[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:53

Maar Oji, kan je dan ´zomaar´ met een chambon aan de gang als je er nog nooit mee hebt gewerkt? Zeker bij deze combi waarbij het aanraken van de achterbenen nog wel eens spannend is en lostrekken ook nog wel eens gebeurd?

Volgens mij is dat vragen om ongelukken..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:59

Sintara schreef:
Maar Oji, kan je dan ´zomaar´ met een chambon aan de gang als je er nog nooit mee hebt gewerkt? Zeker bij deze combi waarbij het aanraken van de achterbenen nog wel eens spannend is en lostrekken ook nog wel eens gebeurd?

Volgens mij is dat vragen om ongelukken..

Net daarom is een chambon de beste optie, omdat het maar een minimale druk achter de oren geeft, het beperkt de beweging nauwelijks en als het paard panikeert is de chambon ook niet zo extreem gevaarlijk omdat het niet voorwaarts begrenst en dus niet snel wondes aan de mond getrokken worden.

Dit alles uiteraard pas nadat de dierenarts ok heeft gegeven voor dit werk.

Ikzelf gebruik een gogue, maar denk ook dat een chambon beter is in deze en wat me wel nog een waardevolle tip lijkt (als het niet gezegd is eerder) is een kaptoon neusriem gebruiken. Ik heb die van kramer zonder ketting in (dus zacht) en heb deze als neusriem aan mijn hoofdstel gehangen. Ik doe dan de gogue (in dit geval dan chambon) aan de trens en de longe aan de middelste ring van de kaptoom. Op die manier je een paard rustig alles laten uitzoeken zonder dat je zelf in de mond zit. Ik zou ook iedere keer als hij op de druk naar beneden gaat even uitgebeid belonen met je stem zodat hij daar naar gaat zoeken. Vanaf dat hij zijn hals wat lager wil doen, is het belangrijk dat je hem gaat activeren zodat hij niet sloft.

Ik zou hem in ieder geval niet te lang meer laten lopen zoals hij nu loopt, want dat geeft ook veel schade. Alles in samenspraak met de dierenarts!
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 13-05-19 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:59

Een chambon loopt niet langs de achter benen en is een hele vriendelijke hulpteugel. Niettemin kijk ik altijd per paard of en hoe ik zal bijzetten. Ik kan vaak net zo veel zonder bij sommige paarden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:07

oji schreef:
k denk dat veel dierenartsen niet eens van het bestaan van de hulpteugel chambon afweten.

Lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Maar het echt probleem is dat weer iedereen met andere ideeën tevoorschijn komt en als TS links en rechts iets gaat opvolgen en zo afwijkt van het door de kliniek bepaalde traject het misschien nadelig is voor Limo.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 13-05-19 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:09

Sclimpre schreef:
oji schreef:
k denk dat veel dierenartsen niet eens van het bestaan van de hulpteugel chambon afweten.

Lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Mij niet.

En Sinatra, een chambon komt niet in de buurt van de achterbenen. Ik denk dat jij in de war bent met een pessoa. Die zou ik never nooit gebruiken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:20

oh ja ik was in de war inderdaad, sorry. Net even gegoogled.. :+ .Maar ook bij deze is goed gebruik wel belangrijk, want zo te zien kan hij uitnodigen om de kin op de borst te trekken en om zwaarder op de voorhand te vallen, aangezien hij tussen de benen aan de longeersingel zit..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:39

Ik zou juist als ik TS was overleggen met de DA of de chambon een optie is na de 1e paar weken, niet bij het stappen of longeren, maar zodra ze er in principe op zou mogen. Dan kan ze Limo begeleiden naar de juiste houding. Andere hulpteugels die meer dwingen zou ik niet doen,maar dit zou ik wel willen overleggen met de DA. Juist omdat het niet zo dwingt en het helpt om de juiste houding te gaan vinden. Ik vind het advies van Oij echt heel goed juist, in combinatie met overleg met de DA dan.

(Ik heb meerdere hulpteugels gebruikt met longeren, allemaal in overleg met DA of fysio, waarbij het afstellen dus ook onder begeleiding ging. Per paard en per blessure wisselde de hulpteugel, maar allemaal zo afgesteld dat sterren kijken niet ging, maar ze niet in de krul gedwongen werden. Maar er zijn er ook een paar die ik niet meer gebruik, omdat ik ze te onrustig vind. Een chambon vond ik juist heel rustig en fijn)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:59

Art, lang en laag in verbinding om de rug op te rekken vanuit een actief achterbeen is helemaal iets anders dan lange teugel en hem z'n neus achterna laten vallen. Dat laatste is evengoed schadelijk voor zijn voorbenen.

Hulpteugels zou ik even afblijven, maar eerlijk gezegd zou ik er in het algemeen afblijven en eerst les nemen met een ander paard hierin, zodat je weet wat je moet voelen.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:09

Fijn dat hij weer thuis is. Dat bespiering gunstig is bij artrose klinkt inderdaad logisch, ik wist dat niet. Een flinke uitdaging heb je mee gekregen van de dierenarts!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:01

Sintara schreef:
oh ja ik was in de war inderdaad, sorry. Net even gegoogled.. :+ .Maar ook bij deze is goed gebruik wel belangrijk, want zo te zien kan hij uitnodigen om de kin op de borst te trekken en om zwaarder op de voorhand te vallen, aangezien hij tussen de benen aan de longeersingel zit..

Die kans is heel erg klein omdat de chambon niet van het bit terug gaat naar de singel. Een chambon is bij uitstek geschikt om een paard uit te nodigen voorwaarts-neerwaarts over de rug te gaan en hoofd en hals te gebruiken als bij het hals strekken. Het wordt echter nogal een uitdaging om een chambon te vinden die goed past op deze pony, meeste zullen te ruim zijn en dan is het effect er niet. Maar eerste maar eens naar het moment toewerken dat de pony weer een singel om kan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 11:41

Klein vraagje, hebben ze chambong niey in maat pony?
Wat gebruiken mensen bv om een C pony over de rug te laten lopen?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:48

Zijn er vast in pony maat. Maar het is geen garantie dat het voor elke pony werkt. Die van mij zouden echt niet blij worden van die werking. Vind het nogal direct. Als hij schrikt zal hij hoofd ook hoog brengen en krijgt hij ruk in de mond en achter de oren. Zou het niet beter maken lijkt me?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:59

Ik zou er ook niet zomaar mee gaan klungelen. Het is een fijn hulpmiddel wanneer je er mee kunt omgaan, maar dan moet je er in de eerste plaats uberhaupt mee om kunnen gaan. Wanneer je dat niet kunt is de kans aanwezig dat je zijn problemen alleen maar erger maakt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:10

Art_Ificious schreef:

Het belangrijkste is het stukje dat je aan de oren moet vastmaken (kijk maar eens op afbeeldingen) je kan daar zelf een korter touw doorsteken en het is opgelost :) dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Als het zover is, los je dat heel snel op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:11

Art_Ificious schreef:

Het lijkt me nou niet verstandig om met hulpmiddelen aan de slag te gaan.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:15

Is er in dz buurt niemand die longeerlessen of lange lijn lessen kunnen geven. Lijkt mij ook super leerrijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:19

Nynkster schreef:
Zijn er vast in pony maat. Maar het is geen garantie dat het voor elke pony werkt. Die van mij zouden echt niet blij worden van die werking. Vind het nogal direct. Als hij schrikt zal hij hoofd ook hoog brengen en krijgt hij ruk in de mond en achter de oren. Zou het niet beter maken lijkt me?

Nou eigenlijk is de bedoeling van zo'n ding dat de pony leert zijn hoofd niet zomaar omhoog te gooien.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:21

Maar is dat zijn probleem? De meeste paarden laten automatisch hun hoofd zakken als ze ontspannen. Hulpmiddelen hebben maar zin als het op de gewone manier echt niet lukt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:24

purny schreef:
Art_Ificious schreef:

Het lijkt me nou niet verstandig om met hulpmiddelen aan de slag te gaan.

Ehm...
..mijn mening wordt gekleurd door goede ervaringen met de gogue, het zusje van de chambon....
De "driehoek" van de gogue voorkomt/ verzwakt die ruk in de mond bij schrikreacties.
En nadat het ding GOED is ingesteld stelt het geen extra eisen.
(Denk aan uitdrukkingen als "je sporen verdienen", dat geldt ook voor alle dingen die scherper inwerken dan de zachtst mogelijke optoming.)
De inwerking is onafhankelijk van de hand.

Waarom geen zaken gebruiken om Limo en Art het leven makkelijker te maken?
Het doel is goed ruggebruik, niet de krul in de hals. (Denk aan martingaal, slof, bijzet etc.)

@ TS: het ding is vast wel in ponymaat te koop!
(Ik heb er voor mijn dier een extra tussentouwtje in gezet, mogelijk was dat een ponymaatje.
....of was de zadelmaker vergeten wat het doel van de gogue was....)

En het probleem van Limo heet pijn, aangetoond door scintigrafie. (Contra "zomaar" het hoofd omhoog gooien - de stouterd!)
Bij correct bewegen kan die pijn bijtrekken of zelfs verdwijnen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:41

Pipodipo schreef:
Nynkster schreef:

Nou eigenlijk is de bedoeling van zo'n ding dat de pony leert zijn hoofd niet zomaar omhoog te gooien.

Ja maar na zoveel pagina`s over deze pony weten we toch wel een beetje hoe hij reageert als hij iets eng vindt? Hef lijkt me gewoon niet verstandig Zoiets op een schrikkerige pony te hangen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:58

@Janneke: Jammer dat wanneer geadviseerd word door een dierenarts om geen hulpmiddelen te gebruiker er gewoon nog steeds doorgedramd word over het gebruik hiervan.
En net zoals Nynkster aangeeft, Limo is schrikkerig als het gaat om (on)verwachte bewegingen bij zijn gezichtsveld.

Gewoon nogmaals het advies opvolgen van de dierenarts.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:06

De kliniek zegt geen hulpteugels, waarom dan nog zo doordrammen? Het lijkt me voor nu niet verstandig om dingen te gaan proberen. Gewoon doen wat de kliniek zegt, Art en even alle goedbedoelde adviezen negeren, bij vragen kun je beter bij hun zijn :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:09

En het advies van de dierenarts is om de pony op een bepaalde manier te rijden met hoofd/hals houding. Dat is iets wat niet makkelijk is als zowel amazone als pony er geen ervaring mee hebben. Daarom dus het advies om het te overleggen met de DA, als hulp. Je moet hem ook niet strak afstellen, maar juist dat extreem omhoog gooien niet kan en hij uitgenodigd wordt om op een goede manier te zakken en strekken.

De DA adviseert juist na deze behandeling ook een training en dan is het juist nuttig om zulke dingen te overleggen, omdat die manier van trainen niet vanzelfsprekend goed gaat bij een onervaren combinatie. En zonder goede training kan het wel schadelijk voor zijn lijf zijn. Er kan weinig gebeuren als hij schrikt, dan kan zijn hoofd niet helemaal omhoog, maar wel een groot deel en hij kan nog steeds rennen. Of moet TS ook niet meer longeren/lange lijnen werk? Want daar kan hij ook bij schrikken en eventueel lostrekken?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:29

Om hulpteugels op een correcte manier te gebruiken heb je net veel ervaring nodig. Want elke hulpteugel is in meer of mindere mate dwang. Een paard in revalidatie ervaart ook al dwang vanuit zijn lijf. Met een hulpteugel ga je het paard ahw opsluiten tussen het ongemak dat voortkomt vanuit zijn blessure en het ongemak van de hulpteugel. Resultaat is spanning en dat is nu net wat je kan missen.
Zonder hulpteugel zie je het echte plaatje. Met hulpteugel worden de reacties van het paard verdoezeld en is het moeilijker in te schatten of hij echt goed loopt of enkel in een bepaalde houding loopt omdat hij daar door de hulpteugel in gedwongen wordt.
Kliniek is bij TS om de hoek. Als het haar zelf niet lukt Limo correct te rijden, of als ze niet zeker is dat ze het goed doet, kunnen ze in de kliniek waarschijnlijk wel iemand aanraden om haar te begeleiden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:37

Ik stem roerend in met overleg.

Hopelijk weet de kliniek een goede revalidatie trainer annex instructeur.

( :o al moet ik zeggen dat de kliniek vorige week niet uitblonk in duidelijke communicatie. Dan :o nodigt de simpele kreet "geen hulpteugels" uit tot nadenken over de vraag 'hoe TS dit voor elkaar gaat krijgen'.
Waarbij ik - afdeling drammen - stel dat chambon en gogue totaal anders werken dan slof, bijzet of martingaal.)