[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 18:29

Wat ik wel opgezocht heb is het volgende:
enthosiopathie thv de aanhechting van het nuchaal ligament aan de protuberantia occipilatis externa

Dwz aanhechtingspijn bij de aanhechting van het nuchaal ligament aan het achterhoofdsbeen.
Is ook naar boven gekomen dankzij de hals foto's. Anders had ik dat ook niet geweten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:31

Art_Ificious schreef:
enthosiopathie thv de aanhechting van het nuchaal ligament aan de protuberantia occipilatis externa

Dwz aanhechtingspijn bij de aanhechting van het nuchaal ligament aan het achterhoofdsbeen.
Is ook naar boven gekomen dankzij de hals foto's. Anders had ik dat ook niet geweten.

Kan dat niet nog licht beschadigd zijn van toen hij de plank uit de stal trok?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 18:34

Azmay schreef:
Art_Ificious schreef:

Kan dat niet nog licht beschadigd zijn van toen hij de plank uit de stal trok?

Geen idee. Dat zou natuurlijk wel kunnen.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:18

sylva schreef:
Denk ik nu gek of lijkt het helemaal niet slim om hier een rijpaard van te willen maken? Niet om t een of ander, maar situatie schetst:

Ruim jaar geleden onderzoek, wees lichte artrose rug uit.

Onderzoek nu wijst meer negatieve verandering in rug uit, kogels eveneens aangedaan maar geen vergelijking met vorige keer mogelijk wegens ontbreken onderzoek van de kogels destijds.
Conclusie is inspuiten en opbouwen volgens schema. Paard heeft in rust positie nu dus duidelijk pijn volgens de arts. Dat inspuiten gaat de pijn doen afnemen en de beweging vergemakkelijken. Hoe slim is het om hier dan een rijpaard uit te willen? Hebben ze daar nog iets over gezegd? Het lijkt mij dat je dan toch meer kapot gaat maken gezien inspuiten niet voor eeuwig is en dan toch ook herhaald zou moeten worden?

Dit vraag ik mij dus ook af! Zou je daar dan echt op willen gaan zitten.. Ik hoop dat de behandeling aanslaat en hij dan in ieder geval een pijnvrij weidepaard kan zijn. Of het meer dan dat kan worden, is aan de dierenarts natuurlijk. Succes!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:26

Juist goede bespiering doet voor artrose heel veel, en er zijn paarden die KS hebben, die enorm verbeterd zijn door ze consequent goed over de rug te rijden, actief, zodat het paard over all gewoon goed gespierd is, en dan kan het spiercorset de botten ondersteunen.

Laat ik het zo zeggen: als je geen bilspieren zou hebben, zou je binnen een jaar je heupen volledig kapot hebben. Maar het is omdat je die spieren traint, en spieren en banden en pezen de boel bij elkaar houden dat dat niet gebeurt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 22:38

nou het verslag geeft ook het opbouwschema weer.
deze is als volgt:
5 dagen weidegang
weidegang icm stappen aan de hand gedurende 7 dagen
7 dagen licht longeerwerk
progressief licht bereden activiteit hervatten
-> goed opwarmen en uitstappen, bij aanvang van de activiteit verlichte galop beiderzijds, de hals laag en diep rijden om maximale elongatie van de ruggestrekkers te bekomen
geen oefeningen die niet-tolereerbaar zijn
cavalleti's en/of aquatraining ompropulsie vanuit de achterhand te stimuleren. (Dit zou ik met longeren eventueel al kunnen meenemen)

Echter twijfel ik of ik zo snel (na 3 weken) alweer met rijden wil starten.

Het supplement dat ze meegegeven hebben is ArtiGold: 1,5 schepje per dag gedurende 2 weken daarna 1 schepje per dag.

heb net gemaild want kom er achter dat het paspoort van limo nog bij hen ligt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:44

Trager opbouwen mag altijd

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:46

Ben jij in staat om Limo zo te kunnen rijden? Dus op het gebied van de hals laag en diep te rijden? Anders een stal genootje laten rijden die dit wel zou kunnen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:49

Heeft de arts er geen prognose bij gezet?
Heel recent is mijn eigen paard en een bijrijdpaard ingeslapen na onderzoek en behandeling etc. Alle twee een andere dierenarts en beide dierenartsen hadden in het verslag hun advies erbij gezet betreft behandeling, prognose erbij en 'wat als behandeling niet werkt'.

Ben ik wel benieuwd naar! Ik heb het idee dat het je niet helemaal lukt om alles helemaal goed te interpreteren. Het lijkt namelijk inderdaad zo alsof de dierenartsen inslapen niet aan de orde vinden?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 22:58

Als limo ontspannen is doet hij het uit zichzelf wel. Ook aan de longe loopt hij steeds vaker laag met de hals/hoofd ipv zoals voorheen gelijk een sterrenkijker en hoge hals.

Alleen in draf had limo er nog problemen mee onder zadel, maar misschien dat dit juist door pijn kwam, wie zal het zeggen?
Enige nadeel is dat hij dan op de voorhand valt, en dus te laag gaat met zijn hoofd waardoor zijn horizontale balans verliest.
Afbeelding
Afbeelding

Maar ik ga het longeren sowieso langer opbouwen zodat limo eerst de rugspieren via de grond kan aansterken voor ik er weer op ga. Ook veel balkjeswerk meepikken voor die achterhand.
Tegen die tijd kan ik ook een lesgeefster gevonden hebben om mij en limo verder te begeleiden (eventueel dat mijn weidebazin mij hierin kan begeleiden aangezien zij mij altijd tips gaf).

prognose staat er niet bij. Maar arts weet dat ik aan inslapen denk als hij niet pijnvrij is; en hij heeft zeer duidelijk gemeld dat hij op moment zonder de behandeling niet pijnvrij is en kan helaas geen garantie geven dat de behandeling zal aanslaan en of hij dan pijnvrij is. Dit is allemaal heel duidelijk gezegd geweest aan de telefoon.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 12-05-19 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 23:15

Hoever is Limo eigenlijk onder het zadel? Kun je gewoon weer opstappen en weg rijden? Ik heb nog in mijn hoofd dat hij niet veel meer als zadelmak is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 23:18

zorro schreef:
Hoever is Limo eigenlijk onder het zadel? Kun je gewoon weer opstappen en weg rijden? Ik heb nog in mijn hoofd dat hij niet veel meer als zadelmak is.

heb hem 2x gereden sinds de verhuis, deze 2 keren was gewoon opstappen en wegrijden terwijl hij zeker 2 maand stilgestaan had.
dit filmpje is daarvan
https://www.youtube.com/watch?v=6EzbifUpK7s&t=20s

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:34

Heel verstandig Art! op de foto's loopt hij niet met zijn hals naar beneden zoals ze bedoelen..de bedoeling is horizontaal evenwicht zodat hij zijn buikspieren aanspant en je daarmee de rugspieren traint en het gewicht gelijk verdeeld word over 4 benen. Dan "valt" ie ook niet op de voorhand en ontlast je zijn artrose been ook meer.

Ik denk dat het goed is het eerst te gaan trainen aan de longe met begeleiding en daarna ohz inderdaad.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:16

Oh nou, dan heb je straks alle mogelijkheden! Was hij blij weer bij spirit te zijn?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 11:36

Hij is heel blij terug te zijn. Maar als hij iets teveel gerend heeft merk je wel dat jij weer dat twijfelende stappen heeft. En hij slaat of bijt dan spirit ook van zich af.

Vanmorgen lag hij te rusten toen ik aankwam.
Hij wil zijn eten echter niet met de butagram eronder. Dus doe ik er straks na het werk appelmoes onderdoor.
Afbeelding

En toen hij mij zag
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:48

Ik mengde Buut onder slobber, was bij de mijne de enige manier om het erin te krijgen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:50

purny schreef:
Ben jij in staat om Limo zo te kunnen rijden? Dus op het gebied van de hals laag en diep te rijden? Anders een stal genootje laten rijden die dit wel zou kunnen?

Dat zie ik inderdaad ook niet meteen echt goed gaan, dan kan hij beter aan de longe gewerkt worden. Hoewel dat ook weer zo vervelend is omdat hij dan geen rechte lijnen kan nemen. Ik zou ook adviseren om iemand anders in te schakelen vanaf het rijden (maar dat zal ts misschien niet zo leuk vinden, dat ik dat zeg). Trager opbouwen kan idd altijd, maar doe ook gewoon wat de DA zegt. Als hij zegt dat rijden nodig is om de achterhand sterker te maken zou ik dat ook gewoon doen. Anders wordt het dweilen met de kraan open vrees ik...

Voor de medicatie zou ik idd ook een slobber maken, je kan ook gewone brok met water laten weken als je slobber te rijk aan energie of suiker vindt. Ik doe het ook zo om die reden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:18

Ik heb ook appelmoes gebruikt bij medicatie van pony. Dat was makkelijker dan slobber toen, omdat ik dat toch vanaf huis mee moest nemen op mijn fiets.

De foto's zijn niet zoals de DA laag en diep bedoelt, Art. Je kan wel tegen hulpteugels zijn en in het begin is dat idd niet handig als je kijkt naar schema van de DA. Maar als hij meer aan het werk moet zou ik toch over de hulpteugel nadenken die Oij aanraadt. Dat is namelijk een hele fijne hulpteugel. Zonder iets longeren en dan alsnog een paard op de goede manier trainen is iets wat maar weinig mensen kunnen, laat staan als het dan nog een paard is die een wat moeilijkere bouw heeft en nog niet goed loopt uit zichzelf.

Dat er nu nog twijfelende stappen zijn is niet raar. Er is ook best veel gedaan in de gewrichten/benen he? Ik moest bijvoorbeeld de 1e dagen ook in de gaten houden of er geen verhoging kwam of dat de gewrichten niet warmer werden. Let wel op dat je hem niet kreupel/stijf gaat kijken. Dat is een hele grote valkuil waar ik zelf ook last van heb/had. Elk afwijkend pasje, struikeling, noem maar op zag ik, zelfs dingen die een 'normaal' gezond paard ook wel eens had. Geen enkel probleem dus, maar in mijn hoofd toen wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:33

Mbt hals strekken/ hals lang en laag:
het doel is dus goed ruggebruik. Op de voorhand vallen is net niet het doel - mij is geleerd: neus niet dieper dan de pols (voorknie, handwortel).

Neus uiteraard niet achter de loodlijn. (Vroeger kreeg een dressuurpaard daar strafpunten voor.)

Oji had een uiterst verstandig verhaal waar een hulpteugel in voorkwam, ik heb tijden standaard met een gogue gereden. Een gogue is een soort van driehoek: kopstuk, door de bitring of ring van het halster naar de singel en terug. En dan lekker ruim afgesteld: mijn verreden dier "kon alles" met de gogue - inclusief grazen en mijn schoenveters losmaken :D - behalve sterren kijken. En het dier wist na 2 of 3 onbereden pogingen: omhoog kan niet, maar hals strekken kan wel. (En dus onder de ruiter: niet te diep.)

En wat helemaal niet zo moeilijk is: verticale balans.
Als je dier al gewicht geeft op links als je de teugel in contact neemt : blijf van de linkerteugel af, zit op rechts en neem de rechterteugel - 1 gram is zat - in contact.
En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf").

En nog een typische Karin Leibbrandt opmerking: pijn kan goed in de fascia 'blijven hangen'.
Limo wordt hier geholpen door de weidegang, en zelf wat bindweefsel massage leren en toepassen kan weinig kwaad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:57

Er werd toch geadviseerd om juist niet met hulpteugels en dergelijke aan de slag te gaan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:01

purny schreef:
Er werd toch geadviseerd om juist niet met hulpteugels en dergelijke aan de slag te gaan?

Vastknopen met normale hulpteugels lijkt me inderdaad echt niet slim, net als teugels die druk geven op de rug zoals een "longeerhulp".
Een chambon lijkt me in dit geval wel slim, de enige restrictie die die geeft is het omhoog gooien van het hoofd. Dat dan wel als hij een longeersingel wel goed verdraagt natuurlijk. Ben zelf ook niet van de hulpteugels maar deze heeft mijn paard echt vreselijk geholpen te leren haar rug te gebruiken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:07

Azmay schreef:
purny schreef:

Vastknopen met normale hulpteugels lijkt me inderdaad echt niet slim, net als teugels die druk geven op de rug zoals een "longeerhulp".
Een chambon lijkt me in dit geval wel slim, de enige restrictie die die geeft is het omhoog gooien van het hoofd. Dat dan wel als hij een longeersingel wel goed verdraagt natuurlijk. Ben zelf ook niet van de hulpteugels maar deze heeft mijn paard echt vreselijk geholpen te leren haar rug te gebruiken.

Maar jouw paard is Limo toch niet? Lijkt me niet slim dat wanneer een dierenarts geadviseerd heeft om geen hulpmiddelen te gebruiken hier dan toch mee te gaan werken

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:15

Misschien kan TS gewoon doen wat haar in de kliniek aangeraden wordt ipv allerlei wilde theorieën van bokkers te volgen. Ik snap niet dat mensen die het paard nog nooit gezien hebben menen het beter te weten dan de DA die het paard onderzocht heeft.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:21

Idd, doe gewoon wat de DA zegt ts. Niet al die adviezen hier (die toch ingaan tegen advies van de DA) gaan opvolgen maar gewoon het traject van de DA volgen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:44

Met hulpteugels wordt vaak slof, bijzet en andere teugels bedoelt die een terugwerkende inwerking hebben. Een Chambon heeft deze terugwerkende inwerking in tegenstelling tot de meeste hulpteugels niet (Gogue is iets soortgelijks als een chambon). Ik denk dat veel dierenartsen niet eens van het bestaan van de hulpteugel chambon afweten. Dat de DA het afraadt om een hulpteugel die aanspanning vraagt te gebruiken vind ik volkomen logisch.

Diezelfde dierenarts geeft nl ook aan dat het dier met de hals laag en diep gewerkt moet worden om maximale verlenging van de ruggestrekkers te krijgen. Dit is dus een trainingsdoel. Een trainingsdoel waar TS niet aan kan voldoen vanwege gebrek aan ervaring (dat is geen verwijt). Ik weet niet of de dierenarts daarvan op de hoogte is?

Dus het is kiezen of delen welk deel van het DA advies je het zwaarste laat wegen. Ik heb alleen maar aangegeven wat ik zou doen in TS haar situatie. Voor mij zou nl het verlengen van de ruggenstrekkers vele malen zwaarder wegen als de algemene term hulpteugel. Maar de keuze is geheel aan TS, ik bied alleen een mogelijkheid aan.