[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 19:55

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 19:56

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:33

Wat een mooi gebied Mo, gaaf.

Ik vind het geen fijn filmpje om naar te kijken, in tegendeel. Het is gelukkig allemaal goed gegaan, maar ik zie er linke poep dingen in. Ik vind het allemaal erg lang duren en veel getut en een paard vast binden na zo'n lange rit aankomend in een nieuwe omgeving aan de trailer terwijl er nog ponies binnen staan, vind ik niet verstandig. Stel ze schrikt, gaat hangen cq trekken of wil weg→ het blijven dieren hé hoe goed ook getraind en afgericht, brrrrrr.
Maar het is gelukkig allemaal goed gegaan. En de paardjes deden het perfect→ gelukkig. Dus je mag trots zijn op je zelf en je paarden.

Wij deden de klep open als de paarden vóór los gemaakt waren (allebei). Dan ging altijd eerst Hercule rustig op commando naar achteren, totaal zelfstandig zoals Callas en manlief pakte dan van mij het halster touw aan en bleef dan staan paar meter achter de trailer.
Handje inmiddels op kontje van Polleke zodat ze weet dat zij zo mag, stang er achter weghalen en rustig stapje voor stapje kwam Polleke zelfstandig terug. Dan met beiden paarden aan het touw mochten ze gelijk de wei op. Heel snel en heel rustig was het gepiept dit om ongeduld na zo'n lange rit te voorkomen. Totale operatie misschien 1 minuut.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 20:38

pien_2010 schreef:
Wat een mooi gebied Mo, gaaf.

Ik vind het geen fijn filmpje om naar te kijken, in tegendeel. Het is gelukkig allemaal goed gegaan, maar ik zie er linke poep dingen in. Ik vind het allemaal erg lang duren en veel getut en een paard vast binden na zo'n lange rit aankomend in een nieuwe omgeving aan de trailer terwijl er nog ponies binnen staan, vind ik niet verstandig. Stel ze schrikt, gaat hangen cq trekken of wil weg→ het blijven dieren hé hoe goed ook getraind en afgericht, brrrrrr.
Maar het is gelukkig allemaal goed gegaan. En de paardjes deden het perfect→ gelukkig. Dus je mag trots zijn op je zelf en je paarden.

Wij deden de klep open als de paarden vóór los gemaakt waren (allebei). Dan ging altijd eerst Hercule rustig op commando naar achteren, totaal zelfstandig zoals Callas en manlief pakte dan van mij het halster touw aan en bleef dan staan paar meter achter de trailer.
Handje inmiddels op kontje van Polleke zodat ze weet dat zij zo mag, stang er achter weghalen en rustig stapje voor stapje kwam Polleke zelfstandig terug. Dan met beiden paarden aan het touw mochten ze gelijk de wei op. Heel snel en heel rustig was het gepiept dit om ongeduld na zo'n lange rit te voorkomen. Totale operatie misschien 1 minuut.

Ik heb met TRT juist geleerd dat paarden niet meteen uitgeladen hoeven/moeten worden. Ze moeten juist leren dat ze zelfs, als dat gevraagd wordt, gelijk weer de trailer op moeten. En ze moeten leren dat de een al lang buiten kan staan en dat de ander gewoon nog tien minuten moet kunnen staan of nog langer als dat gewenst is. Dus het gaat er bij TRT niet om om paarden zo snel mogelijk van de trailer af te krijgen. Het gaat om de gehoorzaamheid en beheersbaarheid en het paard te leren dat dat leuk is alsof hij het zelf bedacht heeft. Ik denk dat ik daar wel in geslaagd ben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:48

Daar ben je zeker in geslaagd en mag je ook trots op zijn. Alleen is dit echt niet mijn manier. En dat mag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 20:55

Ik denk zelf dat de trt methode goed inspeelt op het trailerlaad en uitlaad probleem. Veel mensen vinden dat hun paard zsm van de trailer af moet en dus zsm uitgeladen moeten worden. TRT leert een paard dat het hartstikke leuk is op de trailer en dat ze dat zelf ontdekken dat het leuk is. Je ziet zelfs dat Callas weer terug de trailer op wil. En zonder omkopen met koekjes of wat ook. Ze heeft geleerd de afgelopen maanden dat het een fijne plek is. Alledrie trouwens. Daarmee leer je een paard dat hij niet meteen de trailer af moet of af hoeft zodra de klep opengaat. En dat vind ik geweldig. Klep open, stang eraf en niet meteen naar achteren willen stieren. En als de een weg is, dan blijven de anderen gewoon rustig staan. No problemo.
Als ik jouw relaas lees van hoe jij het deed, dan was het voor de een moeilijk om alleen te blijven staan terwijl de andere al weg was, dat is bij mij niet het geval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:04

Mo, we hoeven er niet om te gaan strijden. Ik heb gewoon geleerd dat je never nooit met je paard wegloopt als er nog paarden in de trailer staan. Dus dat heb ik ook nooit gedaan. Ik ben er altijd achter gebleven zoals mij geleerd is en ook het halster touw in de hand.
Onze Polleke had claustrofobie, maar liet zich heel braaf laden en lossen, zo geweldig lief. Hercule gaf niets om de trailer, maar allebei waren ze erg blij als we na de rit van NL naar Frankrijk er waren en ze eruit mochten. Hoe rustig ze ook bleven. We hebben totaal 4 x Nl - Frankrijk gedaan (14 uur) voordat we besloten dat we hier wilden blijven wonen en ik vind dat gewoon hele verre ritten. Dus als we er waren, ging het deurtje voor open en stevige kroel→ nieuwsgierige blikken, touwen los. Niets geschraapt of zo, gewoon rustig eerst on ze man en gelijk daarna onze vrouw. Goed geconcentreerd waren we allemaal, en het ging altijd snel en rustig en dat was fijn.

Het is goed gegaan, maar ik vond het naar om te zien, en voelde een opluchting dat ze braaf bleven en het goed ging. Jouw manier is anders en het werkt, dat laat het filmpje zien. Dus dan is het toch goed, ook al zat ik met samengeknepen billen het te bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:04

Ik dacht juist vooral jeetje wat gaat dat allemaal fijn en rustig! Was er echt een beetje verbaasd over met welke “normaalheid” dit allemaal gebeurd. Alsof ze het dagelijks doen. Knap Monique!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:32

Wat een leuk filmpje Monique en heel leuk om te zien hoeveel rust er bij de paarden was tijdens het uitladen.
Ook leuk om te zien hoe zeker jij bent tijdens het uitladen. Ik weet even niet hoe ik het beter kan omschrijven, maar je begrijpt vast wel hoe ik het bedoel

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:32

Hoi hoi

Wat heerlijk relaxed allemaal
Uk kan helemaal meegaan in je methode dat de trailer leuk is
Hoe gaat het nu met de paardjes..kunnen ,ze al een beetje wennen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 22:05

Hi Vopo nog welkom in het topic, leuk dat je onder je mls uitkwam.

De eerste keer dat ik Callas lang op de trailer had was naar Montpellier naar de Kots Bruno. Ze kwam drijf echt druipnat van de trailer af. Nu geen spatje zweet. Alleen een wat warmere boeg. Ook de twee shetjes helemaal droog. Dat zegt voor mij heel veel over hoe ze het ervaren op de trailer. En ben ik blij dat we zo geoefend hebben. Dus dank aan TRT.

En hoe doen de paardjes het nu. Ik heb erg het gevoel dat ik ze tekort doe. In het oude huis hadden ze 8 hectare om te lopen. Nu maar een heel klein tijdelijk stukje. Omdat de omheining nog niet klaar is. Vandaag zijn we wel bij de buren wezen kennis maken, maar het blijkt dat zij niet aan ons grenzen en dat het land dat aan ons grenst nog van de eervorige bewoner is gebleven. Wij willen dat wel kopen of pachten dus vandaag contact geprobeerd te leggen met die meneer, maar nog niet gelukt. We hebben wel zijn adres gekregen dus gaan we zsm met hem babbelen of hij ergens trek in heeft. Want die stukken land hebben namelijk wel al een heining, dus al zouden we dat alleen maar mogen huren zou het al supergaaf zijn. Dan hoeven we nog geen heining te zetten. De grond is namelijk keihard moeilijk palen meppen nu.

Maar het is mijn gevoel dat ik ze tekort doe, want ze hebben alles wat hun hartje begeert op dit moment, alleen vind ik het te klein...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:51

Wat super fijn Mo !!
Gaaf om te zien dat filmpje hoe je ze uitlaat en wat een pech onderweg!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 06:33

Beetje klein in je ogen.
Maar alles is er .
Je kan ze niet altijd alles geven he
Ze kunnen buiten en lekker bewegen.
Dat is beter als continue op een hok

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 06:40

Hey allemaal dank voor jullie reacties. @Zinzi, klopt wat je zegt, maar het veldje is echt erg klein en provisorisch. Het wordt allemaal beter. Er is wel voldoende ruimte maar dat moet allemaal nog ontgonnen worden, erg overgroeid en zo met bramen. Voorlopig steken hun ribben er nog niet uit, LOL, dus het kan nog wel een weekje.

Maar nu een vraagje aan jullie. Hoe lang zouden jullie een paard in een verhuisde omgeving met rust laten? Dus ook niet wandelen en zo. Alleen poetsen en knuffen doe ik nu. En voeren uiteraard.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:22

Callas is bijzonder van aard .
Maar ik begin dag na verhuizing al met omgeving verkennen
Wandelen op t erf .
En de normale basis zaken toe passen
Vast staan op poets plaats bv .

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:37

Tis net alsof je ze mee naar een clinic of wedstrijd zou nemen toch? Wat je daar zou doen met ze kun je nu ook doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 10:11

Ik denk dat ik idd wat ik me ook voorgenomen had, ze een week helemaal met rust te laten, behalve voeren en knuffen en daarna gaan wandelen aan de hand over het erf en dat regelmatig doen om mee te beginnen. Vanmorgen schrok Callas zich bijv helemaal de blubber van mijn vriend die om de hoek kwam, terwijl zij lekker uit haar emmer stond te eten. Dus maar heel langzaam opbouwen.

Ik heb weer een filmpje klaar en dan zijn jullie bijna helemaal bij. https://www.youtube.com/watch?v=qJI76uiGHqA

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:23

Stille volger, Wat heb ik bewondering voor jullie. Het hele verhaal met Callas was al heel bijzonder. Maar dit nieuwe avontuur is er ook een om U tegen te zeggen. Maar het wordt een paleisje, alleen die keuken al, nu nog een grote puinhoop .Maar als je er doorheen kijkt zie ik veel potentie voor een giga eetkeuken met een fantastische schouw. Fijn ook dat alle dieren veilig over zijn en het goed doen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:39

Wat een leuk filmpje weer Monique.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 12:41

Hi Manja39 dank voor je complimenten en leuk dat je je even meldt, welkom in het topic.

Ik kreeg een lief compliment van een Maleise vriend

I watched your video on how your horse and ponies have arrived so calm to your new place...if I am to come back in another life...I want to be a pony or a horse and I want you to look after me! Take care and all the best. PY

Verder blijken we de liefste buren ever te hebben! We zijn gisteren kennis wezen maken met de dichtstbijzijnde mensen. Buren kun je het eigenlijk niet noemen, zover weg, maar toch. De eerste wonen feitelijk in een andere gemeente. Boeren, heel vriendelijk. Maar de andere die in onze gemeente wonen, ik val met mijn neus in de boter. Het is een paradijsvogelechtpaar. Ken je dat programma nog? Paradijsvogels. Echt. Wat een heerlijk leven hebben deze mensen die zich van de wereld geen bal aantrekken.

Het echtpaar André en Daniëlle, met hun geestelijk beperkte zus, of hoe zeg je dat tegenwoordig netjes. Daniëlle heeft helaas kanker en komt niet meer aan zoveel dingen toe, maar haar tuin... een echt paradijsje. Honderden paadjes met beelden en planten. Overal staan kooitjes voor vogeltjes. Het huis is geheel bekleed met keramieken ornamentjes en bloemen en vlinders. Binnen is het bijna zwart en de stank is niet te harden. Geen vrij stukje muur meer over, overal hangt kitsch en schilderijtjes. Zo ook op de kasten en tafels alles staat vol met beeldjes, sierbordjes en troepies.

Als je ons huis erg vond met rommel, dan weet je niet wat je daar overkomt. Als je het erf op komt staat er links en rechts een kleurige (niet keurige) stapel van zeker 3m hoog van allemaal zooi. Plantenpotten, pannen, fietsen, bakken, ovens, te gek voor woorden. Hoe hij het er bovenop gekregen heeft geen idee, maar het is gestapeld. Hij helpt namelijk mensen hun huis leeg te maken, maar kan zelf dingen die men eventueel nog kan gebruiken niet weggooien. Hij geeft veel weg zegt hij en hij gaat graag naar rommelmarkten waar hij veel koopt...

Aan het huis vast zit de duiventil. De poep druipt langs de buitenwanden. Honderden duiven veel te dicht op elkaar. Ik denk dat ze ze opeten of zo, want wat moet je anders met zo ontzettend veel duiven? En de stank, verschrikkelijk.

Dan kom je bij de kattencaravan. Laten we zeggen adembenemed, ;-) Een caravan met een ren eraan gebouwd waar tientallen katten in wonen. Allemaal opgeraapt en gered. Vervolgens een schildpaddentuin, met schildpadden, ook gered. Helaas leeft alleen herman nog maar. Dan een paar hectare! met gevogelte. We kwamen ook midden in het verzorguurtje, want Daniëlle had een zieke kip die ze aan het voeden was en gedurende de hele rondleiding had ze de kip nog steeds op haar arm.

Vervolgens kwamen we bij het weiland. Een vallei met bomen en beekjes van 30 hectare waarop nu nog maar 10 paardachtigen lopen. Allemaal opvangers. De smid was duidelijk al een tijdje niet geweest. Dat is ook het moeilijke als je dieren opvangt dat het dan niet te begrotelijk voor je wordt.

Daniëlle blijkt voordat ze kanker kreeg inspectrice bij de spa (Franse dierenbescherming) te zijn geweest. Vandaar zoveel opvangertjes. Op hoogtijdagen had ze 31 paardachtigen. André werkt nog steeds. Althans... Hij gaat om 9u alle supermarkten in de buurt af voor brood van de vorige dag en groenten voor zijn dieren. Hij was net terug en bood ons brood en groenten aan want zelf aten ze het ook. De tientallen zakken brood roken heerlijk. Hij snijdt het allemaal aan stukken, droogt het en geeft het aan zijn paarden en geeft het ook weg aan andere mensen. Daar is hij de ochtend mee bezig. Dan in de middag bouwt hij aan twee schuren. Hij is twee immense schuren aan het bouwen voor zijn dieren. Naast zijn huis staat nóg zo'n schuur die nooit is afgekomen, maar wel vol met zooi is gestapeld. Het terrein ligt verder vol met baden. Ja, baden. En daar tussendoor lopen de paarden...

En toch... I love it. We zijn er een uurtje geweest en ik heb deze mensen meteen in mijn hart gesloten. Wat een lieverds voor dieren, dat kom je in Frankrijk op die manier niet algemeen tegen. En wat een prachtig paradijsje hebben ze voor zichzelf gemaakt... En dat zijn mijn buren...

Tot weer.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:31

Wahaa, geweldig weer Monique!
All ben ik blij dat het niet mijn buren zijn....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 18:43

Ik ben wel blij dat het mijn buren zijn :-) Mensen met zo'n groot hart, zeker voor dieren kom je niet vaak meer tegen. André kwam vandaag meloentjes brengen (van zijn ophaalactie van de supermarkt vandaag) en Dani kwam 24 eieren brengen. We zijn met André meegegaan naar de pachter die de grond rondom ons heeft en waarvan we hopen dat we een stuk kunnen pachten. Nou, dat wil je niet gezien hebben. Was het bij ons en bij André al erg, dát was nog 100x erger. En het vrouwtje dat uit de puinhoop kwam dat stonk uit alle gaten die ze had, tjemig. Over het herpachten gaan we teruggebeld worden. Hopen we. Daarna zijn we nog mee geweest naar André's "werk". Een terrein helemaal vol met spullen. allemaal voor als iemand het wil hebben. Hij verzamelt alles. Onze auto zat toevallig vol met zooi omdat we naar de stort gaan, daaruit heeft hij nog een hengel gehaald. Toch nog. Voortaan zullen we aan hem denken als we dingen weggooien...

Ik heb met de paardjes gisteren over het erf gewandeld, en ik vond het niet succesvol. Callas schrok van alles. Mijn vriend die zijn schoenen losmaakte, klittenband, manmanman wat eng. Ik ben meteen boos geworden. Komop zeg, wat een onzin. Na nog twee keer wandelen ging het wat beter, maar ze is zo truttig met schrikken. En dan die shetten, ze verblikken of verblozen niet.

Vandaag hebben ze er weer een stukje bij gekregen. Dat vonden ze leuk. Hebben ze weer wat te knagen.

tot weer Mo

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 08:03

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 08:51

Oh wauw, je koopt het dus echt met hun troep? Knap dat je daar zo doorheen kunt kijken, haha

Oh, en die schuur kijk je ook zo doorheen? Is dat wel waterdicht of waren dat alleen de wanden?

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:37

Ik vind het echt geweldig leuk om te zien hoe jullie dit gaan opknappen.