Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:34

Nah, ik zou toch eerst het gesprek even openen daarover hoor. Want ik lees ook wel wat onuitgesproken verwachtingen hier :) Ik zeg niet dat het teveel verwachtingen zijn, maar niet per se dingen die je kan ruiken...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:44

Als het om mijn paard zou gaan (ik heb geen paard maar als) zou ik daar heel duidelijk in zijn. Vooraf al. Ik zou een bijrijder veel vrijheid geven maar wel verwachten dat hij/zij naast rijden ook verzorgt dus niet altijd rijd en dus ook komt als er niet gereden kan worden. Is daar geen afspraak over te maken of zou ik zo'n reactie krijgen dan is het wel gelijk klaar. ben je verantwoordelijk, betrouwbaar en heb je een klik met het paard dan zou je bij mij op je dag het paard als je eigen mogen beschouwen dat heb ik ook altijd gekund. Net als dat ik geen paard zou kunnen doen waar er constant op me gelet zou worden of waar wantrouwen een rol speelt. Zou ik het ook niet leuk vinden om een verzorgster te hebben waarbij dat nodig is en waarbij je continu om tafel moet voor ditjes of datjes. Die tijd kun je beiden beter besteden door lekker met het paard bezig te zijn denk ik dan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:49

Ik vind het een dunne grens: aan de ene kant moet je gewoon iemand vinden die je vertrouwt bij je paard , lost praten helaas niet alles op en heb je als paardeneigenaar het volste recht om iemand wel of niet bij je paard te hebben; aan de andere kant denk ik dat er soms wel een geïdealiseerd beeld gecreëerd wordt van bijrijders waar je maar 1 niet handig beantwoord appje verwijderd bent van een ontevreden paardeneigenaar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:55

Een appje kan nooit rede zijn van ontevredenheid over de verzorging/rijden van een paard.

Een reactie als ok dan kom ik niet op het moment dat een eigenaar zo vriendelijk is om te contacten over koliek dat vind ik te brutaal voor worden. En zou bij mij echt exit zijn hoor.

Als een bijrijder een keer niet kan en daar zelf contact over opnemen dat is iets heel anders. Mij ook wel gebeurd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:57

Je zou kunnen stellen dat de paardeneigenaar het nieuws van koliek ook koudweg via de app deelt. Toen ik bijrijder was, werd ik daarvoor door de eigenaar gebeld, met de expliciete vraag om aub zo snel mogelijk te komen.

Edit: maar ook daar, niet om de aanpak goed of slecht te noemen. Een relatie moet goed zitten en als dat niet is, kunnen honderden mensen iets anders zeggen, dan gaat het toch niet werken.
Laatst bijgewerkt door Gini op 11-04-25 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:00

Ja, eens met Gini op dit punt. Blijkbaar wil de eigenaar je er niet graag bij hebben. Het is echt soms een verschil in karakter, hoe je dan denkt. Zeker een jong meisje weet dat ook nog niet goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:02

Ze neemt de telefoon niet op schreef ze al. Die jongere generatie appt over het algemeen liever dan dat ze bellen.

Ik wil als eigenaar ook niet het idee hebben dat iemand alleen maar wil rijden. Je wil ook wat interesse naar je dier. Dus ik snap je heel goed.

Ik zou het wel aankaarten als ze de afspraken nu wel goed nakomt. Soms zijn mensen zich helemaal niet zo bewust van hun eigen gedrag of mss is ze juist verlegen. Maar jij kent haar beter dan ons, dus dat kun je zelf vast wel inschatten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:10

capopjekop schreef:
Ze neemt de telefoon niet op schreef ze al. Die jongere generatie appt over het algemeen liever dan dat ze bellen.

Er zijn ook ouders in beeld.

Maar goed, niet de bedoeling om heel de situatie te ontleden, als het niet goed voelt, moet het stoppen, want het gaat alleen maar tot meer frustratie leiden.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 02:37

Na aanleiding van de bloeduitslagen heb ik besloten afscheid te nemen. Ondanks dat ze pas 8 is heeft ze verhoogde Cushing waardes. Dit betekend voor mij dat goede communicatie nog belangrijker is. Daarnaast ook voldoende kennis hebben om in te schatten of ze een keer gewoon geen zin heeft of dat er meer aan de hand is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:15

Ook ik (bijrijder, vroeger wel aan de andere kant gestaan) ga weer voor de zoveelste keer op zoek naar iets nieuws. Ik word er wel een beetje verdrietig van dat het steeds niet lukt. Het lijkt alsof de verwachtingen anders zijn geworden dan vroeger, of dat er in deze regio (Leiden) gewoon minder mensen een paard hebben waar ze een bijrijder voor zoeken, zonder dat er van alles mee aan de hand is of ze toch al van plan zijn hem te verkopen.
Ik was op zoek naar een paard om serieus dressuurmatig mee aan de slag te gaan. Bij mijn huidige paardje viel ik voor het karakter, al waren er wel wat dingen mee aan de hand qua gezondheid, maar ik wilde het toch een kans geven. Het is een super fijn beestje waarmee ik qua grondwerk veel bereikt heb, maar het rijden is er helaas nooit echt goed van gekomen. Dit volledig buiten de schuld van de super fijne eigenaresse om trouwens, maar hij kreeg blessure na blessure. Ik wilde het paard niet zomaar laten zitten, want ook de moeilijkheden horen erbij, maar het ging op een gegeven moment toch uit balans voelen om 2x per week te komen (meer dan een jaar lang) om klusjes te doen en te verplegen.
Ik voel me best wel naar over het stoppen, ik hoop dat ik er goed aan heb gedaan. En dat ik iets kan vinden dat wel goed matcht, want het lijkt zo moeilijk om echt iets fijns te vinden. Ik vind het ook steeds moeilijker om me te hechten, merk ik.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:45

Sheran schreef:
Ook ik (bijrijder, vroeger wel aan de andere kant gestaan) ga weer voor de zoveelste keer op zoek naar iets nieuws. Ik word er wel een beetje verdrietig van dat het steeds niet lukt. Het lijkt alsof de verwachtingen anders zijn geworden dan vroeger, of dat er in deze regio (Leiden) gewoon minder mensen een paard hebben waar ze een bijrijder voor zoeken, zonder dat er van alles mee aan de hand is of ze toch al van plan zijn hem te verkopen.

Er is meer dan genoeg aanbod als je een willekeurig paard wilt verzorgen :+ maar idd geen leuke wedstrijdpaarden. Die rijden mensen toch maar zelf of ze worden verkocht is mijn ervaring.

Als ik kijk naar de paarden waar mijn stalgenoten en ex-stalgenoten iemand voor zochten dan zijn het toch vooral oudere of geblesseerde paarden of nogal "projectjes" qua rijden. Of totaal niet dressuurtypische rassen.

Imo ergens wel logisch, een goed verkoopbaar sportpaard houden voor je bijrijder is toch een dure hobby?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:47

Haha ja inderdaad, willekeurige paarden zijn er wel. Ik hoef trouwens niet per se een wedstrijdpaard of een wedstrijdtypisch ras, ik wil vooral dressuurmatig lekker aan de slag kunnen :)
Ik had het idee dat er in het oosten veel meer paardeneigenaren zijn die meerdere paarden hebben en gewoon geen tijd hebben voor die allemaal, en dus heel blij zijn als je een van hun paarden extra wil trainen. Dat heb je hier vanwege de kosten sowieso minder vrees ik.

Alsnog is 7 dagen per week je goede paard doen best intensief, lijkt me best mogelijk dat sommige eigenaren het fijn vinden om twee daagjes in de week wat speelruimte te hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:21

Hier is de ervaring juist omgekeerd, ik heb een dresuurmatig paardje maar vind niemand die hem een beetje deftig kan rijden. Allemaal manegeruiters en daar loopt die totaal niet bij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:02

Het is echt een niche, blijkbaar! Jammer dat je niet in de buurt zit dan :)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:29

Hier ook de ervaring dat ALS er al mensen reageren, dat ze dan idd niveau manegeruiter zijn. Niet erg, mijn paard loopt wel, maar ik zou het ook fijn vinden als er idd dressuurmatig ook lekker gewerkt kan worden en ik ook weer kan opstappen zonder een enorm scheef paard weer recht te moeten krijgen. Nu snap ik dat ik het ras er niet voor heb (haflinger), maar het is zo zonde. Hij schudt namelijk alles tm M niveau zo uit zijn hoef, hij vindt het fantastisch.
Inmiddels ben ik maar gestopt met het zoeken van een bijrijder, de laatste paar keer zo slecht bevallen dat ik het beter zelf weer kan doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:15

Zetten jullie zelf advertenties, of kijken jullie ook actief naar bijrijders die zich aanbieden? Op welke platforms zijn jullie actief?

Jammer van je ervaringen Mayo!

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:19

Hier is het ook andersom helaas :')

Ik heb eerst zelf een advertentie geplaatst, maar ondanks dat ik er bij had gezet 18+ kreeg ik vooral reacties van meiden van 16 met de vraag of dat niet toch een optie was.

Een volwassen persoon met een beetje kennis van biomechanica / of zich daar in wilt verdiepen en die eerst een periode vanaf de grond aan de slag wilt lijkt echt onvindbaar helaas.

Toen dacht ik, dan zoek ik iemand die lekker een rondje bos met hem wilt. Echter is alleen naar het bos geen optie. Op een stal met 50+ paarden is er altijd wel iemand die mee wilt, dus lijkt me geen issue. Maar voor bijrijders blijkbaar wel, want zodra ik dat zei werd er toch weer afgehaakt.

Om hopeloos van te worden haha. Ik heb nu al mijn advertenties verwijderd en kijk zelf gewoon op FB / MP / Horsify of er een leuke advertentie voorbij komt.

Mogelijk heeft een stalgenootje nu interesse, dus duimen maar! :)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:43

Hier heb ik zowel zelf een advertentie geplaatst (Facebook verzorger/bijrijder groep), als gereageerd op anderen. Facebook is hier iig niet echt een aanrader. Van een aantal die hier zijn geweest, zie ik 1x in de zoveel maanden weer een nieuwe oproep dat ze een paardje zoeken. Dat geeft mij dan iig een soort van "troost" ofzo dat ik niet de enige ben bij wie het niet werkte met die persoon.
Horsify heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar kwam ook niet echt iets op af.

Larissa96 ik herken dat inderdaad wel dat er allemaal heel jonge mensen reageren. Mijn paard staat heel kleinschalig en er is niet altijd zicht op. Daarnaast is de weg waar stal aan is niet een heel lekkere weg. Los nog van het verzekering verhaal vind ik daarom jonger dan 18 geen optie ook.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:14

Sheran schreef:
Zetten jullie zelf advertenties, of kijken jullie ook actief naar bijrijders die zich aanbieden? Op welke platforms zijn jullie actief?

Ik zat te twijfelen of ik toch iemand erbij ging zoeken i.v.m. mijn werk en kijk dan af en toe op Horsify en in paar fb groepen. Horsify is IMO wel meer overzichtelijk, stalgenootje heeft daar ook een leuke (volwassen) bijrijdster gevonden :)

Maar het aanbod valt best tegen, vooral veel jonge (dus eerder 13 dan 16 :') ) penny's die hard willen galopperen en hoog willen springen := en die paar volwassenen lijken ook vooral vanuit hun eisen te schrijven - ik wil springen omdat ik onvoldoende vooruitgang boek met manegelessen, ik wil klassiek dressuur rijden op een spaans paard, ik wil bitloos en ijzerloos en weet ik veel. Leuk en aardig maar spreekt mij totaal niet aan :o

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:21

Nou dat herken ik zeker Fly_high! Ik wil graag veel springen, urenlang buiten rijden en veel wedstrijden doen. Geen koudbloed ras, en oja, geen klusjes en geen bijdrage betalen alsjeblieft. Wel lekker duidelijk maar niet echt wat ik zoek :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:29

Ja echt he := en dan het liefst op een hengst!!!

Ik heb dan wel een wedstrijdpaard maar dat is gewoon totaal andere insteek dan hoe ik mijn paard wil trainen. Ik ga hem voor mijn eigen lol geen 3x in de week laten springen en voor een ander dus ook niet. Het hebben van een springpaard houdt in de praktijk nog steeds in dat je met name flatwork en stalklusjes doet, heel teleurstellend :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:56

muppetmayo schreef:
Nou dat herken ik zeker Fly_high! Ik wil graag veel springen, urenlang buiten rijden en veel wedstrijden doen. Geen koudbloed ras, en oja, geen klusjes en geen bijdrage betalen alsjeblieft. Wel lekker duidelijk maar niet echt wat ik zoek :=

Hahaha! En dan waarschijnlijk met niet veel ervaring :P

Wat ik zoek is een paard waar ik lekker dressuurmatig mee aan de slag kan. Klusjes horen er gewoon bij en ik ben ook echt niet weg als hij eventjes tijdelijk niet gereden kan worden. Ik zou graag met hem lessen om de combinatie te verbeteren en betaal mijn bijdrage ook het liefst in die vorm. Bijdrage overigens heel erg afhankelijk van de mogelijkheden en rechten/plichten, ik werk het liefst met gesloten beurs. Tenzij het natuurlijk gaat om een top opgeleid paard waar je van alles mee mag.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:10

Haha precies dat Sheran :')
Super jammer dat je te ver weg zit, je bent hier van harte welkom.

Ik vraag ook geen bijdrage trouwens, ik vind dat het aan beide kanten voordelen moet opleveren. Zo hoef ik niet 7 dagen in de week naar stal, en ik vind het mooi om mijn hobby te kunnen delen met iemand en hiermee ook iemand plezier te kunnen geven. Daarnaast voel ik me dan niet schuldig als ik een keertje moet zeggen, rij vandaag maar even niet want hij is naar de tandarts geweest bijvoorbeeld. Overigens is dat de afgelopen jaren zelden voorgekomen, maar vind het geen fijn idee dat iemand dan betaalt. Daar horen dan ook rechten bij vind ik.
Wel stel ik het erg op prijs als iemand zou willen lessen op eigen kosten. Bij voorkeur bij een lesgeefster die ik ken, maar als ik diegene bij iemand wil lessen die ik nog niet ken dan sta ik daarvoor open. Wel wil ik dan graag bij de 1e les aanwezig zijn om te kijken hoe diegene lesgeeft.
Helaas is dat lessen op eigen kosten vaak al een dealbreaker.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:08

Dan wil ik jullie graag mijn eigen geval voorleggen. Ik ben door wat dingen nogal onzeker over hoe ik mezelf als bijrijder zou kunnen aanbieden. Wat zouden jullie nog willen weten/anders omschrijven, want ik ben zo slecht in mezelf 'verkopen/aanprijzen' :')

- 11 jaar geleden twee bijrijdpaarden/halve stal gehad (ik woon bijna op de NL/BE grens), gestopt door DSLD van het ene paard, verhuizing eigenaresse van het andere paard
- na een aantal valpartijen (en bijbehorende blessures) over de jaren nogal onzeker geworden
- inmiddels onder begeleiding/les weer aan het draven, en zelfs al een klein stukje galop gedaan weer
- zoek een bijrijdpaardje om dressuurmatig mee te werken, maar ik zoek zeker geen 'groot' paard, ik wil er nog graag overheen kunnen kijken. Momenteel les ik met een IJslander, maar in het verleden ook een Camargue/Comtois/HaflingerxComtois/Fries/Lipizzaner gereden.
- rijden is zeker leuk, maar niet het enige, grondwerk en lange teugelen doe ik ook graag
- klusjes geen bezwaar, maar wel in verhouding, of zoals Sheran het zegt, liefst met gesloten beurs
- lessen wil ik graag blijven doen bij mijn huidige instructrice, maar ik sta zeker open om ook eens iemand anders te proberen. Mijn huidige instructrice lest zelf bij oa Jeff Sanders
- ik ben 55 jaar, 1.59m, heb een auto en ben voor nu de hele dag beschikbaar

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:13

Siamsmeesje schreef:
Dan wil ik jullie graag mijn eigen geval voorleggen. Ik ben door wat dingen nogal onzeker over hoe ik mezelf als bijrijder zou kunnen aanbieden. Wat zouden jullie nog willen weten/anders omschrijven, want ik ben zo slecht in mezelf 'verkopen/aanprijzen' :')

- 11 jaar geleden twee bijrijdpaarden/halve stal gehad (ik woon bijna op de NL/BE grens), gestopt door DSLD van het ene paard, verhuizing eigenaresse van het andere paard
- na een aantal valpartijen (en bijbehorende blessures) over de jaren nogal onzeker geworden
- inmiddels onder begeleiding/les weer aan het draven, en zelfs al een klein stukje galop gedaan weer
- zoek een bijrijdpaardje om dressuurmatig mee te werken, maar ik zoek zeker geen 'groot' paard, ik wil er nog graag overheen kunnen kijken. Momenteel les ik met een IJslander, maar in het verleden ook een Camargue/Comtois/HaflingerxComtois/Fries/Lipizzaner gereden.
- rijden is zeker leuk, maar niet het enige, grondwerk en lange teugelen doe ik ook graag
- klusjes geen bezwaar, maar wel in verhouding, of zoals Sheran het zegt, liefst met gesloten beurs
- lessen wil ik graag blijven doen bij mijn huidige instructrice, maar ik sta zeker open om ook eens iemand anders te proberen. Mijn huidige instructrice lest zelf bij oa Jeff Sanders
- ik ben 55 jaar, 1.59m, heb een auto en ben voor nu de hele dag beschikbaar

En iemand als jij zou heir dus harstikke welkom zijn geweest.
Want heb zo'n braverd staan van 147.

Maar ik heb dan wel eens mensen gehad die daar aan voldeden en de leuke verhuizen naar ver weg.
En dan houd het op.
En de andere komen afspraken niet na.
En dan zet ik er een punt achter.

Het bestaat echt wel, maar vind elkaar maar :)

Ondertussen denk ik, laat maar, kost mij meer energie dan dat het energie beperkt, daar waar het voor bedoeld is.