Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:16

Sneeuw gleed eigenlijk helemaal niet... de foto waarop hij lijkt uit te glijden is een opstaan foto na een uitgebreide rolpartij ;)

Ik zit nog te bedenken of ik weer eens n itp zal maken van Gentle en zn sneeuwpret

Wauw! Knappe Feyre <3
Hihi, normaal onverstoorbaar Tinker dan he :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:51

Heerlijke foto's van de paarden in de sneeuw!
Zo tof dat het eindelijk weer een keer kon.

Feyre laat zichzelf even gaan!

Vientje, fijn dat de osteopaat zo tevreden was over Pinda.

Ik had gisteren online les en degene die de camera meestuurt had een tas met eten mee.

Ik sta met haar te praten en let even niet op... Joya duikt met haar hoofd de bigshopper in en komt triomfantelijk met een banaan in haar mond weer te voorschijn. :+ :D

Oeps.

Berdien

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:08

Wandelingen in haar eentje worden steeds meer normaal :D Gisteren met een vriendin rondje gewandeld en vandaag was mijn vriend mee. Volgende keer ga ik er op! Dat durfde ik nu niet, sommige plekken waren ijzig en glad :=

Afbeelding

Afbeelding
Het lijkt net een pony zo _O-

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 16:23

Vientje, dat zijn toch wel de fijnste complimenten om te krijgen hé! Dan weet je dat je goed bezig bent, top!

Paint lover, het zijn prachtige foto's geworden en Gentle ziet er super uit. Beter even voorzichtig, ik ben ook altijd wat bang met het ijs. Beetje jammer dat ze dan zo gaan rennen op de wei als jij net probeert voorzichtig te zijn hé :')

s1993, zonder zadel zeg, knap! Dat durven wij niet meer/nog niet haha
Knappe foto <3

Berdien wow jullie hebben echt veel meer sneeuw gehad dan wij, hier heeft nooit iemand tot de knieën er in gestaan. Geeft wel een leuk uitzicht zo! Dan zijn die koudbloeden toch helemaal in hun element hé
Ik schrok wel toen ik de titel van je ITP las, dacht dat die van mij zwaar waren maar 1400kg??? Gelukkig verduidelijking in de eerste zin van je topic hahaha

Fransje wow _O- Is dat ook gefilmd? _O- Hahahaha wat moeten jullie gelachen hebben, banaan is hier ook wel echt favoriet :')

--

Duke is inderdaad ook nog voor de slee gegaan, ging boven verwachting goed!

Afbeelding

Even wat misverstandjes over hoe die lange teugel ook weer werkte maar toen het eenmaal klikte ging alles ook vanzelf! Terwijl hij nog nooit eerder iets getrokken had dus ik was wel onder de indruk :)

Wij zitten net op de bank na ons eerste lesje samen en ik zit echt helemaal op een roze wolk <3
Voor een lang 'verslag van de dag' zie even de laatste pagina van ons volgtopic:
[PP] [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

En voor de korte versie:
Hij was wat zenuwachtig onderweg naar daar, we zijn te voet gegaan zodat hij al wat energie kwijt kon. Maar eenmaal daar is hij eigenlijk de hele tijd heeeeel braaf geweest. Echt een voorbeeld!
We hebben voor het eerst gegaloppeerd samen <3 En hij heeft me er toch een draf op zitten bohhhhh! Dat ben ik niet meer gewend na Dexter :=

Een paar screenshots uit filmpjes, moet de filmpjes nog achter elkaar plakken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:27

Oohh wat fijn Granoek, dat jullie zo lekker hebben kunnen rijden! Wat een power zo zeg, die galop!

En de 1400 kilo was inderdaad in totaal _O- Ik vind 700 kilo per stuk echt meer dan genoeg :))

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:04

Jullie gaan allemaal wel weer heel hard :wow: Wat een mooie winterplaatjes heb ik voorbij zien komen! Het is weer allemaal wat te veel om op iedereen persoonlijk te reageren, excuses!

Granoek, wat een machtige paarden heb je! Zeker met dit weer tonen ze echt heel extra (op de goede manier) B-) Wat fijn dat de clinic goed ging en je nu helemaal in de wolken bent <3

Wat een fijne winterwandeling Fransje! Ziet er prachtig uit. Niet bevroren? :brr:

Heel fijn om dat te horen van je osteopaat Vientje! Ook fijn dat ze nu toch een paar uurtjes naar buiten konden.

Mooie foto's PL, die blooper _O- Lijkt idd of hij schuift.

Marie heeft hier dus een week rust gekregen. Aankomende vrijdag pikken we ze terug op, alles is hier stilletjes aan aan het ontdooien. Ze mochten gelukkig afgelopen week nog 4 uur per dag naar buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:38

Zo lijkt Feyre inderdaad niet zo groot :)
Leuk is dat hè, als dingen steeds normaler worden.

Heb in je topic de uitgebreide versie gelezen, Granoek!
Klinkt goed en met de eerste galopsprongen ohz ook nog een mijlpaal! *\o/*

Nee, het tassen-rollen is helaas niet gefilmd. :D

Goede kleding helpt prima tegen de kou! Heb merino-onderkleding en een lange jas dat scheelt al veel :j

Ben wel blij dat het weer gaat dooien nu. Het was heerlijk het winterweer maar het mag nu wel richting voorjaar gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:43

Heb nog een stukje film van onze sneeuwrit!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:26

@paint_lover super gave sneeuwfoto's!! <3
@fransje23 oeps :+ en wat een heerlijk filmpje die nieuwsgierige oortjes!
@berdien wat lekker steeds meer op pad zonder andere paarden :) ik weet het nog goed met Mac, in het begin stond ik helemaal stijf van de adrehaline maar inmiddels loopt hij heel braaf aan een los touwtje mee. (In het begin dus niet toen was hij mega opgefokt)
@granoek wat cool dat sleeën! Heb ik ook gedaan met onze shetlander maar die beelden zijn niet echt bokt-proof :+
En dan ook nog zo'n fijne les gehad! Toppers! :D
@calipsolover succes met weer oppakken ik ben benieuwd hoe het gaat

Ik vond de sneeuw echt mooi en leuk maar het water geven aan de paarden viel echt tegen, dus ik ben blij dat alles op dit moment weer flink aan het ontdooien is!

Ik heb wel nog wat leuke foto's en een filmpje! Zaterdag heb ik voor het eerst in de sneeuw gereden, niet alleen voor Mac was het de eerste keer! Ik rijd al bijna 14 jaar paard en heb zelf ook nog nooit eerder de mogelijkheid gehad :) zaterdag was Mac wat ontstuimig, maar goed ik had er al 2 weken niet meer opgezeten dus ik nam het hem niet kwalijk :D hij deed wat van die jolige bokkensprongetjes maar niets gemeens dus ik kon er eigenlijk alleen maar om lachen :+ zondag ook gereden en toen heeft hij helemaal niet meer gebokt :)
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:57

Gaaf hoor, Anouk_h! Jullie eerste sneeuwrit ooit!

Ben wel blij dat de sneeuw en vorst nu weer verdwenen is. Als het nu ook nog een tijdje droog blijft is het helemaal goed :)
Gisteren weer gewoon naar de duinen geweest met Joya. Ook fijn kunnen draven en galopperen.
Joya heeft iets nieuws bedacht: de "4 benen in de lucht- hoge bok- keihard in galop" techniek.
Ze leek er zelf wel content mee, ik ben er niet zo enthousiast over.. :n :+

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:17

Hihi leuk om Feyre ook een keer uit haar plaat te zien gaan!

Oh heerlijke actie van joya, dat had die van mij kunnen zijn :j Leuk filmpje van de sneeuwrit!

Goed bezig met Duke! Hopelijk was dit het zetje dat jullie nodig hadden om verder te gaan. Galop ziet er echt gaaf uit met zo'n joekel, ben je zeker in drie sprongen aan de andere kant van de bak?

Lekker voor Marie om even een weekje vrij te zijn geweest :)

Leuk Mac zijn eerste sneeuwrit!

Hier nog wat foto's van het rijden in de sneeuw, wel voorzichtig gedaan maar ging prima. Hoop dat het warme weer het land goed helpt te drogen!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:00

Wat een gave foto's van Gentle in de sneeuw :wow:

Knappe Koda ook! Zonder zadel ziet er heel ontspannen uit, mooi !

Feyre gaat AF in de sneeuw :)) wat een geweld dan! Doet zo samen op pad :)

Joya doet aan tassenrollen 8-) sneeuwrit <3 oei, die trucjes zijn niet leuk, hopelijk vergeet ze die snel weer :=

Wat knap gedaan Granoek, heel erg stoer! Kijk die Duke ook eens lopen dan in jullie trainingskamp +:)+ en nog voor de sle ook nog, van alle markten thuis!

Mac ook op sneeuwrit, leuk! Dat tongetje is geweldig :))

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:05

Wij zijn ook weer aan de slag, voor het eerst na een tijd stilstaan (Pinda heeft 2 weken vrij gehad) helemaal zelf zonder hulp gewoon weer opgestapt en gaan rijden. Mijlpaal :))

Van de week wel losgegooid in de bak toen de bak eindelijk ontdooid was. Na twintig minuten gevlieg was ze haar ei kwijt, dus ik wilde haar vangen. Was blijkbaar een leuk spelletje, dus ik heb er nog een twintig minuten achteraan mogen lopen voordat madam bedacht zich eens te gaan laten vangen :+ irritante puber!!

Maar wel zoet met rijden dus <3
Afbeelding

Miep had vanmorgen ook gewerkt, dus die nam het er vanmiddag van in het zonnetje :+:

Afbeelding

En Jip de minishet is sinds deze week ook officieel in opleiding aan de longe 8-) zo anders dan Pinda, maar ook leuk om te doen :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:10

Wat een leuke foto's Anouk <3

Bah Fransje, balen... Hopelijk maar iets eenmaligs. Wel nog een mooie sneeuwrit zag ik!

Lol met je knol, ziet er leuk uit s1993!

Wat goed Vientje! *\o/* *\o/*

Hier is het weer pech... Gisteren wou ik Marie longeren, haal haar deken eraf, zie ik plots gewoon een geraamte staan. ;( Zoals jullie weten vond ik ze al wat vermagerd en was ik haar al aan het bijvoeren. Maar nu was het echt ribben tellen op een week tijd en ze stond er zooooo zielig bij. Meteen dierenarts gebeld, aangeraden om haar nog eens te ontwormen en nog extra hooi te geven. Meteen equmectine gegeven, ging vandaag weer langs om bij te voeren en een extra hooinet te geven, had ze gemest in de poetsplaats en ja hoor! Een hele hoop bloedwormen. Had 2,5 maand geleden nog met een sterke ontworming ontwormd, dus geen idee hoe ze eraan komt. Binnen 6 weken nog eens Equest geven op aanraden van de dierenarts. -O- -O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:13

Wat sneu.
Heb je haar niet regelmatig gecontroleerd met een mestonderzoek?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:15

PSvanLot schreef:
Wat sneu.
Heb je haar niet regelmatig gecontroleerd met een mestonderzoek?

Nee, ik doe dat eigenlijk niet om eerlijk te zijn. Mijn ander paard heeft nog nooit wormen gehad. Ik ontworm gewoon om de 3 maanden. Bloed trekken doe ik wel op regelmatige basis.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:18

Ach wat sneu :(:) gelukkig nu dan wel de boosdoener gevonden...hopelijk knapt ze nu snel op!

Wij doen een combi van mest onderzoek en preventief ontwormen, dat gaat aardig goed.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:22

Door veelvuldig te ontwormen werk je resistentie in de hand.

Paarden die uit de opfok komen hebben helaas bijna altijd bloedwormen. Door regelmatig mestonderzoek te doen weet of en waartegen je moet ontwormen.
Mijn merrie heeft het extreem gehad. Na 2x onderzoeken en ontwormen was ze schoon. Toen helaas na verhuizen in september leek ze toch weer besmet. Nogmaals ontwormd, nu met Pramox. Sindsdien bij 2 onderzoeken schoon.
Ik ontworm enkel bij een positieve uitslag om resistentie te voorkomen.

Voorlopig even iedere 2 maanden wat mest opsturen om het goed in de gaten te houden.

Waarom doe je bloedonderzoek?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:27

Ja ik volg gewoon een "plan" volgens de dierenarts, dus altijd een andere en dan 2x per jaar een sterke. Pramox heeft ze dus 2,5 maand geleden gehad. Ik kijk wel regelmatig eens in de mest of ik niks geks zie maar dat zegt niks natuurlijk. Lesje geleerd, vanaf nu dus regelmatig mestonderzoek laten doen.

Bloedonderzoek doe ik om te kijken of ze nergens een te kort hebben. Zeker toen Diallo nog vaak binnen moest staan in de winter.

Edit: Zo doet trouwens iedereen het hier, ik heb nooit geweten dat er zijn die pas ontwormen volgens het mestonderzoek. Op stal kregen wij ook echt pakketten van de DA om om de 3 maanden te ontwormen. Morgen wordt de mest opgehaald en gaat die naar de kliniek, woensdag resultaat.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 20-02-21 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:30

CalipsoLover schreef:
Ja ik volg gewoon een "plan" volgens de dierenarts, dus altijd een andere en dan 2x per jaar een sterke. Pramox heeft ze dus 2,5 maand geleden gehad. Ik kijk wel regelmatig eens in de mest of ik niks geks zie maar dat zegt niks natuurlijk. Lesje geleerd, vanaf nu dus regelmatig mestonderzoek laten doen.

Bloedonderzoek doe ik om te kijken of ze nergens een te kort hebben. Zeker toen Diallo nog vaak binnen moest staan in de winter.

Waarom kiest de veearts ervoor om Pramox zo vroeg te geven, of heeft het bij jullie toen al flink gevroren?

Hier in de regio eigenlijk geen enkele veearts die 'zomaar' ontwormd. Allemaal naar aanleiding van een onderzoek.

Ikzelf gebruik Mestlab, voor 15 euro ben ik dan klaar en zij houden het ook bij in een dossier.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:31

Toen had het gevroren en was er een vermoeden van lintworm bij een ander paard...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:35

CalipsoLover schreef:
Toen had het gevroren en was er een vermoeden van lintworm bij een ander paard...

Dat bleek dus achteraf niet het geval te zijn. Nog altijd geen idee wat dat was. Maar was toen aangeraden door de DA om die alvast te geven terwijl we het mestonderzoek afwachtte.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:37

CalipsoLover schreef:
CalipsoLover schreef:

Dat bleek dus achteraf niet het geval te zijn. Nog altijd geen idee wat dat was. Maar was toen aangeraden door de DA om die alvast te geven terwijl we het mestonderzoek afwachtte.

Vind het dan toch bijzonder, nu heb je ontwormd terwijl.jet niet nodig was. Een mestonderzoek is een super makkelijk en snel onderzoek.

Hopelijk is je paard snel van de bloedwormen af, lijkt een heftige besmetting als je 10 weken geleden nog Pramox gebruikt hebt.

Op de pensionstal waar ik voorheen stond werd iedere eerste van het kwartaal van alle paarden mest verzameld en gecontroleerd. Ik heb mijn paarden daar in 7 jaar tijd denk ik 4x ontwormd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:48

Wat een leuke en stoere foto‘s allemaal!
Mac zo braaf buiten, Koda ziet er ook goed uit, Pinda lekker bezig, Duke ziet er heel imposant uit.
Fransje, oeps haha, geen gewenste hobby zo‘n vreugde dansje.
Calipso, wat vervelend zeg, ook gelijk zo veel.
Overigens is het bij ontwormen zoveel mensen zoveel meningen. Dierenartsen zijn het ook niet allemaal met elkaar eens. Paarden tot 4 jaar schijnen gevoeliger te zijn voor bloedworm en daarom geeft mijn DA tot 4-5 jaar ook gewoon meermaals per jaar mee, daarna liever op basis van mestonderzoek maar niet uitsluitend. Op stallen waar de groepswei niet afgemest wordt is de infectiedruk hoger dan op weitjes waar dagelijks gemest wordt of paarden alleen staan uiteraard.
Hopelijk ben je er snel weer vanaf.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:49

Ja, ik denk gewoon dat dat hier niet echt de mentaliteit is of zo?

Kan ook iets recents zijn natuurlijk, het paard waar Marie normaal mee samen staat is een tweetal weken weggeweest. Er zijn dan ook weer wat paarden weggegaan en bijgekomen. Dus denk dat de kans dus groot is dat het iets is dat na die Pramox pas besmettelijk was. Daarvoor is ze ook nooit echt mager geweest.