Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:41

Precies: vind elkaar maar..

Ik ben echt superblij met mijn bijrijdpaard, en we (eigenaar en ik) hebben echt precies wat we zochten. En eigelijk per toeval ook, want ik dacht dat ik iemand benaderde die me aanbevolen was, reageerde op een mp advertentie. Dus ik begon lekker spontaan, haha.

Hiervoor dus kort een ander paard gedaan, maar toch niet de juiste match. Heel verdrietig, want op papier leek het zo goed te klikken. Maar in de praktijk voelde het toch anders. Goed uit elkaar gegaan hoor, dus echt weer een ervaring rijker.

Maar daarom snap ik heel goed wat DP schrijft: ook wij (eigenaar en ik) zeggen dit vaker tegen elkaar. Zij heeft nl ook meerdere ervaringen met bijrijders en veelal niet zo positief.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:54

Marocje :j

Jaaaaren terug kwam hier een meisje kennismaken voor mijn paard.
Die 2 klikte echt niet.
Mijn paard sleurde haar met longeren net de bak niet door.... terwijl die anders niet eens trok aan de lijn.

Ik had toen nog pensionklanten en 1 was toen net aanwezig, maar was niet opzoek naar een bijrijder.
Maar haar paard stond echt aandacht te trekken van dat meisje.
En dat was best een druk paard.
En dat meisje knuffelt hem en hij word helemaal Zen.

lang verhaal kort, meisje is de bijrijder van dat paard geworden.
Is hier jaren gekomen.
Later verhuisde eigenaar verder weg en is het paard daar ook in de buurt gekomen, maar de bijrijder verhuisde ook juist die kant op voor studie.
Dus ook op die stal is die nog gebleven tot het paard dood ging.

Dus zo kan het ook nog lopen :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:10

Ik heb inmiddels een bijrijdster gevonden die past bij mijn wensen.
Is gelukt via een oproep op Facebook, wel binnen mijn eigen netwerk.

Ze is volwassen, heeft altijd een eigen paard gehad maar kan dat door omstandigheden niet meer betalen en heeft dezelfde basis als ik wat betreft werk aan de hand.
Ben er echt blij mee :j

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:14

Ik mis het wel om echt te rijden .ik Longeer momenteel op donderdag met dubbele lijnen wel het paard van mijn overbuurmeisje, ik ben daar wat handiger mee dan zij. En dan heeft zij even een dag pauze van het rijden. Haar familie past ook regelmatig op mijn dochtertje dus win/win. Maar voor andere mensen wil ik eigenlijk geen bijrijder meer worden. Ondanks dat ik het rijden en mennen echt wel mis. Elke keer kom ik terecht bij van die kneusjes die revalidatie nodig hebben of nog beleerd moeten worden. En elke keer als ik ze een klein beetje voor elkaar heb na maanden lang trainen en ze een net L proefje kunnen lopen, worden ze onder mijn kont vandaan verkocht en ik zie niks terug van mijn werk.

Of je dealt met een eigenaar die het zelf allemaal niet zo serieus neemt. Ik bedoel helemaal prima als je graag alleen in het bos rondstiefeld.....maar als je mij laat komen om m dressuur matig op te pakken omdat je merkt dat ie steeds slechter voorruit te branden is . Verwacht ik wel dat als ik zeg dat als er iets niet klopt ( kreupel,slecht passend zadel,hoeven niet in orde) dat het opgelost wordt.
En niet constant weerstand of meteen in de ontkennings fase schieten waardoor ik dus nog niet fatsoenlijk kan trainen.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:50

Soms twijfel of ik een bijrijder wil voor mijn paard, omdat ik dan wat flexibeler zou kunnen zijn met mijn leven buiten de paarden om. Nu ga ik op de dagen dat ik niet werk sowieso naar stal, en dat is soms wat beperkend (het is een half uur rijden, dus het kost alles bij elkaar vaak veel tijd). Maar als ik dan mogelijke bijrijders spreek, herken ik wel wat jullie hierboven beschrijven. De verwachtingen zijn vaak hoog. Als ik bijvoorbeeld aangeef dat ik liever niet heb dat de bijrijder alleen op buitenrit gaat met mijn paard, wordt dit niet begrepen. Ook een bijdrage lijkt uit den boze - maar ik sta volpension dus klusjes hoeven niet, en met een bijrijder kan ik niet spontaan gaan rijden op dagen dat ik zelf meer tijd heb dan normaal. Ook willen ze vaak een vaste dag in het weekend, maar dat betekent dus dat ik zelf een dag op moet geven :') Dan is een bijdrage niet raar toch? Daarom begin ik er toch maar niet aan, kennelijk heb ik toch niet de juiste verwachtingen.

Sheran

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:40

Heel herkenbaar Absolem!

@IndianSu: als de bijrijder lekker kan rijden en het paard niet echt verbetert is een bijdrage niet raar. Maar als je volpension staat zou het toch sowieso erg makkelijk moeten zijn om een dag niet te gaan? (Al zie ik dat vaker hier in de omgeving ook, misschien is dat veranderd ten opzichte van vroeger, dat de volpension verzorging en weidegang van de stal niet als voldoende wordt ervaren). Of is de reden om er dan een te nemen de bijdrage in de kosten?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:50

Bijdrage in de kosten is voor mij niet de reden om een bijrijder te nemen. In principe hoeft er ook niet elke dag iemand te gaan (paard staat 24/7 buiten en alles wordt gedaan) maar dat zit dan meer in mijn hoofd, dat ze dan toch nog wat aandacht krijgt :+ Maar daarom denk ik dat ik er gewoon niet aan begin, de noodzaak is er niet.

Ik heb een schat van een paard waar ik anderen ook plezier mee gun, maar juist daarom ben ik wellicht wat te zuinig en beschermend, ik ben ook veel te bang dat er wat gebeurt :')

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:52

Siamsmeisje ik ben het eens met DuoPenotti, je zou hier van harte welkom zijn geweest.
Misschien kun je in je advertentie nog zetten of de onzekerheid alleen met rijden is of ook naast het paard?

Ben het echt met jullie eens trouwens, vind elkaar maar eens..

DuoPenotti wat een fijn verhaal met die bijrijdster dat het bij jou dan met het paard niet klikte maar juist wel met een ander paard en dat dat ook goed is gekomen :)

fransje23 wat fijn dat ook jij een bijrijdster hebt gevonden die past bij je wensen (en jij bij haar zo te horen)

Misschien ben ik ook wat kritischer geworden na de mindere ervaringen hoor, dat kan ook.
Wel echt 1 hele fijne bijrijdster gehad, dat klikte echt super goed. Ik was heel blij met haar, en zij (wat ze zei) ook met ons. Helaas is ze toch weer gaan studeren in het buitenland. Ze komt nog een aantal keer per jaar langs, erg leuk dat dat zo gaat. Als ze bij haar ouders is, plant ze (uiteraard in overleg) nog een lekker paarden dagje.

Absolem ik snap het vanaf jouw kant ook heel goed hoor. Je steekt tijd en moeite in een paard, en weg is ie.

IndianSu bij jou snap ik ook de bijdrage hoor, zeker als er tijd af gaat op de momenten dat je zelf graag zou willen.
Daar ben ik altijd wel heel duidelijk in, de weekenden zijn voor mij. Ik werk (meer dan) fulltime, en in het weekend wil ik ook graag zelf ontspannen. Uiteraard kunnen we afspreken dat je af en toe in het weekend de paarden doet, maar niet standaard. Bij 1 van de bijrijders had ik bijvoorbeeld de afspraak 1 zaterdag per maand, dat werkte prima.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:16

Ik heb met mijn bijrijdster afgesproken dat ze een dag per week komt. De dag is wisselend en spreken we per week af op basis van onze agenda.

Ik vraag geen bijdrage omdat ik dat in onze situatie niet gepast vind.
Een bijdrage schept, naar mijn mening, ook verplichtingen vanuit mij als eigenaar.

Vind het ook leuk om te zien hoeveel plezier mijn bijrijdster en haar kind heeft mijn paard.
Mooi dat ik dat kan delen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:48

Ik lees hier altijd mee, beetje zelfde ervaring qua haat liefde verhouding met bijrijders. Ik ben momenteel net bevallen van ons tweede kindje. Heb tot 38 weken zwangerschap zelf door gereden dus uiteindelijk geen (tijdelijke) bijrijder nodig gehad. Komende tijd ga ik minder tijd hebben, dus optie bijrijder is wel eens door mijn hoofd gegaan. Maar wat voegt het toe.. moet een paard echt 6x pw lopen en doet dat meer dan 3 a 4 x door dezelfde tov 2 mensen ( wat ook verwarrend kan zijn). En idd, ik zie mensen zo strak erop zijn dat het paard dagelijks iemand moet zien. Paard staat volpension op een goede stal, dus als ze naast de weidegang de box niet uit komt, lig ik daar niet wakker van.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:00

Ik had nooit het idee dat mijn paard iets miste als ze mij een dag niet zag. Die had het prima naar haar zin met haar paardenvrienden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:22

Maar er zijn helaas nog heel veel stallen waar de paarden 2 uurtjes per dag in een kleine paddock staan zonder vriendjes. Dan snap ik dat je dagelijks iemand bij je paard wil hebben want anders staan ze 22 uur op stal.

Als je paard overdag lekker naar buiten kan met vriendjes dan is het idd helemaal niet nodig.

Mijn pony was eigenlijk met pensioen. Maar toevallig kende ik m'n huidige bijrijdster al en ze had geen pony om te rijden. Dankzij haar doe ik nu zelf weer meer met m'n pony's afgezien van de verzorging. Ze komt nu al 2 jaar trouw. Waar voorgangers na een paar maanden stopten of te groot werden

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:45

Mijn pony wordt zeker niet dagelijks gedaan, ook op de dagen dat ik er zelf ben werk ik niet altijd met hem. :) maar hij staat wel 24/7 buiten op een groot (!) PP. Dus nee, ik laat hem ook rustig een dag (of 2 of 3) met rust buiten voer en verzorging om.
Mijn bijrijdster komt 1x per week, soms valt ze eens voor me in. Op stal werken we met een doe-het-samen systeem dus zij neemt ook een dienst voor mij in rekening. Ik vraag uiteraard geen bijdrage, ben mega blij met de hulp die ik krijg!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:52

DuoPenotti en Muppetmayo bedankt voor jullie blik erop :j
Je moet elkaar inderdaad maar vinden, maar als je net als ik erg twijfelt aan je kunsten zet je ook niet snel spontaan iets online (ondanks dat één van mijn instructrices dus mijn eerste bijrijdpaard had).

Muppetmayo, dat is een goed punt om aan te geven dat die onzekerheid vooral in het zadel is. Ooit zelfs zo erg geweest dat ik anderhalf jaar naast het paard heb gewerkt, en begon met lange teugelen omdat ik de paarden nog niet los wilde laten.
Maar ja, zoals iemand ooit tegen me zei, het is te leuk om angst voor te hebben en uiteindelijk is het inderdaad weer gaan kriebelen. En met een heel geduldige instructrice, toch al weer verder dan ik ooit had gedacht.

Ik ga maar een soort van sollicitatie/voorstel mail in elkaar draaien dan, en eens kijken of ik wat van vinden hier in de buurt :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:46

Mijn bijrijdster heb ik metname voor de vakanties, weekendjes weg en bij calamiteiten. Maar omdat het fijn is dat er regelmaat is en ze zowel mijn paard als de routine op stal etc kent komt ze iedere week.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:43

Tips gevraagd

Binnenkort komt er een meisje van 16 jaar bij mijn paard kijken om hem mogelijk te verzorgen 1 a 2 keer per week. Ik merk dat ik het toch best spannend vind. Ze heeft 1,5 jaar rij ervaring op de manege. Mijn paard is blijvend geblesseerd, kan dressuurmatig nog maar weinig (stap/draf vooral rechtuit). Op dit moment is hij opnieuw ingespoten en behandeld en mogen we langzaam weer iets opbouwen. Ze staat er voor open om niet altijd te rijden. Hij zou af en toe nog wat grondwerk (dressuur aan de hand/vrijheid dressuur/heel af en toe een keer in de longeercirkel/ wandelen) kunnen (vooral grote ruime bochten/rechtuit). Mijn paard vindt het heel leuk om buiten te wandelen. Hij kan onder het zadel en aan de hand alleen of met andere paarden naar buiten. Onder het zadel vindt hij het soms wat spannend, maar aan de hand is hij top braaf. Ik heb geen bos in de buurt en stap langs de weg. Hij is heel goed verkeersmak en vrij nuchter. Chablis alleen niet te vergelijken qua karakter met een manege paard. Ik sta op een super de luxe stal, hoeven geen klusjes gedaan te worden en vraag geen bijdrage. Ik merk dat ik het wat spannend vindt, omdat hij blijvend geblesseerd is en ik hem graag goed wil houden. Hij is over het algemeen vrij braaf, maar wel een tikkeltje dominant. Hij is geen paard wat braaf z’n rondje loopt. Als iemand geen leiding neemt kan hij dit zelf gaan doen. Hebben jullie nog tips voor mij? Waar kan ik het beste opletten? Hebben jullie nog andere tips? Ik vind het jammer dat ik haar niet zoveel kan bieden qua rijden. De eerste keren zal ik mee gaan. Ik red het op dit moment wel zelf, maar ik zou het leuk en fijn vinden om iemand erbij te hebben die net zo geniet van mijn paard als ikzelf.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:46

Ik zou eerst een tijdje zoveel mogelijk samen gaan. Dan weet ze hoe ze op bepaalde situaties moet reageren.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 23:15

Heel eerlijk: ik zou me meer zorgen maken over hoe je over belasting voorkomt en ze m niet overvraagt. Dat vergt vertrouwen en hele strakke afspraken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:13

Dat zou ook mijn angst zijn en daarom zou ik niet enkel de eerste paar keer samen gaan maar een langere proefperiode afspreken. Dan kun je zelf zien hoe hij op het werk reageert en haar begeleiding geven. Je kunt haar wijzen op signalen die je paard geeft

Mijn ervaring is met manegeruiters dat ze een basis hebben, maar de echte handigheid vaak nog moeten leren. Dus ik zou ook eerst willen zien of ze al handig genoeg is om de leider te zijn

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:28

Veel manege ruiters moeten idd het uur met een paard werken uit hun hoofd afleren.
Zo gewend per uur te rijden. Ipv dat bijvoorbeeld 25 minuten ook voldoende kan zijn. Voor een paard in opbouw. Of ze nu jong of een blessures hebben.

Overwicht op een paard kan helpen door ervaring.
Maar kan iemand ook gewoon van zichzelf hebben. Dat is best verschillend.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 10:02

Ja, maar om van de manege ruiter af te komen zal ze toch ergens anders ervaring op moeten doen.

Wat ik zou doen. Het is een jong meisje met weinig ervaring anderhalf jaar op een manege is niet veel. Maar ook een meisje die ervoor open staat om niet altijd te hoeven rijden. Ik zou tijd investeren in dit meisje om te kijken hoe ze het doet. Om haar dingen op jou manier te laten zien en te kijken of ze dat oppakt en praatjes met haar te maken om er achter te komen of jou paard de komende tijd wel een match blijft want misschien heeft ze toch wel ambities. Maar als er een klik is met jou paard, het meisje bereid is te leren en snapt dat jou paard niet altijd gereden kan worden en zo wel dat vooral rechte stukken heel fijn zijn en lekker buiten dan zou het zomaar eens wel wat kunnen zijn. En kun je haar steeds meer vrijheid geven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 10:06

klopt, als je daar zin en tijd voor hebt werkt dat zeker prima :j

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:54

Dankjewel voor het mee denken. Mijn zorg zit vooral in het stukje overbelasting. Afgelopen jaar heb ik hem goed weten te houden (2x in de week recht uit onder zadel in de bak stap/draf) en vaak nog een aantal keer naar buiten. Zelfs zijn tussenpees zag er goed uit op de echo. Dat wil ik graag zo houden.

In principe red ik het op dit moment ook zelf, als ik echt niet kan geven mijn stal genoten zijn hapje. Maar over het algemeen red ik het zelf. Volgend jaar heb ik waarschijnlijk minder tijd.

Ik denk dat het wel de moeite waard is om eens kennis te maken. Dat ga ik aankomende woensdag doen. Echter heb ik mijn twijfels of ik tijd/zin om maandenlang met haar mee te gaan om haar daarin verder te helpen/te leren, want dan kan ik het net zo goed zelf blijven doen. Maar wie weet klikt ze enorm goed met mijn paard en is het de moeite waard.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 23:11

Mag ik mij hier ook melden?
In de omgeving van waar mijn paarden staan is het echt een drama om een geschikte bijrijder te vinden.
Hier 2 paarden 1 met blessure en 1 jong nog niet heel lang onder het zadel maar kuikenmak paard.
Alles wat op advertenties reageert is jonger dan 18.
Dat vind ik gezien ze over de weg naar de bak moeten te jong.
Ik vraag geen bijdrage, er hoeven in principe geen klusjes gedaan te worden eventueel even voeren in overleg en afhankelijk tijdstip die bijrijder komt.
(rondje mesten is fijn maar word in ochtend altijd al gedaan dus niet verplicht).
Enige wat ik vraag of men af en toe een les wil volgen (op eigen kosten) ivm jong paard en correctheid van rijden.
Dus mocht iemand nog wat weten in de omgeven leiden/bollenstreek of tips hebben waar je verder nog kan zoeken naar de juiste bijrijder dan hoor ik het graag.
ga ik nu braaf het topic verder lezen

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 23:24

@Gizeppie, is t geen optie om aan te geven dat rijden er vooralsnog niet in zit? Maar alleen grondwerk? Dan loopt je minder risico en als t vertrouwen er is kan je dat op den duur wel doen als t goed voelt. Ze zijn er echt wel; bij mij op stal lopen ook wat meiden die trouw elke week vrijheidsdressuur doen of longeren met hun verzorgpaard. Niet omdat paard in kwestie geblesseerd is maar gewoon een beetje te heftig is ohz voor die meiden.

@NoGo: het is mij destijds niet gelukt om toen mijn paard 4/5/6 was een fijne bijrijder te vinden die wilde lessen. Ja of 1x keer en dan telkens gemekker. Ik heb uiteindelijk een superhandige stalgenoot betaald om mn paard af en toe te rijden. Zij vond m leuk, verbeterde hem ook en ik had wat meer tijd