Dit kan toch niet? (Oude manegepony)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amandaa_Ted

Re: Dit kan toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:04

Tuurlijk kan dat wel!
Het is voor zo'n beest toch veel leuker, met die aandacht dan op stal te staan!!
En als je wilt weten of het een gerucht is, vraag het dan aan de manege eigenaar,
die weet het wel.. En als je niet wil dat die naar de slacht gaat, kan je altijd met
goede argumenten komen op hem te houden.. Maar uit eindelijk is het de beslissing van de manege
eigenaar!!!

xx

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:10

21 gaat zeker nog mijn eene paard is ook ouder dan 20 en ze doed hiet in de toscaanse bergen nog iedere dag een paar kilometer ongeveer 5.Gaat prima zo blijft ze ten minste in condiesie. Daarbij zeg je mij net dat een van de manegepony's naar de slacht gaat, dan geloof je toch niet dat ze een ander met pension gaan laten gaan.Op maneges werken paarden tot ze niet meer kunnen..... Dan gaan ze naar de slacht, vreselijk is het....maar het is niet anders, mensen zijn zo, geen respect meer voor dieren.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:15

SuperDonkey schreef:
21 gaat zeker nog mijn eene paard is ook ouder dan 20 en ze doed hiet in de toscaanse bergen nog iedere dag een paar kilometer ongeveer 5.Gaat prima zo blijft ze ten minste in condiesie. Daarbij zeg je mij net dat een van de manegepony's naar de slacht gaat, dan geloof je toch niet dat ze een ander met pension gaan laten gaan.Op maneges werken paarden tot ze niet meer kunnen..... Dan gaan ze naar de slacht, vreselijk is het....maar het is niet anders, mensen zijn zo, geen respect meer voor dieren.

het probleem is dus dat dit helemaal niet waar is,
deze pony had pijn en ging daarom naar de slacht, ze was niet eens oud maar het is niet anders.
voorderest zijn alle pony's die echt te oud zijn wel dergelijk op rust gezet.

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 19:01

Zoals ik het lees denk ik dat je me niet begrijpt maar ach.
Ik ben nu van de les af.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:04

Over welke manege hebben jullie het nu?
Ik had geen zin om alles door te lezen dus ik vraag het zo maar.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:10

Het ligt er een beetje aan hoe de pony zich voelt. Kijk mijn vp is ook al in de 20 maar die zit nog vol met energie. Ik ga meestal 2 tot 3x in de week hard werken en 1x het bos in. Zoals het nu met der gaat zou ze zeker nog wel een paar jaartjes zo door kunnen gaan Ja

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:17

biesbas schreef:
SuperDonkey schreef:

het probleem is dus dat dit helemaal niet waar is,
deze pony had pijn en ging daarom naar de slacht, ze was niet eens oud maar het is niet anders.
voorderest zijn alle pony's die echt te oud zijn wel dergelijk op rust gezet.

Bij ons is laatst ook een pony weggegaan die iets aan haar rug had, kan het kloppen dat we op dezelfde manege zitten?
Want ik zie in je onderschrift dat je ook in Amersfoort woont Knipoog

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:18

waarom ga jij beslissen of een pony van iemand anders nog wel of niet mag lopen?
sorry maar dat snap ik echt niet ik heb op een pony van 28 gereden die het nog super deed die was blij als hij weer mocht lopen.
Mjaa zover als ik het gelezen heb is (bijna) niemand het eens dat hij niet meer moet lopen

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:27

Laat haar joh! Knipoog
Als ze wilt weten of hij nog mee kan lopen kan ze het toch vragen ?
21 is inderdaad nog "jong" voor een manege paard, dus hij kan nog makkelijk meelopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:47

21 is een heel schappelijke leeftijd voor 2 uurtjes per dag. De meeste zijn er nu niet meer, te oud geworden, maar we hadden een heel handje paarden (minimaal 3) en ook een flink aantal pony's die over de 30 waren.

Naar de slacht is voor deze dieren meestal prettiger dan op de wei, waar weinig aandacht voor hen is. Meestal zijn de oudjes juist de favorieten van de kinderen en als ze eenmaal op de wei komen raken ze in de vergetelheid, daar worden ze depressief van. Ook roest rust, dus dan zouden ze na enige tijd toch ingeslapen of weggebracht moeten worden. Inslapen kost veel geld terwijl je de meeste paarden evenveel "plezier" (is niet helemaal het juiste woord, maar even erg is het voor die beesten) om geslacht te worden. Voor de energieke paarden is het zelfs vaak prettiger zolang ze geen trailerangst hebben. Geloof me, het verschil is al snel zo'n 500 euro, dat is ook voor de manege-eigenaar veel geld.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:36

Leeftijd zegt niet alles.. het oudste paard op onze manege (22) is bijvoorbeeld nog een van de meest werklustigste! Als hij een tijdje stilstaat wordt hij gek..
Dus ik vind niet dat je zomaar kan zeggen dat paarden boven de 20 niet meer op een manege gebruikt mogen worden. Sommigen zijn dan juist in de bloei van hun leven!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:14

De leeftijd zegt niet zoveel... het ligt puur aan het paard zelf..

een pony bij ons op de manege is 41 (bijna 42?) jaar geworden en die liep tot zijn 40e mee in de lessen.. op het laatst natuurlijk neit zoveel meer, hooguit een half uur per dag.. maar hij liep nog wel... als ze hem eerder stil hadden gezet was hij misschien wel niet zo oud geworden... rust roest!!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:55

Bij ons op de manege gaan de paarden met pensioen als dit echt bij het paard past (dan gaan ze bijvoorbeeld terug naar hun oude eigenaar - wij hebben veel paarden in bruikleen - of naar een vrijwilliger of naar een rusthuis). We hebben namelijk ook paarden die op de manege met pensioen gaan, zij zouden echt ongelukkig worden als ze weg zouden gaan. Sommige paarden van 20 lopen een staplesje per dag, die vinden het prima om een uurtje door het bos te stappen met een ruitertje dat niks weegt op hun rug. De rest van de dag staan ze lekker buiten - als het weer het toelaat. Het verschilt echt per paard. Lachen

MissMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:29

Bij ons op de manege hebben we een pony van 36 jaar en die loopt nog steeds gewoon mee in de les(wel in beginnerslesjes, en dan vaak maar 1 uurtje per dag).
De paarden op de manege gaan met pensioen als ze merken dat de pony/paard het niet meer aankan.
Dus het ligt gewoon puur aan het paard of pony wanneer hij met pensioen kan. Het is namelijk zonde als een manegepaard/pony op z'n 20e al met pensioen gaat terwijl hij nog genoeg levenslust heeft.

Incredible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:17

Klopt dat hoor ik ook altijd. Manegepaarden zijn eigelijk maar zielige beestjes.
Ze moeten hard werken, en daarom vind het ik leuk dat kinderen ook in het
weekend naar de manege komen om ze lekker te verwennen. Dat hebben ze verdiend!

Het zit zo; ze willen winst maken en zo min mogelijk kosten maken.
Hoe langer ze meegaan des te meer winst ze maken, als ze niet meer kunnen verdienen
ze als nog iets als ze naar de slacht gaan. Het pensioen is duur, onderhoud, voer/drinken,
weidegang, zonodig "medicijnen", als ze overlijden kost het geld om ze op te halen.
Het is erg sneu maar ik snap wel waarom ze er zo mee omgaan. Ik kan er in ieder geval niet tegen..
Zou het niet over mn hart verkrijgen om mijn paardje zomaar bij het oud vuil te zetten.

MissMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:31

Incredible schreef:
Klopt dat hoor ik ook altijd. Manegepaarden zijn eigelijk maar zielige beestjes.
Ze moeten hard werken, en daarom vind het ik leuk dat kinderen ook in het
weekend naar de manege komen om ze lekker te verwennen. Dat hebben ze verdiend!

Het zit zo; ze willen winst maken en zo min mogelijk kosten maken.
Hoe langer ze meegaan des te meer winst ze maken, als ze niet meer kunnen verdienen
ze als nog iets als ze naar de slacht gaan. Het pensioen is duur, onderhoud, voer/drinken,
weidegang, zonodig "medicijnen", als ze overlijden kost het geld om ze op te halen.
Het is erg sneu maar ik snap wel waarom ze er zo mee omgaan. Ik kan er in ieder geval niet tegen..
Zou het niet over mn hart verkrijgen om mijn paardje zomaar bij het oud vuil te zetten.

Niet op alle manege's werkt het zo!
Dat zijn vaak weer van die vooroordelen die sommige mensen hebben.
Dus manege-eigenaren zouden niet van hun paarden/pony's houden?
Bij ons op de manege komen de paarden/pony's iedere dag in de wei waar volop gras staat, vaak als ze een dag niet hoeven te rijden blijven ze dat ook.
Ik wil later ook een soort van manege beginnen, dus dan zou ik ook niet van mijn paarden houden?
Het spijt me om het te zeggen maar dat is dikke l*lkoek, ik kies ervoor om het te beginnen omdat ik van paarden houdt!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:32

Wij hadden op de manege een paard die heeft gelopen tot hij 35 was, en is toen overleden op de manege. Beest liep een rustig lesje per dag en vond dat hartstikke leuk.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:34

Een paard kan op zijn 20ste nog heel fit zijn hoor Lachen .

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:38

wij hebben een pony van 26, word zonder bit gereden, en maar één keer per dag een halfuurtje Knipoog
Zij krijgt speciaal voer, en word altijd geknuffeld..
Op hun 20e al met pensioen, het ligt eraan wat het paard nog allemaal kan Haha!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:39

Precies, een paard kan op z'n 21ste nog hartstikke fit zijn en gewoon meelopen in lessen. Lachen Ik rij zelf een 17-jarige pony die rondrent en huppelt als een 8-jarige. Die zie ik ook nog láng niet met pensioen gaan of wat dan ook.

En ja de slacht, dat is soms veel beter dan een spuitje omdat sommige paarden daartegen gaan vechten. Bij de slacht is het in 1 keer klaar, ken genoeg mensen die daarom bewust kiezen voor de slacht.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:24

Op de manege van m'n vriendin is er een paard van 35...en die loopt nog mee in de les

Lidwien_Walf

Re: Dit kan toch niet? (Oude manegepony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:00

Mmm. Als ik dit zo lees kunnen manegepaarden "ondanks hun werk" in goede gezondheid en met levenslust een zeer respectabele leeftijd bereiken. Zo slecht is hun leven dan blijkbaar ook weer niet. Geeft te denken.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:04

Als het dier nog helemaal geen problemen met dit werk heeft, dan kan het zat hoor...

Op mijn vorige manege was er ook een paard van 25, die elke dag nog fit 2 uurtjes meeliep, en naar horen nu nog steeds...Die is inmiddels ook al 27..

Is echt zo verschillend per paard, eigenlijk zit hier geen standaard leeftijd aan.. Sommige paarden zijn met 17 al oud en versleten, maar andere pas met 28..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:06

bij mijn oude manege staat ook een pony die is al 27/28 word iedere dag nog bereden..
hij kreeg ook pensioen maar werd heel erg ziek van eenzaamheid hij miste ze vriendjes op stal dus zodoende hebben ze hem weer terug gehaald en loopt hij gewoon lekker met kindjes op ze rug wat hij t allermooist vind..(meneer raced, en bokt nog hoog zat hoor oren naar voren en scheuren maar...ja zelfs op de oude dag nog

ik vind vaak een paard wat op t land beland wegkwijnt...wat betreft slager..maneges zijn bedrijven als een paard op is is het op...en dan breng je het dier vaak liever naar de slager dan dat je met de dieren aan de weg zit (want dan krijg je kindjes die dus gaan vragen welk paard etc onder die deken ligt)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:10

hier op de manege loopt een ruin van 30 jaar nog lekker mee in de lessen,
sterker nog,we hebben zelfs het idee dat ie steeds meer streekjes krijgt....hij heeft er echt lol in....lekker rondhobbelen met de beginnertjes op zijn rug.

hij heeft een tijdje terug flinke koliek gehad maar is er helemaal bovenop gekomen,toen kreeg hij tijdje rust maar dat deed hem niet goed.....en toen hij weer in de lessen liep bloeide hij weer helemaal op...hij vind het heerlijk

hij word ook opa genoemd

en nog een voorbeeld,ik heb ooit een verzorgpony gehad,een welshje van 25 jaar oud,merrie.
werd ingeruild met een jong hengstje en die merrie is op 25 jarige leeftijd nog ingereden en werd bereden door kleine kindjes.