Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:55

MyWishMax schreef:
Handelaar of particulier? Bij handelaar zie ik het wel vaker. Beetje reclame maken, je belt voor die ene en ze zeggen dat ze wel nog andere hebben.

Zoiets, vermoed ik. Dat hoop ik tenminste. Mijn dochter is er nogal van geschrokken helaas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:00

Lieser schreef:
Hhilde schreef:
Als de verkoper zegt 'wie het eerst komt, ...', dan kun je zelf inschatten of je haast wil/moet maken of niet.

Dat zou ik raar vinden. We hebben al een afspraak staan om te keuren, de dierenarts is geregeld.

Dat had ik ook…
Dar waren al foto’s van gemaakt en die waren gemaild naar mijn dierenarts voor check en toen ik mail binnen kreeg dat alles oke was kreeg ik tegelijk een appje dat hij die dag verkocht was…
En dat was de dag nadat ik was wezen kijken…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:05

Rubio schreef:
Ik kom mij hier ook eens melden, al zal ik voornamelijk meelezen. En wie weet is er wel iemand met een tip.

Begin november hebben wij ons allerliefste gouden vriendje moeten laten inslapen na heftige koliek. Hij is 12 jaar bij ons geweest. Nu ben ik rustig aan opzoek naar een nieuw beestje waar we hopelijk weer net zoveel mooie momenten mee mogen gaan beleven. Het heeft geen haast, maar ik hou de bekende verkoopkanalen wel dagelijks in de gaten.

De eisen:
- Tussen de 3 en 10 jaar
- Beleerd. In elk geval een gas, rem en stuur.
- Ruin of merrie
- vanaf 1,47/1,48 tot max 1,70. Ik hoef niet zo'n groot bakbeest aangezien ik zelf ook niet zo heel groot ben. Mag dus zowel paard als E-pony als grote D-pony zijn.
- Normale prijsklasse

Het liefst iets sportiefs, al hoeft de afstamming verder niet bekend te zijn. Een paard om weer lekker mee bezig te kunnen zijn. Zal voornamelijk dressuurmatig gereden worden en ik wil graag weer terug dressuur wedstrijden gaan rijden. Ik ben wel van de afwisseling en doe dan ook graag een sprongetje, een keer een crossles, buitenritjes en naar het strand en ook grondwerk. Een goed paard heeft geen kleur, maar ik blijf een zwak houden voor palomino's of andere bijzondere kleurtjes en aftekeningen. :')

Eigenlijk zouden we er vandaag eentje gaan laten keuren. We hadden een akkoord en de koop was rond onder voorbehoud van keuring. Keuring was ook al ingepland. Helaas kreeg ik de dag erna van de verkoper het bericht dat zij de pony had verkocht aan de kopers die na ons waren komen kijken. Deze mensen wilde namelijk kopen zonder keuren en daar is de verkoper mee akkoord gegaan. Niet heel netjes, maar het is wat het is...

Niet netjes maar wel begrijpelijk uit het oogpunt van de verkoper gezien. Vaak worden kopers zo tegen elkaar uitgespeeld om het dier meteen zonder keuren of afdingen mee te nemen.Want anders zit je ernaast!

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:16

anjali schreef:
Niet netjes maar wel begrijpelijk uit het oogpunt van de verkoper gezien. Vaak worden kopers zo tegen elkaar uitgespeeld om het dier meteen zonder keuren of afdingen mee te nemen.Want anders zit je ernaast!

Vanuit de verkoper snap ik het ook wel. Die is er zo gewoon snel vanaf en loopt geen risico op een afgekeurd paard. Het is alleen, naast dat het niet netjes is, juridisch ook niet correct. Maar goed. Het heeft verder ook geen nut om er een heel punt van te maken naar de verkoper toe. Daar bereik je toch niets mee :) Heb inmiddels al van meerdere mensen gehoord dat dit vaker gebeurd dus ik hou er voor de volgende keren ook maar rekening mee.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:22

Nouvel schreef:
Dat had ik ook…
Dar waren al foto’s van gemaakt en die waren gemaild naar mijn dierenarts voor check en toen ik mail binnen kreeg dat alles oke was kreeg ik tegelijk een appje dat hij die dag verkocht was…

Oh, dit verhaal zal ik maar niet aan mijn dochter vertellen ...
Dus je had zelfs al kosten gemaakt. Onbehoorlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:42

Lieser schreef:
Nouvel schreef:
Dat had ik ook…

Oh, dit verhaal zal ik maar niet aan mijn dochter vertellen ...
Dus je had zelfs al kosten gemaakt. Onbehoorlijk.

Nee als er al foto's gemaakt waren dan is het paard al in een verkooptraject en kan hij niet tijdens deze onderhandeling aan een ander verkocht worden lijkt me. Als iemand alleen nog maar was komen bezichtigen wel want heel vaak kopen die toch niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:57

De foto’s waren al eerder gemaakt door de verkoper hoor, niet door mijzelf.
Maar wel door de verkoper naar mij gemaild na contact de avond na het kijken en door mij gelijk doorgestuurd naar mijn dierenarts voor een check, wat de verkoper dus wist.
Waar ik dus ook terecht van mijn dierenarts een rekening voor kreeg…

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:58

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de aanwijzingen in de openingspost
Laatst bijgewerkt door balance op 15-12-22 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:03

Nouvel schreef:
Maar wel door de verkoper naar mij gemaild na contact de avond na het kijken en door mij gelijk doorgestuurd naar mijn dierenarts voor een check, wat de verkoper dus wist.

Oh dat is dan echt niet netjes geweest van de verkoper.

Wat betreft het ‘weer’ online komen van een paard; als je een advertentie hebt staan op SH dan krijg je regelmatig bericht om je advertentie voor weinig weer bovenaan te zetten. Zo stond de mijne ineens ook op Facebook op de advertentiepagina waar ik vooraf niets vanaf wist. Dat kan ik me voorstellen dat de verkoper het zelf ook nog een keer deelt op sociale media, paard is immers nog niet definitief verkocht en wellicht trekt je toch nieuwe geïnteresseerden aan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:22

anjali schreef:

Ik vind het helemaal niet begrijpelijk. Als je al een akkoord hebt is dat gewoon een bindende afspraak. Dan toch zonder te melden verkopen aan iemand die zonder keuren mee wil nemen, is in mijn ogen gewoon asociaal en een onbetrouwbare verkoper waar je beter maar ver weg bij kan blijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:29

oji schreef:
anjali schreef:

Ik vind het helemaal niet begrijpelijk. Als je al een akkoord hebt is dat gewoon een bindende afspraak. Dan toch zonder te melden verkopen aan iemand die zonder keuren mee wil nemen, is in mijn ogen gewoon asociaal en een onbetrouwbare verkoper waar je beter maar ver weg bij kan blijven.

Ik heb precies hetzelfde meer keren aan de hand gehad.
Een paard gekocht en ik wilde laten keuren. We zouden net met vakantie dus we hadden het keuren net daarna gezet. In de tussentijd diende zich een koper aan die het paard zonder keuren mee nam. En heleboel smoesen later bleken ze het paard te hebben verkocht.
Een andere keer ook afspraak gemaakt om een paard te laten keuren. Toen kreeg ik bericht dat er een andere koper was die het paard ongekeurd mee wilden nemen. Tja dat ga ik niet doen, dus viste ik weer achter t net.
Toen kreeg ik later een berichtje dat de koper toch niet aan zn verplichtingen kon voldoen. Of ik nog interesse had in het paard. Nee dus...
Die mondelinge bindende afspraken zijn er gewoon niet. Wat ga je in zo'n geval doen? Een verkoper voor de rechter slepen?

Ineke2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:35

In het eerste geval begrijp ik het wel. Als je eerst op vakantie gaat ehm tja pech voor jou.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:47

Babootje schreef:
tirzasarah10 schreef:
Ik heb weer heel wat ervaringen erbij en een illusie armer :+

Ik ben bij een paard geweest die mega braaf zou maar in theorie, onbestuurbaar, geen bak aanwezig, heel veel mok en mega nijdig werd als je de onderkant van de buik aan raakte. Dat werd hem dus zeker niet.

Daarvoor zijn we bij een paard wezen kijken en het verhaal werd steeds bijzonderder. Ze vroeg een behoorlijke vraagprijs voor het ras en kunnen van het paard. Maargoed was iets wat ik graag wilde dus toch wezen kijken. Mevrouw durfde zelf niet te rijden en het was allemaal beetje vaag. Ik ben absoluut geen held maar had echt lekker gereden, ja het was een jong paard die veel begeleiding nodig had maar echt niet gemeen ofzo. Ik was heel positief maar het verhaal zat mij niet lekker dus ik ging cia fb doen en kwam er achter dat het paard op 16 september nog bij de fokker stond en eigenlijk als perfect maar jong werd omschreven. Ik heb de fokker dus gecontracteerd en kreeg alle info die ik dus niet uit de dame op moment van proef rijden kreeg. Ik kreeg dus ook niet duidelijk wanneer de dame het paard had gekocht en achteraf snapte ik waarom ze weinig tot geen vragen kon beantwoorden. Ze had hem nog maar krap 8 weken :+
Nu komt het meest bijzondere, de fokker viel de vraagprijs op want mevrouw had er 2 maanden terug nog 2k minder voor betaald dan dat ze nu vroeg. Ik heb het gesprek met de fokker er verder buiten gelaten maar ik vind het toch wel bijzonder dat je in 8 weken een paard zoveel duurder maak en om dan te zeggen het niveau is vet omhoog gegaan :o
Ik heb een bod gedaan maar daar wilde ze geen eens over nadenken, prima maar de beredenering was wel erg vreemd.
Ze had nl heel erg in hem geïnvesteerd en zou dan te veel verlies maken. Side note, ze had zadel en hoofdstel meegekregen bij de aankoop. Misschien begrijp ik jet verkeerd maar op je hobby maak je toch bijna nooit winst? Bij een handelaar had ik nog gedacht oke maar als je als particulier zo denkt kan ik er niet bij.

Lang verhaal kort, mijn zoektocht gaat verder :)

Heeft de verkoopster het paard zelf zadelmak gemaakt dan kan er best een prijsverschil in zitten.

Nee paard is bij de fokker professioneel zadelmak gemaakt en kom zelfs door beginners gereden worden.. nu na 8 weken huidige eigenaar kan het paard niet meer stilstaan voor poetsen, walst door je heen en is kan geen galop laten zien door de locatie.
Zoals hier eerder aangegeven paard heeft niets kwa wedstrijden of extra verzorging gehad of gekregen. Het zadel schoof tijdens het proef rijden en hij gaf een bok, ik zei tegen haar heb je de zadelmaker laten kijken? Ze keek mij aan of ze water zag branden, waarop haar instructie zei nee hoor hij is niet te lang en drukt nergens. Ik was in de veronderstelling dat ze er heel erg mee zat dat het niet ging en vond het sneu als het eigenlijk vrij simpel opgelost zou kunnen worden. De dame wilde er gewoon vanaf en een dikke bonus er aan overhouden. Ze heeft overigens na ons telefoon gesprek de advertentie naar 5200 aangepast ipv 6k. De investering die ze heeft gemaakt was hoefsmid, les en stalling.. paard is bij de fokker compleet met spullen verkocht. We praten ook niet over een geweldig warmbloed paard maar een hele simpele haflinger ruin. Ja ik kan hem kopen maar weiger mee te werken aan mensen die in korte tijd met een pijn in mijn hart verhaal verkopen maar eigenlijk gewoon dik geld willen verdienen. In mijn ogen is een dier nooit een investering... of je moet je inschrijven bij de kvk en een stalnaam hebben maar dan weet ik waar ik koop en dat er geld aan verdient moet worden. :) al zal er dan ook niet snel met pijn in mijn hart bij staan. En het verhaal was zo vaag dat ik de fokker contacteerde omdat ik het dier zelf echt oprecht super leuk vind maar niet besodemieterd wil worden.

Voor de mensen die een keuring ingepland hebben staan en dan onder de neus door verkocht worden vind ik echt enorm naar... je kijk er naar uit en dan hop weg. Ook niet netjes van de verkoper, verre van.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:48

Die 'verwarring' komt er denk ik door, doordat het kopen van paarden (terwijl er behoorlijk veel geld aan te pas komt) contractueel vaak niet goed vastgelegd wordt. Als je een koopovereenkomst opstelt met ontbindende voorwaarde, mag verkoper niet verkopen totdat ontbonden wordt (want het paard is formeel al verkocht). Maar dan zul je ook de voorwaarden voor de ontbinding echt goed vast moeten leggen en (meestal) al moeten betalen.

Maar in de paarden gaat er toch veel mondeling heen en weer, met alle risico's en teleurstellingen van dien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:01

oji schreef:
anjali schreef:

Je wilt niet weten hoevaak een verkoper met zijn paard blijft zitten door afzeggers. Dus van de andere kant gezien is het logisch. Kunt er niet meer van op aam

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:09

Nouvel schreef:

Is dat het paard waar je gister of eergisteren of schreef dat je erover nadacht. ?

Frieslover87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:58

Ik ken jullie verhaal niet, maar wat ongepast van je om dit te plaatsen. Echt paardenmeisje, alles beter weten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:05

Frieslover87 schreef:
Ik ken jullie verhaal niet, maar wat ongepast van je om dit te plaatsen. Echt paardenmeisje, alles beter weten.

Ik denk dat je in een verkeerd topic zit?!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:06

Alja schreef:
Nouvel schreef:

Is dat het paard waar je gister of eergisteren of schreef dat je erover nadacht. ?

Nee dat was een aantal weken terug.
Dat paard is de dag nadat ik ben wezen kijken door een andere bokker gekocht.
Dus dat was even pech voor mij…

Die waar we zondag zijn geweest ben ik nog mee bezig …
Die hebben ook gelukkig niet zo’n haast maar belang bij de juiste plek en klik .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:21

Je kan als koper ook beter aan aanbetaling doen als je serieus geinteresseerd bent en vervolgafspraken maakt.

Het is niet netjes om een paard te verkopen als iemand ermee bezig is, maar aan de andere kant haken kopers vaak ook weer om het minste of geringste af dus ik snap beide kanten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:36

oji schreef:
anjali schreef:

Ik heb altijd alleen aan de kopende kant gestaan.Als ik ergens ging kijken en ik wou er nog over nadenken etc. dan zeiden ze dat als er iemand kwam die meteen besliste dat ze hem daar dan aan mee zouden geven. En ik vond echt dat ze daar groot gelijk in hebben hoor. Sommige aspirantkopers gaan maar wat zitten shoppen en daar heb je als verkoper niets aan. En is in de huidige markt ook niet nodig om op te gaan zitten wachten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:39

Bij nadenken heb je geen koop gesloten. Dan heb je helemaal niet aangegeven dat je hem wilt. Als je dat wel aangeeft en verkoper gaat akkoord heb je in principe de koop al wel gesloten dmv mondelinge overeenkomst. En juridisch gezien is het dan alsnog verkopen aan een ander niet toegestaan. Dus helemaal geen gelijk, juist fout. Alleen wordt het als normaal gezien in de paardenwereld.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:00

Elisa2 schreef:
Je kan als koper ook beter aan aanbetaling doen als je serieus geinteresseerd bent en vervolgafspraken maakt.

Het is niet netjes om een paard te verkopen als iemand ermee bezig is, maar aan de andere kant haken kopers vaak ook weer om het minste of geringste af dus ik snap beide kanten.

We hebben aangeboden om een aanbetaling te doen, maar dat vond de verkoper niet nodig.

Maar goed, we gaan gewoon uit van het goede in de mens en zijn druk bezig met het regelen van een trailer en stal :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:09

MyWishMax schreef:
Bij nadenken heb je geen koop gesloten. Dan heb je helemaal niet aangegeven dat je hem wilt. Als je dat wel aangeeft en verkoper gaat akkoord heb je in principe de koop al wel gesloten dmv mondelinge overeenkomst. En juridisch gezien is het dan alsnog verkopen aan een ander niet toegestaan. Dus helemaal geen gelijk, juist fout. Alleen wordt het als normaal gezien in de paardenwereld.

Paard is verkocht op het moment dat hij betaald en geleverd is. Al dat gepraat vooraf heeft niemand iets aan. Vind ik...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:14

anjali schreef:
MyWishMax schreef:

Paard is verkocht op het moment dat hij betaald en geleverd is. Al dat gepraat vooraf heeft niemand iets aan. Vind ik...

Dat mag je mening zijn, maar juridisch gezien klopt het gewoon niet.
Het paard is (al dan niet onder voorbehoud van keuring) verkocht, als er een koopovereenkomst tot stand is gekomen door een aanbod en de aanvaarding daarvan :)