Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:59

kebie schreef:
Oh en Jet, we kunnen een boom opzetten over dat recreatieve belasting minder zwaar is dan zware tour. Ik ken een professionele Amazone die haar paarden 4x per week traint in een volledig vlakke bak met perfecte bodem. Waar de recreatieruiter in het zomerseizoen 3x per week 2 uurs buitenritten maakt op ongelijke bosgrond. Persoonlijk denk ik dat dat laatste een stuk blessure gevoeliger kan zijn.

Maar die paarden die gewend zijn aan rare ondergronden hebben:
a) geleerd zelf mee op te letten
b) zijn wellicht beter afgehard in de weke delen om een keer een tik te krijgen zonder meteen stokkreupel te zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:12

hildemenna schreef:
Na 2,5 week wachten is mijn eerste eigen paard goedgekeurd! Gisteravond zijn we aangekomen op de nieuwe stal. Vanochtend is hij buiten gezet in een nieuwe kudde. Voor het paard is het natuurlijk allemaal nieuw en spannend waardoor hij wat kijkerig wordt, waar ik dan weer onzeker van wordt. Tijdens het poetsen zag ik een wondje op z’n achterbeen en bij het terugzetten in de paddock een pony die hem wegjoeg en fel naar hem bokte. Het hoort er vast bij en komt vast goed maar ik merk wel dat ik wat spannend vind en even niet zo goed weet hoe ik het allemaal moet aanpakken. Hopelijk wordt dat over een aantal dagen als we wat meer gewend zijn beter.

Het is ook niet verstandig om een nieuw paard gelijk in de kudde te gooien. Eerst er naast wennen en rustig introduceren.
Gefeliciteerd met jecnieuwe paard.

oji

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:18

Gefeliciteerd met je nieuwe paard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:18

Gefeliciteerd Hilemenna!

Ik wilde net zeggen wat Oji aanhaalde. Die ongelijke bodem is veel beter voor de ontwikkeling van de benen (en de motoriek) dan een perfecte, vlakke bodem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:31

kebie schreef:
Toch zou het waardevol zijn als je bij het KWPN of andere stamboeken, niet alleen dood, maar ook oorzaak zou moeten doorgeven. Denk dat het best wat inzicht geeft. Ik ga er eens een mailtje aan wagen :D
Als ik voor mezelf spreek:
1 overleden door slag in de darm
1 overleden door acute hoefbevangenheid
1 overleden door ataxie
1 onbruikbaar door een terugkerende schouder pees blessure (die overigens bij een reguliere klinische keuring niet uit kwam. Paard is 16 en mag een beetje onregelmatig lopen -O- )

Maar vooruit, het is geen verdienmodel voor DA.

Maar eigenlijk is een RX keuring dus een wassen neus tenzij je, zoals mywishmax, iets specifieks wil uitsluiten of je paard volledig wil verzekeren.
Dat is toch echt een ander insteek dan bijna voor stom uitgemaakt worden als je niet volledig rondom wil keuren bij aankoop. Want niet iedereen wil zijn paard verzekeren (ja, ze bestaan :D).

Oh en Jet, we kunnen een boom opzetten over dat recreatieve belasting minder zwaar is dan zware tour. Ik ken een professionele Amazone die haar paarden 4x per week traint in een volledig vlakke bak met perfecte bodem. Waar de recreatieruiter in het zomerseizoen 3x per week 2 uurs buitenritten maakt op ongelijke bosgrond. Persoonlijk denk ik dat dat laatste een stuk blessure gevoeliger kan zijn.

Is toch niet te doen? Zoveel ontstaat ook door management en rijderij.. sommige mensen rijden ieder paard kapot.

HB kan ook acuut ontstaan door entingen/ medicatie. Ataxie door een val.
Koliek is doodsoorzaak nr 1 en helaas zelden helemaal te voorkomen.

Gefeliciteerd Hilde! Foto is welkom hoor, geniet van je nieuwe paard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:31

De meeste mensen geven niet eens door dat een paard is overleden. Laat staan dat ze de doodsoorzaak zouden benoemen. Daarnaast zijn er een boel paarden die uitvallen in de sport, maar wel gewoon oud mogen worden (al dan niet als fokmerrie). Die overlijden dan ook door bijvoorbeeld natuurlijke doodsoorzaak of humane euthanasie

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:13

Maar daar ging het mij niet om.

De stelling is: we laten een paard keuren om problemen in de toekomst te voorkomen
Nu kunnen we lang niet alles met XR zien, dus als een paard daarop afgekeurd wordt, is dat dan ook de reden dat hij uiteindelijk vroegtijdig overlijd/onbruikbaar wordt?

Daar bestaat dus geen onderzoek naar (tenminste, ik heb het niet kunnen vinden). Wat eigenlijk heel vreemd is, want we keuren al zeker 20 jaar met foto’s. Baseren daar een aankoop op. Baseren daar de verzekering op. Baseren daar het fokbeleid op.
En hebben dus nooit gecontroleerd of het eigenlijk nog steeds voorspeld wat we willen weten??
Sterker nog Oji zegt dat de meesten dierenartsen paarden niet terug zien op problemen met een bemerking.
Het is alleen voor de verzekering interessant.

Zelf denk ik dat paarden eerder dood gaan/ in onbruik raken door ziekte/weke delen problematiek. Dat is in ieder geval bij mij het geval. Daar kan je niet op keuren.
Dus dat zou een onderzoekje waard zijn toch? Zoiets zou Utrecht toch ook moeten willen weten?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:22

Zal mij verder weinig boeien, zolang kopers keuring willen zit ik er helaas aan vast. Ik zou meer waarde hechten aan het al lopen met een dingetje bijvoorbeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:36

kebie schreef:

De stelling is: we laten een paard keuren om problemen in de toekomst te voorkomen
Nu kunnen we lang niet alles met XR zien, dus als een paard daarop afgekeurd wordt, is dat dan ook de reden dat hij uiteindelijk vroegtijdig overlijd/onbruikbaar wordt?

Daar bestaat dus geen onderzoek naar (tenminste, ik heb het niet kunnen vinden). Wat eigenlijk heel vreemd is, want we keuren al zeker 20 jaar met foto’s. Baseren daar een aankoop op. Baseren daar de verzekering op. Baseren daar het fokbeleid op.
En hebben dus nooit gecontroleerd of het eigenlijk nog steeds voorspeld wat we willen weten??
Sterker nog Oji zegt dat de meesten dierenartsen paarden niet terug zien op problemen met een bemerking.

Zelf denk ik dat paarden eerder dood gaan/ in onbruik raken door ziekte/weke delen problematiek. Dat is in ieder geval bij mij het geval. Daar kan je niet op keuren.
Dus dat zou een onderzoekje waard zijn toch? Zoiets zou Utrecht toch ook moeten willen weten?

Excuus dan heb ik het verkeerd begrepen.

Wat jij zegt zou alleen kunnen bij een centrale databank denk ik. Waarin dan het paard met keurings resultaten wordt opgenomen en iedere DA toegang heeft om verdere diagnoses toe te voegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:49

De verzekeringen gaan juist dingen uitsluiten of aanpassen omdat ze te veel geld kwijt zijn aan paarden die behandeld worden voor die bemerking waar ze de aanpassing maken. En ja, vaak zijn ze een stapje voorzichtiger want voor hen is het juist wel een verdienmodel.

Maar dat een paard uit de verzekering voor sport verdwijnt en dan nog jaren doorleeft als bijvoorbeeld fokmerrie of grasmaaier oid maakt dan toch niet uit? Ze zijn dus afgekeurd voor hetgeen waarvoor ze aangeschaft/verzekerd zijn. Nee, je moet niet kijken naar leeftijden, want ze worden idd niet allemaal meteen ingeslapen, maar als je kijkt waarom mensen keuren; weten dat ze geschikt zijn voor het deel van de sport dat zij willen beoefenen. Of dat nu recreatie of wedstrijdsport is. Dan is het uit de verzekering gaan door ongeschiktheid toch juist wel door een bemerking. Ook al overlijden ze uiteindelijk door iets anders. Ze hoeven niet dood te gaan aan die bemerking om er toch echt te veel last van te hebben.

Hier was het pony 1 artrose door hele lijf/alle benen en meerdere gewrichten, paard 2 ks en paard 3 hals artrose en daardoor nog veel meer gewrichten die kapot gingen. Allemaal dus juist wel botten en aandoeningen die je ziet op röntgenfoto's. En bij 2 van de 3 was dat dus ook naar voren gekomen als we dat op de foto hadden laten zetten met keuring. De 3e heeft ongeluk gehad, maar wel een blessure opgelopen die vergelijkbaar is met een bemerking die je dus op foto's kan zien. Kwamen allemaal door klinische keuring. Pas bij belasting of echt rijden zag je dat ze dat niet meer konden. Hebben allemaal nog jaren geleefd en gereden omdat stil zetten nog slechter was voor de lichamen, maar ik ga de gok dus niet meer aan. Die jaren was vooral heel veel stress en continu serieus bezig zijn, op de kleinste afwijking letten en vooral continu afvragen of het wel eerlijk is.
En ja, zoals bij die 3e met een ongeluk kan altijd gebeuren. Maar ik ga vooraf dus wel onderzoeken, want ik ga het niet bewust aan.

Aan de andere kant, ik ben wel heel goed in revalideren geworden. :+ En in de allerkleinsten onregelmatigheid of ongemak voelen, zelfs als die nog niet zichtbaar is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 00:26

kebie schreef:

Heel simpel: kost geld en levert niet de resultaten die echt interessant zijn in de ogen van degenen die een dergelijk onderzoek zouden kunnen en willen financieren.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 01:24

Een keuring is altijd een momentopname. Je keurt om te weten wat je op dat moment koopt en of het past bij het gebruikersdoel. Je keurt niet om problemen te voorkomen, je keurt om eventuele risico’s uit te sluiten op dat moment. Een paard kan nu eenmaal een dag later ook een been breken ondanks een goede keuring.

Daarnaast wordt een paard niet afgekeurd, maar kun je een negatief koopadvies krijgen. Ook dat is afhankelijk van het gebruikersdoel van de koper. Is het wel/niet acceptabel voor wat je met het paard wilt doen? Er zijn er genoeg die ondanks een bemerking prima functioneren bij het gebruikersdoel. Of die op de foto echt slecht zijn, maar onder een goede ruiter heel blijven.

Maar ieder paard en ook ieders management is anders, dus ligt een vroegtijdig overlijden dan aan de bemerking of wellicht slecht management? Wat als iemand een paard met een bepaalde bemerking koopt, maar het paard niet voorziet van de juiste zorg? Dan ligt dit dus niet aan de bemerking. Dierenartsen gaan vast niet in een dossier opnemen dat vroegtijdig overlijden is gekomen doordat de eigenaar het paard niet van de juiste zorg heeft voorzien. Of dat ruiter de peesblessure zelf heeft veroorzaakt omdat die zijn paard niet in horizontaal evenwicht kan rijden. Zou een bijzondere database worden dan. Daarnaast zou zoiets voor mij echt niet van meerwaarde zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 01:40

Padoertje, dat zeg je goed! Zo zie ik dat ook inderdaad.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 07:57

Padoertje schreef:
Een keuring is altijd een momentopname. Je keurt om te weten wat je op dat moment koopt en of het past bij het gebruikersdoel. Je keurt niet om problemen te voorkomen, je keurt om eventuele risico’s uit te sluiten op dat moment. Een paard kan nu eenmaal een dag later ook een been breken ondanks een goede keuring.

Precies. En een paard kan op basis van de foto's een negatief aankoopadvies krijgen voor iemand die de hogere springsport in wil, maar heel geschikt zijn voor een recreatieve ruiter. Of, zoals bij kissing spines, met een operatie en bewegingstherapie nog heel lang meegaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:29

Er zijn geen vaste statistieken van omdat het simpelweg niet allemaal wordt vastgelegd. Enige waar je op af kan gaan is de ervaringen van DA's zelf en degenen die ik daarover gehoord heb geven aan dat het in de meeste gevallen niet zo is dat paarden onbruikbaar worden voor het beoogde doel (of dat nou sport of recreatie is) of overlijden aan de bemerking die op de keuring is vastgesteld. Meeste vallen uit door pezen/banden/weke delen of zaken als koliek/maagzweren/HB etc.

Maar het maakt voor de statistieken natuurlijk ook verschil wat de bemerking is en op welke plek. Een cyste is iets anders als een chipje en artrose is ook weer wat anders. Maar er zit ook onderscheid in of een paard daadwerkelijk een negatief aankoopadvies krijgt naar aanleiding van de foto's, of dat er een positief aankoopadvies is met bemerkingen. Ik verwacht dat het percentage uitval door dat wat uit een keuring is gekomen, bij de paarden die daadwerkelijk een negatief aankoopadvies hebben gekregen, een stuk hoger ligt als bij die met een positief aankoopadvies met bemerkingen.

Uiteindelijk telt maar 1 ding, wil jij als koper het risico nemen van de bemerking die aangetroffen is. Ik had een 3-jarig paard gekocht met een puntgaaf keuringsrapport, klinisch top, alleen maar 1-tjes, rug en hals top. Die maakt vlak nadat hij zadelmak is gemaakt een nare glijer in de wei met maf doen wat vervolgens een was ik een dikke 10k aan DA en revalidatiekosten verder en stond ik er bijna een jaar naast. Maar door dat puntgave keuringsrapport, was ik wel goed verzekerd wat de financiële pijn enorm verzachtte. Zo zit ik erin, maar dat is voor iedereen anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:34

Elisa2 schreef:
Ataxie door een val.

Ataxi wordt zelden veroorzaakt door een (onge)val.
Voor ataxi zijn er 2 neurologische oorzaken, waarvan er 1 progressief verloopt.
Ataxi kan ook een restverschijnsel zijn van een doorgemaakte neurologische vorm van Rhino.

En ja een keuring kan voorkomen dat je een atactisch paard koopt. Alhoewel er ook wat testjes zijn die je zelf kunt doen haal je de licht atactische gevallen (die mogelijk dus wel kunnen verergeren) er niet altijd uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:40

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Ataxie door een val.

Ataxi kan ook een restverschijnsel zijn van een doorgemaakte neurologische vorm van Rhino.

En ja een keuring kan voorkomen dat je een atactisch paard koopt. Alhoewel er ook wat testjes zijn die je zelf kunt doen haal je de licht atactische gevallen (die mogelijk dus wel kunnen verergeren) er niet altijd uit.

En dan nog, er zijn voorbeelden van paarden met ataxie die jarenlang prima hebben geleefd; er zelfs endurance klasse II mee liepen en in de basisdressuur voor de rest niet onder deden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:45

Padoertje schreef:

Eens, en als je een paard koopt om op te leiden en weer te verkopen heb je weer een ander doel. Dan probeer je al te grote verliezen te voorkomen. Je kunt ook dan altijd nog pech hebben alleen die kans wil je zo klein mogelijk maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:47

Dat is niet waar, een ongeval kan een van de oorzaken zijn.

https://thermografie-paard.nl/oorzaken-van-ataxie/

Er zijn verschillende vormen en oorzaken van ataxie en daarom zijn ze ook verschillend van ernst.

Ik vindt het ook wel lastig wat betreft wat paarden allemaal kunnen krijgen en dan wat is de oorzaak en wat is gevolg? Ze kunnen ook een glijer maken in de wei of een keer vastrollen in de stal en dan licht gaan compenseren wat niet opgemerkt word maar waardoor ze wel het een en ander gaan overbelasten waardoor er uiteindelijk een kreupelheid oid ontstaat.

Punt is dat wij hun lichamen belasten en daarom ook de verantwoordelijkheid hebben om dat zo goed mogelijk te doen zodat zij er geen schade van ondervinden. Ook niet op langer termijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:48

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Ataxie door een val.

ikke schreef:
En dan nog, er zijn voorbeelden van paarden met ataxie die jarenlang prima hebben geleefd; er zelfs endurance klasse II mee liepen en in de basisdressuur voor de rest niet onder deden.

Ja en ik ken er weer die een jaar na aanschaf zo verslechterden dat ze moesten worden ingeslapen. (De progressieve vorm). Het is goed om de risico's heel goed af te wegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:50

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Ataxie door een val.

Het komt juist vrij vaak voor door een trauma ook hoor. Dat had de mijne met hals artrose ook daardoor. Zo zijn er meer met halsproblemen door trauma die atactisch worden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:53

Elisa2 schreef:

Er zijn verschillende vormen en oorzaken van ataxie en daarom zijn ze ook verschillend van ernst.

Ik vindt het ook wel lastig wat betreft wat paarden allemaal kunnen krijgen en dan wat is de oorzaak en wat is gevolg? Ze kunnen ook een glijer maken in de wei of een keer vastrollen in de stal en dan licht gaan compenseren wat niet opgemerkt word maar waardoor ze wel het een en ander gaan overbelasten waardoor er uiteindelijk een kreupelheid oid ontstaat.

Punt is dat wij hun lichamen belasten en daarom ook de verantwoordelijkheid hebben om dat zo goed mogelijk te doen zodat zij er geen schade van ondervinden. Ook niet op langer termijn.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat de meest gekende gevallen van ataxi een neurologische oorzaak hebben.
Een restverschijnsel van Rhino komt ook veel voor, soms zelfs als een besmetting zich vrij ongemerkt (dus mild) heeft voorgedaan. Er lopen er zo meer rond dan je denkt. Deze vallen dan ook onder de neurologische Rhino oorzaken.
Maar enfin, keuren is gewoon verstandig imo.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:56

Risicos heb je altijd met alles wat je doet met je paard, maar ook bij een bemerking. Het is maar net welk risico je wilt nemen en je bent zelf de enige die daarover een beslissing kan nemen.

Je paard buiten in een kudde houden geeft een hoger risico op bijvoorbeeld een trap. Je paard altijd op stal houden geeft een hoger risico op stal ondeugden. Even het welzijns aspect buiten beschouwing latend.

Alleen als je wilt verzekeren heb je een goed keuringsrapport nodig. Dus zelfs als je zelf het risico zou durven nemen, maar absoluut je paard wilt verzekeren dan houdt het wel op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:16

Elisa2 schreef:

Maar in de basis is nog altijd, met stip bovenaan de lijst, het grote probleem: management.

Dan kun je keuren tot je een ons weegt, zo verantwoordt trainen als volgens alle huidige kennis mogelijk is maar als je vervolgens een management voert dat niet bij het paard past, kansloos......

Lees alle gedragsproblemen er maar op na, zeker 70% is terug te voeren op niet passend management.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:14

Waar ik regelmatig van sta te kijken is dat er op een gemiddelde pensionstal met pakweg 40 paarden, best veel paarden ‘stil’ staan ivm blessure. Hier hebben we er 20-25 staan van 1 jaar t/m GP en alles is fit en loopt. Alles staat op de paddock, of weide zonder beenbescherming. En we zettten ze gerust in duo’s op de paddock. Ook de subtoppaarden. Nooit peesblessures of andere gekke dingen, op af en toe een wondje na.

M.i. scheelt het echt als je per paard het management kunt aanpassen en het in eigen beheer hebt. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd, maar ik hoop dat stallen steeds meer naar het individu gaan kijken.