Discussie: Is topsport of recreatief gevaarlijker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie: Is topsport of recreatief gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:16

Ik heb deze gegevens bijeen gezocht via Google en kreeg rijen en rijen met paarden die omkwamen door "huis-tuin-en keukenongevallen". Tussendoor duiken af en toe een paar hits op over paarden die in de topsport omkwamen en die gaan dan vaak ook nog over hetzelfde paard.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:17

Je hoort het de laatste tijd ook meer dat er ongelukken gebeuren recreatief. Ook omdat de paardensport heel populair is geworden en paardenhouders en maneges almaar groter wordt. Daardoor hoor je het ook meer.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:18

suleilitha schreef:
Ik heb deze gegevens bijeen gezocht via Google en kreeg rijen en rijen met paarden die omkwamen door "huis-tuin-en keukenongevallen". Tussendoor duiken af en toe een paar hits op over paarden die in de topsport omkwamen en die gaan dan vaak ook nog over hetzelfde paard.

Uhhu, op de VN staan veel berichten over paarden die in de sloot zijn gevallen, paarden die los zijn gebroken en de snelweg opgerend zijn en dan af en toe overlijdt er een toppaard of een ruiter of het loopt met een sisser af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:20

Niniane schreef:
Je hoort het de laatste tijd ook meer dat er ongelukken gebeuren recreatief. Ook omdat de paardensport heel populair is geworden en paardenhouders en maneges almaar groter wordt. Daardoor hoor je het ook meer.

Het ligt niet aan het toenemen van maneges en toenemen van aantal paardenhouders, vrees ik, maar het ligt toch weer aan het nivo kwa paardenomgang van deze mensen. Je komt gewoon nog te vaak, te veel mensen in het verkeer tegen met paarden, het zij voor de wagen, het zij onder den man of vrouw, die gewoonweg levensgevaarlijk bezig zijn en hun ros of koetspaard totaal niet onder controle hebben, dat is het hele euvel.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:21

suleilitha schreef:
Niniane schreef:

Het ligt niet aan het toenemen van maneges en toenemen van aantal paardenhouders, vrees ik, maar het ligt toch weer aan het nivo kwa paardenomgang van deze mensen. Je komt gewoon nog te vaak, te veel mensen in het verkeer tegen met paarden, het zij voor de wagen, het zij onder den man of vrouw, die gewoonweg levensgevaarlijk bezig zijn en hun ros of koetspaard totaal niet onder controle hebben, dat is het hele euvel.

En dat bedoel ik ook, al wel met een omweg.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:22

Maar het gaat er toch niet om, hoeveel recreanten of sporters er zijn? Het gaat er om wat het gevaarlijkst is, en ik denk beide.
Bij de recreanten heb je weer meer jongere kinderen, die even leuk met hun shetlander zonder papa of mama de bossen in hobbelen, waarna het pony'tje geschrokken zonder ruiterje terug komt, of andersom. En dan zeggen ze van "Het was zo'n lief beest! Dit had ik niet aan zien komen". Terwijl een lief beest ook kan schrikken, maar sommige mensen daar gewoon niet bij nadenken.
En bij de sporters zitten weer mensen die soms iets té fanatiek willen doen met hun paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:24

Faroly schreef:
Maar het gaat er toch niet om, hoeveel recreanten of sporters er zijn? Het gaat er om wat het gevaarlijkst is, en ik denk beide.
!.

het gevaarlijks is de jan doedelzak met zijn paard.............. niet de topsporter die een eventing rijd hoor Lachen

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:25

En ik heb het idee dat die Jan Doedelzakken ook toenemen. Als je al kijkt naar het feit dat de paardensport hier explosief aan het groeien is en dan ook nog is dat je veel meer hoort over ongelukken tijdens bijv. buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:27

Verder heb ik alleen ongevalgegevens bekeken die hier in Nederland zijn gebeurd.
En als je kijkt naar de paardenongevallen in de topsport, is het eerder uitzondering dan regel als er een Nederlandse combinatie in het spel is.
Kwa aantallen zijn er wereldwijd meer topsporters in de paarden dan er recreatierijders zijn in Nederland en zelfs dan overstijgt het aantal dodelijke ongevallen in Nederland nog het cijfer van de ongevallen, internationaal, aan de top.
Lijkt me simpel...

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:28

Niniane schreef:
En ik heb het idee dat die Jan Doedelzakken ook toenemen. Als je al kijkt naar het feit dat de paardensport hier explosief aan het groeien is en dan ook nog is dat je veel meer hoort over ongelukken tijdens bijv. buitenritten.

Ik denk dat dat er mee te maken heeft, dat er méér recreanten, als sporters zijn.
Als er van beide evenveel zouden zijn, zouden er dan nog steeds meer recreatie ongelukken gebeuren? I don't know..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:30

als de procentuele verhouding zou zijn 50% Prof en 50% amateur......

dan zouden de verhoudingen 99% om 1% liggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:31

Lees dan mijn post boven de jouwe nog even, Faroly Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:43

maar onder de topsport bekeken,is de ene sport ook meer risicovol dan de andere sport.

er zullen idd wel meer ongelukken bij de niet-top sporters gebeuren.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:26

suleilitha schreef:
Lees dan mijn post boven de jouwe nog even, Faroly Knipoog

Sorry niet gezien, maar ik snap je bericht niet helemaal?! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:28

suleilitha schreef:
Verder heb ik alleen ongevalgegevens bekeken die hier in Nederland zijn gebeurd.
En als je kijkt naar de paardenongevallen in de topsport, is het eerder uitzondering dan regel als er een Nederlandse combinatie in het spel is.
Kwa aantallen zijn er wereldwijd meer topsporters in de paarden dan er recreatierijders zijn in Nederland en zelfs dan overstijgt het aantal dodelijke ongevallen in Nederland nog het cijfer van de ongevallen, internationaal, aan de top.
Lijkt me simpel...

Dit bedoel ik, Faroly.
Er zijn wereldwijd meer topsporters in de paardensport dan dat Nederland recreatiepaardensporters herbergt. Toch gebeuren er in Nederland in de recreatieve paardensector meer ongevallen dan wereldwijd in het topsegment. Snappie? Of is je snappertje stuk? Knipoog

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:30

suleilitha schreef:
suleilitha schreef:
Lijkt me simpel...

Dit bedoel ik, Faroly.
Er zijn wereldwijd meer topsporters in de paardensport dan dat Nederland recreatiepaardensporters herbergt. Toch gebeuren er in Nederland in de recreatieve paardensector meer ongevallen dan wereldwijd in het topsegment. Snappie? Of is je snappertje stuk? Knipoog

Nee mn 'snappertje' is niet stuk, nee Lachen
Ik snapte jouw antwoord tegenover mijn post niet helemaal, dat bedoelde ik.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:18

Niniane schreef:

Precies..
Vandaag nog in de manege waar een wedstrijd was georganiseerd (wij hebben een stichtingsbestuur die de rijhal beheerd en er rijden 3 verenigingen in dus geen verhuur van pony's)
Moeders die geen jota verstand heeft van paarden, zadelt de pony van de dochter op..tot zover ging het goed. Daarna zette ze de pony vast met een touwtje aan het bit ....
Er gebeurde niets maar ik vind dit wel een goed voorbeeld van "jan doedelzakmanieren"

Ik men ook maar heb mijn pony al een jaar niet voor de wagen gehad. Ik heb geen tijd ivm een grote verbouwing en andere dingen (oa zwemlessen van de kids e.d. Cool )
Ik heb hem dus een jaartje rust "gegeven" omdat ik het niet fair vind om zondagmorgen 1.5 uur te rijden om dan vervolgens 2 weken later hem weer te pakken omdat ik dan toevallig een gaatje heb.
Veel mensen denken daar helemaal niet bij na..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:28

ik vind topsport met paarden gevaarlijk en onzinnig Haha!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 22:32

SecretLIN schreef:
ik vind topsport met paarden gevaarlijk en onzinnig Haha!

Amen Afgod

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:39

Ik heb de afgelopen jaren de meeste vreselijke ongelukken en andere narigheden zien gebeuren met paarden en eigenaren die dachten dat ze de wijsheid in pacht hadden en zo hun paard in de meest gevaarlijke situaties brachten, en daarmee ook zichzelf. Topsport is absoluut niet zaligmakend en ik zeg niet dat ik er vóór ben: veel paarden gaan eraan kapot en veel ruiters vallen erg hard en houden daar vaak ernstiger verwondingen aan over, maar ik denk dat recreatief een stuk gevaarlijker is.

Ik zie mensen paarden in een trailer zetten op zo'n manier, dat het paard van de laadklep aflazert en finaal opzijgeklapt op het grind terechtkomt. Ik zie paarden peesblessures krijgen door het rijden in een bak die al drie jaar niet meer gesleept is ''omdat daar geen tijd voor is''; ik zie andere paarden blessures ontwikkelen door het onregelmatige bewegingspatroon dat het arme beest voor z'n kiezen krijgt; ik zie mondhoeken kapotgescheurd worden, ruggen kromgetrokken worden en pony's kapotgereden worden omdat hun eigenaresse vindt dat de pony in kwestie ''aan de teugel'' moet lopen. Ik zie paarden met onherstelbaar beschadigde voeten doorverkocht worden met een pijnstillertje aan de volgende eigenaren die er niets vanaf snappen en te dom zijn het beest te laten keuren. Ik zie mensen hun paard dag in, dag uit in een stal laten staan en die dan verbaasd zijn als het paard zich vreselijk bezeert als hij na drie jaar voor het eerst een weiland in mag.

Recreatief rijden hoeft niet gevaarlijk te zijn. Maar dat is het vaak wél.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:43

het laatste stuk wat je schrijft klopt,en kan voor beide kanten gelden,topsporter of recreatief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:58

Snoevie, de situaties zoals geschetst in de tweede alinea zul je aan de top eigenlijk niet meemaken.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:00

Wat is gevaarlijker? Topsport of recreatie?

Hier is helaas geen duidelijk antwoord op te geven maar ook binnen de (top)sport zijn er verschillen per discipline.
Enkele globale stellingen:
- Verkeer is voor elke ruiter zeer gevaarlijk,
- Paarden die niet een bepaald nagestreefd nivo aankunnen krijgen meer chronische klachten (vaker in basis- dan in topsport),
- Mensen met paarden kunnen veel schadelijker zijn dan paardenmensen (= kennis en ervaring!),
- Sommige disciplines lijken meer ernstige chronische klachten te geven, andere juist acute schade (dressuur versus military),
- Meer onderzoek naar 'schade' en de preventie is dringend nodig.

Conclusie:
Wie het weet mag het zeggen, tot die tijd moet iedereen zijn hersens gebruiken, proberen kennis en ervaring te krijgen en respectvol met het paard om te gaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 03:00

Ik vraag me ook af hoe je dat bekijkt. Zijn blessures die zich over langere tijd ontwikkelen specifiek voor de recreatieruiter (diegene die er niet zijn brood mee verdient), of niet? Wat wordt precies als "gevaarlijk" en "risicovol" gerekend?

Ik kan me goed voorstellen dat er onder mensen die meestal buitenrijden meer ongelukken plaatsvinden dan in de (top)sport. Met buitenrijden heb je immers te maken met externe factoren als verkeer en voorbijgangers en situaties die niet altijd te voorzien zijn (een vrachtwagen die je perse op een smalle brug met hoge snelheid moet passeren, gillende kinderen, happende honden, omgevallen bomen op plekken waar je ze niet altijd verwacht, ga zo maar door), een wedstrijdparcours is over het algemeen een goed geconditioneerde omgeving waarbij zoveel mogelijk elementen onder strenge controle gehouden worden. Dat geldt voor elke wedstrijdtak.

Daarbij komt dat er onder mensen die buitenrijden genoeg mensen zijn die eigenlijk niet genoeg ervaring hebben om sommige situaties aan te kunnen, paarden die ze niet goed (genoeg) kennen meenemen/ krijgen of op paarden rijden die eigenlijk niet bij ze passen qua karakter en in de (top)sport mensen over het algemeen beter opgeleid zijn en zelden in ongeconditioneerde omgevingen rijden/ trainen.

Dus een simpele optelsom lijkt mij duidelijk dat recreatieruiters veel meer gevaar lopen dan sportruiters. De ongeconditioneerde of beperkt geconditioneerde omgevingen in combinatie met relatief beperkte kennis en ervaring leiden logischerwijs tot meer ongelukken. Valt dat te voorkomen? Ten dele slechts denk ik. De recreatieruiter kan mischien beter opgeleid worden (en daar mag gerust meer aandacht naartoe), maar de omgeving verandert daarmee niet mee. En ELK paard kan schrikken en aan de haal gaan, zeker in ongeconditioneerde omstandigheden als in een bos of langs een weg. Al ken je je paard nog zo goed en heb je als combinatie nog zoveel ervaring.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:26

suleilitha schreef:
Snoevie, de situaties zoals geschetst in de tweede alinea zul je aan de top eigenlijk niet meemaken.

daar ben ik het niet helemaal mee eens.
het komt vast en zeker minder voor,maar ik geloof wel dat het ook voorkomt(al geld dat niet voor iedere geschetste situatie,zo bedoel ik t niet....)

maarja nogmaals,het ligt ook aan de tak van de sport(of recreatie natuurlijk),de ruiter,en de omgeving(externe factoren)

en idd helaas een hoop jan doedel zakken(leuk gevonden)