Ik ben het echt SPUUGzat nu...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:23

sorry hoor, maar het ligt voor een groot deel idd aan jezelf!! brutaal voorwaarts rijden, daar krijg je 99% van de bokkende paarden weer rustig mee!
en tuurlijk, zeker als het koud is zijn jonge paarden&ponys fris en bokkerig, daar kan je niet altijd wat aan doen, maar wel blijven rijden&voorwaarts houden!

maar goed, jouw pony jouw feestje, vooral doen wat je zelf het beste lijkt, maar kom dan niet iedere week met een ander topic, eerst durf je niet te rijden, dan heb je 2 weken geen zin om te rijden en nu durf je dus gewoon weer niet!

dat je niet durft maakt verder niet uit, maar wees dan zo eerlijk en geef dat toe, en zoek een pony die beter bij je past!

want op deze manier is het voor jou ook niet echt leuk dat je een pony hebt?neem aan dat jij ook liever gewoon normaal kan rijden, ipv met een beetje schrik al op een pony te gaan zitten, waarvan je weet dat ze gaat bokken en dat je dat dan niet goed aan durft te pakken, het moet natuurlijk wel leuk blijven, voor jullie alle2, dus denk goed na of je dit zo wel wil!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 23:27

Ik bén niet bang, ik ben wél te bang om haar een flinke tik te geven wanneer ze begint.
En nee, ik ga er zeker niet overna denken om haar eruit te doen. Dat gebeurt gewoon niet, klaar. Ik denk dat het allemaal weer goed komt.
Ik heb verschillende ponies versleten nu, en ik ben van mening dat camilla gewoon de pony is die echt bij me past.
Maar nogmaals, Ik ben NIET bang, ik ben alleen bang dat ik mezelf nog meer aan doe als ik er nu weer opklim...
Misschien dat jij dat stom vind, maar ik niet en zo ook mijn ouders e.d. niet.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:30

Citaat:
Maargoed, blijkbaar is het allemaal mijn eigen schuld.
Waar ik, en mijn instructie het niet mee eens zijn...
Misschien ben ik wel een watje, dat ik nu niet ga rijden met zeer aan mijn rug... Maar ik heb geen zin om straks wéér een klap in mijn rug te krijgen (dit is de 2e x) en dat ik straks nog meer last van mijn rug heb.
Maarja dat zal wel aan mij liggen dan...

Ze zeggen het misschien hard, maar ze proberen je alleen te helpen.
Het is wel zo dat hoe langer je blijft twijfelen om erop te gaan ofniet hoe meer je dus kiest voor de niet kant...

Mijn paard is ook niet een van de makkelijkste en wat jij schrijft herken ik echt heel erg, ik dacht ook dat het door de kou kwam, maar als je hem nu ziet lopen.

Ik begin gelijk aan een niet langen en ook niet korte teugel en ga gelijk slangevoltes rijden en gebroken lijnen.
Tempowisselingen in de stap, draf en galop.

Als je ziet dat haar aandacht ook maar een beetje word afgeleid gelijk afwenden en drijven.
Tegen mij zeiden ze ook dat het mijn schuld was en ik was heel erg verontwaardigd maar ze hadden wel gelijk.

Ik rijd nu zelfverzekerder en anders, en het gaat nu echt super!!
[/quote]

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:35

Je bent niet bang, maar wel bang.. Dat kan niet hè?
Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar dat klopt gewoon niet.
Als je nu voorlopig niet gaat rijden, zet er dan iemand anders op die haar wel aankan, zodat je niet straks weer opnieuw hoeft te beginnen met zo'n 'gevecht' onder het zadel.
Je hebt i.m.o. wel gelijk dat je er nu niet weer opstapt, aangezien je last hebt van je rug, maar ga dan niet komende tijd alleen longeren, dan verschuif je wrs alleen het probleem.
Ooit zul je haar toch zo hard aan moeten pakken, dat ze het niet meer doet, anders is het van de zomer nog steeds zo, of anders volgende winter een stuk erger.
Nu is het van de kou, maar als ze merkt dat ze daarmee bereikt dat ze niet meer hoeft te lopen onder het zadel, zal ze het ook gaan doen om onder het werk uit te komen.
Ik snap alleen niet, dat je instructrice niet ook zegt, dat je haar een mep met die zweep moet verkopen als ze begint. Hang dan een beugelriem om haar nek, zodat je je met 1 hand vast kunt pakken en met de andere hand een mep met die zweep kunt verkopen!
In elk geval sterkte met je rug!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:38

Nathalie schreef:
Ik bén niet bang, ik ben wél te bang om haar een flinke tik te geven wanneer ze begint.
En nee, ik ga er zeker niet overna denken om haar eruit te doen. Dat gebeurt gewoon niet, klaar. Ik denk dat het allemaal weer goed komt.
Ik heb verschillende ponies versleten nu, en ik ben van mening dat camilla gewoon de pony is die echt bij me past.
Maar nogmaals, Ik ben NIET bang, ik ben alleen bang dat ik mezelf nog meer aan doe als ik er nu weer opklim...
Misschien dat jij dat stom vind, maar ik niet en zo ook mijn ouders e.d. niet.

je bent niet bang om te rijden, dat zeg ik ook niet, ik bedoel dat je bang bent om haar eens flink aan te pakken als ze begint te bokken, en dat zeg je hier nu dus zelf ook!

en als je vind dat camilla echt de pony voor je is, zal je toch al je lef bijelkaar moeten zoeken en haar 1x echt goed aanpakken, dan is het gebok over, en kan je weer gewoon normaal met haar rijden!

dat is toch 10x fijner dan steeds dat bokken en er nix mee opschieten!

en ik zeg het idd misschien een beetje hard maar ik bedoel het alleen maar om te helpen!

als je op deze manier verder blijft rijden zal het veel langer duren voor je haar helemaal onder controle hebt en dat bokken afgelopen is!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:41

DaphneL schreef:
Je bent niet bang, maar wel bang.. Dat kan niet hè?

Tja, ze is niet bang van de pony wel om zich te bezeren, das nog altijd bang zijn om te rijden ...

Uitstel is afstel, ooit zul je haar eens flink moeten aanpakken want van zichzelf zal het niet beteren. En ik begrijp wel dat je nu met je rug zit, maar vergeet niet dat je (als je weer gaat beginnen) geen smoesjes mag verzinnen om onder het rijden uit te komen want das nou eenmaal de wondere wereld van de paardensport. Of het nou strontregent of de zon schijnt, rijden en verzorgen moet je.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:47

gelukkig zijn er nog meer mensen het met me eens! ik dacht al dat ik een van de weinige was die zoiets van van niet zeuren, geen smoesjes maar rijden!

en anders laat er idd iemand anders op rijden!

en als je haar zelf niet durft aan te pakken, waarom zegt je instrutrice er dan nix van?
als Quentin begon te staken&steigeren negeerde hij mn hulpen of als ik twijfelde en dan mepte dan ging ie alleen maar hoger steigeren, dan pakte mn instructeur een longeerzweep en reken maar dat Q&ik dan alle hoeken van de bak zagen...waar Q dan weer omhoog ging, wat weer een flinke mep opleverde, klinkt hard maar na 1x zo heel de bak door te zijn geweest was het gestaak voorbij!
en ja toen was ik zelf ook bang, dus ik weet dat je daar nix mee opschiet!dan kan je je pony niet hard genoeg aanpakken, dus of dat knopje omzetten en niet nadenken over vallen enzo, maar naar voren schoppen als ze gaat bokken! en anders iemand anders haar laten rijden, maar op deze manier schiet je echt nix op!

Youko

Wat betreft die bokpartijen, een flinke tik of vooruitschoppen wil niet altijd helpen, sommigen worden alleen nog gekker op, die wachten er gewoon op, zodat zij lekker tekeer kunnen gaan. Ik ken iemand die ook zo'n paard had (ook dezelfde leeftijd, wat zeker wel mee te maken heeft). Niks hielp, de amazone rijdt supernetjes en supereerlijk, maar dat paard was zo ontzettend vals, omhooggaan en bokken (niet normaal), uiteindelijk gaf ze hem een ruk in de mond en hij hield gelijk op. Dat was het enige manier om hem af te straffen, de rest deed hem niet zoveel. Ik zeg niet dat je dat ook moet doen, maar wil alleen maar zeggen dat je af en toe van die etterbakken tussen hebt zitten, en dat een tik of een schop niet werkt.
Gewoon je paard bezig houden, geef haar niet de gelegenheid om iets te flikken. Ik heb ook een paard gehad die zo'n periode had meegemaakt en als ik ook maar een greintje angst had getoond (paarden voelen het nou eenmaals, ook als je er tegen opziet en gespannen bent), was het allang afgelopen met mij. En heel belangrijk is, om haar voldoende en regelmatige beweging te geven, vooral nu in de winter, als het zo koud is. Maar dat is al door zo'n tig andere bokkers gezegd...

Cassidy

Het klinkt alof jij een bepaald patroon bij je pony moet doorbreken. Er is een oefening in de western, die heet cirkelen. Normaal doe je deze oefening als voorbereiding op de spin. Je laat je paard met hoofd naar binnen lopen op een klein cirkeltje, diameter ongeveer 2 meter. Buitenteugel is los, binnenteugel staat aan, maar niet constant. Neem alleen druk op de binnenteugel als het paard zich recht wil maken.
Als jij te maken krijgt met bokacties aan het begin van de les, dan begin je met het cirkeltje. Je paard is niet warm, dus niet overdrijven, maar hou haar op het cirkeltje, en ga draven. Als de ergste frisheid er vanaf is, kun je af en toe een lang lijntje meenemen. Wedden dat je dan haar patroon hebt doorbroken? En het voordeel is dat ze er nog lekker lenig van worden ook.

Stel je rijdt wat vaker lange lijnen, en je paard begint alsnog te bokken. Als je reactievermogen goed is, en je bij een bokpartij niet helemaal verstijfd van angst, trek je je paard gewoon weer op het cirkeltje. Hup 1 teugel aan, de ander los. Wedden dat ze dan stopt?

Pat Parelli noemt dit cirkeltje de noodstop. Hij haalt de neus van het paard helemaal zijwaarts naar het lichaam van het paard toe. Zover gaat de buiging in de cirkel niet. Maar als je de noodstop toepast op je paard als hij gaat rennen of bokken, wedden dat je paard niets meer kan doen, en het na verloop van tijd wel uit zijn hoofd laat om onverwachte dingen te gaan doen?

Haal nou niet je schouders op en zeg: dit zijn westernoefeningen en daar kan ik niets mee. Ik heb lang genoeg op een gecombineerde stal gestaan, waar een heleboel dressuurruiters van de western hebben geleerd, en een heleboel westernruiters van de dressuurruiters.

A mind is like a parachute, it only works when it is open....

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:51

Cassidy schreef:
Het klinkt alof jij een bepaald patroon bij je pony moet doorbreken. Er is een oefening in de western, die heet cirkelen. Normaal doe je deze oefening als voorbereiding op de spin. Je laat je paard met hoofd naar binnen lopen op een klein cirkeltje, diameter ongeveer 2 meter. Buitenteugel is los, binnenteugel staat aan, maar niet constant. Neem alleen druk op de binnenteugel als het paard zich recht wil maken.
Als jij te maken krijgt met bokacties aan het begin van de les, dan begin je met het cirkeltje. Je paard is niet warm, dus niet overdrijven, maar hou haar op het cirkeltje, en ga draven. Als de ergste frisheid er vanaf is, kun je af en toe een lang lijntje meenemen. Wedden dat je dan haar patroon hebt doorbroken? En het voordeel is dat ze er nog lekker lenig van worden ook.

En dat is nou wat ik ook al eerder heb gezegd en zelf een tijd heb moeten toepassen op mijn monstertje Lachen (heb de rest van je quote weg gehaald, ik bedoelde exact hetzelfde maar heb het volgens mij weer niet goed verwoord ...)

Als ze ervandoor gaat wil enkel een paar schoppen of een tik inderdaad soms niet helpen (zoals Youko zegt) daarom zei ik dat als ze ervandoor gaat je ze eerst om trekt met een paar schoppen zodat ze niet stil valt en meteen gestraft wordt om vervolgens bovenstaande uit te oefenen.

Heeft ontzettend goed geholpen bij de mijne die inderdaad lekker soepel werd Lachen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:57

Renske20 schreef:
gelukkig zijn er nog meer mensen het met me eens! ik dacht al dat ik een van de weinige was die zoiets van van niet zeuren, geen smoesjes maar rijden!

Nee, ik vond het ook Knipoog
Herken er wel wat van mezelf in van vroeger. Eens je zo een pony hebt gehad en dat punt ermee hebt doorbroken is dat een les die je nooit meer hoeft mee te maken en die je nooit zult vergeten.

Ik kwam het tegen bij mijn eerste pony zo een 9 jaar geleden, het heeft een jaar geduurd en toen waren de problemen "over", ik heb later met mijn andere pony's nooit meer zulke problemen gehad omdat ik wist wat eraan te doen was. Je zult hem hoe dan ook toch moeten leren Nathalie. Lachen

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 04:07

Ik vraag me eigenlijk af waarom je haar geschoren hebt als je pony toch nog heel jong is en niet consequent gereden wordt. Een geschoren paard in de kou verandert al snel in een tijdbom. Scheren doe je meestal alleen als je fanatiek traint en de vacht in de weg zit. Maar goed, je kunt het haar er helaas niet meer aanplakken Haha! komt wel weer terug.

Verder ben ik het eens met wat de meesten hier zeggen: rijden die hap! Gewoon heel consequent iedere dag aan het werk. Desnoods goed loswerken aan de longe en vervolgens flink eraan rijden. Tja als je paarden hebt moet je soms even hard voor jezelf zijn. Je kunt niet ieder pijntje gebruiken als excuus om niet te rijden. Je hebt vast geen serieuze blessure aan je rug anders had je wel in het ziekenhuis gelegen. Dus huppakee, geen gezeur en anders pony naar de trainer sturen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 08:26

Cassidy"]
[quote="Marja schreef:
Dit betekent overigens niet dat ik hem leeg rij, in het zweet of buiten adem.

In het zweet rijden is juist nodig. Een paard dat niet nat is na arbeid heeft niet hard gewerkt.
[/quote]

Of heeft juist een beregoeie conditie Haha! .
Viv

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 08:42

Pril schreef:
Ik vraag me eigenlijk af waarom je haar geschoren hebt als je pony toch nog heel jong is en niet consequent gereden wordt. Een geschoren paard in de kou verandert al snel in een tijdbom. Scheren doe je meestal alleen als je fanatiek traint en de vacht in de weg zit. Maar goed, je kunt het haar er helaas niet meer aanplakken Haha! komt wel weer terug.

Verder ben ik het eens met wat de meesten hier zeggen: rijden die hap! Gewoon heel consequent iedere dag aan het werk. Desnoods goed loswerken aan de longe en vervolgens flink eraan rijden. Tja als je paarden hebt moet je soms even hard voor jezelf zijn. Je kunt niet ieder pijntje gebruiken als excuus om niet te rijden. Je hebt vast geen serieuze blessure aan je rug anders had je wel in het ziekenhuis gelegen. Dus huppakee, geen gezeur en anders pony naar de trainer sturen!

Waarom ik haar geschoren had. Omdat devacht in de weg zat! Ze had een ontzettend dikke vacht en was binnen 2 sec. al nat en ontzettend snel moe en sloom. Vorig jaar hebben we haar ook geschoren gehad, en toen was ze gewoon ontzettend braaf, dat ze geen vachtje had maakte haar niets uit. Maar het scheelt natuurlijk wel ontzettend veeld at ze toen drachtig was zonder dat wij het wisten.
Dat rondjes draaien ga ik eens proberen. Mn rug doet al minder zeer dus misschien dat ik er straks opkruip.
Bedankt voor de tips iig..

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 09:56

Misschien volgend jaar dekenpatroontje proberen?
Verder vind ik twee keer per dag aan het werk, zoals aan het begin genoemd werd, erg veel voor een drie-jarige. Ze zal er heus wel rustiger van worden, maar voor haar lichaam is het hardstikke slecht.

Met Sheril heb ik vorige maand ook wat problemen gehad, die bokte niet maar ging als een debiel rennen. Ik heb haar flink terug gezet in het voer, en dat begint nu te werken. Zeker als Camilla ook eiwitbultjes heeft, zou het me niks verbazen als ze toch teveel energie binnenkrijgt. Als ze niet veel werken hebben ze ook niet veel nodig, dan kun je beter meer hooi geven en eventueel vitaminen aanvullen.

Verder zou ik haar eens een paar keer door een ander laten rijden, eens kijken hoe ze daarop reageert. Sheril wordt nu eens per week gereden door een stalgenootje met veel ervaring. Afgelopen week is ze niet onder het zadel geweest door het slechte weer, vanavond stapt dat meisje er weer op, omdat die zich niet bang laat maken en ik wel. Camilla heeft nu een leuk spelletje ontdekt, en ze moet toch uit die cirkel komen. Misschien onder begeleiding aan de longeerlijn erop?
Het zijn maar wat wilde ideeen, ik heb ook niet zoveel ervaring, maar misschien kun je er wat mee.
Verder zou ik wel een beetje voorzichtig zijn met je eigen rug, pijn is toch een teken dat er iets niet goed zit en je moet wel de rest van je leven met deze rug doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:26

Cassidy"]
[quote="Marja schreef:
Dit betekent overigens niet dat ik hem leeg rij, in het zweet of buiten adem.

In het zweet rijden is juist nodig. Een paard dat niet nat is na arbeid heeft niet hard gewerkt.
[/quote]

INtegendeel! Je slaat de plank helemaal mis. Een goed werkend paard zweet nu juist MINDER snel, en een paard dat niet meewerkt en in verzet is, of zich heel druk maakt zweet WEL snel! Dus dat zweten is helemaal geen goed meetpunt, integendeel. En STeef heeft gelijk: het paard niet kapot longeren, maar nuttig longeren. Niet jagen maar het dier zijn juiste spieren laten gebruiken. als je het dier alleen maar de energie er uit wilt jagen, gaat haar conditie alleen maar groeien en kun je iedere keer langer aan de gang blijven voordat ze uit is geraasd.

Als je wilt nathalie, wil ik best een keertje langs komen om te kijken of ik je op een of andere manier kan helpen? Misschien kan ik een paar tips geven om het je gemakkelijker te maken.

Ik vond iemand een paar belangrijke punten aanhalen: voer evt. aanpassen, zadel nakijken etc. En inderdaad, wel elke dag effe rijden voorlopig want dat heeft ze nodig. Komt ze wel op de wei overdags of komt ze alleen er uit als je gaat rijden?

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 11:30

Ik ga mee met Loolapelooza.

En ze is vrij gevoelig voor de zweep? Des te beter. Ik ben er niet snel voor om een paard te slaan, maar in jouw geval: zweep in 1 hand en voor elke bok een mep (zo hard je kan) op haar kont. Ben je bang om te vallen, maak dan een "oh sh*t"riempje aan je zadel vast en hou je daar met je andere hand aan vast. Het maakt dan even niet uit waar ze naartoe loopt, als ze maar loopt en niet bokt. Je medebakgebruikers zullen je dan misschien even de ruimte moeten geven, maar waarschijnlijk is het na zo één keer (of een paar keer) dan wel afgelopen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:18

Cassidy schreef:
Als jij al problemen hebt als je naast je paard staat, dan is dat een dominantieprobleem en een teken van gebrek aan respect tegenover jouw. Ik zou eerst eens vanaf de grond de verhoudingen rechtzetten, en ik denk dat je dan met rijden al een stuk gewonnen hebt.

Dit is waar ik ook al aan zat te denken.
Runningkawa zegt het daarna ook al, ook in de omgang moet jij onvoorwaardelijk de baas zijn, dat is al heeel belangrijk.

Ook zou ik, wat al genoemd is, dingen gaan checken, zoals haar zadel, haar rug e.d., goed nagaan wat je haar voert etc.
Ook is dagelijkse beweging heel belangrijk voor hittepitten.
Pompidou is ook knetter als je haar een dag 'stilzet'.
Pompidou is niet geschoren (ik wil graag wat langer blijven leven Tong uitsteken ) maar zit wel heel kort in haar vacht.

Bij Pompidou zijn we er ( vanaf het begin zo'n beetje al) achter, dat het ook lichamelijk is, dat drukke ge-etter.
Daar kun je dan rekening mee houden.
Bij haar moet je in het begin ook echt 'de spanning eruit rijden'.
En belangrijk, zelf ab-so-luut niet gaan spannen.
Let op je ademhaling, en probeer echt góed te ontspannen.

Pompidou zat erg vast, heeft een spierprobleem hiervan ( bij de vorige eigenaren opgelopen) en daar komen we nu, met de juiste training toch al lekker doorheen.

Helaas heb ik een paar weken terug tijdens een ge-wel-di-ge les , tijdens een bok-sessie (in galop, dat vind ze nog vrij moeilijk) ook een ontzettende klap in mijn rug gehad.
Sindsdien zit alles muur en muur vast, en rijden lukt me absoluut niet.
Nu gaat mijn instructrice haar voor me doorrijden, en ga ik in therapie met mijn o zo fijne rug. Scheve mond

Je kunt me altijd pb-en Nathalie. Knipoog

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:21

In tegenstelling tot wat enkelen zeggen:
niet je paard moe proberen te rijden/longeren, geeft alleen een tijdelijke oplossing en zorgt ervoor dat je pony steeds meer conditie krijgt.
Het bokken is het probleem, dus als je zeker weet dat het geen veterinair probleem is laat iemand anders haar eens aanpakken in een boksessie. Rijd zelf daarna nog drie rondjes, gaat dat braaf dan belonen en afstappen. Herhaal dit een poosje, niemand beschikbaar die dag? Dan niet rijden, maar even kort op een andere manier beweging geven.
Succes!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:48

Ik heb zelf ook zo'n druktemaker, is inmiddels 13, dus puberen kun je het niet meer noemen Haha!
Als ik ga rijden en hij is erg druk en naait er tussenuit, dan ga ik over in galop, of ik er nu 1 of 5 minuten opzit. Ik galoppeer an door to hij het niet meer leuk vindt, en dan nog 2 rondjes. Als je hem goed voorwaarts houdt, heeft hij geen tijd om te bokken.
Als hij dan een beetje uitgeraasd is, zet ik hem aan het werk. Nou ben ik zelf geen groot dressuurwonder, maar werken zal hij, veel figuren overgangen etc.
Je moet haar gewoon, consequent elke dag rijden, geen vrije dagen met alleen maar een betje huppelen inde wei. Daar raakt ze haar energie blijkbaar niet van kwijt, en de volgende dag heb je weer ellende.
Niewt banketstaaf bedoeld, maar op het jeugdhonk lees ik veel topics over jongens en winkelcenta en zo na school. Misschien moet je prioriteiten stellen. Of je pony consequent gaan rijden, of verkopen en lekker puber zijn. Op dit moment werkt het blijkbaar niet om allebei te doen.
Nu heb jij het niet naar je zin, en camilla ook niet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:57

Ik vind nog steeds dat elke dag aan het werk erg veel is voor een driejarige. Vergeet niet dat Camilla al als 2,5 jarige ingereden is en voordat ze 3 werd een veulen gehad. Haar lichaam heeft dus al genoeg te verduren gehad.
Heeft ze wel afwisseling?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:09

Nou miran, als ze zo energiek is zal ze er niet veel last meer van hebben, grinnik.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:11

Of misschien juist wel, dat het protest is door pijn vanuit haar lichaam. Ik vind 3 a 4 keer per week genoeg voor zo'n jong dier.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:19

Desiree schreef:
Nou miran, als ze zo energiek is zal ze er niet veel last meer van hebben, grinnik.

Lijkt mij ook zo, ze heeft zelf aan dat ze heel wat kan hebben en gewoon best veel nodig heeft ... Rijden, meer kan ik niet zeggen. En zoals Billy zegt, als je je prioriteiten niet kunt stellen kun je misschien beter keuzes maken dan zo aanmodderen, want zo is het voor beide partijen niet leuk.

Een eigen pony is leuk, maar het vergt heel veel tijd van jezelf en tis een hele verantwoordelijkheid. Een vrouw heeft me ooit eens gezegd dat een eigen pony/paard zwaarder is dan kinderen hebben. Je kind kun je nog eens bij oma dumpen als je hem beu bent. Met een paard kan dat niet, daar moet je iedere dag heen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:35

Ik vind het idd ook wat moeilijker, omdat deze pony pas 3 is.
Dan is elke dag rijden niet helemaal gezond lijkt me.
Je moet anders een werkschema in elkaar 'flansen'met je instructrice.
En je kunt gerust een dag of 2, 3 inlassen met longeren.
Longeren is ook een erg goede oefening om je paard perfect te laten gehoorzamen.
Ik heb er zóveel profijt van. En anders mijn instructrice wel. Knipoog
Pompidou is heel alert op mijn stemhulpen, en dat is berehandig tijdens het rijden.
Ik denk dat het hier toch ook wel om een dominantieprobleem gaat.
Want dit is al een tijdje aan de gang niet?
Deze pony weet dondersgoed wat ze aan het doen is, en weet dat ze ver kan gaan bij jou.
En dat gaat alleen maar van kwaad tot erger als er geen verandering in komt.

Het is echt ontzettend belangrijk dat het paard weét dat jij altijd de baas bent.
Pompidou is ook erg gevoelig op de zweep.
Als ze loopt te klieren, hoef ik hem alleen maar te laten zien...
In de staakperiode, dus ook vooral bokken bokken bokken, en niet voorwaarts willen, hield mijn instructrice een longeerzweep in haar handen, en hoefde hem dan alleen maar iets te heffen... en hoppa Pompidou liep weer voorwaarts.
Ze moest echt toen door een bepaald moment heen, en door alleen maar voorwaarts voorwaarts voorwaart te denken en te rijden, ben ik daar doorheen gekomen.

Voorwaarts is echt de remedie met 'etters'.
Langzaam en ingehouden rijden is vrágen om spanning en ge-etter.
Voorwaarts en lekker bezig houden, dan heb ik een wereldpaard onder me. Knipoog
En ik heb te kampen gehad met behoorlijke angst, en rijdt nu toch maar een ongelooflijke moeilijke merrie.
Het is écht doorbijten, ik heb vaak huilend op mijn paard gezeten, vaak afgevraagt 'zal ik haar toch maar wegdoen'?
Toch ben ik zó blij dat ik haar nog heb...