Sosha schreef:Ik heb een paard gekocht wat nog even bij de verkoper bleef om een beetje makker gemaakt te worden en een beginnetje te maken met beleren. Dat gaat wel over een veel kortere periode, nl. 4 weken, dus niet echt vergelijkbaar.
Ik heb het paard voor de helft afgerekend na goedkeuring door de DA.
De rest betaal ik bij aflevering.
Risico loop je altijd, ook als hij bij jou thuis staat, denk niet dat je dat allemaal op de verkoper af kunt wentelen.
Dat snap ik en als het voor 4 weken is, is dat nog te doen. Echter, bij Urbiezira gaat het om enkele maanden.
Belangrijk ook om te weten dat je na aankoop altijd een periode hebt dat er een soort "garantie" is op verborgen gebreken. Ook met een RX keuring kun je niet alles uitsluiten. Heb je bij een handelaar gekocht dan is dit een periode van een half jaar. Eigenlijk is het geen echte "garantie" maar een periode dat de bewijslast is omgekeerd. Vertoont het paard gedurende een half jaar na aankoop gebreken die niet zichtbaar waren bij aankoop en het is onduidelijk of dit te herleiden is tot voor de koopdatum dan moet de handelaar bewijzen dat het paard dat gebrek voor de koopdatum niet had.
Koop je bij een particulier dan geldt dat niet, maar heb je krap 3 maanden de tijd waarin (de meeste) gebreken te herleiden zijn tot voor de koopdatum, waarbij jijzelf dan de partij bent die dit moet bewijzen.
Als het paard dus langer bij de oude eigenaar blijft staan, maar je hebt hem wel gekocht, dan moet je in ieder geval in een koopcontract regelen, dat het paard pas bij aflevering jouw eigendom wordt om nog de tijd te hebben om op eventuele verborgen gebreken te reclameren.