Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MarjanB schreef:Voor een voorbeeld koopcontract en info over paard kopen https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... reenkomst/
Iemand met een stal heeft het paard waarschijnlijk zakelijk staan dus is dan geen particulier. Vraag me wel af waarom je dat vraagt?
StalNollie schreef:Fokken en verkopen word ook gezien als proffesionel dus als 'handel' en is er dus consumentenrecht.
Hoeveelheid is altijd een grijs gebied. Belastingdienst heeft daar niks mee te maken ook de aantallen niet. Die willen alleen gewoon je bijverdienste weten of dat er nu 1 is of 30 dat maakt niks uit.
Bielsje schreef:De grens is nogal "wazig" imo. Een kennis van mij die instructrice is, durft amper nog een paard te verkopen zonder ongeveer álles wat het paard de weken voor overdracht doet op video vast te leggen.
Ze is ivm nascholing bij een lezing aanwezig geweest waar het verkopen van paarden behandeld werd door een jurist en het blijkt dat als je een een soort van professional bent op welke manier dan ook (orun papiertje of iets, al is het maar een bijbaan), de rechter het onder het consumentenrecht zou kunnen scharen. Dan staan aantallen er dus geheel buiten maar ze verwachten dan dat je meer van paarden zou moeten weten dan de gemiddelde consument en ineens is daar consumentenrecht.
Sky_As schreef:StalNollie schreef:Fokken en verkopen word ook gezien als proffesionel dus als 'handel' en is er dus consumentenrecht.
Hoeveelheid is altijd een grijs gebied. Belastingdienst heeft daar niks mee te maken ook de aantallen niet. Die willen alleen gewoon je bijverdienste weten of dat er nu 1 is of 30 dat maakt niks uit.
Dus jij stelt dat als ik 1 merrie heb, daar af en toe een veulen mee fok en soms ( lees 1 keer per 5 jaar) verkoop ik professioneel zou zijn?
Dan zou iedere hobbyist die na een jaar een paard verkoopt omdat ze hem verkloot hebben ook professioneel zijn?
Nu is dat bij ons niet van toepassing want mijn vriend heeft een een bedrijf....
Maar aantallen doen er natuurlijk wel toe als jij hobbyist/ particulier bent.....
En nog het meest belangrijke, de winst die er over blijft is meestal hier in nog het meest bepalende.
JuulSearch25 schreef:Vraagje:
Ik wilde graag een klinische keuring en een RX keuring. Maar degene die ik benaderd heb is én betrokken als de dierenarts van deze stal en totaalprijs is best wel heel erg hoog... Ze doen de RX wel op de locatie van stal.
De prijs voor voorrijkosten, klinisch en RX zonder hals en rug is 830, met hals en rug is het 960
Nu denk ik erover om dan alleen een klinische keuring te laten plaatsvinden. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ga morgen nog een andere praktijk benaderen, welke ook goed bekend staat, en even horen wat hun mogelijkheden en prijzen zijn.
Ik wil namelijk toch wel een onafhankelijke dierenarts die de klinische keuring doet.
JuulSearch25 schreef:Oehlala, hoe bedoel je het? Dat je in principe juist altijd wel RX zou doen? Het paard wordt momenteel 2 a 3 keer per week nu bereden, dressuurmatig
Marjan, het is een bijna 5 jarige merrie (deze maand), vader KWPN, opa Holsteiner en opa Hannoveraan. Dus best fijn gemengd. Paard zit in de prijsklasse tussen 4 en 6
Ik heb een goed gevoel bij de situatie, maar had echt bedacht RX en daar kom ik nu dus beetje van terug.
JuulSearch25 schreef:Oehlala, hoe bedoel je het? Dat je in principe juist altijd wel RX zou doen? Het paard wordt momenteel 2 a 3 keer per week nu bereden, dressuurmatig
Marjan, het is een bijna 5 jarige merrie (deze maand), vader KWPN, opa Holsteiner en opa Hannoveraan. Dus best fijn gemengd. Paard zit in de prijsklasse tussen 4 en 6
Ik heb een goed gevoel bij de situatie, maar had echt bedacht RX en daar kom ik nu dus beetje van terug.
MarjanB schreef:Ligt ook een beetje aan de staler zijn stallen waar bij staat dat ze gezond zijn en een goede bloeduitslag hebben
nou daar zou ik als ik er al zou gaan kijken toch echt een andere dierenarts willen.
En wat kost het paard en wat voor een type paard is het?