Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 20:32

Ja even wel. Had even zin om te huilen, gelukkig kwam de dwaas aan draven alsof er niks was (buiten een rood been.) dus had wel een sterk vermoeden dat het gewricht en de pezen oké waren. Maar het is nu toch opletten met ontstekingen natuurlijk en hopen dat hij niet met de bandage gaat prullen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:36

Ja gelukkig dan snel kunnen zien dat hij goed loopt. Ik ben benieuwd of het verband er nog goed om zit de volgende keer dat je langsgaat inderdaad. Hij is natuurlijk wel super braaf en wijs, maar hij houdt ook wel erg van aan dingen pielen en prutsen :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:41

Ah Joyke toch, beterschap :(:)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:53

Beterschap voor Joy! En hopelijk een rustige nacht voor jou... niet teveel piekeren...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 21:31

pmarena schreef:
Ja gelukkig dan snel kunnen zien dat hij goed loopt. Ik ben benieuwd of het verband er nog goed om zit de volgende keer dat je langsgaat inderdaad. Hij is natuurlijk wel super braaf en wijs, maar hij houdt ook wel erg van aan dingen pielen en prutsen :=

Inderdaad… daarom heb ik de knie beschermer nu besteld. := voor vannacht kan ik alleen maar hopen dat hij het met rust laat. :=

Maar dat hij zich zo liet hechten… verdoven in de wonde… het is zo’n braaf dier… Hij is echt een en gouden paard. :+:

Ik hoop dat hij niet te veel last heeft. De verdoving zal nu wel ongeveer uitgewerkt zijn en morgen zal hij wel wat stijf lopen. Het verband is ook bedoelt om zwelling tegen te gaan (en de wond te steunen gezien de plaats) dus hopelijk valt het mee maar enige stijfheid zal hij morgen toch wel hebben. Hij was toen ik net ging kijken met Leo aan het klieren… even bewijzen dat ie toch echt paard is ook al is hij wijs. := hij heeft weinig zin voor zelfbehoud. :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:08

Fijn dat hij weer kliert. Dan heeft alleen het baasje er last van en niet de patiënt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:27

Ayasha schreef:
Ja even wel. Had even zin om te huilen, gelukkig kwam de dwaas aan draven alsof er niks was (buiten een rood been.) dus had wel een sterk vermoeden dat het gewricht en de pezen oké waren. Maar het is nu toch opletten met ontstekingen natuurlijk en hopen dat hij niet met de bandage gaat prullen.

Hier ook eens voor gehad met een jaarling. Liepen allemaal welgeteld 2 minuten in de wei en ik was naar binnen om een emmer water gegaan om hun waterkuip bij te vullen. Kom ik terug buiten komt ze op me afgelopen met een enorme winkelhaak net onder haar knieschijf. Tot op de dag van vandaag weten we niet hoe en waar ze het heeft opgelopen. Een uur werk om het te naaien en hele been ingepakt. Jammer genoeg sprong de wond toch terug open na een paar dagen. Volgens de Da door de druk die er begon op te komen. Niet meer genaaid maar elke dag schoonmaken en in zalven met vulketangel. (Die laatste is helaas niet meer verkrijgbaar. Vond dat altijd een zeer goede wondzalf). Ze heeft ook nooit ook maar een pas kreupel gelopen. Wat mij wel verwonderde. met zo'n wond zou je toch denken dat dat verschrikkelijk pijn doet maar niet dus. Maakte nadien meer drama van de wondverzorging dan van de wond zelf. :roll:

Nu op het eerste gezicht ziet er wel erger uit dan het eigenlijk is denk ik. Zeker als je dat bloed op dat been zag kan ik me voorstellen dat je hart stilstaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:19

Op die voorfoto ziet het er uit als een enorm lelijke lange jaap. Na is ook niet geweldig maar een stuk beter te handelen zeg maar :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 14:22

Op het eerste zicht kon ik niet zeker zijn of de pezen in orde waren. Ik vermoedde van wel gezien hoe hij liep maar ik kon niet zeker zijn. Dat het genaaid ging moeten worden zag ik wel vrij snel. := Of tenminste; dat het het beste zou zijn als het genaaid werd. Voorlopig gaat het goed. Ik hoop dat hij de draadjes er gewoon in laat en dat het zo kan genezen. Het was nog niet lang gebeurt, de DA maakte gewoon schoon en het bloed gutste er terug uit. := := Wat op zich niet "erg" is in die zin dat het dan wel proper bloed maar een mooi zicht is het niet natuurlijk. Dus na de "proper" foto" hebben we zijn onder been terug moeten afspoelen om het meeste nieuwe bloed er af te krijgen en daarna is hij gebandageerd.

Mijn 1e instinct was: "ik laad hem nu op en neem hem mee naar huis."
Maar dat is niet wat het beste is voor hem. :o Maar mijn moeder-instinct was even flink aan het vechten met mijn logica. :')

Ik realiseer me wel dat als ik dit ga doen ik waarschijnlijk wel meer van dit soort dingen (en potentieel erger) zal gaan zien. Ik hoop van niet maar realistisch gezien weten we dat er ongelukken gebeuren op opfoks. Dat was wel even een besef dat gisteren pas door drong eerlijk gezegd. Ik kan rustig blijven en handelen zoals ik gisteren gedaan heb, kijken, zorgen dat de DA er is en doen wat nodig is zonder panikeren. Dus in zoverre kan ik er wel tegen. Maar ik hoop dat ik nooit een eigenaar moet bellen dat zijn of haar dier niet meer te redden is.

Kreeg wel meteen een berichtje van een van de dames of het wel met me ging toen ik in de groepsapp zette waarom Joy een bandage om had en dat de andere twee in orde waren. Dat was wel erg lief. :+:

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:57

Dan ben je ergens wel blij dat het om de jouwe gaat en niet die van een ander want kan me voorstellen dat je dan met een klein hartje naar die eigenaars belt. :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 18:51

Inderdaad… nu een van de andere eigenaren voelde zich ook al schuldig. :(:) maar uiteindelijk kan niemand hier iets aan doen. Tis gewoon brute pech. Er is niks geraakt en hij laat het goed verzorgen.

Hij loopt vandaag iets stijf maar dat is niet onverwacht. Er zit ook lichte zwelling op de knie maar daar had de DA ook voor gewaarschuwd. Hij belast goed en maakt de beweging goed af en toen hij aan de stroom hing (hij heeft geen goede dag vandaag) was een bokkensprong geen probleem en de passen er na gewoon zuiver dus so far, so good.
Het verband van gisteren plakte nog wat in het bloed. Dat los maken vond hij even niet grappig en toen kwam net de eigenaresse van de quarters aan. Die heeft hem even vast gehouden en toen kon ik het makkelijk verzorgen. Leo kwam zich moeien en had wel bijna een draadje vast terwijl ik zalf pakte. := :=

‘ Geen speelgoed Leo!’ :=

Hij is rustiger als Leo bij hem is maar moet Leo dus wel in het oog houden. :=
Nu zit er honingzalf op zoals de DA aanraadde met een gaasje en daarover een dikker wat- verband over de hele knie om de druk op de wonde zoveel mogelijk te verdelen en de wonde te beschermen tegen schuren.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding
Nieuw verbandje

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:06

Goeie kleur +:)+

Zeker met die honingzalf zal dat er over een weekje al best goed uit zien denk ik.

Wel netjes gemikt zo op de rand van die sok, als het dan een witte plek wordt valt het niet eens op :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 19:56

Staat hem wel hè, die kleur. :D
De DA raadde honingzalf aan. Mijn DA is nog een ‘echte ouderwetse’. Als die man stopt weet ik niet wat doen. Hij was gisteren op 25 minuten bij ons. :+: hij weet wel dat als ik bel en zeg dat ik denk dat het genaaid moet worden als er genoeg huid is, dat het dan ook altijd zo is. := Dus dat doet ook wel wat waarschijnlijk.

Iedereen die komt kijken is wel altijd erg enthousiast over hoe braaf en rustig de veulens zijn. Joy had vandaag een knuffel bui en stond dus met zijn hoofd in mijn armen terwijl ik aan het uitleggen was en hij viel half in slaap in mijn armen. _O- kleine hartendief. :+:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:53

pmarena schreef:
Goeie kleur +:)+

Zeker met die honingzalf zal dat er over een weekje al best goed uit zien denk ik.

Wel netjes gemikt zo op de rand van die sok, als het dan een witte plek wordt valt het niet eens op :=

Dat verwacht ik ook. Ziet er goed uit.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:18

Stille meelezer die Joy een goed herstel wil wensen. Geniet van jullie belevenissen _/-\o_

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:22

Beterschap voor de kleine brokkenpiloot !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 21:26

Hij heeft het echt heel mooi gehecht. Had niet gedacht dat hij het zo mooi bij elkaar zou krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:39

Ik denk wel dat je best kans hebt dat dat bruinige flapje rechts nog af gaat sterven.

Maar ach de wond ziet er netjes rustig uit en dat flapje kan je ook wel missen als dat zou gebeuren, zoals het er nu uitziet is helemaal goed. Hopelijk heelt het gewoon vlotjes zonder rare streken :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 21:46

Ik denk idd dat dat stukje er nog af gaat vallen. Daarom ook de beschermer. Als dat dan nog moet dichtgroeien kan ik een paar dagen de beschermer er over doen tot de stabiliteit er is wanneer er nieuwe veulens komen. Want dat moet dan van binnen naar buiten genezen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 22:59

Het ziet er zeker netjes uit, gaat vast goed komen! En idd mooie plaatsing bij zijn sok, met wat mazzel ga je er niets meer van zien naderhand

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 01:15

Dat zei mijn man ook al maar dat is eerlijk gezegd geen moment door mijn hoofd gegaan. := Rêve heeft op haar achterbenen twee strepen lopen van een van haar onmogelijke avonturen. Als ze er van af komen met een schoonheidsfoutjes kan ik alleen maar dankbaar zijn voor het geluk. :o

Alles in mij schreeuwde gisteren en schreeuwt nog steeds om hem naar huis te halen en te beschermen maar dat is niet wat goed is voor hem. :o en hij is wie telt. Gelukkig zijn de mensen die toegezegd hebben begripvol. Er komt minstens 1 nieuwe man bij waarschijnlijk begin oktober. Dan is Joy zijn wonde genoeg genezen dat ik het wel aan durf met een beschermer. Heb eentje van Back on track besteld. Over een verbandje desnoods. Gewoon om zeker te zijn. Als de wonde goed dicht is gaat hij natuurlijk gewoon weer naakt door het leven maar gezien dat ene stukje dat Pmarena ook al zag wil ik voorbereid zijn. Ik heb met de rooie zo’n wondje gehad en die kunnen best een paar weken gevoelig zijn voor open stoten en ontstekingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 17:55

Even creatief zijn. Met oog op zeker zijn dat de wonde beschermd is. :=
Afbeelding
Hij heeft er wel een flink stel benen onder zitten want toen het aan kwam dacht ik ‘oliebol dat gaat te groot zijn.’ Maar nee dus. _O- hij reageert er totaal niet op dus als de wonde dicht is maar nog kwetsbaar kan deze er rond als er nieuwe bij komen de eerste dagen. En nu om zijn verband meer te steunen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:37

Kan het wel nog goed ademen denk je...? Ziet er wel netjes ingepakt uit zo +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 18:59

pmarena schreef:
Kan het wel nog goed ademen denk je...? Ziet er wel netjes ingepakt uit zo +:)+

:j de beschermer is van back on track. Die hun stoffen ademen allemaal en zijn quickdry in geval van nat worden. Heb bewust voor een BOT gekozen omwille van het ademen. Manlief is weer erg blij. _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:08

Klinkt goed Ayasha!!