Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:45

Pallatin schreef:
@Gizeppie, is t geen optie om aan te geven dat rijden er vooralsnog niet in zit? Maar alleen grondwerk? Dan loopt je minder risico en als t vertrouwen er is kan je dat op den duur wel doen als t goed voelt. Ze zijn er echt wel; bij mij op stal lopen ook wat meiden die trouw elke week vrijheidsdressuur doen of longeren met hun verzorgpaard. Niet omdat paard in kwestie geblesseerd is maar gewoon een beetje te heftig is ohz voor die meiden.

@NoGo: het is mij destijds niet gelukt om toen mijn paard 4/5/6 was een fijne bijrijder te vinden die wilde lessen. Ja of 1x keer en dan telkens gemekker. Ik heb uiteindelijk een superhandige stalgenoot betaald om mn paard af en toe te rijden. Zij vond m leuk, verbeterde hem ook en ik had wat meer tijd

Chablis ben ik aan het opbouwen. Ik ben er vandaag voor het eerst weer op gegaan (top braaf). De komende 2 weken stap ik een 20 min/half uur in de bak of buiten. Na het inspuiten en met zijn tussen pees blessure (die aardig goed was de laatste controle) zal ik er rekening mee moeten houden dat ik heel langzaam mag opbouwen (5 min stappen, 1 min draven). Ook moeten er rustdagen tussen zitten. In de winterperiode is hij slechter als in de zomerperiode. Ik kies er dan vaker voor hem aan de hand mee te nemen dan onder het zadel. Alleen ik hoop dat een verzorger of bijrijder zoiets ook kan waarderen zeg maar. Kijk voor mij maakt het als eigenaar weinig uit als ik een dag niet kan rijden, maar wellicht voor een verzorger wel. Het betekent namelijk wel als ik een dag heb gereden dat de 2 dagen erna niet gereden kan worden. En als hij ingespoten is dat hij soms een maand niet gereden kan worden.

Als ik er zelf ben vind ik het niet zo erg als iemand erop zit. Dan kan ik zien wat er gebeurd. Chablis is braaf onder het zadel, kan soms wel eens weg springen of een keer om draaien als er wind staat, maar hij is geen paard wat er vandoor gaat. Maar het is geen paard wat standaard z’n rondje loopt. Hij is slim zat en verveeld zich snel. Je moet m wel bezig houden.

Chablis is met wandelen buiten erg braaf, zeker als hij af en toe wat mag snacken onderweg. Maar ook hier moet ik langs de weg (super goed verkeersmak), maar als er groot verkeer is of een auto moet je passeren is er weinig ruimte en moet je wel weten hoe je dat moet doen.

Longeren op een korte cirkel mag hij in draf en galop niet. In de winter periode doen we dit heel af en toe, omdat hij soms echt een raket is en zijn energie even kwijt moet. Maar dressuur aan de hand, heel licht grondwerk zou kunnen, zolang de draaien niet te kort zijn kan dat.

Ik denk dat het aanvoelen is. Ik vind het wel spannend moet ik bekennen. Het is denk ik afhankelijk van hoe handig is ze en hoe doet mijn paard het erop. Maar ik ben wel eerlijk dat ik eigenlijk geen tijd heb maanden te investeren, voordat iemand zelfstandig kan gaan. Al heb ik wel een paard met wat bijzonderheden. Daar ben ik me bewust van. Misschien idd iemand zoeken die ik kan betalen voor de zorg. Als dit niks is.