[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:11

Het gaat niet om dwingen in een houding. Je zet het paard niet op 1 plek vast, dat is nooit de bedoeling (ja, dat gebeurt wel vaak natuurlijk) Maar ik ben het wel met je eens dat goed gebruik van hulpteugels veel ervaring vereist. Ik kreeg bijvoorbeeld het commentaar dat ik ze te los gebruikte, maar ik wilde alleen voorkomen dat er sterren gekeken werd/het hoofd zowat ondersteboven naar boven gegooid werd. Gewoon omhoog komen kon juist wel, waardoor je dus alsnog een paard had dat ongemak kon laten zien en waar je dmv actief longeren hem een juiste houding liet aannemen.

Je moet het alleen echt zien als hulpmiddel, in de ideale wereld kan je rijden en longeren zonder. Maar dat is echt niet zo makkelijk als het klinkt, helemaal niet als je het moet leren in zo'n situatie als hier. Hoe weet je dat het goed gaat als je het nog niet gezien of gevoeld hebt?

Maar goed, daarom dus overleg met de DA / kliniek. Wie weet zeggen ze ja tegen een bepaalde hulpteugel, wie weet weten ze een goede fysio of revalidatietrainer waar TS hulp/les van kan krijgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:19

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:48

Janneke2 schreef:
Ik stem roerend in met overleg.

Hopelijk weet de kliniek een goede revalidatie trainer annex instructeur.

( :o al moet ik zeggen dat de kliniek vorige week niet uitblonk in duidelijke communicatie. Dan :o nodigt de simpele kreet "geen hulpteugels" uit tot nadenken over de vraag 'hoe TS dit voor elkaar gaat krijgen'.
Waarbij ik - afdeling drammen - stel dat chambon en gogue totaal anders werken dan slof, bijzet of martingaal.)

Juist, ben ik nu ook aan het drammen? Het valt mij dus juist op dat veel van de topicgenoten wel iets roept over de chambon, maar niet wat het is of hoe het werkt. Van aaaaaallle hulpteugels lijkt de chambon mij voor dit paard het meest geschikt. Of eigenlijk de dubbele longe, maar dat is juist weer beetje lastig. Maar nogmaals, alleen zodra de pony een longeersingel om kan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 14:53

Mijn vraag kwam uit interesse niet uit onmiddellijk gebruiken ervan.
Eerst maar beginnen met vrijuit longeren zonder lijnen enkel vanuit lichaamstaal en zweepje.

Ik lees hier trouwens geen gedram maar goed bedoelde adviezen. En ik ga ze ook voorleggen aan de arts als het longeren in vrijheid al goed opgebouwd is.

Tevens is limo geen sterrenkijker meer zoals hij voorheen was het eerste jaar dat ik hem had.
Hij durft alleen soms niet ontspannen met iets op de rug. (longeersingel, zadel, fra longeerhulp)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:58

Sclimpre schreef:
Kliniek is bij TS om de hoek. Als het haar zelf niet lukt Limo correct te rijden, of als ze niet zeker is dat ze het goed doet, kunnen ze in de kliniek waarschijnlijk wel iemand aanraden om haar te begeleiden.

Leuk bedacht. Maar om van beginnende ruiter te komen tot een ruiter die een fijn opgeleid gezond paard zelfstandig kan onderhouden en verder trainen waarbij hij altijd over de rug blijft gaan, is al een ruiteropleiding van een paar jaar gemiddeld genomen. Laat staan om een paard te trainen wat nog helemaal niet fijn is opgeleid en medische uitdagingen heeft. Het is gewoon niet realistisch om te verwachten dat Art dat met Limo gaat leren, of in afzienbare tijd op een ander paard gaat leren hoe ze dat met Limo kan.

Ik ben helemaal geen voorstander van hulpteugels of iemand die daar snel naar grijpt (hooguit martingaal in springparcours en 30 jaar geleden toen ik een paard reed wat moeilijk over de rug te krijgen was en waarvoor ik nog niet rijkunstig genoeg was om die over de rug te krijgen een tijdje met chambon gelongeerd en gereden) Maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt. En de riemen zijn gewoon dat TS de rijervaring niet heeft en dat het dier langdurig voor heel veel geld in training zetten gewoon niet realistisch is voor een pony als Limo. Art heeft ook helemaal geen grote ambities met Limo, gewoon lekker af en toe een ritje. Daar hoef je ook allemaal niet zo veeleisend voor te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel meer paarden stukgereden worden door mensen met sport/dressuurambities, die denken dat ze het kunnen maar ondertussen hun paard met een weggedrukte rug rijden, als mensen die af en toe een ontspannen buitenritje maken veel stukken rechtdoor en met een chambon of gogue voorkomen dat het dier de rug wegdrukt. Daar slijten ze echt niet van en is wel goed voor tussen de oren en de gematigde beweging (wat weer erg goed voor artrose is). Uiteraard wel in overleg met de DA. Maar zoals de DA aangeeft dat Limo gereden moet worden, dat kan Art gewoon simpelweg niet zonder hulpmiddel.

Daarnaast lijk Art me niet het type voor elke dag 3 uur over mulle paden plat erop en gaaaan...want die recreatieruiters rijden inderdaad ook hun paard kapot.

En ja hij kan een keer schrikken, een keer zijn hoofd omhoog willen doen en daarin begrensd worden door de chambon. So be it...Als je erop zit en je paard schrikt een keer en jij als ruiter verliest even je balans, krijgt ie waarschijnlijk, ook een ruk. Paarden zijn geen kasplantjes, als er nooit iets fout mag gaan, moet je gewoon een kat nemen om te aaien, of een grasmaaier waar je alleen maar naar wilt kijken. Waar je met paarden werkt, gaat er hoe dan ook af en toe iets fout en zal er hoe dan ook ergens een keer iets met dwang of begrenzing gebeuren. Mensen die zeggen dat dat niet zo is leven in een droomwereld.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:46

Het is misschien verleidelijk om voor 30€ zo'n wondermiddel te kopen dat chambon of gogue heet. Helaas gaat het waarschijnlijk enkel voor een mooi plaatje zorgen.
Ik heb meer vertrouwen in deze (hoewel ik niet gecharmeerd ben van de manier waarop de longe aan het bit bevestigd is) :
Ninx schreef:
Leer liever ergens een dag lang longeren, en leer kijken waar je op moet letten....
Trainen kan uitstekend zonder hulpteugel.

Lees bijgaande link eens door:

https://horseconnect.nl/longeren-zonder-hulp/

https://horseconnect.nl/longeren-eerst- ... orrigeren/

Hoe dan ook, er zal altijd een stukjer ervaring nodig zijn, als je dat zelf niet voldoende hebt zal er hulp moeten komen. Ik ben ervan overtuigd dat correct longeren mét hulpteugels nog veel meer ervaring vereist dan zonder. Vooral omdat de signalen die je van het paard krijgt zonder hulptuegels veel duidelijker zijn.
Je kan wel een houding afdwingen maar je kan een paard niet dwingen te ontspannen. En dat is nu net nodig om over de rug te lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:11

Sclimpre schreef:
Het is misschien verleidelijk om voor 30€ zo'n wondermiddel te kopen dat chambon of gogue heet. Helaas gaat het waarschijnlijk enkel voor een mooi plaatje zorgen.
Ik heb meer vertrouwen in deze (hoewel ik niet gecharmeerd ben van de manier waarop de longe aan het bit bevestigd is) :
Ninx schreef:
Leer liever ergens een dag lang longeren, en leer kijken waar je op moet letten....
Trainen kan uitstekend zonder hulpteugel.

Lees bijgaande link eens door:

https://horseconnect.nl/longeren-zonder-hulp/

https://horseconnect.nl/longeren-eerst- ... orrigeren/

Hoe dan ook, er zal altijd een stukjer ervaring nodig zijn, als je dat zelf niet voldoende hebt zal er hulp moeten komen. Ik ben ervan overtuigd dat correct longeren mét hulpteugels nog veel meer ervaring vereist dan zonder. Vooral omdat de signalen die je van het paard krijgt zonder hulptuegels veel duidelijker zijn.
Je kan wel een houding afdwingen maar je kan een paard niet dwingen te ontspannen. En dat is nu net nodig om over de rug te lopen.

Volstrekt met je eens.... wanneer je de site verder doorspit zie je dat wisselend gewerkt wordt met bit, met kaptoom, met touwhalster... etc....

Een chambon of gogue is wel de meest 'aardige' hulpteugel, en hij staat het paard toe de neus eruit te houden en voorwaarts/ neerwaarts te gaan. Maar het blijft een restrictie.
En waar blessure al was, is compensatie al ontstaan. Dus dan kun je het paard voorwaarts/ neerwaarts stimuleren, maar wellicht is op dit moment een wat vrijere houding heilzamer.
Nu kun je het hoofd en de hals wel voorwaarts/ neerwaarts vragen, maar als het paard dan alsnog scheef is of op een bepaalde schouder valt oogt het wel leuk, maar train je precies dat wat je niet moet trainen.

Dat je kunt zien dat een paard uit balans is aan de enkele longe, door zijn hoofd omhoog te steken, of te kantelen, of naar buiten of binnen te kijken, leert je iets over het paard. En dus kan je daaruit aflezen wat je moet doen/ trainen.
Bij zo'n cursusdag bij Mireille leer je wat je moet weten, waar je naar moet kijken en hoe je met weinig middelen (enkele longe) in balans krijgt.

Dan krijg je gewoon functionele dressuur die past bij het doel: recreatief rijden.

Dit kan iedereen leren hoor, ts ook......
Loopt toevallig net een topic over longeren, misschien filter je daar nog tips uit.
[VN] [BLOG] Het leed dat longeren heet....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:48

Ooo vreselijk is bokt toch....
Ik zou zeggen, de meest pragmatische benadering is toch het advies van Oji. Leg dat voor aan je veearts en wees eerlijk t.a.v. jouw capaciteiten. Misschien kan jouw weidebazin nog wat helpen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:20

Ik vind ook dat er goede adviezen gegeven worden. Zou die van Oji heel goed opslaan en overleggen met de da.

En de chambon heb ik mee gereden als tiener op een net ingereden paard: ik kon niks en was juist ter bescherming van paard, dat ie de rug niet zo wegdrukte. Maar ik kon dus ook niks ‘verkloten’ zoals met een slof.

Dus idd zeker geen dingen gaan gebruiken als een bijzet/longeerhulp/slof oid waar je het paard mee vastzet.

Maar de Chambon zou je echt eens aan je da kunnen vragen. Zegt hij nog steeds, ‘nee helemaal niks’ dan luister je daarnaar. ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 19:38

Babootje schreef:
Ik zou zeggen, de meest pragmatische benadering is toch het advies van Oji. Leg dat voor aan je veearts en wees eerlijk t.a.v. jouw capaciteiten. Misschien kan jouw weidebazin nog wat helpen.

:') moest hier toch om gniffelen.

Oji geeft idd een duidele visie over de chambon en daarom ga ik na enkele weken vrij longeren raadplegen bij de arts of het mag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:02

Je hebt in ieder geval een duidelijke planning nu, Art. Dat lijkt me ook al erg fijn! Ik ben benieuwd hoe het gaat de komende weken en wat de DA straks zegt. Ik zal duimen dat het allemaal aanslaat en je gewoon allemaal leuke dingen met hem kan gaan doen de komende jaren.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:35

Art_Ificious schreef:
Babootje schreef:

Oji geeft idd een duidele visie over de chambon en daarom ga ik na enkele weken vrij longeren raadplegen bij de arts of het mag.

Wat is er te gniffelen?

Het is dat je daadwerkelijk paarden hebt anders zou ik denken dat je hier komt trollen, je aandacht halen sowieso. Mensen op stang jagen.

Je paard is door de mangel gehaald, er is een beeld waar werkt te doen is. Eerst begin je over inslapen, nu komen er vrijblijvende(!) adviezen die je simpelweg aan je arts voor kan leggen.... mailen, waar je je fijn bij voelt. Maar blijkbaar voor jou niet de moeite ze überhaupt voor te leggen.

Wat is het volgende wanneer je te weinig reacties krijgt?

Vind het behoorlijk respectloos hoe jij meent te kunnen reageren, door je hele topic heen gezien de tijd en energie die iedereen er in stopt om je verder te helpen..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:58

Ze geeft letterlijk in jouw quote aan dat ze na het vrij longeren gaat overleggen met de arts. Misschien moet je het bericht wat beter lezen voor je Marijke onnodig afkraakt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:01

WoW inderdaad! Marijke heeft nu juist een goed plan, top!

Echt flauw om dit dan zo af te kraken Maiske :n

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:55

Ik ben het wel met Maiske eens. Het kan zo omslaan, de ene keer is er dankbaarheid en de andere keer vindt ze bepaalde tips/reacties te belachelijk voor woorden. Zoals de wind waait... ofzoiets ;) Maar ach, lekker belangrijk ook wat ts nog wel of niet gaat ondernemen. Hopelijk draait het goed uit voor limo en slaat alles aan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:07

Art_Ificious schreef:
Babootje schreef:

Dit is echt een prima idee en benadering, zo kun je Limo helpen door het goed op te bouwen. Je zal zien dat het je pony vooruit helpt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:44

Ik ben het wel met oji eens, mits niet te strak afgesteld is een chambon of een gogue een heel fijn hulpmiddel met longeren en eventueel met rijden :)

Ik vind dat een zeer pragmatische en realistische benadering.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 00:09

Wat die arts met de training bedoelt is dan de rug los gewerkt wordt en de rug gaat dragen. Dat Limo op eigen benen gaat lopen en er een goede balans komt. Wil je dit bereiken dan moet je in de eerste plaats weten hoe dat voelt. Vandaar dat het misschien wel handig is om op een echt goed geschoold paard dit te leren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 00:32

Hmm limo heeft een enorme bult (zo groot als mijn hand en redelijk dik) op zijn hals links. Zou het kunnen komen door een of andere injectie die hij gehad heeft op de kliniek, of misschien door een insectenbeet (hoewel die insectenbultjes nog nooit zo groot waren).

In ieder geval kijk ik het aan en als het er langer dan 2 dagen blijft informeer ik bij de dierenarts.

Voelt verder niet warm maar ook niet harder of zachter dan de rest van de hals.
Heb er geen foto van. Mijn gsm wil geheugenkaart niet accepteren. (kan 64GB niet aan denk ik)

Spirit was erg knuffelig vandaag. :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 00:36

Als het op een vochtbubbel lijkt dan zal het wel een insectenbeet zijn. Zal met een paar dagen wel beter zijn.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 01:18

Kan je er een foto van maken, dan kan ik zien ter hoogte van waar in zn nek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 17:44

Nicje87 schreef:
Kan je er een foto van maken, dan kan ik zien ter hoogte van waar in zn nek.

Heb werk tot 20u. Ik zal na het werk naar de paarden gaan en proberen een foto te maken als het er nog is.

Maar het was gisteren in het midden ongeveer links van de hals. Doorsnee van rond de 15-20cm.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 22:34

Kan geen foto maken.
Limo is met geen mogelijkheid te pakken. Eten gaat zelfs onrustig waarbij hij diverse keren wegrent van de bak en ik spirit dan moet weglokken want die mag de butagram niet hebben.

Als limo dan eens komt en ik hem even vast heb schrikt die na enkele seconden en rent die keihard weg.
Ook gewoon een aai over de bol stukje wortel heeft allemaal geen zin. Hij vertrouwt het allemaal niet meer.
Het verband zou er echter ook af moeten rond die benen. Maar dat is dus niet mogelijk.
Stuk wei afzetten ook geen optie, rent gewoon erdoorheen.

Het rennen is echter nefast voor zijn benen en rug.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:36

Morgen rustig de tijd ervoor nemen, in het licht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:37

Komt hij ook niet als je met Spirit een stukje door de wei loopt?
Zijn er veel steekvliegen bij jullie wei? Misschien heeft hij daar angst voor? Dat zou de bult ook verklaren.