Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 07:20

Hallo,

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, maar ik heb een vraag waar ik als leek (ik heb nog nooit een eigen paard gekocht) aan uit kom.

Zouden jullie gaan kijken bij een nog geen 3 jarig paard die al ingereden is en blijkbaar al een parcourtje heeft moeten springen? Het beestje is duidelijk nog veel te jong om ingereden te zijn, laat staan springen.

Zou er al veel lichamelijke schade ontstaan zijn door het op zo een jonge leeftijd al in te rijden en mee springen?
Het paard lijkt verder ook een hanentred achtig iets te hebben op zijn achterbeen, maar het lijkt enkel tot uiting te komen bij stress. Verder is het paard ook nog erg slap dus eventuele hanentred achtige uitingen kunnen eventueel ook daardoor komen.

Kortom, is dit paard het overwegen waard en wat zou een correcte prijs zijn? Ik rij recreatief en heb geen wedstrijdambities.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 08:01

Ik zou overslaan crazy_horses, zo jong al ingereden en gesprongen en daarbij vermoedelijk hanetred.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 08:19

@ C_H: niet aan beginnen, bespaar je de moeite.

Er zijn vele scenario's te verzinnen dat het niet zo erg is en dat het wel goed komt. Been there, done that.
Punt is: je was er niet bij. Ze kunnen je alles wijs maken en jij hebt geen enkele mogelijkheid om dat te verifiëren.
In mijn geval: ik deed het zelf; ik weet dus wat er gebeurt is.

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:04

Crazyhorses, ik zou m laten staan.
Zag ook eens een pony voorbij komen, was 3,5 bijna 4, kon al dressuurmatig een B proef lopen, een sprong maken en was al een aantal keer meegeweest op buitenrit.

Er vanuit gaande dat de meeste paarden vanaf 3 jaar ingereden worden, vind ik een klein jaar nogal veel om zoveel te doen.

Al zijn er vast paarden waarbij het zo snel kan hoor, als die voor hun 3e misschien al een hoop gewend zijn en het inrijden heel snel gaat

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:07

crazy_horses schreef:
Hallo,

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, maar ik heb een vraag waar ik als leek (ik heb nog nooit een eigen paard gekocht) aan uit kom.

Zouden jullie gaan kijken bij een nog geen 3 jarig paard die al ingereden is en blijkbaar al een parcourtje heeft moeten springen? Het beestje is duidelijk nog veel te jong om ingereden te zijn, laat staan springen.

Zou er al veel lichamelijke schade ontstaan zijn door het op zo een jonge leeftijd al in te rijden en mee springen?
Het paard lijkt verder ook een hanentred achtig iets te hebben op zijn achterbeen, maar het lijkt enkel tot uiting te komen bij stress. Verder is het paard ook nog erg slap dus eventuele hanentred achtige uitingen kunnen eventueel ook daardoor komen.

Kortom, is dit paard het overwegen waard en wat zou een correcte prijs zijn? Ik rij recreatief en heb geen wedstrijdambities.

Daar zou ik niet aan beginnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:15

Dilan93 schreef:
Crazyhorses, ik zou m laten staan.
Zag ook eens een pony voorbij komen, was 3,5 bijna 4, kon al dressuurmatig een B proef lopen, een sprong maken en was al een aantal keer meegeweest op buitenrit.

Er vanuit gaande dat de meeste paarden vanaf 3 jaar ingereden worden, vind ik een klein jaar nogal veel om zoveel te doen.

Al zijn er vast paarden waarbij het zo snel kan hoor, als die voor hun 3e misschien al een hoop gewend zijn en het inrijden heel snel gaat

Een vier jarige mag dat allemaal meegemaakt hebben, daar is niks raars aan.
Elk paard kan springen, een B-proefje stelt niet zo heel veel voor als je dat inrijden meteen netjes doet en buiten rijden kunnen ze al leren vanaf dag 2 in hun leven.....

Sterker nog: als jij een paard moet "inrijden" ban je aan de voorkant een heleboel vergeten!!

Beetje kritisch doorvragen en de foute aanpakkers vallen gelijk door de mand.
Laatst bijgewerkt door ikke op 23-05-21 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:16

Ik zou mij irriteren aan de hanetred en hem daarom laten staan.

Dat inrijden kan je dan weer niks zinnigs over zeggen, als hij vooral rechtuit gereden is en wat heeft gesprongen kan dat beter zijn dan een 3 jarige die nog nooit een ruiter heeft gezien maar 5 dagen per week bijgezet gelongeerd word. Je kan helemaal geen oordeel hebben zo zonder meer informatie over of hij daar schade aan opgelopen heeft. Maar het feit dat jij je daar zorgen om maakt moet genoeg zijn. Want als jij dat nu al denkt, laat je dat nooit meer los en koop je dus al een issue :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:23

Eens net ruitje daarnaast hoeft een hanetred helemaal niet iets te zijn waarom je hem zou laten staan. Ik zou da bellen voor advies en eventueel overgaan op keuren

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:30

StalNollie schreef:
Eens net ruitje daarnaast hoeft een hanetred helemaal niet iets te zijn waarom je hem zou laten staan. Ik zou da bellen voor advies en eventueel overgaan op keuren

Ik zou er niet eens gaan kijken als je al zoveel twijfel hebt bij een advertentie.

Maar wat die al kan hoeft niks slechts te zijn. Zoals al gezegd, ligt er helemaal hoe dat gedaan is.

Die 3,5 bijna 4 jarige die al b proef klaar is en een sprong kan maken vind ik juist helemaal niet raar. Een b proef is echt niet moeilijk,als paard gewoon netjes ingereden is kan dat al vrij snel. Een sprong kan je ook al snel meenemen, dat hoeft niet hoog of ingewikkeld. Ook een buitenrit, als ik dichterbij het bos zou wonen zou ik ze juist snel mee nemen, heerlijk juist dat rechtuit. Wat vind je daar raar aan dilan?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:37

Goh vind dit inderdaad bijzonder, niet verwacht dat mensen een paard hierop zouden laten staan. Mijn pony is als 3 jarige beleerd, en in de eerste maanden meerdere keren mee geweest naar het bos én sprongetjes gemaakt. Leek mij niet zo bijzonder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:40

absque_dubio schreef:
Goh vind dit inderdaad bijzonder, niet verwacht dat mensen een paard hierop zouden laten staan. Mijn pony is als 3 jarige beleerd, en in de eerste maanden meerdere keren mee geweest naar het bos én sprongetjes gemaakt. Leek mij niet zo bijzonder..

Dat is wel iets anders dan wat hierboven geschetst wordt.
Persoonlijk koop ik liever geen paard die voor zijn/haar 3e al goed bevestigd onder het zadel loopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:42

Nee, dilan heeft het over een 3,5 jarige bijna 4 die dat gedaan heeft. Dat dat te veel was in een klein jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:44

MyWishMax schreef:
Nee, dilan heeft het over een 3,5 jarige bijna 4 die dat gedaan heeft. Dat dat te veel was in een klein jaar.

Oja ik lees het, daar zou ik geen moeite mee hebben.
Mijn bijna 4-jarige kan ook gewoon een B proef lopen en is een paar keer meegeweest op buitenrit. Zie niet in waarom zo'n buitenrit slecht zo zijn, beter rechtuit dan continu rondjes in de bak.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:47

Zonnebloem92 schreef:
Persoonlijk koop ik liever geen paard die voor zijn/haar 3e al goed bevestigd onder het zadel loopt.

Dilan schrijft over 3,5 - 4 jaar. Dus dat is niet anders. Mijne liep met 3,5 - 4 jaar dus ook haar bosritjes, sprongetje, oh en ook haar eerste wp in de B gehaald.
En toch werd er amper wat mee gedaan hoor.. na een half jaar rijden zelfs met vakantie ivm dracht.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:47

MyWishMax schreef:

Ik vond het toen eerder het totaalplaatje (plus foto's). En ja, zoals toen beschreven vond ik dat veel voor zo'n jong dier.

Niet iedereen hoeft die mening te delen he :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:52

Mijn paard was met 2,5 jaar ook al beleerd. Ik heb hem alsnog gekocht. Hij staat nu een jaar bij mij en heeft nog niet veel gedaan :D We nemen alleen de basis mee en heeft heel vaak een weekje vrij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:55

Dilan93 schreef:
MyWishMax schreef:

Ik vond het toen eerder het totaalplaatje (plus foto's). En ja, zoals toen beschreven vond ik dat veel voor zo'n jong dier.

Niet iedereen hoeft die mening te delen he :)

Nee, blijkbaar gaf die specifieke situatie jouw info die het tot een "fout plaatje" maakten.
Wat je beschrijft is niet raar, maar als daar bepaalde foto's en tekst bij staan, kan ik me goed voorstellen dat het wel "raar" wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:00

Ik kocht een 3,5 jarige die al b klaar was in principe. Niet intensief getraind, niet heel vroeg ingereden, maar hij deed het gewoon makkelijk. Binnen een maand reed ik de 1e wedstrijd, hij hoefde alleen te leren om met andere paarden in de bak te lopen. Dat moest hij sowieso, ook zonder wedstrijden.
Dus dilan, daarom vroeg ik ook wat jij er erg aan vond. Ik zeg nergens dat je die mening niet mag hebben, maar sommige paarden zijn gewoon heel makkelijk en dan is een b proef echt al heel snel te doen. Een buitenrit vind ik juist heelnpositief, lekker rechtuit. Ik kan alleen reageren op jouw 1e bericht en dan zie ik als enige reden de leeftijd, dus vroeg ik wat er zo erg is. Het zijn allemaal geen zware moeilijke dingen waar je maanden voor moet trainen. Als het de combinatie van alles is, ja dat kan natuurlijk. Misschien had ik dat ook gedacht, maar dat schreef je eerst niet. ;)

Maar! Er zijn wel jonge paarden die ik nooit zou kopen of bekijken door de manier van inrijden. Dat hoeft niet alleen jong te zijn, ook een 5 jarige die net zadelmak is gemaakt op een bepaalde manier is niet mijn ding en sla ik dus over. Dus zoals ikke zei, weten hoe en wat. Dus jouw 2e bericht snap ik. Maar dat heeft voor mij niet met die leeftijd te maken, maar de manier waarop.

Bij die nog geen 3 jarige, als je al zoveel twijfels hebt zonder dat je er bent geweest zou ik nooit gaan kijken. En al helemaal niet nadenken over een prijs. Zoals ruitje zegt gaat dat in hoofd zitten. Ik weet ook niet hoeveel ervaring er is, maar zo'n jonkie als eerste paard vind ik ook niet de beste keuze.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:22

crazy_horses schreef:
Hallo,

Ik heb nog niet verder gelezen, maar ik kan eigenlijk al wel gokken wat de antwoorden hierop gaan zijn. Altijd als je een vraag stelt volgens de formule 'Zouden jullie gaan kijken naar een paard dat *vul enkel de minder goede punten van het paard in*'?
Dan gaat iedereen 'nee' zeggen. Logisch ook, is mijn eerste ingeving ook. Maarja, hoe eerlijk is het om een paard te beoordelen met enkel kennis van de mindere punten?

Mijn advies is om terug te kijken naar wat je initieel zocht. Wilde je een jong paard? Zo ja, wilde je dan dat die al beleerd was? Dat zijn nog maar twee vragen en aan de hand van die vragen kan je dit paard al in- of uitsluiten. Is het antwoord op één van die vragen 'nee', van valt dit paard eigenlijk al af. Simpel. En zo zal je vast nog wel eisen op je lijstje hebben staan die je al dan niet kan afvinken.

Dan komt het buikgevoel erbij. Soms kan je niet alles van je eisenlijstje afstrepen en blijft het paard toch door je hoofd spoken. Naast ratio, heb je namelijk ook te maken met emotie. Ik zou in zo een geval analyseren waarom dit paard door je hoofd blijft spoken? Hoeveel van je eisenlijstje heb je kunnen afvinken? Het is namelijk een verschil of dat maar 10% is of 90%. Als het paard door je hoofd blijft spoken omdat het toevallig een palominomerrie is, maar voor de rest is het totaal niet wat je zoekt, dan zou ik proberen me echt emotioneel af te sluiten. Is het echter zo dat het paard wel beantwoordt aan de meeste van je (belangrijkste) eisen, maar dat je twijfelt over een paar puntjes en je het niet kan afsluiten: ga kijken! Een bezichtiging is op zich vrijblijvend en het kan je twijfel bevestigen dan wel wegnemen.

En dan heb je nog de derde stap, dan ben je al wat verder in het proces en dat is de keuring. Laat een paard sowieso altijd klinisch keuren door een dierenarts die je vertrouwt.

In het kort: voordat je echt een miskoop doet, moet je het echt eigenlijk al heel bont maken en op verschillende momenten oogkleppen op hebben. Je hebt genoeg tussenstappen om je daar zo goed mogelijk voor te behoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:30

absque_dubio schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Dilan schrijft over 3,5 - 4 jaar. Dus dat is niet anders. Mijne liep met 3,5 - 4 jaar dus ook haar bosritjes, sprongetje, oh en ook haar eerste wp in de B gehaald.
En toch werd er amper wat mee gedaan hoor.. na een half jaar rijden zelfs met vakantie ivm dracht.

Ik doelde op het bericht van crazy horses, dat is echt wel iets anders dan jouw situatie ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:00

Jeika schreef:
Morgen gaan we kijken bij een konik ruin, ben benieuwd..!

Daar ben ik ook benieuwd naar!Laat je weten hoe het was?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:03

crazy_horses schreef:
Hallo,

Ga gewoon kijken.De gezondheidstoestand kun je laten keuren. Zeker voor recreatief gebruik is de persoonlijke klik het allerbelangrijkste.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:04

TJa, een 3 jarige kan ingereden zijn tot het niveau dat het dier een B dressuur proefje kan lopen.
Een B (bb) parcoursje springen, daarvoor is het absoluut nog veel te jong. Zelfde als dressuurmatig al kunnen wijken, ook daarvoor zijn 3 jarigen te jong.

Eentje waar je al op kunt rijden maar het dier is nog geen 3 jaar oud - lekker laten staan. Die is duidelijk niet van mensen die veel waarde hechten aan het dier's welzijn. Laat je geen zand in de ogen strooien - er is écht geen enkele goede reden om een dier zo jong al te belasten. Ook niet als hij op 2,5 jarige leeftijd al naar de hengstkeuring zou moeten. Dan doet men alleen maar omwille van het geld en dat is nooit goede reden om een dier's duurzame welzijn in de waagschaal te leggen..

Pony's kunnen wat dat aangaat wel iets meer hebben dan paarden maar toch...Paarden kun je gewoon beter laten staan tot ze 4 jaar oud zijn. Zeker de grotere exemplaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:08

Ik vraag me nog altijd af of hier daadwerkelijk bewijs voor is, of dat het puur het gevoel van mensen is. Op jonge leeftijd licht werk verrichten, heeft immers ook voordelen, met name voor de botten die er sterker door worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:10

Dees schreef:
TJa, een 3 jarige kan ingereden zijn tot het niveau dat het dier een B dressuur proefje kan lopen.
Een B (bb) parcoursje springen, daarvoor is het absoluut nog veel te jong. Zelfde als dressuurmatig al kunnen wijken, ook daarvoor zijn 3 jarigen te jong.

Eentje waar je al op kunt rijden maar het dier is nog geen 3 jaar oud - lekker laten staan. Die is duidelijk niet van mensen die veel waarde hechten aan het dier's welzijn. Laat je geen zand in de ogen strooien - er is écht geen enkele goede reden om een dier zo jong al te belasten. Ook niet als hij op 2,5 jarige leeftijd al naar de hengstkeuring zou moeten. Dan doet men alleen maar omwille van het geld en dat is nooit goede reden om een dier's duurzame welzijn in de waagschaal te leggen..

Pony's kunnen wat dat aangaat wel iets meer hebben dan paarden maar toch...Paarden kun je gewoon beter laten staan tot ze 4 jaar oud zijn. Zeker de grotere exemplaren.

Dat laatste ben ik niet met je eens. Opvoeding van een paard begint op dag 1 van z'n leven.
Opleiden/opvoeden is niet per se hetzelfde als belasten. Daar gaat het fout. Te veel mensen denken dat dat hetzelfde is.

Mkango schreef:
Ik vraag me nog altijd af of hier daadwerkelijk bewijs voor is, of dat het puur het gevoel van mensen is. Op jonge leeftijd licht werk verrichten, heeft immers ook voordelen, met name voor de botten die er sterker door worden.

Jawel, dat bewijs is er wel.

Het klopt dat "licht werk" niet per se slecht is maar te veel mensen snappen niet dat werk veel meer kan omvatten dan erop gaan zitten.