Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:19

Het paard staat enigszins in de stille verkoop, onder het mom van "alle paarden zijn te koop", dus ik heb niet direct het idee dat er iets achter zit. Verder nog andere redenen gekregen die daarbij aansluiten, waarin het voor de eigenaresse ook enigszins een win-win situatie is. Uiteraard blijft het wel in mijn achterhoofd wat jij zegt, Alja.

Verder zat ik te twijfelen of ik vooraf röntgen wil keuren of achteraf. Er zitten al foto's bij het paard, dus mijn idee was die voorafgaande aan de reservering opnieuw te laten beoordelen door mijn eigen arts, en dan de röntgen + klinisch opnieuw te doen in januari/februari, gezien ik voor de verzekering ook recente foto's moet hebben. Maar ik weet niet in hoeverre foto's binnen 2 maanden ernstig kunnen veranderen zonder dat het paard ook klinisch niet meer goed zou zijn.

Ik zou dan kopen inderdaad o.b.v. van een positief advies van de arts voor de sport, zowel röntgen als klinisch, en betalen bij goedkeuring. Jullie input en adviezen stel ik erg op prijs, dank!

Edit: manier van rijden en trainen sluit voor zover ik kan zien prima aan op hoe ik het zelf ook graag zie. :j echter moet ik natuurlijk even kijken hoe ik het in het echt vind. Als het even lukt ga ik deze week of volgende week even kennismaken.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:23

Ik vind twee maanden recent genoeg. Zou inderdaad de foto’s even door je eigen dierenarts laten beoordelen.

Je betaald dus een maandelijkse prijs om hem door haar te laten doortrainen? Je zou ook kunnen voorstellen dat je in februari die meerprijs bij de vraagprijs optelt. Mocht het dan in februari niet goed zijn, ben je dat geld niet kwijt.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:27

Babootje schreef:
@Liesjj Je bedoelt een huntersbump? Die zie ik eerlijk gezegd niet echt. Ik zie vooral een onbespierde / kale rug. Ziet er verder prima uit.

Qua bespiering zit er inderdaad ook nog weinig op. Even opgezocht, maar dat lijkt het niet te zijn. Het zit echt wat meer naar voren op haar rug. Karperrug komt wel het dichtste in de buurt qua looks. Zie rode streep.

Afbeelding

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:34

Liiesjjj schreef:
Ik vind twee maanden recent genoeg. Zou inderdaad de foto’s even door je eigen dierenarts laten beoordelen.

Je betaald dus een maandelijkse prijs om hem door haar te laten doortrainen? Je zou ook kunnen voorstellen dat je in februari die meerprijs bij de vraagprijs optelt. Mocht het dan in februari niet goed zijn, ben je dat geld niet kwijt.

Ja, ik betaal dan het stallingsgeld, meer niet. Wat jij zegt heb ik ook over nagedacht, maar voor haar is dat meer risico. Want als ik dan toch hem niet koop, dan heeft zij hem voor niets langer vastgehouden, terwijl er wellicht kopers waren. Dus op deze manier kan ik die maandelijkse kost toch een soort vertalen als aanbetaling, waardoor het voor haar wellicht ook aantrekkelijker is. Mocht zij zelf komen met zo'n constructie zoals jij zegt dan ga ik daar natuurlijk mee akkoord. :j

Edit: sorry, zie met m'n drukke hoofd niet eens dat jij er eentje onder voorbehoud van een keuring hebt gekocht! Hopelijk gefeliciteerd!! *\o/*

N0a

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:38

Ik vind het nogal een risico. Stel dat het paard kreupel wordt of op een andere manier onverkoopbaar, krijg jij dan je stallingsgeld terug?

En wat als het nu niet klikt met rijden bijv?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:42

Ik zou eerst de kennismaking maar even afwachten. Even pessimistisch gedacht is het voor haar zo wel een slimme manier om kosten te drukken als het paard eigenlijk nog helemaal niet goed verkoopbaar is.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:44

Uiteraard ga ik meerdere keren kijken, ik ga niet zonder te kijken reserveren. Dus dan weet ik ook of die klik er is. :j

En het idee is dan als hij kreupel wordt, dat ik het niet terug krijg. Maar, voor de service die ze mij daarmee doet, namelijk een paard vasthouden wat echt exact is wat ik zoek, vind ik dat een redelijk risico. Zij neemt in feite ook het risico dat hij kreupel wordt in die tijd, en ze hem niet of moeilijk kan verkopen als ik hem daardoor niet meer neem. In feite neem je dus allebei bewust een risico. Ook is het bedrag qua stalling niet zodanig hoog dat ik daarmee een gigantisch gat in mijn budget sla.

Inderdaad is het even in afwachting van de eerste kennismaking, ook even kijken hoe ik me er dan bij voel. Ik heb niet het idee dat het paard niet goed verkoopbaar zou zijn, maar ik wil er niet té veel over kwijt op internet.

En wellicht vind ik hem helemaal niet leuk, en is dit hoofdstuk daarmee dicht. :+

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:48

Haha, geeft niet!

Inderdaad eerst even de kennismaking afwachten en dan kan je verder kijken. Luister dan ook goed naar je gevoel als het aankomt op betrouwbaarheid van de verkoper. Kijk verder dan praatjes. Mocht je er een vreemd onderbuikgevoel over hebben dan niet doen. Maar als het vertrouwt voelt en jullie kunnen samen tot goede afspraken komen en je durft het risico te nemen dan kan je het overwegen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:53

Ik heb een paard gekocht wat nog even bij de verkoper bleef om een beetje makker gemaakt te worden en een beginnetje te maken met beleren. Dat gaat wel over een veel kortere periode, nl. 4 weken, dus niet echt vergelijkbaar.
Ik heb het paard voor de helft afgerekend na goedkeuring door de DA.
De rest betaal ik bij aflevering.

Risico loop je altijd, ook als hij bij jou thuis staat, denk niet dat je dat allemaal op de verkoper af kunt wentelen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:03

Nou de pony waar ik heel graag wilde kijken is helaas al verkocht. Was de 3e om te komen kijken, maar helaas binnen 24 uur alweer verkocht. :(

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:05

Pfffff, niet leuk Noa.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:16

Jeetje zeg Noa, dat is ook dikke pech zeg. Is dat al vaker gebeurd?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:59

Is nu al de 3e :+ vooral de grote E ponies gaan als warme broodjes. Je moet eigenlijk 1 min na plaatsing van de advertentie bellen en in de auto springen, maar dat is niet altijd mogelijk.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 07:26

Heel herkenbaar, wij kijken op een later tijdstip om die reden wel verder. Onze dochter waarvoor we op zoek waren vind het nu 2 keer per week op de manege ook erg leuk en doet ze tegelijkertijd wat meer ervaring op, zodat zoeken ook wat makkelijker gaat. Heel frustrerend idd, binnen een half uur hebben er al tig voor jou gebeld..

Kimren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:33

Idd erg herkenbaar, hier ook al 3x gehad dat we de ochtend dat we zouden gaan kijken afgebeld werden omdat ze al verkocht waren.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:18

Oh jeetje wat gaat dat snel. Hier ook een paar keer misgegrepen.
Ik laat hier aanstaande donderdag een 3.5 jarige keuren. Beestje is lekker relaxed en super braaf :)

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:31

Spannend! Gelukkig is het zo donderdag!

Ik ga zondag weer bij een paardje kijken. Hopelijk is die dan nog niet verkocht :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:04

Urbiezira schreef:
Ik zou dan kopen inderdaad o.b.v. van een positief advies van de arts voor de sport, zowel röntgen als klinisch, en betalen bij goedkeuring. Jullie input en adviezen stel ik erg op prijs, dank!

Ik bedoel eigenlijk dat je de klinische keuring vlak voor levering moet laten doen dan wel opnieuw moet laten doen. Dat zijn nu ook weer geen hoge kosten. Er kan namelijk altijd in de tussentijd (dat je paard in training staat) iets gebeuren waardoor het kreupel wordt. Dus rontgen laten keuren. Als het paard al gekeurd is dan je eigen veearts laten beoordelen of de foto's goed zijn en goed te beoordelen zijn. RX keuring mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Met de klinische keuring dus wachten tot vlak voor aflevering en betaling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:21

Sosha schreef:
Ik heb een paard gekocht wat nog even bij de verkoper bleef om een beetje makker gemaakt te worden en een beginnetje te maken met beleren. Dat gaat wel over een veel kortere periode, nl. 4 weken, dus niet echt vergelijkbaar.
Ik heb het paard voor de helft afgerekend na goedkeuring door de DA.
De rest betaal ik bij aflevering.

Risico loop je altijd, ook als hij bij jou thuis staat, denk niet dat je dat allemaal op de verkoper af kunt wentelen.

Dat snap ik en als het voor 4 weken is, is dat nog te doen. Echter, bij Urbiezira gaat het om enkele maanden.
Belangrijk ook om te weten dat je na aankoop altijd een periode hebt dat er een soort "garantie" is op verborgen gebreken. Ook met een RX keuring kun je niet alles uitsluiten. Heb je bij een handelaar gekocht dan is dit een periode van een half jaar. Eigenlijk is het geen echte "garantie" maar een periode dat de bewijslast is omgekeerd. Vertoont het paard gedurende een half jaar na aankoop gebreken die niet zichtbaar waren bij aankoop en het is onduidelijk of dit te herleiden is tot voor de koopdatum dan moet de handelaar bewijzen dat het paard dat gebrek voor de koopdatum niet had.
Koop je bij een particulier dan geldt dat niet, maar heb je krap 3 maanden de tijd waarin (de meeste) gebreken te herleiden zijn tot voor de koopdatum, waarbij jijzelf dan de partij bent die dit moet bewijzen.
Als het paard dus langer bij de oude eigenaar blijft staan, maar je hebt hem wel gekocht, dan moet je in ieder geval in een koopcontract regelen, dat het paard pas bij aflevering jouw eigendom wordt om nog de tijd te hebben om op eventuele verborgen gebreken te reclameren.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:39

Als dit paard verborgen gebreken zou hebben, dan wordt het lastig aangezien de verkoper haar net 3 weken voor verkoop bij de fokker heeft opgehaald. Gaat het verhaal dan nog op ?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:25

Babootje schreef:
Urbiezira schreef:

Ik bedoel eigenlijk dat je de klinische keuring vlak voor levering moet laten doen dan wel opnieuw moet laten doen. Dat zijn nu ook weer geen hoge kosten. Er kan namelijk altijd in de tussentijd (dat je paard in training staat) iets gebeuren waardoor het kreupel wordt. Dus rontgen laten keuren. Als het paard al gekeurd is dan je eigen veearts laten beoordelen of de foto's goed zijn en goed te beoordelen zijn. RX keuring mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Met de klinische keuring dus wachten tot vlak voor aflevering en betaling.

Mijn idee was eigenlijk als volgt: bij het beslissen dat ik wil gaan "reserveren", de foto's die ze reeds hebben door mijn eigen arts te laten nakijken. Zegt die dat alles goed lijkt, dan heb ik 2 opties. Meteen zelf klinisch én rontgen keuren, en dan vlak voor aanlevering weer een keer klinisch keuren, of vlak voor de echte daadwerkelijke overname zowel klinisch als röntgen keuren. Sowieso betekent dat dat ik vlak voor het paard bij mij op stal zou komen, ik klinisch laat keuren.

Dus als ik jou begrijp zeg jij inderdaad ook: foto's laten herbeoordelen, en als deze ouder zijn dan drie maanden, opnieuw laten doen. Sowieso klinisch dan laten keuren voor aflevering. Maar jouw advies is dan de röntgen te doen op het moment dat de overeenkomst van reservering wordt gemaakt, in plaats van direct voor levering, en alleen de klinische keuring direct voor levering doen. Klopt dat?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:09

Liiesjjj schreef:
Babootje schreef:
@Liesjj Je bedoelt een huntersbump? Die zie ik eerlijk gezegd niet echt. Ik zie vooral een onbespierde / kale rug. Ziet er verder prima uit.

Qua bespiering zit er inderdaad ook nog weinig op. Even opgezocht, maar dat lijkt het niet te zijn. Het zit echt wat meer naar voren op haar rug. Karperrug komt wel het dichtste in de buurt qua looks. Zie rode streep.

[ [url=m/rcZN69.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor mij valt dit echt onder onbespierd. Echt niet iets om je zorgen over te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:11

Sosha schreef:
Als dit paard verborgen gebreken zou hebben, dan wordt het lastig aangezien de verkoper haar net 3 weken voor verkoop bij de fokker heeft opgehaald. Gaat het verhaal dan nog op ?

Zeker wel. Jij hebt hem van de tussenhandelaar gekocht. Dus hij is aanspreekbaar op het moment dat er toch sprake is van een gebrek. Hij moet het verder dan zelf regelen met de partij waar hij het paard van heeft gekocht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:12

Urbiezira schreef:
Dus als ik jou begrijp zeg jij inderdaad ook: foto's laten herbeoordelen, en als deze ouder zijn dan drie maanden, opnieuw laten doen. Sowieso klinisch dan laten keuren voor aflevering. Maar jouw advies is dan de röntgen te doen op het moment dat de overeenkomst van reservering wordt gemaakt, in plaats van direct voor levering, en alleen de klinische keuring direct voor levering doen. Klopt dat?

Klopt. Want als de foto's slecht zijn weet je het maar meteen en hoef je geen trainingskosten te investeren.
Maar dan moet je hem wel binnen een paar maanden (3) laten komen, mocht je willen verzekeren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:17

Babootje schreef:
Urbiezira schreef:

Klopt. Want als de foto's slecht zijn weet je het maar meteen en hoef je geen trainingskosten te investeren.
Maar dan moet je hem wel binnen een paar maanden (3) laten komen, mocht je willen verzekeren.

Ik zou zelf nooit voor zo'n constructie kiezen, zowel als koper als verkoper niet. Maar verzekeren zou ik sowieso per direct doen! Dus laten keuren en gelijk de verzekering in, en desnoods kosten van verzekeren 50/50. Zo ben je er in ieder geval zeker van, dat bij overlijden/niet meer rijdbaar van het paard, je als beide partijen niet naar elkaar kunt gaan wijzen en geen onenigheid krijgt over deze kosten.