Hoe ouder de ruiter of amazone hoe banger je wordt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djaleesa

Re: Hoe ouder de ruiter of amazone hoe banger je wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:03

Ik ben pas 18 maar ik was eerst nergens bang voor stapte overal op sprong van alles met toen nog mijn pony.

Todat ik anderhalf jaar geleden een ongeluk heb gehad met een paard die ik trainde. daarbij liep ik gebroken heupkom op gebroken sleutelbeen, scheuren in spiertjes, kneuzingen. En dan moetje weer opnieuw leren lopen enz.

Nou naar paar maanden stap je weer opt paard niks aan de hand en later komt de klap. En ja nu ben ik toch veeel en veel voorzichtiger met wat ik doe. ik denk nu veel meer na.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:41

Ik kan alleen maar meegaan met de TS.
Ik ben nu 27 en heb al 9 jaar eigen paarden. Ervoor toen ik jonger was vanaf mijn 12 reed ik op maneges en verzorgpaarden. Hoe gekker hoe liever. Bokken was lol, steigeren was sjiek op hol slaan hoorde erbij.
Als mijn eigen paardjes nu 3 passen verkeerd zetten ban ik bang. Zo stom maar volgens mij denk je veel meer aan de gevolgen.
Als ik val en in het ziekenhuis beland wie verzorgt mijn 4 paarden dan, wie zorgt dat er genoeg geld binnenkomt om hun te onderhouden en hoe zullen ze erop reageren op mijn werk?
Ik ben dus zeker banger geworden met ouder worden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:44

zoals eerder gezegd; niet banger, wel voorzichtiger.
hoe gekker hoe leuker was vroeger het motto. maar nu? met een fulltime baan, studie en andere verantwoordelijkheden als beesten zie ik de gevaren en vooral wat er allemaal geregeld moet gaan worden als ik uitval.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:45

Ik ben nu 19, heel wat jaren terug toen ik begon met paardrijden was er niks dat voor mij niet kon/wat ik niet zou doen.
Ik kan niet zeggen dat ik banger ben geworden, maar wel bewuster en voorzichtiger. Ik heb al het een en ander mee gemaakt, waardoor je toch wat meer inzicht krijgt in situaties waar je vroeger misschien totaal anders op hd gereageerd.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:46

Het speelt waarschijnlijk ook mee, dat als je jong bent en een been breekt, dat je dan even niet kan sporten en dat school wat moeilijker gaat, maar ach ja. Als je 30/40 bent en iets breekt, staat het hele huishouden stil, en dan wordt het allemaal veel moeilijker!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:25

Ik herken het wel ja, eerder kroop ik echt overal op en was ik niet snel onder de indruk van een paard, kon er 6x in 1 uur op de meest heftige manieren worden afgesmeten (ooit gebeurd) en ik kroop er met een dikke glimlach op. Nu rij ik soms het paard van een vriendin van mij (na 5 jaar niet gereden te hebben) viel er af en durfde er niet meer op, zaterdag eindelijk weer een keer opgezeten (met knikkende knieen) en pas na 15 min stappen raakte ik pas weer ontspannen.

Dus ja, ik weet niet of je het banger moet noemen maar je bent wel een heel stuk voorzichtiger.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:44

ik ben nog jong, dus ik heb hier geen ervaring me, maar dan moet je denk ik ook een oud paard aanschaffen dat helemaal te vertrouwen is! Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:54

Ik zit al ruim 30 jaar op het paard. Als iemand vroeger een probleem met zijn paard had klom ik er wel even op. Dat zal ik nu niet meer zo snel doen. Ik zou het ze wel even laten zien ahum. Nooit echt iets gebeurd. Nu zou ik het niet meer doen, waarom zou ik risico lopen? Als ik wat krijg zit ik met mijn eigen beesten. Daarbij is het type paard waarop ik rijd door de jaren veranderd naar een minder flegmatiek type. 3 jaar geleden is een paard over mij heen gewalst, 2 jaar terug is mijn schouderkapsel gescheurd en vorig jaar ben ik op mijn stuitje gevallen. Van de laatste dingen heb ik nog steeds klachten. Ik ben nu echt voorzichtiger geworden. Ik rijdt nog steeds veel en heb nog steeds jonge paarden dus dat is niet veranderd, ik zoek alleen geen risico's meer op als het niet hoeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:03

Ik ken daar een héél mooi voorbeeld van.

Bekende van me rijd paard, nog vrij jong.
En dat kind heeft lef!
Gaat zo op iedere pony zitten, en al gaat het "oerend hard" door de bak, en hangt ze achterover door de snelheid, nog heeft ze een big smile op d'r smoeltje.
Gaan we op buitenrit in een groot natuurgebied, zit ze te stuiteren op die pony: Sneller, sneller, sneller!

Haar moeder rijd ook paard, is pas begonnen omdat haar dochter het zo leuk vind, maar die is absoluut veel voorzichter.
Ze zegt zelf ook, ik heb 2 dochters, ik pas wel op.
Ze is al eens heel hard gevallen, toch gaat ze door, wat ik wel knap vind!

Ik denk dat ouderen hun grenzen beter aangeven en kennen.
Toen ik een jaar of 11 was, mochten ze me op elk paard zetten, ik zou wel zien wat ik kon doen.

Nu zeg ik toch echt af en toe bedankt, maar bedankt. Clown
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 15-10-08 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:04

Ach ik heb er niet zo veel last van. Heb altijd jonge paardjes gehad en ook zelf ingereden.
Veel gevallen weer erop en door gaan.
Nu steigeren ze ook nog wel eens en dat deerd me echt niet.
Vroeger deed ik wel meer gekke dingen dan nu met de paarden dat wel.
Maar bang nee misschien voorzichtiger idd. Knipoog
ik ben trouwens net 40 geworden! En rij bitloos door het leven hahahaha

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:13

volgens mij durf ik nu meer als vroeger
ik ben altijd iemand geweest die stilstond bij wat er kon gebeuren, als kind al

nu ik veel meer ervaring heb durf ik ook meer en kan ik ook veel beter inschatten en reageren op een paard
ik heb als kind alleen op de manege gereden en pas op mijn 21ste een eigen paard gekocht
ik rij nog steeds jonge paarden in met heel veel plezier
ik ben nu bijna 43 maar nog steeds goed van lijf en leden al trekken blauwe plekken wat trager weg als vroeger

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:27

ik herken het ook en ben pas 23 Bloos
toen ik jonger was kon het niet gek genoeg zijn en ik klom overal op! en nu? ik bekijk alles rustig en eerst mag iemand anders voorrijden en dan ga ik pas, en met zadelmak maken ben ik ook stukken voorzichtiger geworden...

ik denk dat je op een gegeven moment gewoon gaat beseffen dat je maar 1 lijf hebt en dat je daar nog je hele leven mee moet doen...

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:36

Zo echt wel dat je voorzichtiger wordt! toen ik 13 kroop ik op pony's in het weiland Haha! en crossen maar! Met niets! Ik lijk wel gek ik zou dat nooit van mn leven meer durven. Gewoon door meerdere ongelukken en ervaringen zet ik nu altijd mn cappie op en doe een stuk rustiger Knipoog

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:15

Ik ben pas echt begonnen met rijden toen in 38 was. Ben er nu 50, maar ben nu wel wat minder angstig dan jaren geleden. Maar dat is gewoon omdat ik wat zekerder van mezelf ben geworden qua rijden. Merk het wel met andere dingen dat je voorzichter wordt naarmate je ouder wordt. Voorzichtiger werd ik eigenlijk vanaf het moment dat ik moeder werd omdat je toch wat achterlaat als er wat gebeurt. Merkte dat bv in het verkeer. Je denkt dan toch meer na over evetuele risico's ed. Was voordat ik kinderen kreeg toch meer een waaghals.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:23

Sommige periodes ben ik meer bang om te vallen dan anderen. Dat ligt volgens mij meer aan hoe ik in mijn vel zit, dan aan mijn leeftijd. Ik ben trouwens 36 jaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:27

Ik merk wel dat ik met de jaren (ik ben nog maar 23, maar in vergelijk met ruim 10 jaar geleden zeg maar Knipoog ) meer aan de risico's denk en daardoor ook meer angst ken.
Vroeger deed ik echt alles! Stapte op jonge paarden om ze te beleren als hun eigenaar het niet meer durfde. Maar nu? geen denken aan Nagelbijten / Gniffelen
Hield ik vroeger nog een paard vast als die wild werd? nu laat ik rustig los. Ik vind mijn eigen veiligheid veel belangrijker dan dat van een paard. dus ik denk dat wijsheid toch wel met de jaren komt Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-10-08 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:32

Bij mij is de angst pas gekomen na een valpartij en als gevolg daarvan een half jaar revalideren.
Denk niet dat dat met mijn leeftijd te maken had.
Natuurlijk word je wel voorzichtiger naarmate je ouder wordt omdat je je meer bewust bent van de gevaren. Maar dat is niet alleen met paardrijden, ook met skien heb ik dat.
Met voorzichtig zijn is niets mis imo.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:33

ik denk niet dat je banger wordt maar je ziet de gevaren steeds meer.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:07

Sinds ik een ongelukje heb gehad wat bijna mijn leven had gekost op een haar na ben ik een stuk bewuster geworden met de dingen die ik doe. Ik kom dan niet in de buurt van 50 ik ben namelijk 19 maar toch heb Ik het idee dat het niet uitmaakt hoe oud je bent maar dat het te maken heeft met de ervaringen die je op doet.

Ik stap niet zomaar meer op ieder paard wat ik eerder wel deed.
Ook spring ik niet zomaar over een hoge sprong terwijl ik dat vroeger juist geweldig vond. Ik rijd nooit zonder cap maar dat is wel eens anders geweest.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:13

Ik herken het wel maar bij mij is die omslag eerder gekomen.
Vanaf mijn 11ste stapte ik overal op.. Niets was me te gek.. de wildste pony's werden bij mij de trainen gebracht. ( onhandelbaar onder het zadel) vanaf mijn 20ste is dat omgeslagen in angst door een flinke ongeluk met een paard waarbij ik mijn ribben brak.. Paard had overgens niets hoor.. was gewoon met het beleren.. Sindsdien stap ik er niet meer zo ff op en nu ik moeder word helemaal niet meer ik denk eerst 10 x na.. het is zelf zo dat ik niet meer op een paard durfde te stappen.. Ben nu weer met het vertrouwen bezig en heb nu een super paard onder mijn kont.. Maar mijn jonkies inrijden.. geef ik nu uit handen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:16

friesiszwart schreef:
ik denk niet dat je banger wordt maar je ziet de gevaren steeds meer.

Hier ben ik het helemaal mee eens Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:31

Volgende Opoe Tuf meldt zich...Ik ben ook allang geen twintig meer en merk dat ik ook echt niet zo snel meer op alles stap wat ik tegenkom. Beetje meer angst juist ook door meer besef van de gevaren. Wat misschien ook meewerkt is dat ik steeds minder de behoefte voel om mezelf te moeten bewijzen door op een 'moeilijk' paard te stappen. Ik weet nu wel hoe een steigerend, bokkend of rennend paard voelt, net zoals dat ik weet hoe verschillende soorten ondergrond aanvoelen (ik ga voor gras, als het dan toch moet Knipoog ). Nee hoor, laat mij maar lekker op mijn 'eigen' bokkies rondsjokken. Per slot van rekening doe ik het voor mijn lol en ja, als dat nou sjokken is...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:33

Karin schreef:
Niet banger, wel voorzichtiger. IMO zit daar toch wel een essentieel verschil tussen. Knipoog

Precies wat ik wou zeggen Lachen.

Ik ben pas 23, maar stap echt niet graag op andermans paard. (best stom als je bedenk dat ik als hoefsmid toch wel onder minder fijne exemplaren ga staan zonder probleem Knipoog ).

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:42

heel herkenbaar.
Als kind zijnde nergens bang voor, stapte op elk paard, hoe gek deze ook kon zijn.
Hielp met het zadelmak maken... geen angst..
Sprong hindernissen bovenin de staanders en nu?
tja... dat springen laat ik wel zitten op de hoogte, vind een meter al hoog zat.
Jonge paarden sta ik liever naast nu Lachen

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:21

ik ben niet banger, maar doe wel minder gekke dingen als 10 jaar geleden, dat ik in die tijd niet alles gebroken heb wat er te breken valt is me nu nog een raadzel.