Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:15

Goh, ze hebben al wel eens verkocht , fokken ook en een veulentje verkocht maar nu niet om te zeggen op grote schaal. Het voelt als een grijze zone.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:41

Voor de Belastingdienst volgens mij vanaf 5 paarden per jaar dat ze het echt handel noemen.... Maar zal ook wel weer van de prijzen en zo afhangen.

En niet te vergeten dat er een verschil is tussen handel en handel.

Mijn vriend fokt zelf een verkoopt ze uiteindelijk als ze een jaar of 5-6 zijn en in de sport lopen. Dat vind ik niet echt handel, ook al is hij wel professional.
Tenminste, ik gok dat de meeste met handel bedoelen dat paarden over het algemeen niet heel lang in iemands bezit zijn en ze dus wellicht ook niet exact weten wat ze weer doorverkopen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:47

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:03

Ik heb de koopovereenkomst van de KNHS gebruikt. Kan je met een relatienummer per e-mail opvragen bij hen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 00:13

Fokken en verkopen word ook gezien als proffesionel dus als 'handel' en is er dus consumentenrecht.
Hoeveelheid is altijd een grijs gebied. Belastingdienst heeft daar niks mee te maken ook de aantallen niet. Die willen alleen gewoon je bijverdienste weten of dat er nu 1 is of 30 dat maakt niks uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:29

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:27

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:28

hildemenna schreef:
Ik heb de koopovereenkomst van de KNHS gebruikt. Kan je met een relatienummer per e-mail opvragen bij hen.

Ah, ook interessant! Ik heb een relatienummer !

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:29

MarjanB schreef:
Vraag me wel af waarom je dat vraagt?

Ivm het consumentenrecht.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:57

StalNollie schreef:
Fokken en verkopen word ook gezien als proffesionel dus als 'handel' en is er dus consumentenrecht.
Hoeveelheid is altijd een grijs gebied. Belastingdienst heeft daar niks mee te maken ook de aantallen niet. Die willen alleen gewoon je bijverdienste weten of dat er nu 1 is of 30 dat maakt niks uit.

Dus jij stelt dat als ik 1 merrie heb, daar af en toe een veulen mee fok en soms ( lees 1 keer per 5 jaar) verkoop ik professioneel zou zijn?

Dan zou iedere hobbyist die na een jaar een paard verkoopt omdat ze hem verkloot hebben ook professioneel zijn?

Nu is dat bij ons niet van toepassing want mijn vriend heeft een een bedrijf....

Maar aantallen doen er natuurlijk wel toe als jij hobbyist/ particulier bent.....

En nog het meest belangrijke, de winst die er over blijft is meestal hier in nog het meest bepalende.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:08

Nee, volgens mij ligt de grens ergens tussen 5-7 paarden per jaar. Misschien nog wel een verschil of je in het dure segment 100K+ verkoopt of niet kan ik me nog voorstellen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:24

De grens is nogal "wazig" imo. Een kennis van mij die instructrice is, durft amper nog een paard te verkopen zonder ongeveer álles wat het paard de weken voor overdracht doet op video vast te leggen.
Ze is ivm nascholing bij een lezing aanwezig geweest waar het verkopen van paarden behandeld werd door een jurist en het blijkt dat als je een een soort van professional bent op welke manier dan ook (orun papiertje of iets, al is het maar een bijbaan), de rechter het onder het consumentenrecht zou kunnen scharen. Dan staan aantallen er dus geheel buiten maar ze verwachten dan dat je meer van paarden zou moeten weten dan de gemiddelde consument en ineens is daar consumentenrecht.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:29

Bielsje schreef:
De grens is nogal "wazig" imo. Een kennis van mij die instructrice is, durft amper nog een paard te verkopen zonder ongeveer álles wat het paard de weken voor overdracht doet op video vast te leggen.
Ze is ivm nascholing bij een lezing aanwezig geweest waar het verkopen van paarden behandeld werd door een jurist en het blijkt dat als je een een soort van professional bent op welke manier dan ook (orun papiertje of iets, al is het maar een bijbaan), de rechter het onder het consumentenrecht zou kunnen scharen. Dan staan aantallen er dus geheel buiten maar ze verwachten dan dat je meer van paarden zou moeten weten dan de gemiddelde consument en ineens is daar consumentenrecht.

Ook dit is ( helaas) waar....
Altijd een goed contract er bij is ook als verkoper erg fijn.

Hierin kun je natuurlijk ook altijd zetten dat het paard op moment van verkoop braaf is, maar dat je niet weet hoe het paard kan reageren bij andere omstandigheden zoals een onkundige ruiter of slecht stal management. En zo nog wat dingen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:26

Sky_As schreef:
StalNollie schreef:

Dus jij stelt dat als ik 1 merrie heb, daar af en toe een veulen mee fok en soms ( lees 1 keer per 5 jaar) verkoop ik professioneel zou zijn?

Dan zou iedere hobbyist die na een jaar een paard verkoopt omdat ze hem verkloot hebben ook professioneel zijn?

Nu is dat bij ons niet van toepassing want mijn vriend heeft een een bedrijf....

Maar aantallen doen er natuurlijk wel toe als jij hobbyist/ particulier bent.....

En nog het meest belangrijke, de winst die er over blijft is meestal hier in nog het meest bepalende.

Ja en nee het is een zeer grijs gebied. Maar als je ook af en toe wat fokt en daarnaast een boel kennis hebt door bijv (wat al eerder benoemt word) lesgeven, trainen van paarden, hoefsmid of noem het maar op dan kan je gezien word als 'de prof' in deze en dan kan de rechter nog weleens partij kiezen en het als consumentenrecht oppakken. Het is echt een lastige hoor daarom hier veel op contract en ik vertel werkelijk alles wat ik weet. Tot de soms inimini kleine dingen aan toe.

En ook in het contract is het van belang hoe staan de zinnen erin hoe is de opbouw etc.
Stom voorbeeld ontworming die en die datum deze kuur... Maar er staat dus niet dat de pony wormvrij is!

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:52

Vraagje:

Ik wilde graag een klinische keuring en een RX keuring. Maar degene die ik benaderd heb is én betrokken als de dierenarts van deze stal en totaalprijs is best wel heel erg hoog... Ze doen de RX wel op de locatie van stal.
De prijs voor voorrijkosten, klinisch en RX zonder hals en rug is 830, met hals en rug is het 960

Nu denk ik erover om dan alleen een klinische keuring te laten plaatsvinden. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik ga morgen nog een andere praktijk benaderen, welke ook goed bekend staat, en even horen wat hun mogelijkheden en prijzen zijn.
Ik wil namelijk toch wel een onafhankelijke dierenarts die de klinische keuring doet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:53

Dat is een vrij normaal tarief hoor

Welke regio zoek je ?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:57

JuulSearch25 schreef:
Vraagje:

Ik wilde graag een klinische keuring en een RX keuring. Maar degene die ik benaderd heb is én betrokken als de dierenarts van deze stal en totaalprijs is best wel heel erg hoog... Ze doen de RX wel op de locatie van stal.
De prijs voor voorrijkosten, klinisch en RX zonder hals en rug is 830, met hals en rug is het 960

Nu denk ik erover om dan alleen een klinische keuring te laten plaatsvinden. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik ga morgen nog een andere praktijk benaderen, welke ook goed bekend staat, en even horen wat hun mogelijkheden en prijzen zijn.
Ik wil namelijk toch wel een onafhankelijke dierenarts die de klinische keuring doet.

Alleen klinisch keuren zou ik enkel doen als ik weet dat het dier volop in het werk staat en dit langdurig is, en het gevoel-vertrouwen bij de verkoper.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:09

Ik zou eens een andere kliniek contacten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:16

Dat een dierenarts vaker op de stal komt waar het paard staat zou mij geen zorgen baren. Voordeel is misschien zelfs wel dat hij de medische historie van het paard kent.

Of je alleen klinisch keurt of niet is echt aan jezelf; zoveel mensen, zoveel wensen en nog meer meningen.

Altijd dicht bij je eigen gevoel blijven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:24

Ligt ook een beetje aan de stal :+ er zijn stallen waar bij staat dat ze gezond zijn en een goede bloeduitslag hebben _O- nou daar zou ik als ik er al zou gaan kijken toch echt een andere dierenarts willen.

En wat kost het paard en wat voor een type paard is het?

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:42

Oehlala, hoe bedoel je het? Dat je in principe juist altijd wel RX zou doen? Het paard wordt momenteel 2 a 3 keer per week nu bereden, dressuurmatig

Marjan, het is een bijna 5 jarige merrie (deze maand), vader KWPN, opa Holsteiner en opa Hannoveraan. Dus best fijn gemengd. Paard zit in de prijsklasse tussen 4 en 6

Ik heb een goed gevoel bij de situatie, maar had echt bedacht RX en daar kom ik nu dus beetje van terug.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:46

JuulSearch25 schreef:
Oehlala, hoe bedoel je het? Dat je in principe juist altijd wel RX zou doen? Het paard wordt momenteel 2 a 3 keer per week nu bereden, dressuurmatig

Marjan, het is een bijna 5 jarige merrie (deze maand), vader KWPN, opa Holsteiner en opa Hannoveraan. Dus best fijn gemengd. Paard zit in de prijsklasse tussen 4 en 6

Ik heb een goed gevoel bij de situatie, maar had echt bedacht RX en daar kom ik nu dus beetje van terug.

Ik zou echt rx keuren. Ongeacht de kosten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:55

JuulSearch25 schreef:

nou niet in principe altijd, maar wat ik bedoel is, ik heb ooit eens een 13 jarige merrie gekocht, liep in de training en wedstrijden 130cm, en die heb ik alleen klinisch laten keuren, omdat het dier dus volop aan het werk is en was. Via de wedstrijduitslagen kon je ook zien dat er geen gaten in zaten, dus dat durfde ik wel aan. Ben 3x wezen proefrijden, gevoel was goed.

Al het andere zou ik altijd RX keuren, of eigenlijk (tenzij de prijs er echt heel erg naar is), verwacht ik gewoon dat er foto's bijzitten voor ik überhaupt ga kijken of keuren of kopen. Maar dat is hoe ik het zou doen, jij moet doen wat jij fijn vindt en waar jij je prettig bij voelt.

Zie nu dat het om een 5 jarige gaat die nog niet veel in het werk is geweest, die zou ik gewoon RX laten keuren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:56

MarjanB schreef:
Ligt ook een beetje aan de stal :+ er zijn stallen waar bij staat dat ze gezond zijn en een goede bloeduitslag hebben _O- nou daar zou ik als ik er al zou gaan kijken toch echt een andere dierenarts willen.

En wat kost het paard en wat voor een type paard is het?

Rotte appels heb je er tussen zitten :D

Je kunt er ook voor kiezen om naast klinisch, alleen de benen te doen als het je anders te kostbaar wordt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:57

JuulSearch25 schreef:

Voor een paard in deze goedkopere prijsklasse zou ik altijd keuren. Zeker bij een eerste paard en jouw ervaring. Liever 1000 kwijt aan een keuring, dan straks met een jong paard zitten met een gebrek wat je vooraf had kunnen weten. Gewoon met de arts afspreken dat als het paard de klinische keuring doorkomt, je XR keurt en als hij iets tegenkomt hij dat gelijk meldt. Zo voorkom je dat je straks het hele paard op de foto hebt, mocht er ergens onverhoopt iets zitten. Een bemerking hoeft helemaal niet erg te zijn, maar doet wel iets aan de prijs en je kunt overleggen met de arts of het een verhoogd risico is voor wat jij met het paard voor ogen hebt.