen.

Oke ik moet eerlijk zeggen dat ik het een vreemde reactie vind hoor.
alsof alle paardeneigenaren hetzelfde zijn, erg kortzichtig.

Persoonlijk heb ik meer moeite met dierenartsen die hoewel de Btw naar beneden ging de prijzen niet aanpaste, nu is de btw weer omhoog en de prijzen van de dierenartsen gaan ook omhoog.
diernarsten die in de zak zitten bij grote stallen, medicijnen verstrekken die allang niet meer verkocht mogen worden in Nederland, een oogje dicht knijpen bij klinische keuringen enz.
Paardeneigenaren zijn gewoon mensen maar van een dierenarts mag je verwachten dat hij vooral dierenarts is en als die prijzen nou eens naar beneden gaan kan ieder dier in Nederland een fatsoenlijke behandeling krijgen.

Nou heb ik in meer dan 30 jaar ervaring met dierenartsen best goede meegemaakt, mensen waarbij het niet om geld draaide maar om het dier, artsen diearts werden gewoon omdat ze van dieren houden en ook hielpen als het kon.
Tegenwoordig moet je je dier in laten slapen als je het niet meer kunt betalen het draait zoals alles gewoon om geld, als je dan als aankomend dierenarts er niet tegen kunt dat de eigenaar van een dier die notabene ook nog eens jou betaald voor je mening erzelf ook een mening over heeft, juist omdat de kennis van paarden erg groot is, tja wat moet ik daar op zeggen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:33

enige wat ik daarop wil zeggen is dat je mijn reacties blijkbaar niet goed gelezen hebt. Ik heb totaal geen bezwaar tegen een eigen mening, gaf ook nog aan dat de toegenomen mondigheid zeker voordelen met zich meeneemt. Dus ik vind je reactie niet echt netjes naar mij toe moet ik eerlijk zeggen.
Paardeneigenaren zijn over het algemeen (en dus zeker niet alle, volgens mij heb ik steeds wel dit soort termen gebruikt? Zo kortzichtig is het niet hoor) een stuk mondiger en vaak toch wat eigenwijzer dan hondeneigenaren bijvoorbeeld. Hetgene wat ik erg vervelend vind is dat je als paardendierenarts veel meer in twijfel word getrokken dan als gezelschapsdierendierenarts, ook al heb je helemaal gelijk, nog wordt je vaak niet geloofd. Kritisch zijn, geen enkel probleem. Denken het beter te weten vind ik wel een probleem. Maar het grootste nadeel is het zelf dokteren. Er zijn erg veel middeltjes nog vrij te krijgen en er wordt dus nogal wat behandeld en gedaan voordat de DA erbij geroepen wordt. Moet ik hier ook nog bij zeggen dat het gaat over veel gevallen maar lang niet alle? Dat ik ook heus wel weet dat niet elke eigenaar hetzelfde is? Of is dat nu wel duidelijk?
Je hebt trouwens niet erg realistisch beeld van de NEDERLANDSE dierenarts hebt wat betreft salaris/kosten e.d.
En wat hebben slechte dierenartsen met deze discussie te maken? Rotte appels vind je overal...