Ook heb ik het gevoel alsof je al een ster moet zijn om te beginnen met wedstrijden, en ook alsof een heleboel ruiters op bokt fantastisch rijden en nooit tegen problemen met hun paarden oplopen of die in elk geval zonder enig vorm van verzet van het paard oplossen... Want, immers elk probleem ligt aan de rijkunst van de ruiter?
Ik rijd geen wedstrijden, heb ook geen pretenties goed te rijden (hoop niet slecht te rijden in andermans ogen

Mijn pony kan heerlijk ontspannen voorwaarts/neerwaarts lopen, net een elastiekje zei iemand laatst, maar zodra hij meer opgericht moet gaan lopen komt er toch echt protest! Hij vind dat moeilijk. Hij vind lang zijn fijner! Daar moeten we toch op een manier doorheen zien te komen, want als ik niet een beetje ga pushen, blijft hij lekker lopen zoals hij al liep... En ik ben het er zeker mee eens dat voor ieder paard gekeken moet worden welke oplossing, of trainingsaanpak past bij dat paard, zowel bij de bouw, als het karakter... Ik heb met Andrew ook een tijdje westernlessen gehad, en dat hielp mij ook enorm. Ook bij mijn dressuur. Tegenwoordig gebruik ik nog steeds bepaalde aanpakken en oefeningen als ik dat nodig vind op dat moment... Niets verkeerds aan! Zolang het niet schadelijk is voor je paard!