Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Padoertje schreef:Waar ik regelmatig van sta te kijken is dat er op een gemiddelde pensionstal met pakweg 40 paarden, best veel paarden ‘stil’ staan ivm blessure. Hier hebben we er 20-25 staan van 1 jaar t/m GP en alles is fit en loopt. Alles staat op de paddock, of weide zonder beenbescherming. En we zettten ze gerust in duo’s op de paddock. Ook de subtoppaarden. Nooit peesblessures of andere gekke dingen, op af en toe een wondje na.
M.i. scheelt het echt als je per paard het management kunt aanpassen en het in eigen beheer hebt. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd, maar ik hoop dat stallen steeds meer naar het individu gaan kijken.
Eef_Bam schreef:Hetzelfde geld voor OCD trouwens. Las een paar paginas terug dat iemand dacht dat dat erger zou zijn bij "recreatief fokken" om het maar even zo te noemen. Het tegenovergestelde is waar, juist de sport warmbloeden waarop sterk geselecteerd zijn hebben OCD, tot wel bijna 50% van de kwpn-er s intussen. Bij wilde paarden en ponies is dit 2%. Omdat het zo'n groot probleem is wordt er nu meer op gelet in de fokkerij. Maar het probleem is er juist in gefokt door de voorkeur voor langbenige dieren die hard groeien.
Babootje schreef:Eef_Bam schreef:Hetzelfde geld voor OCD trouwens. Las een paar paginas terug dat iemand dacht dat dat erger zou zijn bij "recreatief fokken" om het maar even zo te noemen. Het tegenovergestelde is waar, juist de sport warmbloeden waarop sterk geselecteerd zijn hebben OCD, tot wel bijna 50% van de kwpn-er s intussen. Bij wilde paarden en ponies is dit 2%. Omdat het zo'n groot probleem is wordt er nu meer op gelet in de fokkerij. Maar het probleem is er juist in gefokt door de voorkeur voor langbenige dieren die hard groeien.
Heb je een onderbouwing daarvan? Hoeveel wilde paarden en ponies gaan er op de foto ten opzichte van de sport- en warmbloedpaarden denk je? Ik denk dat het lastig te vergelijken is. Paarden met een gebrek overleven het in het wild gewoon niet. Recreatief fokken kun je hier al helemaal niet mee vergelijken.
Eef_Bam schreef:Hetzelfde geld voor OCD trouwens. Las een paar paginas terug dat iemand dacht dat dat erger zou zijn bij "recreatief fokken" om het maar even zo te noemen. Het tegenovergestelde is waar, juist de sport warmbloeden waarop sterk geselecteerd zijn hebben OCD, tot wel bijna 50% van de kwpn-er s intussen. Bij wilde paarden en ponies is dit 2%. Omdat het zo'n groot probleem is wordt er nu meer op gelet in de fokkerij. Maar het probleem is er juist in gefokt door de voorkeur voor langbenige dieren die hard groeien.
Padoertje schreef:Waar ik regelmatig van sta te kijken is dat er op een gemiddelde pensionstal met pakweg 40 paarden, best veel paarden ‘stil’ staan ivm blessure. Hier hebben we er 20-25 staan van 1 jaar t/m GP en alles is fit en loopt. Alles staat op de paddock, of weide zonder beenbescherming. En we zettten ze gerust in duo’s op de paddock. Ook de subtoppaarden. Nooit peesblessures of andere gekke dingen, op af en toe een wondje na.
M.i. scheelt het echt als je per paard het management kunt aanpassen en het in eigen beheer hebt. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd, maar ik hoop dat stallen steeds meer naar het individu gaan kijken.
denisesilver schreef:Eef_Bam schreef:Hetzelfde geld voor OCD trouwens. Las een paar paginas terug dat iemand dacht dat dat erger zou zijn bij "recreatief fokken" om het maar even zo te noemen. Het tegenovergestelde is waar, juist de sport warmbloeden waarop sterk geselecteerd zijn hebben OCD, tot wel bijna 50% van de kwpn-er s intussen. Bij wilde paarden en ponies is dit 2%. Omdat het zo'n groot probleem is wordt er nu meer op gelet in de fokkerij. Maar het probleem is er juist in gefokt door de voorkeur voor langbenige dieren die hard groeien.
Ik dacht dat OCD voor 40% aan management tijdens de opfokjaren? Ik ben wel geïnteresseerd of je een bron hebt voor deze uitspraken.
Citaat:A Selected For Problem
The latest research on osteochondrosis is revealing some staggering figures: As many as 50% of Standardbreds and Dutch Warmblood foals, for example, have osteochondral lesions, says Carlson.
“It is a serious problem,” she says, and one that we keep reproducing year after year through bloodlines. “The disease has a heritable predisposition, so it’s important, in particular, for breeding animals,” Carlson notes.
Also, says van Weeren, it’s a disease that’s almost exclusive to domesticated horses. Wild horses have occurrence rates of around 2% in certain joints, down to zero in others. Ponies (even domesticated ones) are mostly exempt from the disease, he adds.
What does that mean? The statistics strongly suggest that we’ve—accidentally, of course—specifically selected for the genes that cause osteochondrosis, perhaps by breeding for larger, faster-growing animals.
Citaat:Environment Plays a Role
It’s case of damned if you do and damned if you don’t: A young foal living in a big field is probably more likely to injure himself than one confined to a stall. But confining a youngster only encourages osteochondrosis development. In a recent study INRA researcher Johanna Lepeule, MS, PhD, showed that foals (particularly those younger than two months) exercising freely in a moderately sized pasture every day developed significantly fewer osteochondral lesions by six months than foals kept in stalls.
To prevent these problems, she says, “they have to get outside and moving
Phonix schreef:Padoertje schreef:Waar ik regelmatig van sta te kijken is dat er op een gemiddelde pensionstal met pakweg 40 paarden, best veel paarden ‘stil’ staan ivm blessure. Hier hebben we er 20-25 staan van 1 jaar t/m GP en alles is fit en loopt. Alles staat op de paddock, of weide zonder beenbescherming. En we zettten ze gerust in duo’s op de paddock. Ook de subtoppaarden. Nooit peesblessures of andere gekke dingen, op af en toe een wondje na.
Dit heb ik ook. Ik ben net weg gegaan van een stal waar er meer dan 70% van de 60 paarden kreupel, maag problemen of andere problemen had. Vaak stond ik versteld te kijken terwijl iemand op een licht kreupel paard zat. En dan verbaast kijken waneer de dierenarts later kwam om te vertellen dat er weer een pees blessure was. Maar omdat het een groep is die er heel lang staan, denk ze dat het heel normaal is.
Lukasje schreef:Mss een domme vraag maar wanneer je een paard koopt bij iemand die een stalnaam heeft, boxen te huur aanbiedt en ook les geeft, koop je dan sowieso niet particulier ?