Het gevaar van bitloos rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het gevaar van bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:59

ja idd.. zo kun je toch niet verder discussieren...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:06

VivaLaVida schreef:
ja idd.. zo kun je toch niet verder discussieren...

Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:13

Zamora schreef:
Anoniem schreef:

niks persoonlijks voor je er weer over begint Haha! maar ik vind jouw houding en de ligging van het zadel er niet comfortabel uitzien. Veel te ver naar voren. Kijk ook eens waar je zelf met het staan in draf boven je paard zit. Is dat nu nog zo met boomloos of niet? Ze is denk ik ook moeilijk om goed zadel voor te vinden denk ik?
Daarnaast loopt ze "gewoon" met gestrekte hals, verder dus niks bezonders aan. Ook niks mis mee verder hoor, kan ook ontspanning zijn.
Verder ben ik het wel met andere bokker eens dat ze echt op de voorhand loopt, komt misschien ook omdat je haar van voren loslaat en ze dus zo met gestrekte hals loopt.

Verder over de discussie, ik vind dat je met alles, sporen, zweepp, bit of zonder, hulpteugels altijd hard voor je paard kan zijn. Het ligt eraan hoe je zelf je paard rijd. Ik kan mijn merrie bitloos en met bit rijden, en op m`n zit.

volgensmij is dit geen haw topic Tong uitsteken en het zadel ligt zeker niet te ver naar voren, hij ligt achter de schouder zoals t hoort! Verdere commentaar plaats je maar als ik foto's bij haw plaats

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:20

Bij verkeerd gebruik is er vast een gevaar in bitloos rijden, maar bij verkeerd gebruik met bit rijden ook.
Ik denk dat het al begint bij hoe je iemand om leert gaan bij paarden.
Als ik een hardhandig, streng, dominant type had gehad als leermeester was ik misschien ook zo geworden. Ben ze wel tegengekomen maar meer gevoelsmensen gelukkig.

Ik vind dat alle paardenmensen in moeten zien dat het een grote kwestie van vertrouwen is. Daar is bitloos rijden ook op gebasseerd en niet op dominantie. Ik merk dat je het samen moet doen! In alle takken van de paardensport.

In mijn ogen ben je al verkeerd en gevaarlijk bezig als je paard als product gaat zien en vanuit daar dingen wil bereiken. En bitloos rijden is een nieuwe manier van het samen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:27

ik las trouwens ergens dat een bitloos hoofdstel ( kan ook een ander topic zijn, zit in meerdre bitloze topic's ) kruislings dat dat aan zou snoeren??? haha grappig, nog helemaal niks van gemerkt, en ook grappig omdat op bitloosrijden.nl toch ecth staat dat dit een van de vriendelijkste bitloze optomingen is Lachen
Het snpert pas aan als ej aan de teugels trekt Lachen en een verstandige liefdevolle ruiter doet dit niet denk ik

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:33

Cinnepin schreef:
ik las trouwens ergens dat een bitloos hoofdstel ( kan ook een ander topic zijn, zit in meerdre bitloze topic's ) kruislings dat dat aan zou snoeren??? haha grappig, nog helemaal niks van gemerkt, en ook grappig omdat op bitloosrijden.nl toch ecth staat dat dit een van de vriendelijkste bitloze optomingen is Lachen
Het snpert pas aan als ej aan de teugels trekt Lachen en een verstandige liefdevolle ruiter doet dit niet denk ik

Amen! Gelukkig kunnen wij ons liefdevol en verstandig noemen Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:39

ja he? ik moest t gewoon ff zeggen hahaha, als t zou aansnoeren zou m'n paard dat wel aangeven,,die geeft alles aan wat ze niet fijn vind Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:41

het gevaar van bitloos kan je zien in de foto's van Cinnepin.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:43

Welke foto's, Kim?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:44

op de vorige pagina

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:57

Ik werk met mijn pony enkel nog op de grond ivm leeftijd, maar heb wel bitloosrij ervaring.
Ik vind het jammer dat dit topic geopend is, er bestaat toch ook geen het gevaar van met bit rijden topic?
Conclusie:
Als je trekt en hardhandig met een bitloos hoofdstel rijd geeft dat geen fijn effect bij het paard.
Evenals je met bit rijd en trekt en hardhandig bent dan geeft dat ook geen fijn effect bij het paard.
Oftewel! Zowel met en zonder bit vriendelijk blijven, stel je paard vragen en dwing hem geen dingen op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:03

Ik heb gezien, Kiwiko. "Lang en laag".
Als ze dit doet in een proef wordt het beloond met onvoldoendes, hoewel je dat geen belonen kan noemen. Wat ik zie is een poown die finaal uit elkaar valt, geen achterhandgebruik laat zien en dus totaal niet aanelkaar gereden wordt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:10

als deze ponie zo nog een paar jaar gereden wordt dan is die kapot............ er is een reden waarom paarden "aan elkaar" gereden worden, er is een reden waarom nageeflijkheid nagestreefd wordt, dit is om ze heel te houden.

Afbeelding

de cooling down
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:16

Goeie illustraties, Kiwiko.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:28

Dat kan je ook bitloos Lachen
met de juiste informatie en instructie natuurlijk, maar dat geldt ook voor bit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:29

absoluut Lachen kijk maar in Runningkawas berichten.......... daar zie je ook hoe het bitloos correct kan.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:39

uhm welke berichten van rk bedoel je ? ik vind ze niet Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:45

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:51

Ik vind het helemaal niet jammer dat dit topic is geopend. Sommige mensen voelen zich aangevallen, maar die moeten misschien het probleem bij zichzelf zoeken en niet bij de mensen die in dit topic meepraten.
Tot nu toe heb ik veel informatie gehad waar ik best heel wat aan heb.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:54

Evn een aanvulling. Als je heel natuurlijk wilt zijn (de naturals) dan hoor je niet op een paard te zitten.
Doe je dit wel, dan moet je iets gaan bedenken waardoor je het paard het minst belast. Misschien is dat niet helemaal natuurlijk, maar waarschijnlijk wel veel gezonder voor je paard! Ik denk dat het gaat om een balans die je moet zoeken.
En sommige ruiters hebben die gevonden, andere denken dat ze die hebben gevonden, weer andere zijn er mee bezig dit te vinden en er blijven ook ruiters over die dat nooit gaan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:03

KiWiKo schreef:
het gevaar van bitloos kan je zien in de foto's van Gast9373.......

das heel knap, want op die foto's heeft de pony toch echt een bit in Knipoog

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:03

@cinnepin, sorry maar hij ligt over duidelijk OP de schouder van je paard.

@annemiek: ben het met je eens. Het is niet het een is wel goed en het ander niet. Het ligt eraan hoe je er zelf mee om gaat. Ik kan mijn paard bv met bit en zonder rijden maar als ik haar met bit rijd (sowieso hihi) probeer ik haar zo veel mogelijk op mijn zit te rijden en niet met m`n handen. Zo probeer ik op mijn manier het rijden voor beide fijn te maken.
Zoals ik eerder zei, je kan alles omtoveren tot martelwerktuig voor je paard Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:04

Cinnepin schreef:
KiWiKo schreef:
het gevaar van bitloos kan je zien in de foto's van Cinnepin.......

das heel knap, want op die foto's heeft de pony toch echt een bit in Knipoog

en als jij dit al goed vind.............. dan is er nog een lange weg te gaan voordat je bitloos iets kan proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:05

Kiwiko je zit in mijn energie Haha!
Er moet nog heel wat gebeuren voordat Cinnepin er aan toe is de wedstrijdbaan met succes te betreden, dat ben ik volkomen met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:06

btw vind ik t heel knap dat jullie van zomer foto's en 2 foto's kunnen zien hoe ik mijn paard rijd. Lachen ze loopt wel degelijk mooi lang en laag, maargoed kan dat roepen tot ik een onw weeg anderen hebebn toch hun mondje klaar Tong uitsteken