Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Vjestagirl schreef:suleilitha schreef:Ik heb nog even een puntje wat ik in mijn beginpost had moeten zetten.
Ooit, voor het paard een landbouwhuisdier werd, werden de zwakke exemplaren in de natuur opgegeten door grote carnivoren. Later, toen het paard al gedomesticeerd was, waren er ook paarden die niet geschikt waren voor het werk. Deze werden geslacht.
Heden ten dage wordt er amper meer geselecteerd buiten de stamboeken om dan. Merrie met hoefkatrol of artrose? Pomp er maar een kwak sperma in, dan kan ze nog een veulen krijgen. Fout!
Gedragsproblemen of niet te hanteren op een andere manier? Ach, je kunt er altijd nog mee gaan fokken toch?
Daarmee worden wel alle gebreken in stand gehouden. Ik ben er meer een voorstander van om alles, waar wat aan mankeert, buiten het circuit van vermeerdering te houden, zo waarborgen we de kwaliteit van onze Nederlandse paardenstapel.
En mocht één van mijn knollies iets gaan mankeren, waardoor die niet meer geschikt is voor het werk, dan zal ik me eerst nog wel een aantal malen achter de oren krabben, voor ik besluit dat deze zijn of haar verdere leven mag slijten als grasmaaier "omdat het anders zo zielig is".
Nee, tegenwoordig ben je een crimineel als je een ziek of gebrekkig paard laat doden......
En als je dat eens ziet van: niet mee geschikt voor het werk, maar nog wel heel erg gelukkig in de wei, en kan daar nog een schitterend leven hebben? Ik vind het idd niet bepaald menselijk om een dier wat nog heel erg gelukkig is af te laten maken, simpelweg omdat je er niets meer aan hebt. Als je kat nog jaren verder kan leven, maar er moet 1 poot geamputeerd worden, laat je hem dan ook inslapen?
Vjestagirl schreef:En als je dat eens ziet van: niet mee geschikt voor het werk, maar nog wel heel erg gelukkig in de wei, en kan daar nog een schitterend leven hebben? Ik vind het idd niet bepaald menselijk om een dier wat nog heel erg gelukkig is af te laten maken, simpelweg omdat je er niets meer aan hebt. Als je kat nog jaren verder kan leven, maar er moet 1 poot geamputeerd worden, laat je hem dan ook inslapen?
suleilitha schreef:Overigens wil ik alle lezers die wel met een stukje inlevingsvermogen reageren, hartelijk danken
)
En toen ik jaren later een eigen paard kocht, en begon te lezen over natuurlijk gedrag en paardentaal toen vond ik dat direct al interessant en ben ik op zoek gegaan naar iemand die me dat kon leren

Ik erger mij vaak aan heel het 'naturel.' Vaak word het in je gezich opgedrongen 
suleilitha schreef:Maar zij hebben niet al die investeringen gedaan die een traditioneel paardenhouder/ruiter doet. Geen duur zadel, bit, stal, smid, enz. enz. Wel paarden hebben maar dan zo low-budget mogelijk. Het mag niks kosten, dat is wel gebleken.......
Vjestagirl schreef:[En als je dat eens ziet van: niet mee geschikt voor het werk, maar nog wel heel erg gelukkig in de wei, en kan daar nog een schitterend leven hebben? Ik vind het idd niet bepaald menselijk om een dier wat nog heel erg gelukkig is af te laten maken, simpelweg omdat je er niets meer aan hebt. Als je kat nog jaren verder kan leven, maar er moet 1 poot geamputeerd worden, laat je hem dan ook inslapen?
MysticTinker schreef:Maargoed, naturals willen gewoon het natuurlijke gedrag van het paard stimuleren, net zoals men ook het natuurlijke gedrag van een kat stimuleert door genoeg ruimte te geven en vangspelletjes te spelen met nepmuisjes, en van leeuwen en apen in de dierentuin door grote verblijven te maken met soortgenoten en klim- en speeltoestellen..
En dat gebeurt bij paarden ook; zoveel mogelijk het natuurlijke gedrag stimuleren door te zorgen voor 24/7 weidegang, soortgenoten, spreken in paardentaal (lichaamstaal), onbeperkt ruwvoer en zoveel mogelijk beweging.
suleilitha schreef:Ooit, voor het paard een landbouwhuisdier werd, werden de zwakke exemplaren in de natuur opgegeten door grote carnivoren. Later, toen het paard al gedomesticeerd was, waren er ook paarden die niet geschikt waren voor het werk. Deze werden geslacht.
Heden ten dage wordt er amper meer geselecteerd buiten de stamboeken om dan. Merrie met hoefkatrol of artrose? Pomp er maar een kwak sperma in, dan kan ze nog een veulen krijgen. Fout!
Gedragsproblemen of niet te hanteren op een andere manier? Ach, je kunt er altijd nog mee gaan fokken toch?Daarmee worden wel alle gebreken in stand gehouden. Ik ben er meer een voorstander van om alles, waar wat aan mankeert, buiten het circuit van vermeerdering te houden, zo waarborgen we de kwaliteit van onze Nederlandse paardenstapel.
Kymalin schreef:maar dat is dus het hele puntVolgens mij is het niet zo dat welzijn alleen de aandacht heeft van de zogenaamde naturals. Sla een gemiddeld paardenblad open en je vindt wel een stuk over het welzijn van paarden. Mensen worden zich er steeds meer van bewust dat een paard niet 24/7 in een donker hok horen te staan maar dat ze behoefte hebben aan frisse lucht, beweging en contact met soortgenoten. Ook de mensen met sportpaarden.
dat is niks nieuws onder de zon............. iedereen die goed met paarden bezig is doet dit al jahhaaahaaaren zo. Heck mijn eerste werkgever 28 jaar geleden die wist dat uit te voeren
Is niks nieuws, is geen halelua 
Citaat:In mijn omgeving/kennissenkring van wedstrijdruiters is er in ieder geval geen 1 waarvan het paard niet met soortgenoten de weide in gaat. En ja, dan wel met een deken, maar van deze paarden wordt qua inspanning nu eenmaal meer gevraagd dan een paar keer per week een rondje door het bos hobbelen en dan is een korter vachter nu eenmaal praktiser om ze sneller te laten drogen en minder snel bezweet te laten worden.
lautje76 schreef:In mijn beleving staat hoe de boer de paarden hield dichter bij NH dan bij sportpaarden die 24/7 op stal staan met deken.
Hoe dan ook, ik heb het idee dat er onterecht gepolariseerd wordt.
In de echte wereld kiezen de meeste mensen ook voor een balans. Beetje van dit, beetje van dat. Waarbij de meeste sportpaarden dus wel degelijk een paar uur per dag de wei in gaan en de meeste mensen hun 24/7 buitenpaardje met heel vies weer toch maar een nachtje op stal zetten.