Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:30

tienus63 schreef:
Het is dat ikzelf niet schotvast ben, maar als ik op de trekker zou zitten in een omgeving waarin bekend is dat veel wolven lopen, zou ik een luchtbuks in de trekker leggen, richten en overhalen.
Beest gaat er niet dood van. Hopelijk bedenkt ie zich voor de volgende keer.

Van schot hagel gaat wolf niet dood.

Een goed schot uit een krachtige luchtbuks overleeft hij niet hoor !

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:47

SusanH schreef:
Krijg net via Facebook een zichtmelding door dichtbij hier, zit alleen het water nog tussen. Kwestie van tijd voor ze ook op de Heuvelrug zijn.

Heb je meer info?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:09

SusanH schreef:
Ja en dan schermt de tegenpartij ermee dat het kruisingen zijn met honden omdat herders ook over hekken kunnen springen. Ik geloof dat niet zo. Wat voor hond? Dat moet echt een type Mechelaar of Duitse Herder, Husky of zo iets geweest zijn. Allerlei andersoortige honden geven iets wat totaal niet op wolf lijkt of niet zo atletisch is. Ik geloof die theorie niet zo.

We hadden in het asiel een jack russell die we op speelweide zetten. We draaiden om en hij stond al weer naast ons. Letterlijk in een vloek en zucht over 2 meter omheining. Ook een labrador x rottweiler die zelfs 1 week voor de bevalling van 11 pups nog even over 2 meter ging omdat ze de favoriete verzorger zag... daarnaast idd ook zeker herders die het deden maar het is geen enkel ras vreemd

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:16

Cer schreef:
Ik weet niet hoe rural die andere aanvallen zijn, Belarus, Mongolie, Egypte, India..Zijn dat ook stedelijke gebieden? Ik zie 1 of 2 mensen gedood, de rest gewond?
Er worden wereldwijd ook mensen gedood door olifanten en tijgers (beren) toch?
Ik heb geen flauw idee of die hele lijst 'veel' aanvallen betreft, of 'weinig'. Geen idee in welk perspectief je dat moet zien.

Wat ik me afvraag (maar ik heb geen idee, dus niet beledigd zijn aub).. Ik begrijp dat Everzwijnen ook gevaarlijk kunnen zijn voor mensen, toch? Hoeveel overlast geven die tov mensen?
(ik snap dat Everzwijnen voor vee niet veel problemen opleveren... maar bijv. kippen / voileres worden wel met enige regelmaat overvallen toch? Door vossen/marters en dat soort dingen).
Hoe is de verhouding met andere roofdieren tov de wolf (en schade) ?

Die lijst wolf aanvallen is niet realistisch voor NL. De gebieden zijn namelijk niet te vergelijken. Hier kunnen wolven meerdere keren per dag met mensen in contact komen en vallen mens contacten bijna niet te vermijden. Daardoor gedragen wolven zich hier ook anders en is de kans op confrontaties wolf mens veel groter. Ook dadelijk roedel wolven en mens....

Daarnaast kunnen kippen en konijnen enz veel makkelijker beschermd worden tegen marters en vossen. Kippen gaan op stok. Stevig gezet tuinhuis op stenen of beton als nachthok kan al voldoen. Overdag een rennetje en klaarrr. Dat wordt zoals bij mij met 2 trekpaarden een wat lastiger verhaal om wolf proof te huisvesten EN huisvesten volgens wat ik nog oke vind qua welzijn

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:01

Ik kreeg vanochtend via de wolf alert app dit bericht:

Afbeelding
Is in Norg

Mijn ponys staan daar vlakbij.. pff ik men altijd door de bossen met mijn shetlander, moet er niet aan denken om een wolf tegen te komen :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:31

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:14

Dat werd hier toch al meteen gezegd dat het geen wolf is? :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:16

Nja je had die Pax-wolf bij die kinderen op de fiets,
en dan de wolf met die wielrenner die al dan niet een helmcam Go Pro in zn hand had..
Die twee worden nu op Social Media ook door elkaar gehaald. Dus dat de wielrenner eigenlijk Pax tegen is gekomen...

misschien wordt dat bedoelt?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:18

Cer schreef:
Nja je had die Pax-wolf bij die kinderen op de fiets,
en dan de wolf met die wielrenner die al dan niet een helmcam Go Pro in zn hand had..
Die twee worden nu op Social Media ook door elkaar gehaald. Dus dat de wielrenner eigenlijk Pax tegen is gekomen...

misschien wordt dat bedoelt?

Ah excuus, dat bedoelde ik inderdaad! Maar de twee incidenten waren dus afzonderlijke dieren? Ik dacht inderdaad dat het om hetzelfde dier ging.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:22

Nee dat was afzonderlijk.
Dacht eigenlijk dat dat wel duidelijk was :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:32

Ja kinderen op fiets was hier in Friesland. Wielrenner in bos was op de Veluwe.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:38

Toch zou ik al is het een hond als oma niet blij zijn dat een loslopende hond zo achter de kinderen aangaat

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:44

Ik als geen ouder of oma zijnde ook niet :D
Ook een hond kan bijten. En je weet niet wat de hond zijn bedoeling is. Blij mee rennen of willen bijten.
Oké elk dier kan ontsnappen. Maar fijn is deze ervaring niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:52

Sanet schreef:
Ja kinderen op fiets was hier in Friesland. Wielrenner in bos was op de Veluwe.

Excuus, als Belg zijnde had ik allebei de incidenten op de Veluwe "geplaatst" :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:10

Wpaard schreef:

[ [url=m/Wn5Htf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is in Norg

Mijn ponys staan daar vlakbij.. pff ik men altijd door de bossen met mijn shetlander, moet er niet aan denken om een wolf tegen te komen :=

Vreselijk..

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:11

Afbeelding

De aanvallen komen echt steeds dichterbij en ik weet gewoon niet meer wat ik moet...

Ik wil de gemeente bellen maar weet echt niet wat ik dan moet zeggen? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:15

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:41

Wpaard schreef:

Is in Norg

Jeetje dit geeft me echt de rillingen. Voor het eerst dat ik blij ben dat ik in de stad woon met weinig natuur er omheen :brr:

Babootje schreef:
Ik kwam deze melding nog tegen. Ook geen fijne ervaring.
https://www.nojg.nl/achtervolgd-door-3-wolven

Die heb ik van de week ook gedeeld hier :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:53

Mag ik ook even klagen?

Zoals sommigen van jullie hebben gelezen hebben jagers 2 wolven in onze weide gespot in Bilzen. 2 maanden terug (in de avond, met de nachtkijker). Ik heb veel moeite gedaan naar instanties te bellen en zonder resultaat. Mijn issue is dat ik niet onder de risico zone val. Ik vind namelijk wel dat ik recht heb op subsidie als ik 3 hectare ineens moet gaan behandelen als een gevangenis waar niemand binnen kan komen... Kost een vermogen waar ik niet om heb gevraagd.

Anyway, ik heb dus de gemeente maar uit wanhoop gemaild. Vorige maand werd ik door de boswachter gebeld en is hij gekomen. Ik was blij dat eindelijk iemand iets wilde ondernemen. Hij gaf echter aan geen kennis te hebben over wolven en het bij de pros neer te moeten leggen. Prima. Jagers hadden 2 wolven gefilmd. 2 hele korte, slechte kwaliteit filmpjes maar ze waren er wel. Dit zijn jagers die hier al jaren lang 3x per week in de bossen langs onze weide rondzwerven met veel ervaring en kennis. Ze hebben overdag ook al een wolf in de bosrand naast onze weide gezien. Hier komen dus geen honden want deze lap bos is van ons en daar wonen verder geen mensen en mag je ook niet wandelen. Er worden ook geen honden gemist.

Maar goed. 2 weken later, inmiddels al anderhalve maand na mijn eerste pogingen tot contact krijg ik net na zelf maar eens te vragen te horen dat de "experts" constateren aan de hand van het filmpje dat het 1e filmpje vossen zijn en het 2e filmpje everzwijnen. Het is één sessie die in 2 stukjes is opgenomen. Dus hoe dit 2 verschillende dieren kunnen zijn is mij de vraag?
Maar niemand heeft verder moeite gedaan een controle uit te voeren. Sporen te zoeken, gewoon niks. Ik weet dat er ook meer meldingen zijn geweest want dat had de boswachter aan de telefoon gezegd. Maar volgens hem waren alle meldingen wilde honden. Toevallig allemaal? Zutendaal heeft ook veel meer meldingen gehad en dat is ook echt kort bij.

Ik voel me totaal niet serieus genomen. Je mag maar subsidie aanvragen tot 6 maanden na aankoop en als ik ipv 1.5m 2m draad en 6+ stroomdraden moet gaan aanschaffen ipv het ene draadje voor mijn paarden kan ik een lening aanvragen, vooral met de vele duurdere kosten momenteel.
Plus in hoeverre is het wolfwerend (het is overigens wolf WEREND volgens Wolf Fencing. Niet wolf proof.)

Dus ja ik ben gewoon even zwaar gefrusteerd :+
hadden we één zone verder gezeten had ik meteen de beste materialen aangeschaft en ze fijn door de overheid laten terugbetalen. Is ook hun keuze geweest ons met wolven op te zadelen. Maar ik mag lekker alles zelf ophoesten omdat niemand moeite doet te controleren of het wolven zijn. De boswachter zei ze zullen we rondgetrokken hebben dus daar heb je geen last van.
Hoe weet ik dat zeker? :+ Snap dat het filmpje niet super duidelijk is, maar een melding is een melding toch? Dan zou je toch op z'n minst iemand kunnen laten komen die kennis heeft om te kijken of er nog iets te vinden is? 2 weken erna is er namelijk nog een wolf gezien. Dus ze hebben hier dan toch een tijdje gezeten?

Dus ik ben momenteel na 2 maanden wachten en mensen contacteren weer terug bij af. Echt fantastisch dit. En als ik niet gevraagd had hoe het zat had ik volgens mij nog lang kunnen wachten.
Dat moest ik even kwijt.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:17

chimello wat ontzettend frustrerend , bah bah , wil je misschien de filmpjes hier plaatsen? eens kijken wat wij er hier op zien?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:33

ApplePapple schreef:
[ [url=m/w7nAGp.jpg]Afbeelding[/url] ]

De aanvallen komen echt steeds dichterbij en ik weet gewoon niet meer wat ik moet...

Ik wil de gemeente bellen maar weet echt niet wat ik dan moet zeggen? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Waarom precies wil je bellen? Indien je advies wil mbt een omheining en ev subsidies kan je beter het wolf fencing team bellen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:37

@ Chimello: ook frustrerend! Er werden wolven bij je weiland op film vastgelegd maar ze worden niet als dusdanig herkend en je zit buiten wolvengebied, pfff

Mss moet je de experts meedelen dat je de vossen en de everzwijnen op het filmpje gaat liquideren? Wie weet veranderen ze dan plots wel van gedaante ??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:00

Lukasje schreef:
Mss moet je de experts meedelen dat je de vossen en de everzwijnen op het filmpje gaat liquideren? Wie weet veranderen ze dan plots wel van gedaante ??

Als dat zo is, dan is er echt een heel ander probleem :oo

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:21

Buiten de Veluwe en de meinweg mogen wilde zwijnen bejaagd worden...mooie oplossing :D

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:27

Wpaard schreef:

Is in Norg

Mijn paard stond daar ook heel dicht in de buurt. Enige voordeel dat ik haar heb moeten laten inslapen, ik hoef me niet druk te maken om haar. Echter mijn bijrijd paard staat daar ook met zijn maatjes en dat baart me wel zorgen. Daarnaast loop ik daar heel veel met de hond, plek waar ik het nog durfde omdat de wolf daar nog niet gespot was.