Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
crazy_horses schreef:Hallo,
Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, maar ik heb een vraag waar ik als leek (ik heb nog nooit een eigen paard gekocht) aan uit kom.
Zouden jullie gaan kijken bij een nog geen 3 jarig paard die al ingereden is en blijkbaar al een parcourtje heeft moeten springen? Het beestje is duidelijk nog veel te jong om ingereden te zijn, laat staan springen.
Zou er al veel lichamelijke schade ontstaan zijn door het op zo een jonge leeftijd al in te rijden en mee springen?
Het paard lijkt verder ook een hanentred achtig iets te hebben op zijn achterbeen, maar het lijkt enkel tot uiting te komen bij stress. Verder is het paard ook nog erg slap dus eventuele hanentred achtige uitingen kunnen eventueel ook daardoor komen.
Kortom, is dit paard het overwegen waard en wat zou een correcte prijs zijn? Ik rij recreatief en heb geen wedstrijdambities.
Dilan93 schreef:Crazyhorses, ik zou m laten staan.
Zag ook eens een pony voorbij komen, was 3,5 bijna 4, kon al dressuurmatig een B proef lopen, een sprong maken en was al een aantal keer meegeweest op buitenrit.
Er vanuit gaande dat de meeste paarden vanaf 3 jaar ingereden worden, vind ik een klein jaar nogal veel om zoveel te doen.
Al zijn er vast paarden waarbij het zo snel kan hoor, als die voor hun 3e misschien al een hoop gewend zijn en het inrijden heel snel gaat
StalNollie schreef:Eens net ruitje daarnaast hoeft een hanetred helemaal niet iets te zijn waarom je hem zou laten staan. Ik zou da bellen voor advies en eventueel overgaan op keuren
absque_dubio schreef:Goh vind dit inderdaad bijzonder, niet verwacht dat mensen een paard hierop zouden laten staan. Mijn pony is als 3 jarige beleerd, en in de eerste maanden meerdere keren mee geweest naar het bos én sprongetjes gemaakt. Leek mij niet zo bijzonder..
MyWishMax schreef:Nee, dilan heeft het over een 3,5 jarige bijna 4 die dat gedaan heeft. Dat dat te veel was in een klein jaar.
Zonnebloem92 schreef:Dat is wel iets anders dan wat hierboven geschetst wordt.
Persoonlijk koop ik liever geen paard die voor zijn/haar 3e al goed bevestigd onder het zadel loopt.
Dilan93 schreef:MyWishMax schreef:Nee, dilan heeft het over een 3,5 jarige bijna 4 die dat gedaan heeft. Dat dat te veel was in een klein jaar.
Ik vond het toen eerder het totaalplaatje (plus foto's). En ja, zoals toen beschreven vond ik dat veel voor zo'n jong dier.
Niet iedereen hoeft die mening te delen he
Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, maar ik heb een vraag waar ik als leek (ik heb nog nooit een eigen paard gekocht) aan uit kom.
Zouden jullie gaan kijken bij een nog geen 3 jarig paard die al ingereden is en blijkbaar al een parcourtje heeft moeten springen? Het beestje is duidelijk nog veel te jong om ingereden te zijn, laat staan springen.
Zou er al veel lichamelijke schade ontstaan zijn door het op zo een jonge leeftijd al in te rijden en mee springen?
Het paard lijkt verder ook een hanentred achtig iets te hebben op zijn achterbeen, maar het lijkt enkel tot uiting te komen bij stress. Verder is het paard ook nog erg slap dus eventuele hanentred achtige uitingen kunnen eventueel ook daardoor komen.
Kortom, is dit paard het overwegen waard en wat zou een correcte prijs zijn? Ik rij recreatief en heb geen wedstrijdambities.
absque_dubio schreef:Zonnebloem92 schreef:Dat is wel iets anders dan wat hierboven geschetst wordt.
Persoonlijk koop ik liever geen paard die voor zijn/haar 3e al goed bevestigd onder het zadel loopt.
Dilan schrijft over 3,5 - 4 jaar. Dus dat is niet anders. Mijne liep met 3,5 - 4 jaar dus ook haar bosritjes, sprongetje, oh en ook haar eerste wp in de B gehaald.
En toch werd er amper wat mee gedaan hoor.. na een half jaar rijden zelfs met vakantie ivm dracht.
Dees schreef:TJa, een 3 jarige kan ingereden zijn tot het niveau dat het dier een B dressuur proefje kan lopen.
Een B (bb) parcoursje springen, daarvoor is het absoluut nog veel te jong. Zelfde als dressuurmatig al kunnen wijken, ook daarvoor zijn 3 jarigen te jong.
Eentje waar je al op kunt rijden maar het dier is nog geen 3 jaar oud - lekker laten staan. Die is duidelijk niet van mensen die veel waarde hechten aan het dier's welzijn. Laat je geen zand in de ogen strooien - er is écht geen enkele goede reden om een dier zo jong al te belasten. Ook niet als hij op 2,5 jarige leeftijd al naar de hengstkeuring zou moeten. Dan doet men alleen maar omwille van het geld en dat is nooit goede reden om een dier's duurzame welzijn in de waagschaal te leggen..
Pony's kunnen wat dat aangaat wel iets meer hebben dan paarden maar toch...Paarden kun je gewoon beter laten staan tot ze 4 jaar oud zijn. Zeker de grotere exemplaren.
Mkango schreef:Ik vraag me nog altijd af of hier daadwerkelijk bewijs voor is, of dat het puur het gevoel van mensen is. Op jonge leeftijd licht werk verrichten, heeft immers ook voordelen, met name voor de botten die er sterker door worden.