Paarden van de paardenmarkt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden van de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:16

anneliesdj schreef:
Afgedankt of afgerost?? Haha!

Aankruisen wat van toepassing is Haha!
Ik vrees beide Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:23

Daarom koop ik op de markt ook geen paarden die ouder dan 3 jaar zijn, tenzij het een shettie is maar daar zie ik mezelf dan weer niet zo snel mee thuiskomen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:26

Oudere dieren daar kopen is ook niet mijn eerste keus, maar een jong dier durf ik daar best te kopen.
Ik zit nog te overwegen om deze week naar Zuidlaren te gaan, ik zit al tijden te dubben om toch weer een tuiger te kopen.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:33

Een tuiger zelfs, hmm, zelf ga ik voor de springpaarden, D pony's mogen het ook zijn, liefst een 2 of 3 jarige. Heb niet echt plannen om wat te kopen maar je weet nooit, je zult maar net wat tegenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:39

Mijn hubbie heeft men ambities, en we vinden een tuiger daarvoor wel leuk, ook ik wel omdat ik in het verleden vaak met die draken heb gewerkt.
Mocht er een knappe twenter staan, dan is dat wel aantrekkelijk, kunnen we meteen beginnen!
Springpaarden staan er in Zuidlaren ook wel tussen, ik heb in het verleden ook wel goede, echt goede papieren onder de neus geduwd gekregen!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:45

Als je er 1 koopt. Let er op hoe ze uit de ogen lijkt. Dat ze wel een beetje wakker zijn. En let altijd goed op bij paarden met zadels en dekens op. Wat er kan vanalles onder zitten. Let ook goed op het gebit staan de tanden recht op elkaar. Geen vreemde littekens op de benen. Mocht je een onbeleerd paard lopen let op eventueele druk plekken. Want dat kan wijzen op een wel beleerd maar niet te rijden paard. Probeer het paard overal te aaien dan merk je van zelf of er wat mee gedaan is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:48

suleilitha schreef:
Mijn hubbie heeft men ambities, en we vinden een tuiger daarvoor wel leuk, ook ik wel omdat ik in het verleden vaak met die draken heb gewerkt.
Mocht er een knappe twenter staan, dan is dat wel aantrekkelijk, kunnen we meteen beginnen!
Springpaarden staan er in Zuidlaren ook wel tussen, ik heb in het verleden ook wel goede, echt goede papieren onder de neus geduwd gekregen!

Kweethet, klomphaar is er ook altijd, die heeft vaak wel wat leuks bij zich maar die weet ook wat ze waard zijn Haha! Ik ga voor de 'domme' handelaren, heb er meerdere gezien met pony's met goede papieren waarvan de verkoper geen idee had. Vraag je om het papier kijken ze je aan 'papier, hoezo?'.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 03:00

Ik zou het risico niet willen lopen.
Ik weet wat handelaren voor paarden naar de markt brengen. Dit zijn voornamelijk paarden met gebreken, gebreken op de foto, gebreken in de kop...

Tuurlijk staan er ook wel enkele aardige paardjes die niet al te veel mankeren. Maar grootste gros gaat naar de markt om een reden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:25

Nee hoor, het gros gaat naar de markt omdat de eigenaar ervanaf wil en veel van die handelaren weten niet dat ze er particulier meer voor kunnen krijgen of willen er gewoon snel vanaf.
Het is echt niet zo dat alle verkopers op de markt leugenaars zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:28

Er zullen ongetwijfeld van die slechterikken tussen zitten, daar twijfel ik niet aan, hoor. Maar als je van te voren even goed je oor te luisteren legt, of even een handelaar aanschiet die je kent, kom je vaak al heel wat te weten.
Ik vind het jammer dat paardenmarkten en marktpaarden nog altijd in een min of meer kwaad daglicht worden geplaatst, vaak nog on-onderbouwd ook!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:31

Meestal worden dat soort uitspraken gedaan door mensen die zelf nul ervaring hebben met handelaren of marktpaarden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:34

anneliesdj schreef:
Nee hoor, het gros gaat naar de markt omdat de eigenaar ervanaf wil en veel van die handelaren weten niet dat ze er particulier meer voor kunnen krijgen of willen er gewoon snel vanaf.

Als ik dit lees dan denk ik kom op meid wordt wakker.
Het klopt als je zegt dat het gros naar de markt gaat omdat de eigenaar ervanaf wil of er gewoon snel vanaf willen.
Het klopt ook dat niet ALLE verkopers op de markt leugenaar zijn.

Maar dat een handelaar niet weet dat ze er particulier meer voor kunnen krijgen lijkt me sterk.
Daarnaast de meeste handelaren verzwijgen ten gunste van de verkoop de waarheid. Daarnaast hebben ze geen binding met het paard en het zal ze dus een zorg zijn waar ze terecht komen en of het een match is.
Goede paarden worden over het algemeen onderhands verkocht.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:39

anneliesdj schreef:
suleilitha schreef:

Kweethet, klomphaar is er ook altijd, die heeft vaak wel wat leuks bij zich maar die weet ook wat ze waard zijn Haha! Ik ga voor de 'domme' handelaren, heb er meerdere gezien met pony's met goede papieren waarvan de verkoper geen idee had. Vraag je om het papier kijken ze je aan 'papier, hoezo?'.

Geloof me meis domme handelaren bestaan niet. Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:47

jury schreef:
anneliesdj schreef:

Als ik dit lees dan denk ik kom op meid wordt wakker.
Het klopt als je zegt dat het gros naar de markt gaat omdat de eigenaar ervanaf wil of er gewoon snel vanaf willen.
Het klopt ook dat niet ALLE verkopers op de markt leugenaar zijn.

Maar dat een handelaar niet weet dat ze er particulier meer voor kunnen krijgen lijkt me sterk.
Daarnaast de meeste handelaren verzwijgen ten gunste van de verkoop de waarheid. Daarnaast hebben ze geen binding met het paard en het zal ze dus een zorg zijn waar ze terecht komen en of het een match is.
Goede paarden worden over het algemeen onderhands verkocht.

Waar baseer je dat dan op?
Ik ben in mijn leven vaker bedonderd door particulieren dan door handelaren.
Bij een handelaar weet je wat je koopt, als een paard ver onder zijn marktwaarde zit kun je niet verwschten daar een top paard voor te kopen.
Particulieren hebben altijd de zelfde smoes, vanwege priveomstandigheden (even de eerlijke uitgezonderd) uiteindelijk draait het alleen maar om geld, keiharde euroos.

Wij handelaren onder elkaar, weten heel goed wat we aan elkaar hebben, verkopen ook vaak onder af af, betekend geen garantie er is iets mee maar is nu jou probleem.
verder zijn er ook in onze wereld handelaren die slecht aangeschreven staan en bijna van niemand meer kunnen kopen, het is een roeping paardenhandelaar want als je het voor het geld doet, kun je beter een ander beroep kiezen.

Magere en verwaarloosde paarden op de markt komen voor 90 procent bij particulieren vandaan, vaak ruilen ze zon beestje dan om en al breng je ze naar de slager dat kan ze gewoon niet schelen.
Waar denken jullie waar al die leuke shet veulentjes vandaan komen die dit jaar weer massaal op slachttransport naar italy gaan, echt niet bij handelaren hoor. Ja wij kopen ze op (ik zelf eigenlijk nog nooit gedaan, te soft voor) en worden er op aangekeken omdat veel particulieren maar aanfokken, hun merrie de pijn van een bevalling aandoen en vervolgens 50 euro willen ontvangen voor een baby van 4 maanden oud terwijl het nieuwe veulentje er al weer in zit.

Verder iedereen die een paard koopt bij een handelaar of particulier zonder er echt verstand van te hebben vraagt gewoon om moeilijkheden, doe dat ook niet, neem iemand mee die er echt verstand van heeft.
En nogmaals wat verwacht je van een paard, zoek je een super leuk rijdiertje dan kun je er terecht, je kunt voor die centen niet verwachten dat er paarden tussen staan die allemaal naar de top gereden kunnen worden, dan is het beter even door te sparen en naar erkende fokkers toe te gaan.

(edit) ik ben inmiddels geen handelaar meer.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:05

Ik ben het er mee eens dat er wel leuke paarden tussen kunnen staan, maar zorg dat je er gewoon al bent al het begint. Veel paarden worden al vanuit de vrachtwagen verkocht. De markt begint om half 6. Als ik jou was zou ik zorgen dat je er dan al bent.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:19

Hoe zit het eigenlijk juridisch gezien als je daar een pony koopt waarvan de handelaar zegt dat hij goed is, jij hebt voorzover jouw kennis het toelaat het dier gecontroleerd op gebreken en na de koop eenmaal thuis blijkt dat er toch iets met het dier is?
Kun je -aangezien het ook niet om particuliere koop gaat- aanspraak maken op 1 of andere omruilgarantie of iets dergelijks van de betreffende handelaar?Want dan zou je dus ook de "gegevens" van de verkopende partij moeten vragen?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:24

heb mijn pony van een handelaar en die had haar gekocht van de paardenmarkt, alles klopt met paspoort chip brandmerk.

maar laatst iemand die ik kende pony gekocht van 1.47 groot en hadden ze een paspoort voor een paard van 1.70
die mensen waren gwoon heel aardig maar hebben helemaal geen verstand vvan zo iets\dus sheel goed op letten Tong uitsteken

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:18

@berpie: hmmmm bij een handelaar weet je wat je koopt.. nou veel succes verder met je paarden aankoop, ben dan ben je wel heel erg naief! Geloof mij, die handelaren gaat het ook om geld hoor en niet omdat je nou zo lief lacht....

ken ook mensen die met veel paarden overal in nederland op de markt komt, zijn niet allemaal helemaal slechte paarden, maar ik weet wel dat hij paarden van de verzekering overkoopt (die dus anders geslacht zouden worden) en daar vrolijk mee naar een markt gaat om te gaan verkondigen dat er niets mis mee is, nou een aantal van die paarden worden niet voor niets geslacht..

en tja mensen die geen verstand van paarden hebben kunnen naar mijn idee beter geen paard kopen of er hulp bij gaan halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:20

Je wilt al die particulieren de kost niet geven, die een koper naaien met een waardeloos paard, Roos.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:31

anniee schreef:
Hoe zit het eigenlijk juridisch gezien als je daar een pony koopt waarvan de handelaar zegt dat hij goed is, jij hebt voorzover jouw kennis het toelaat het dier gecontroleerd op gebreken en na de koop eenmaal thuis blijkt dat er toch iets met het dier is?
Kun je -aangezien het ook niet om particuliere koop gaat- aanspraak maken op 1 of andere omruilgarantie of iets dergelijks van de betreffende handelaar?Want dan zou je dus ook de "gegevens" van de verkopende partij moeten vragen?

Juridisch kun je inderdaad op een koop terug komen alleen moet je dan wel alle gegevens van de verkoper hebben en maar weinig verkopers die daar zin in hebben.

Verder iedereen heeft heterover dat je er vroeg moet wezen maar mijn ervaring is dat je de leukste paardjes (juist omdat ze wat duurder zijn) vaak toch nog voor weinig in handen krijgt als je later koopt.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:37

Roos_s schreef:
@berpie: hmmmm bij een handelaar weet je wat je koopt.. nou veel succes verder met je paarden aankoop, ben dan ben je wel heel erg naief! Geloof mij, die handelaren gaat het ook om geld hoor en niet omdat je nou zo lief lacht....

ken ook mensen die met veel paarden overal in nederland op de markt komt, zijn niet allemaal helemaal slechte paarden, maar ik weet wel dat hij paarden van de verzekering overkoopt (die dus anders geslacht zouden worden) en daar vrolijk mee naar een markt gaat om te gaan verkondigen dat er niets mis mee is, nou een aantal van die paarden worden niet voor niets geslacht..

en tja mensen die geen verstand van paarden hebben kunnen naar mijn idee beter geen paard kopen of er hulp bij gaan halen..

Ik ben zelf handelaar geweest, 2 maneges gehad en kom uit de 5e generatie paardenhandelaren.
Dus ik weet echt wel waar ik over praat, die persoon die jij noemt ken ik ook, ik weet dat hij verzekeringspaarden verkoopt maar de prijs is er ook naar.
Waar komen die paarden vandaan denk je?

Schande hoor daar niet van, ik heb er zo veel aangeboden gekregen in mijn handelstijd en zo veel vraag naar gehad, maar ben daar nooit op in gegaan nooit, maar nogmaals die paarden komen bij particulieren vandaan en iedere particulier weet nu ook wel dat de meeste gewoon de handel in gaan, dus ja, dillema toch?

Even over pb vragen of we het over de zelfde hebben. Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:41

zeg ook niet dat het niet voor particulieren geldt, maar zeker ook voor handelaren, en nee niet alle!! ik ken er niet een maar meerdere.. en al is de prijs erna, als jij weet dat een paard atrose heeft waardoor je niet met zo'n paard meer kan rijden, maar je geeft pijnstillers nou dan kan die prijs ernaar zijn, maar daar heb je als koper dus niets aan!

En niet alle particulieren weten dat dat hun paard van verzekering zo weer doorverkocht worden!! Zijn echt naieve mensen bij! Maar is zelf zo erg geweest dat pony (weet niet precies meer wat die had, kon niet meer pijnvrij gereden worden iig) bij een vriendin uit stal gehaald is zonder dat ze het wisten en stond diezelfde dag nog in utrecht op de paardenmarkt. En weet niet, maar zal wel niet de enige zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:43

Utrecht is vooral een markt voor slachtpaarden en dat weet iedereen, Roosje.
Op jaarmarkten, waarvan Zuidlaren er eentje is, is er ook een groot aanbod van gebruikspaarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:44

Je moet geluk hebben als je een gezond en goed gereden paard van de markt afhaalt, maar veulens en jaarlingen zou ik daar idd ook wel vandaan durven te halen.
Zekerheid heb je nooit, en neem iig iemand mee die er redelijk verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:46

Precies Cassidy, zekerheid heb je bij een particulier ook niet.......
Ik heb centjes geteld en aan iemand opdracht gegeven om morgen voor mij te gaan kijken in Zuidlaren. Helaas moet ik zelf voor mijn werk oproepbaar zijn, hoor ik net.....