Wel of geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vlindie

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 06:54

Mijn paarden staan dus zonder deken. Heel toevallig heeft de pony van onze dochter even een iets mindere
periode gehad. Dit kunnen wij terug leiden aan het feit dat hij mn. 's nachts flink heeft moeten inleveren.
De nachten waren erg nat en hij heeft geen schuilmogelijkheid. Daarbij was zijn 'vorig leventje' gebasseerd op
's nachts in de stal mét deken. Nu dus totaal omgekeerd, welliswaar keurig opgebouwd. Echter, hij bleek tegen
zulke nachten nog te weinig reserves te hebben. Hij is derhalve een paar nachten op stal gezet ZONDER deken,
maar gewoon om hem even te behoeden voor de extreme regenval en zodat hij even zichzelf kon 'opkrikken'.
Een paar nachten was al voldoende. Nu staat hij weer gewoon op de wei, zonder deken. En ja, hij wordt best
intensief gereden. Ook na het rijden geen zweetdeken, alleen maar goed uitstappen en even uit de wind
muesli en hooi laten eten.

Toch begrijp ik degene die volop in de wedstrijden rijden deels ook wel. Een korte vacht is dan handiger, voor de ruiter.....
Wat deze heer aangeeft, na bestudering (wat in wezen allang bekend is), een deken belemmerd een paard eigenlijk
alleen maar in bewegingsruimte ed., rest de vraag wat het paard er zelf van vind, van een deken?
Ik weet dat paarden die (door een deken) kort in het vacht staan en/of paarden die geschoren zijn het zeker wel
koud hebben. Het is de keuze die gemaakt wordt door de ruiter, wat diens wensen zijn.
Maar deken of geen deken, de meeste paarden trekken zich er niet veel van aan en spelen een lieve lust, gelukkig.
Evengoed blijf ik dat ook weer eng vinden, stel dat een deken scheurt of ergens achter blijft hangen...... paniek!

Sja, ik vind het zelf prettiger zonder deken. Een ander liever met. Maw; leven en laten leven, toch?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:22

anneliesdj schreef:
Dat er dekens op gaan is toch omdat we die dikke wintervacht niet willen? Dus nodig of niet, we willen die vacht niet en dan heeft het paard wel een deken nodig.
Tjah, als je een beetje mee wilt doen in de sport kun je niet aankomen met een paard met dikke wintervacht...
En mijn vraag bij je laatste opmerking: waarom niet? Als jij daar geen problemen mee zou hebben, waarom een ander dan wel?
Het is ook vaak een kwestie (in mijn ogen althans) van 'meedoen', en voor het 'plaatje' worden er soms veel concessies gedaan volgens mij om er maar bij te horen. Later denk je wellicht 'wat een onzin'.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:25

@ alet: ik kan helemaal meekomen met annelies dj.
Ik train elke dag onwijs fanatiek en zelfs nu met deken zweten ze behoorlijk. Als ze geen deken op zouden hebben, zouden ze nog meer haar hebben met als gevolg dat ze nog langer nat zijn na het rijden. Je kan zeggen wat je wilt, maar dat is gewoon niet gezond voor een paard.
En daarnaast heeft het NIKS te maken met 'meedoen' Boos! Ik vind een paard met dik haar ook NIET mooi en daarnaast is het met fanatiek wedstrijden rijden gewoon niet te doen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:17

Rowo: ik zeg ook niet dat het altijd een kwestie is van mee willen doen, maar het komt vast vaker voor dan we denken.
Ik snap het ook wel, zou alleen zelf een andere keuze maken, maar dat zijn dan mijn overwegingen.

lady_owner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:15

maar sommigen kun je moeilijk een deken om doen omdat ze het eng of weet ik veel wat eraan overgehouden hebben (of het haten) hoe pak je dat dan aan?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:42

Toen mijn merrie gebleseerd was, heeft ze een jaar dag en nacht op land gestaan. toen heb ik haar geen deken opgedaan. ze maakte toen heerlijk een wintervachtje aan.
Nu ze weer goed is en ik haar rijd, krijgt ze van de winter wel weer een deken op. ze staat overdag namelijk op het land. en als ik gereden heb is ze drijf nat. en kan ik er de donder op zeggen dat ze binnen een week verkouden is.
gewoon omdat het 's winters echt wel eens koud wordt.
en hoe 'dubbel' ben je bezig als je moet uitstappen met een deken, omdat je paard anders ziek wordt. omdat je overdag/ geen deken op wil doen.

nu staan die van mij trouwens onder een ongevoerd regendekentje.
als het zonnetje schijnt rond 12en haal ik de deken er af.
en zodra het 's achts vriest en overdag onder de 5 graden is. krijgen ze een 300 grams waterdicht op.
warmere deken vind ik wel overdreven. aangezien het nooit kouder wordt dan -10 graden.