Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suleilitha schreef:Ik heb deze gegevens bijeen gezocht via Google en kreeg rijen en rijen met paarden die omkwamen door "huis-tuin-en keukenongevallen". Tussendoor duiken af en toe een paar hits op over paarden die in de topsport omkwamen en die gaan dan vaak ook nog over hetzelfde paard.
Niniane schreef:Je hoort het de laatste tijd ook meer dat er ongelukken gebeuren recreatief. Ook omdat de paardensport heel populair is geworden en paardenhouders en maneges almaar groter wordt. Daardoor hoor je het ook meer.
suleilitha schreef:Niniane schreef:Je hoort het de laatste tijd ook meer dat er ongelukken gebeuren recreatief. Ook omdat de paardensport heel populair is geworden en paardenhouders en maneges almaar groter wordt. Daardoor hoor je het ook meer.
Het ligt niet aan het toenemen van maneges en toenemen van aantal paardenhouders, vrees ik, maar het ligt toch weer aan het nivo kwa paardenomgang van deze mensen. Je komt gewoon nog te vaak, te veel mensen in het verkeer tegen met paarden, het zij voor de wagen, het zij onder den man of vrouw, die gewoonweg levensgevaarlijk bezig zijn en hun ros of koetspaard totaal niet onder controle hebben, dat is het hele euvel.
Faroly schreef:Maar het gaat er toch niet om, hoeveel recreanten of sporters er zijn? Het gaat er om wat het gevaarlijkst is, en ik denk beide.
!.
Niniane schreef:En ik heb het idee dat die Jan Doedelzakken ook toenemen. Als je al kijkt naar het feit dat de paardensport hier explosief aan het groeien is en dan ook nog is dat je veel meer hoort over ongelukken tijdens bijv. buitenritten.
suleilitha schreef:Lees dan mijn post boven de jouwe nog even, Faroly
suleilitha schreef:Verder heb ik alleen ongevalgegevens bekeken die hier in Nederland zijn gebeurd.
En als je kijkt naar de paardenongevallen in de topsport, is het eerder uitzondering dan regel als er een Nederlandse combinatie in het spel is.
Kwa aantallen zijn er wereldwijd meer topsporters in de paarden dan er recreatierijders zijn in Nederland en zelfs dan overstijgt het aantal dodelijke ongevallen in Nederland nog het cijfer van de ongevallen, internationaal, aan de top.
Lijkt me simpel...
suleilitha schreef:suleilitha schreef:Verder heb ik alleen ongevalgegevens bekeken die hier in Nederland zijn gebeurd.
En als je kijkt naar de paardenongevallen in de topsport, is het eerder uitzondering dan regel als er een Nederlandse combinatie in het spel is.
Kwa aantallen zijn er wereldwijd meer topsporters in de paarden dan er recreatierijders zijn in Nederland en zelfs dan overstijgt het aantal dodelijke ongevallen in Nederland nog het cijfer van de ongevallen, internationaal, aan de top.
Lijkt me simpel...
Dit bedoel ik, Faroly.
Er zijn wereldwijd meer topsporters in de paardensport dan dat Nederland recreatiepaardensporters herbergt. Toch gebeuren er in Nederland in de recreatieve paardensector meer ongevallen dan wereldwijd in het topsegment. Snappie? Of is je snappertje stuk?
Niniane schreef:En ik heb het idee dat die Jan Doedelzakken ook toenemen. Als je al kijkt naar het feit dat de paardensport hier explosief aan het groeien is en dan ook nog is dat je veel meer hoort over ongelukken tijdens bijv. buitenritten.
SecretLIN schreef:ik vind topsport met paarden gevaarlijk en onzinnig
suleilitha schreef:Snoevie, de situaties zoals geschetst in de tweede alinea zul je aan de top eigenlijk niet meemaken.