Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:26

Mkango schreef:
Ik vraag me nog altijd af of hier daadwerkelijk bewijs voor is, of dat het puur het gevoel van mensen is. Op jonge leeftijd licht werk verrichten, heeft immers ook voordelen, met name voor de botten die er sterker door worden.

IJslanders worden zelfs met 5 jaar ingereden en ik denk dat daar wel bewijzen van zijn dat die veel langer mee gaan en weinig ingewikkelde blessures hebben, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:36

Alja schreef:
Mkango schreef:
Ik vraag me nog altijd af of hier daadwerkelijk bewijs voor is, of dat het puur het gevoel van mensen is. Op jonge leeftijd licht werk verrichten, heeft immers ook voordelen, met name voor de botten die er sterker door worden.

IJslanders worden zelfs met 5 jaar ingereden en ik denk dat daar wel bewijzen van zijn dat die veel langer mee gaan en weinig ingewikkelde blessures hebben, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk
Maar ligt dat aan het late inrijden, of aan de belasting na het inrijden, de manier waarop er gefokt wordt, de manier waarop ze opgroeien voordat ze ingereden worden, of nog weer andere variabelen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:46

Mkango schreef:

Voor mij is het voornamelijk gevoel :) Deels ook wel de mate van het uitgroeien van het skelet.

Maar vind het zelf fijner om pas met 3-3,5 te beginnen met hangen/erop zitten. En vanuit daar rustig verder te werk. Liefst stuur en rem erop monteren en dan rustige ritjes buiten maken. Werk in de bak komt dan later wel.

Maargoed, met die reden wil ik dus ook een jonkie kopen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:47

Dilan93 schreef:
Mkango schreef:

Voor mij is het voornamelijk gevoel :) Deels ook wel de mate van het uitgroeien van het skelet.

Maar vind het zelf fijner om pas met 3-3,5 te beginnen met hangen/erop zitten. En vanuit daar rustig verder te werk. Liefst stuur en rem erop monteren en dan rustige ritjes buiten maken. Werk in de bak komt dan later wel.

Maargoed, met die reden wil ik dus ook een jonkie kopen :)

Als je dat hele voortraject totdat ie drie is, goed aanpakt, dan hoef je helemaal niet te gaan hangen, prutsen en klooien; dan stap je op en rijdt je weg.

StalNollie

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:49

Zullen we de discussie sluiten? Daar zijn al zoveel topics over.

En denk niet perse interessant voor aankoop van een paard.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:51

Ik hoop dat het zo kan gaan. Maar voor het echte zadelmak maken/inrijden breng ik hem toch weg. :)

Deed dat voorheen (met hulp) wel zelf, maar dat is inmiddels ook weer bijna 10 jaar geleden. :')

Wil zelf wel het wandelen, grondwerk en dergelijke doen, voor ie weg gaat. En dan idd hopen dat het daar opstappen en wegrijden is.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:37

Wauw, mijn bezichtiging ging echt boven verwachting. Wat een leuk paard en voelde super goed onder het zadel. Hele fijne mensen ook op stal, vonden ons een super goede combi. Als ze wordt goedgekeurd mag ze bij mij komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:40

Wat leuk, SCW! Hopelijk wordt ze goedgekeurd! :D

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:43

Oh wat fijn SCW! Ik hoop voor je dat ze wordt goedgekeurd :D

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:49

Super fijn SCW!
Ik ben helemaal ondersteboven van de konik die we hebben bekeken <3 wat een leuk dier zeg! Ik twijfelde wel wat over mijn lengte, voor het mooie ben ik te lang vind ik. Maar ik heb geen wedstrijd ambities of iets dergelijks. Ik heb aan verschillende instructrices gevraagd wat zij vonden en ze zeiden allemaal dat het nog wel kon en zeker voor wat ik er mee wil. Nu nog keuren en dan heb hopelijk een lief nieuw maatje!

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:51

Leuk, vandaag twee positieve bezichtigen dus! :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:52

Jeika schreef:
Super fijn SCW!
Ik ben helemaal ondersteboven van de konik die we hebben bekeken <3 wat een leuk dier zeg! Ik twijfelde wel wat over mijn lengte, voor het mooie ben ik te lang vind ik. Maar ik heb geen wedstrijd ambities of iets dergelijks. Ik heb aan verschillende instructrices gevraagd wat zij vonden en ze zeiden allemaal dat het nog wel kon en zeker voor wat ik er mee wil. Nu nog keuren en dan heb hopelijk een lief nieuw maatje!

Wat leuk! Is dat een al ingereden Konik, of uit een natuurgebied?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:53

Wat leuk Jeika! Dat klinkt ook super.
Weet iemand toevallig een dierenarts met mobiele röntgen rondom Zeeland?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:53

anjali schreef:
Jeika schreef:
Super fijn SCW!

Wat leuk! Is dat een al ingereden Konik, of uit een natuurgebied?

Hij is al ingereden, ik heb er zelf ook op gereden. Hij komt uit de oostvaardersplassen :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:54

Jeika schreef:
Super fijn SCW!

Er werd ook een zeer leuke aangeboden op Facebook, of was jij daar geweest ?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:56

Alja schreef:
Jeika schreef:
Super fijn SCW!

Er werd ook een zeer leuke aangeboden op Facebook, of was jij daar geweest ?

Ik ben hem tegen gekomen via facebook dus dat zou zomaar kunnen!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:11

Wauw wat leuk om te horen SCW en Jeika! Ik duim voor jullie dat jullie beide paarden worden goedgekeurd *\o/*

Nog 1 nachtje slapen en dan gaan we mijn nieuwe topper halen, ik vind het echt spannend, zo leuk om weer een eigen paardje te hebben en een band te gaan opbouwen <3

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:36

@Jeika,dat vind ik heel interessant en ik wil jullie graag volgen.Er is veel te doen over de Oostvaarderplassen en in feite heb jij er nu dan een "gered"want het gaat ze daar vaak niet goed.In Polen hebben ze deze paardjes ook en daar worden ze gewoon gebruikt om te berijden etc. Misschien kun je hier een volgtopic voor maken ? /3

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:41

anjali schreef:
@Jeika,dat vind ik heel interessant en ik wil jullie graag volgen.Er is veel te doen over de Oostvaarderplassen en in feite heb jij er nu dan een "gered"want het gaat ze daar vaak niet goed.In Polen hebben ze deze paardjes ook en daar worden ze gewoon gebruikt om te berijden etc. Misschien kun je hier een volgtopic voor maken ? /3

Als het allemaal doorgaat en hij wordt goed gekeurd zal ik er zeker een topic van maken :) maar ik heb hem niet gered hoor, hij staat al een aantal jaar heeeerlijk op een paddock paradise met een vol buikje! :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:51

xSCWx schreef:
Wat leuk Jeika! Dat klinkt ook super.
Weet iemand toevallig een dierenarts met mobiele röntgen rondom Zeeland?

Ik hoop dat het paard goedgekeurd wordt :D

Weet niet waar het is in Zeeland? De Lingehoeve heeft een vestiging in Dordrecht met mobiele röntgen.

Onze dierenarts in Brielle ook, maar weet niet of die wat verder weg gaan

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:00

Toen ik begon met paarden zoeken dacht ik: het wordt waarschijnlijk of een Arabier, of een Draver. Een arabier is het geworden maar nu zie ik steeds onwijs leuke dravers voorbij komen. Misschien moet ik mijn baas maar om opslag gaan vragen O:)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:34

anjali schreef:

In Polen heb je halfwilde konikpaarden waar niets mee gedaan wordt, op het bijvoeren door het Staatsbosbeheer na (zelfs dat weet ik niet 100% zeker) en gewone konikpaarden die inderdaad worden bereden en die je bij vrijwel elke manege en pensionstal tegenkomt. Maar die zijn dus niet direct afkomstig van de wilde populatie en groeien in hele andere omstandigheden op.

Omdat konikpaarden fokkerij door de EU gesubsidieerd wordt zijn ze wel overal en nergens voor slachtprijzen te krijgen :+

Superslimme en onwijs nuchtere dieren overigens, maar niet de makkelijkste om mee te werken :P Ik heb wel genoeg mensen gezien die daar bij de juiste aanpak sportpaarden van wisten te maken, een stalgenoot van mij was ooit Z1 dressuur en B springen tussen de paarden met haar konik :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:43

Fly_high schreef:
anjali schreef:

In Polen heb je halfwilde konikpaarden waar niets mee gedaan wordt, op het bijvoeren door het Staatsbosbeheer na (zelfs dat weet ik niet 100% zeker) en gewone konikpaarden die inderdaad worden bereden en die je bij vrijwel elke manege en pensionstal tegenkomt. Maar die zijn dus niet direct afkomstig van de wilde populatie en groeien in hele andere omstandigheden op.

Omdat konikpaarden fokkerij door de EU gesubsidieerd wordt zijn ze wel overal en nergens voor slachtprijzen te krijgen :+

Superslimme en onwijs nuchtere dieren overigens, maar niet de makkelijkste om mee te werken :P Ik heb wel genoeg mensen gezien die daar bij de juiste aanpak sportpaarden van wisten te maken, een stalgenoot van mij was ooit Z1 dressuur en B springen tussen de paarden met haar konik :D

Z1 dressuur? Daar zal ze dan hard aan hebben moeten werken, want daar hebben deze paardjes toch niet de bouw voor om te concurreren tegen dressuurgefokte grote paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:58

[/quote
Superslimme en onwijs nuchtere dieren overigens, maar niet de makkelijkste om mee te werken :P Ik heb wel genoeg mensen gezien die daar bij de juiste aanpak sportpaarden van wisten te maken, een stalgenoot van mij was ooit Z1 dressuur en B springen tussen de paarden met haar konik :D[/quote]
Z1 dressuur? Daar zal ze dan hard aan hebben moeten werken, want daar hebben deze paardjes toch niet de bouw voor om te concurreren tegen dressuurgefokte grote paarden.[/quote]

Dat hebben Fjorden en Haflingers ook niet en toch zijn er zat die hoog in de dressuur lopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:14

Orchidee14 schreef:
Dat hebben Fjorden en Haflingers ook niet en toch zijn er zat die hoog in de dressuur lopen.

De Fjorden en Haffen die dat wel redden, hebben daar meestal ook de betere bouw voor.

Of zoals de concurrente van Guusje het zei over haar nieuwe Fjord: Nee, deze gaat het Z niet halen. Daarvoor is ze niet goed genoeg in elkaar gezet. Maar deze hoeft dat ook niet.... gooide haar bagage erop en vertrok voor een week.....