Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:48

Losgebroken schaap Makkinga- Oosterwolde N351 frl
Citaat:
29 februari 2024
Tijd 7.50 uur
Schaap op de provinciale weg tussen Makkinga-Oosterwolde. Kijkt verschrikt naar het weiland aan de kant van Veneburen.
N351 Hm 3,9

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Afbeelding

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/hPRTPz ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:51

Zichtmelding afgelopen nacht westvierdeparten
Citaat:
29 februari 2024
Zichtmelding: Westvierdeparten, gemeente Weststellingwerf, provincie Friesland
Tijd: 00.13
Wolf gespot ad Westvierdeparten. Ging in de richting vd Eese.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee![

Afbeelding
Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/pYDSmR ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:53

Zichtmelding Doornspijk, midden in het dorp gisteravond.
Citaat:
Doornspijk
18-02-2024
Met duidelijkheid is er een wolf gespot gisteren avond om 19:30 liep die vol trots, was niet bang door de Hoeckelsweg in Doornspijk. Van de kerkweg naar de veldweg.
Vriendelijke groeten
Helaas geen foto van.

meldingen graag zo snel mogelijk naar dit nummer
+31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/rerEiQ ... tid=K35XfP

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:54

tienus63 schreef:
Omroep Gelderland vertelt in nieuwsitem dat er nu al een enorme stijging is van slachtoffers van vermoedelijk wolven ten opzichte van voorgaande jaren.

Bron Geen wolf wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/vAXBih ... tid=WC7FNe

En waarschijnlijk dit jaar eerste afschot van wolven vanwege groei populatie en groei van slachtoffers.

Citaat:
ARNHEM - Het jaar 2024 is nog maar twee maanden bezig en toch zijn er al 240 dode dieren gemeld door toedoen van de wolf. Het record uit vorig jaar stammende jaarrecord van 300 gedode dieren boeren en dierenhouders, lijkt dus snel te sneuvelen. Woensdag werd ook duidelijk dat wolven die in Gelderland herhaaldelijk beschermd vee aanvallen, binnenkort onder voorwaarden mogen worden doodgeschoten.

Bron omroep Gelderland
https://www.gld.nl/nieuws/8106459/meldi ... l-in-lente

Nou dat afschot is goed nieuws! Gaan ze eindelijk beheren.

Wolven moeten gewoon schuw gemaakt worden en schuw blijven zodat ze meer in de bossen blijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:29

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:33

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:46

Advies voor Europese commissie in 2018

Citaat:
29 februari 2024/Rapport uit 2018

Rapport van John Linell voor de Europese Unie in 2018:
"Bovendien is het perfect mogelijk om landbouwpraktijken te zoneren door stimulansen voor verschillende vormen of productie te richten op gebieden met een verschillende mate van blootstelling aan grote carnivoren. Er moet op zijn minst niet meer worden geïnvesteerd in het stimuleren van de uitbreiding van de schapenhouderij in gebieden met grote carnivoren op de manier zoals dat in de recentere EU-lidstaten is gebeurd.
Door runderen te gebruiken in plaats van schapen of geiten worden plunderingen door lynxen en veelvraten effectief uitgesloten en wordt de kwetsbaarheid voor wolven en beren sterk verminderd".
=> Het is heel goed mogelijk om landbouwpraktijken aan te moedigen die verenigbaar zijn met de aanwezigheid van grote carnivoren en om op zijn minst te stoppen met het aanmoedigen van schapenteelt in de gebieden die het meest blootgesteld zijn aan grote carnivoren. Het zou beter zijn om vee te houden, wat de kwetsbaarheid voor wolven en beren aanzienlijk vermindert.
wolven en beren...
Europa heeft dus een keuze gemaakt door de aanbevelingen van het rapport op te volgen: de schapenhouderij moet worden uitgeroeid, en sommige regio's zijn al op de goede weg...

The revival of wolves and other large predators and its impact on farmers and their livelihood in rural regions of Europe
https://www.europarl.europa.eu/RegData/ ... L_STU(2018)617488_EN.pdf?fbclid=IwAR0B8HBOvv9UTeQHcURpxt95fvKGHn82pzNy3Nr2zZm97zEbXVFPvRTLPV0

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap

https://www.facebook.com/share/p/XP7VEc ... tid=WC7FNe

Als dit waar is, is de komst van de wolf en blauwtong een zegen….

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:05

Citaat:
Door runderen te gebruiken in plaats van schapen of geiten worden plunderingen door lynxen en veelvraten effectief uitgesloten en wordt de kwetsbaarheid voor wolven en beren sterk verminderd".

Buiten dat deze zin al een Contradictio in terminis is gaat men er gevoeglijk ook even van uit dat groter vee dus niet aangevallen zal gaan worden.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:07

DubbelFun schreef:
Citaat:

Buiten dat deze zin al een Contradictio in terminis is gaat men er gevoeglijk ook even van uit dat groter vee dus niet aangevallen zal gaan worden.

Nou ik geloof dat de kwetsbaarheid van runderen sterk lager is dan van schapen. Aanvallen zullen er zeker zijn, maar waar een wolf rustig 20+ schapen kan doden en verwonden zal hem dat met een rund niet lukken. Dan heb je van een groep misschien een dood rund. Is dat oké? Nee… maar een stuk minder problematisch dan wat er nu met schapen gebeurd.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:10

Het wordt steeds gekker, sinds wanneer zijn er veelvraten terug in Nederland?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:38

@StonedRomy: er zullen misschien minder schapen in 1x gedood/verwond worden maar de financiële schade zal niet veel minder worden. Ik heb geen idee van de waarde van een schaap versus een koe, maar weet wel dat een koe een stuk duurder is dan een schaap. Ook zie ik 'de kwetsbaarheid voor wolven' zeker niet minder worden, immers koeien kunnen horens hebben (zeker de 'ouderwetse' soorten en hooglanders).
Wellicht bedoelde de schrijver hier 'door' ipv 'voor' ;)

@Lanoca : ach, als we het al niet alleen meer over wolven hebben, kan de beer, lynx en Veelvraat er ook nog wel bij (al gok ik dat de schrijver hier niet het dier als zodanig bedoelde...)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:05

Lanoca schreef:
Dat had ik mij ook niet gerealiseerd. De natuurlijke begrazers vallen dus tussen wal en schip.

Nee, natuurlijke begrazers zijn de natuurlijke prooi van de wolf. Dat is ergens ook wel logisch.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:14

Spoiler:
https://www.facebook.com/share/p/qRuu1orhGxTDWgy5/

Even in spoiler vanwege de schokkende foto's maar het staat in de reacties ( hond in Putten). Gezien de reactie denk ik niet dat het gemeld is. Best bizar trouwens dat je voor je hond niks krijgt. Je krijgt hem er niet mee terug natuurlijk maar zeker een rashond is in aanschaf ook niet goedkoop.

Zie nu trouwens wel dat het meer een gerucht is. Ik had het in de gauwigheid anders gelezen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:33

Schapen gedood in Nunspeet.

Citaat:
Nunspeet Gelderland
29-02-2024
Aanval op schapen 2 gedood, 1 gewond. In de nacht van zondag op maandag zijn hier ook 2 schapen dood gebeten.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/wsDvwh ... tid=K35XfP

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:43

SusanH schreef:
Spoiler:
https://www.facebook.com/share/p/qRuu1orhGxTDWgy5/

Even in spoiler vanwege de schokkende foto's maar het staat in de reacties ( hond in Putten). Gezien de reactie denk ik niet dat het gemeld is. Best bizar trouwens dat je voor je hond niks krijgt. Je krijgt hem er niet mee terug natuurlijk maar zeker een rashond is in aanschaf ook niet goedkoop.

Zie nu trouwens wel dat het meer een gerucht is. Ik had het in de gauwigheid anders gelezen.

Ik ben het ook al tegengekomen, dat er een hond gepakt zou zijn door een wolf. En daarna geeuthaniseerd .
Of het een gerucht is of echt gebeurd, weet ik niet. Wel is het zo dat mensen als ze zoiets meemaken en wel de media durven op te zoeken, bedreigd worden door de pro wolf mensen. Dus dat niet iedereen het officieel zal melden valt te begrijpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:46

Waar rook is is vuur dus het zal wss wel waar zijn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:59

Bij onze oosterburen ook al gebeurd, en in het nieuws geweest dus of het is hier al gebeurd of het is een kwestie van tijd voor we het mee gaan maken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:21

Hmm ik geloof het niet eigenlijk. Van die hond in Putten. Één reactie, verder niks.
Geen Wolf zou er wel achteraan gegaan zijn en als de poster een betrouwbare bron is / heeft, er wel een melding van maken.
Of contact met de eigenaar van de hond, die houden het echt wel anoniem.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:24

Er was toch ook een keer een hond in Ellertshaar gewond geraakt. Was daar geen sample van genomen ? Was vermoeden wolf. Maar waarschijnlijk niet voldoende duidelijk door dna sample.
( zo herinner ik het, niet volledig zeker )

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:44

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:53

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:40

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:07

Nyaleti schreef:
In December een teckel aangevallen door een Kangal, in Ranst (nabij Antwerpen).

https://www.facebook.com/share/p/BkP7e1bjAnXw6kdc/

Tis nooit goed hè.. Heb je zo'n hond lopen zoals 'ze' graag willen, krijg je dit soort voorvallen.

Afbeelding
Eigenaar van de teckel wil graag in contact komen met de mensen die te hulp zijn geschoten.
Citaat:
Op 30 december 2023 wandelden wij met onze aangelijnde ruwharige dwergteckel op het voet-fietspad aan de Vaartstraat in Ranst ( nabij domein Zevenbergen) ter hoogte van de wei van de Driepikkelhoeve.
In die wei grazen schapen maar lopen ook heel wat Kangals ( Turkse herdershonden ) vrij rond. Bij het langslopen zijn vier volwassen Kangals dreigend en blaffend naar de elektrische draadafsluiting komen stormen. Een angstaanjagende ervaring was dat. Plots is één van de Kangals onder de elektrische draad gekropen om onze teckel aan te vallen. De dolle Kangal heeft onze dwergteckel tot tweemaal toe in zijn muil genomen om hem als een prooi rond te zwieren. Pas na de tweede aanval ben ik erin geslaagd , met de hulp van een moedige voorbijganger en zijn familie , een derde aanval van de Kangal af te wenden , om mijn zwaar gekwetste teckel ( gebroken bekken) op het voetpad op te rapen.
Wij hebben in al het tumult nagelaten de identiteit van de moedige voorbijganger te vragen. We waren uiteraard enorm onder de indruk van die plotse agressie en de zeer zorgwekkende toestand van onze hond. Hij is inmiddels geopereerd en goed verzorgd en herstelt na twee maanden nog steeds van zijn verwondingen. De eigenaar van de Kangals ( die elk 60 à 70 kg wegen ) beweert nu dat onze aangelijnde dwergteckel ( van amper 4kg!!) onder de elektrische draadafsluiting zou zijn gekropen en IK (!!!) de kangal van 70 kg onder de elektrische draad zou hebben “gesleurd” terwijl hij mij eigen teckel nog in zijn muil hield. Kan de moedige voorbijganger die mij met zijn familie mee heeft geholpen onze hond te redden ons via FB contacteren ? Dank bij voorbaat!!

Bron
https://www.facebook.com/share/p/xrwjKC ... tid=K35XfP

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:11

Nee joh.. Wordt je hondje aangevallen door zo'n dier en krijg je ook nog de schuld toegeschoven. Wat een achterlijke mensen heb je toch.. Maar brrrr wat een vreselijke situatie. Ik hoop die beesten toch nooit tegen te komen ergens met mijn kleine frummel van 1,8 kilo. |(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:19

Deze is ook wel bijzonder; iemand vraagt middels WOO-verzoek of de schapenhouder van de aanval in Heelsum afgelopen weekend, subsidie heeft aangevraagd.

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/rZt66D ... tid=WC7FNe

Zelfde pagina meldt nu net aanval van hond in tuin in Katowice, Polen.
Hond heeft het vooralsnog overleefd. Wel zwaar gewond.