Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:51

Is ze trouwens nog zo onrustig op stal?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:54

Sizzle schreef:
Is ze trouwens nog zo onrustig op stal?

Enkel als er veel mensen zijn of ze zijn aan het voeren. Controleer nu regelmatig, maar eenmaal de lichten uit zijn en iedereen is weg dan is ze ook rustig, gelukkig!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:55

Weide uitmesten is idd crussiaal. Bij ons staan ze allemaal apart, toch wordt er iedere dag de mest uit gehaald.

Wat een lekker weer hè! Vandaag al uurtje zonder deken buiten gestaan en vannacht een regendeken op. Morgen gooi ik weer om 1100 de deken eraf. Heerlijk even de zon er op!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:57

Ik heb de deken er al helemaal af getrokken maar ze was ook niet geschoren en had enkel een dunne deken op. Het verharen is al in volle toeren.
Deze week heeft ze vakantie want ik ben zelf op vakantie :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:59

Ze staan nu al een tijdje niet meer op de weide maar op de paddock, wij hebben ook 8ha weide, dus een beetje onmogelijk. :o

Hier heb ik het deken er ook gewoon helemaal afgehaald. Morgen voorspellen ze hier 18 graden :wow:

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:00

Dat is wel lekker! Hier ligt er een 200 grams op en vorige week met de vorst een regendeken erover. Nu overdag in de zon even niks en in de nacht een regendeken.

Het wordt hier wel weer kouder, dus dan weer de regendeken er op. Die zal nog wel tot half april op blijven denk ik.

Als het boven de 14/15° blijft dan kan t helemaal af.

Mijn merrie is nog steeds niet al te vet en wil haar niet teveel energie laten steken in zich warm houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:10

Ik hoop juist door de koudere nachten nog wat restant vet te zien verdampen, echt totaal elkaars tegenpolen die paarden van ons wat dat betreft _O-

Bij regen of nare wind gaat hij wel weer op, ze heeft niet echt een dikke vacht en staat snel te bibberen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:32

Ik heb een echte laatbloeier. Zowel vader als vader aan moederskant geven laatbloeiers. De zomer zal der veel goed gaan doen, in t gras.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:16

Sizzle schreef:
Ik hoop juist door de koudere nachten nog wat restant vet te zien verdampen, echt totaal elkaars tegenpolen die paarden van ons wat dat betreft _O-

Daar hoop ik ook op bij Joya!
Nu ze bijna volgroeid is wordt ze snel te dik..

Gisteren genoten van het prachtige weer!

Heerlijk!

Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:11

Iedereen weer bijgekomen van de sneeuw? Gek idee toch dat we vorige week nog aan het schaatsen waren en nu lekker zonder jas in het zonnetje kunnen zitten 8)7

Ik heb afgelopen weekend weer voor het eerst gereden en die 2 weken rust was wel lekker voor Rudi geloof ik. Eventjes weer een kleine break kunnen ze zo van opknappen, niet dat het nodig was maar wel lekker even voor hem :)
Voor de zekerheid eerst maar even 5 minuutjes beide kanten op gelongeerd en dat was wel nodig..Iep, iep, stuiter, stuiter :)) Daarna heerlijk gereden. Helaas gisteren niet vanwege die stomme avondklok maar vandaag gaan we weer lekker verder waar we gebleven waren.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:21

Weide afmesten is inderdaad erg nuttig. Pinda had al een aantal jaar een verhoogde maar afnemende wormtelling, maar ging langzaam (winter op paddock ging goed maar nam in de zomer op de wei steeds weer toe). Sinds we afmesten op de wei ook is ze nu eindelijk wormvrij *\o/* Helaas is dat aan de eigenaren per wei zelf en zit bij Pinda's groep er wat tussen wat te beroerd is om dat te doen, dus kwam alles van onze groep van 5 op mij en nog een andere stalgenoot neer vorig jaar. Dan is het wel vervelend veel werk, maar als je met 4-5 man bent en om de beurt dagelijks doet stelt het niks voor. Hoop dat staleigenaren dit jaar wat stricter gaan zijn in handhaving.

Dat is bijna een lenteplaatje Fransje, heerlijk!

Lekker weer aan de slag, even pauze kan nooit kwaad idd. Blij ei :))

Hier ook weer aan de slag, vanavond weer les. Zondag was Pinda niet fijn met longeren/rijden, ze was niet vooruit te branden en erg tegen mijn been. Liep verder wel soepel en zo, dus denk dat ze wat moeite had met de warmte :(:) Ze staat ook met een snotneusje dus durf haar nog niet bloot te zetten, het waait hier nog best kil helaas. Dus ze heeft nog een ongevoerd jasje aan tegen de wind voor de zekerheid. Vanavond maar even zien wat ze aangeeft.

En ik ben voortvarend geweest met het oog op o.a. tripjes naar het bos van de zomer....heb gisteren voor het eerst in mijn leven een trailer gekocht *\o/* Vanmiddag ophalen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:52

Ik zit zonder jas in het zonnetje in de sneeuw :D
Het is inderdaad een bizarre overgang kwa weer.

Gefeliciteerd met je trailer! Wat voor merk?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:18

Ja, die omslag van het weer is vaak best heftig voor ze. Ik merk het vooral aan mijn hondje. Die heeft een heel slecht hartje en dus medicatie en bij zulke omslagen hoest hij veel meer dan anders. Kost een paar dagen en dan is het weer goed.

Nice 8-) Wat voor een trailer heb je gekocht?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:13

Impex, een bijna volledig opnieuw opgebouwde occasion via de dealer hier in de buurt :) Niet heel fancy (en wit _O- aiiii), maar technisch heel goed, oerdegelijk en mooi ruim voor Pinda's grote lijf en giraffehals 8-) En lage instap, dat maakt het op- en afladen hopelijk ook wat makkelijker voor madam stuntel.

Die omslag is ook wel heel extreem, sneu voor kwetsbare dieren :(:) Miep is wat mat en luiig nu, die vindt het ook maar lastig. Hoe graag ze ook zont <3

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:21

Da Peanut was weer haar brave meewerkende zelf vanavond in de les <3 Heerlijk beest! Ik mag weer verder werken aan mijn duidelijkheid en focus :D

Meteen ook maar een camerasysteem aangeschaft voor in trailer, zaterdag weer oefenen met laden en dan hopelijk zondag naar het bos ermee voor wandelingetje 8-) Mooi laagdrempelig beginnen met oefenen!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:05

Vientje gefelicteerd met je nieuwe aanwinst!
Wat fijn dat pinda braaf was met de les!

Sizzle zonder jas en sneeuw in 1 zin is bij mij wel even moeilijk te vatten _O-

Fransje wat een prachtig uitzicht zo :j

CL oei dat zijn geen fijne wormen hopelijk knapt ze nu we gewoon lekker op!

Het warme weer doet echt wonderen voor mij al moet ik het nu weer even verzuren na 3 dagen rijden maar ik zit toch een dag verplicht thuis ivm de hond dus maar even wat bijtanken.

Ik heb even wat zorgen gehad om Sal die echt enorm mager was ... ze wilde maar niet bijtrekken na haar laatste veulen dus ook flink wat dekens erop om haar warm te houden. Nu met een lichte longeer training en een apart stukje in de wei dat ze rustig haar eten kan eten begint er eindelijk wat schot in te komen! Ze begint ook wat spatjes te krijgen dus voor mij een teken dat ze zich echt goed begint te voelen.

De eerste keer weer opstappen na ruim een maand was wel even een dingetje ik bouw behoorlijk wat spanning op van te voren en dan ga ik toch wat excuses maken om het niet te doen maar gelukkig toch gedaan en geen spijt! Ik heb wel wat protest bokjes gehad toen ik aangaf dat ze echt maar dan ook echt aan het werk moest maar wel fijn kunnen rijden!
We moeten nu vooral weer kracht opbouwen en hopelijk binnenkort een keer uitzicht naar een buitenritje!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:39

Wat een prachtig paard is Sal toch Candalisa. Met zo'n prachtige kleur met de metalige glans erop lijkt het haast wel een hengstenvelletje.
Indrukwekkende wormenverzameling had je daar CL. Ik vond je merrie op de laatste foto's ook al aan de magere kant inderdaad. Wij doen hier altijd om de 2 maanden een mestonderzoek. Nu komen onze paarden niet veel op de wei, maar in paddocks dus dat zal schelen.
Prachtige foto's Fransje en wat zul je weer genieten van het mooie weer.
Iedereen trouwens, sneeuw is leuk maar het is toch ook wel verdomd lastige prut. Wij hebben een binnenbak en een overdekte longeerkraal, maar het loszetten schoot er even bij in. Gespetter op een ongelijke harde ondergrond dorst ik toch echt niet aan.

Hier gaat alles goed. Mexx is nog niet helemaal zn stress kwijt na 2 verhuizingen.
Hij is echt ontzettend sensibel. En hangt ontzettend aan onze merrie. Bij onze oude stal had hij het al een beetje, dat als we onze merrie uit stal haalden hij nog wel eens tekeer kon gaan. Maar in de nieuwe situatie was het nog erger. We hebben op de oude stal al eens geprobeerd ze uit elkaar te halen maar dat was geen succes. (Ik wil hem wel heel houden), Hij bokt, steigert, laat zich vallen, etc etc.

Daarentegen kunnen we hem wel alleen rijden, kan hij ook alleen op de trailer naar les, geen probleem.
Na 2 verhuizingen, was hij echt van de leg en bijna niet te hanteren. Stond alleen maar op zn achterbenen, beet zichzelf op de poetsplaats, liet zich in stal vallen, kortom kon zn ei niet kwijt. We hebben hem laten testen op testosteron (hoewel hij gecastreerd is voor je weet maar niet) maar hij is toch echt ruin.
Het rijden gaat op zich erg goed, dan is hij ook gefocust. Maar je merkt dat hij zn spanning nog niet kwijt is.
Dat uit zich weer in knarsen. Hij heeft toch al een heel gevoelige mond. Maar de Trust flexisoft die we hadden omdat hij van een metalen bit op het minste of geringste een kloofje heeft, zitten de groeven al in.
Dat mag niet, dus bit weer terug naar Trust. Nu een Winderen flexi soft. Dat lijkt goed te gaan.
Kortom, het is (nog) niet een makkelijke.
Ik heb t idee dat hij nog erg onzeker is. En dat in combinatie met een erg sensibel karakter en een flinke (Charmeur) kop erop. Als we hem van zn onzekerheid af kunnen helpen, zou dat een klap schelen.
Ben dus aan het kijken naar de online training van Tristan Tucker. Iemand daar ervaring mee?
Onze merrie heeft een heel heet karakter, maar die is dan toch weer een stuk makkelijker v.w.b. de 2 verhuizingen. Die was snel weer op haar plekje.

En nog een paar leuke (ook sneeuw) fotootjes

Mexx
Afbeelding

Kenzo

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:37

Bij iedereen is dinterstop weer over en nu lekker aan de slag!

Heerlijk Vientje een eigen trailer!
Ik heb van week een nieuwe auto gekocht. Heb er nu weer een die een trailer kan trekken dus dat wordt de volgende investering :)

Prachtige kleur heeft Syd, Candalisa!

Lastig hoor als ze zo onzeker en gestresst zijn, Babootje. Je kunt dan zo weinig voor ze doen. Ze moeten echt tot zichzelf komen om te beseffen dat het oké is.
Zo te lezen is hij gevoelig op fronten, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant.
Op Bokt zijn wel mensen met Tristan Tucker ervaring. Denk dat hij zeker meer zelfvertrouwen kan krijgen en beter kan leren omgaan met veranderingen met een training.
Heeft hij dan ook de rest van zijn leven plezier van

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:58

Wat een leuke oortjesfoto Fransje! <3

Wat goed dat het zo vlot ging na 2 weken rust Noisy!

Arme Pinda :knuffel: Gefeliciteerd met je trailer!

Wel weer mooie plaatjes candalisa!

Ooh wat ziet Mexx er goed uit Babootje! <3 Hoe groot is hij nu? Hij toont plots heel groot. Wel ontzettend vervelend, klinkt ook een beetje zoals Marie. Die ijsbeert ook in de stallen als ze met kranen bezig zijn en veel mensen rond de stallen hangen. Vanaf het rustig is staat zij ook weer rustig. Heel vervelend, ze heeft ook altijd alles gezien en elke kleine veranderingen hebben een grote impact... Hoop dat dit er ooit nog uit gaat, maar vrees een beetje dat het echt iets karakterachtigs is... In het rijden is het ook een compleet ander paard.

Hier gaat het met Marie al iets beter, buik staat al een pak minder gespannen en ben haar volop aan het bijvoeren. Hopelijk kunnen we over een week of 2 weer aan de slag.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:23

@Fransje; lekker hoor zo lekker buitenrijden, leuk dat je ook geen 'mens' ziet. Hier ziet het tegenwoordig zwart van de mensen en kan ik net zogoed door de woonwijk rijden :')

@candalisa, wat een supermooi velletje heeft je paard :wow: Goed dat je hebt doorgezet, hoe komt het dat je dan spanning opbouwt als je een maand niets hebt gedaan?

@vientje; gaaf je eerste trailer :D Ik heb ook een nieuwe, sinds 2019, amper gebruikt :') hoop dit jaar daar verandering in te brengen :Y)

@babootje; balen dat Mexx nog zo gestresst is, denk dat Tristan Tucker daar zeker mee kan helpen :j volgens mij kan je dat gratis proberen. Ik heb weleens met iemand meegekeken en vond de filmpjes heel duidelijk uitgelegd. Hij zegt geen stomme dingen :+

Maar los van 'welke methode' dan ook. Ze komen allemaal op hetzelfde neer, en dat is je paard leren en helpen met spanning om te gaan en duidelijk te communiceren met je paard. Het is geen wondermiddel die alles verhelpt als je het een paar keer doet, het is echt de omgang met je paard. Maar je kan zeker al snelle resultaten hebben. Zo heb ik iemand geholpen die niet meer kon opstijgen. En dat ging een tijd heel goed en dan merk je weer dat het verslechterd, omdat de eigenaar per ongeluk in oude gewoonten terugvalt, daar staat of valt de training mee :j

@CL fijn dat marie al wat beter gaat :j

Limara gaat echt heel fijn, hoop dat er deze zomer ook weer wedstrijden georganiseerd mogen worden. :D

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:35

Fijn datcMarie weer de goede kant op gaat CL +:)+

Heerlijk gereden gisteren...met een plensbui op ons dak :+ maar hij liep als een zonnetje {:}

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jas was ook niet meer waterdicht :brr:
Afbeelding

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:52

:= zo dan :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:56

Hoooi ik kom ook weer ff langswapperen! :D

Mooi je zadel Noisy, balen die regen maar als het lekker gaat moet je het maar op de koop toe nemen.

Splinter fijn dat limara ook zo goed loopt!

Calipso gelukkig gaat het wat beter met Marie.

Babootje zo'n verhuizing hakt er wel in vooral bij een gevoelig paard.. Tristan vind ik wel goed maar ik zou zelf denk ik eerder kiezen voor iemand in de buurt waar je ook wel online kan lessen maar ook wat makkelijker speciaal voor jou iets kan vragen.

Candalisa zoowh ze ziet er heel goed uit!
Toch wel weer een dingetje om dan weer op te stappen maar het is gelukt.

Vientje jij gaat ook super met Pinda en echt top van je eigen trailer!

Sizzle zit nog in de sneeuw, ook weer lekker aan het rijden!

Fransje Wat heb je weer een mooie rit gemaakt.. <3

Malik kon ik vandaag wel achter het behang plakken maar wel goed af kunnen sluiten.
Hij was helemaal wappie en zijn oren deden het niet maar uiteindelijk wel sinds tijden een normale rechtergalop.
Hij was vorige week bij de osteo geweest en hij lijkt het weer wat makkelijker te kunnen, nu die oren nog. :+
Hij is dinsdag 5 geworden! *\o/*
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:55

Ik ben aan het skietje rijden :D
Morgen weer naar huis -O-
Maar ja, dan kan ik zondag weer lekker het bos in want het blijft nog een week heerlijk weer, ik zal er eerst wel even een kilo haar af moeten borstelen na een week vakantie :=

Babootje, wat zielig voor Mexx zeg, hopelijk komt hij snel tot rust.

Gefeliciteerd Malik Y)(^)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:53

GEFELICITEERD MALIK *\o/*

CalipsoLover schreef:
Ooh wat ziet Mexx er goed uit Babootje! <3 Hoe groot is hij nu? Hij toont plots heel groot. Wel ontzettend vervelend, klinkt ook een beetje zoals Marie. Die ijsbeert ook in de stallen als ze met kranen bezig zijn en veel mensen rond de stallen hangen. Vanaf het rustig is staat zij ook weer rustig. Heel vervelend, ze heeft ook altijd alles gezien en elke kleine veranderingen hebben een grote impact... Hoop dat dit er ooit nog uit gaat, maar vrees een beetje dat het echt iets karakterachtigs is... In het rijden is het ook een compleet ander paard.

Hij is 'normaal' wel rustig op stal. Het is alleen als de merrie uit stal gehaald wordt en hij moet blijven staan dat hij zo flipt. Nu hij er alweer een maandje staat, gaat het weer goed.
Maar wat ook niet kan is beide tegelijk in de molen zetten en er dan 1 uithalen. Je moet dan of met zn tweeen zijn of ze er apart inzetten.
Gisteren hadden ze bij de service Mexx even op de poetsplaats gezet en daarna de merrie gepakt om dr in de molen te zetten. Nou dat ging niet goed. Hij gaat dan compleet uit zn plaat. Wij hadden al gezegd: doe dat niet, maar nu weten ze ook waarom :D
Hij moet het wel afleren. Het is voor hemzelf ook zo vervelend. Dus we gaan ermee aan de slag.
Voorlopig is het maar even online. Ik snap het principe erachter en het is nu ook weer niet dat we geen controle over hem hebben. Maar ik wil het gedrag er echt uit hebben.

CalipsoLover schreef:
Hier gaat het met Marie al iets beter, buik staat al een pak minder gespannen en ben haar volop aan het bijvoeren. Hopelijk kunnen we over een week of 2 weer aan de slag.

Wat fijn! Tja het gaat er harder af dan eraan bij die jonge paarden. Komt omdat ze ook nog in de groei zijn.
Mexx zal nu rond de 1.60 zijn.
Dit was hem toen we hem kochten. Hij werd wel als 1.60 verkocht maar ik denk echt niet dat hij dat haalde.
Hij heeft wel erg veel front en daardoor lijkt hij een stuk groter. Hij moet nog 4 worden, ik denk wel dat er nog een centimeter of 4 a 5 bij kan komen.

Afbeelding