Maar qua koop zoek je dan inderdaad wel een stabiele 65%+
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Phonix schreef:Bij ons was het koffie kopen voor de jury, haha
MarjanB schreef:Voor 90k verwacht je ook wel een dier met bovengemiddelde gangen. Als dat in combinatie met braaf genoeg al niet meer te vinden is dan gaat er wat mis qua fokkerij.
MarjanB schreef:Voor 90k verwacht je ook wel een dier met bovengemiddelde gangen. Als dat in combinatie met braaf genoeg al niet meer te vinden is dan gaat er wat mis qua fokkerij.
mavantos schreef:MarjanB schreef:Voor 90k verwacht je ook wel een dier met bovengemiddelde gangen. Als dat in combinatie met braaf genoeg al niet meer te vinden is dan gaat er wat mis qua fokkerij.
Mij is altijd verteld dat een gezond en braaf Grand Prix paard zeker een ton moet opleveren. En daarvoor hoeven ze geen 70% te lopen, maar 60%+ voldoende.
Maar goed. Ze zoeken een subtop paard. Hoeft natuurlijk niet al Grand Prix te zijn. Een goed lichte tour paard met aanleg zou je voor dat geld wel moeten kunnen vinden.
kebie schreef:Kanonne![]()
Wat ik mij wel eens afvraag, en ook naar gezocht heb: er worden heel veel paarden xray gekeurd. Veel met een bemerking. Is er wel eens onderzocht hoeveel er ook daadwerkelijk (jong) uitvallen op die bemerking?
Heb er naar gezocht, want ik vind al dat keuren een prachtig verdienmodel. Maar er is nergens iets over te vinden. Misschien is het zo’n goed verdienmodel dat de artsen het liever ook niet onderzoeken?
Of denk ik dan te slecht…
Overigens heb ik mijn eerste paard gekocht zonder enige keuring (tot 23 jaar spijkerhard op de benen) en zijn de 2 erna (nu 19 en 6) zelf gefokt. Ik heb die ook niet laten keuren. Ik steek liever mijn kop in het zand en zie wel hoe ver ik kom![]()
Nou gaat die 19 jarige ook alleen nog maar gestrekt het terrein af. En de 6 jarige hoeft in principe ook niet weg.
kebie schreef:Oh en Jet, we kunnen een boom opzetten over dat recreatieve belasting minder zwaar is dan zware tour. Ik ken een professionele Amazone die haar paarden 4x per week traint in een volledig vlakke bak met perfecte bodem. Waar de recreatieruiter in het zomerseizoen 3x per week 2 uurs buitenritten maakt op ongelijke bosgrond. Persoonlijk denk ik dat dat laatste een stuk blessure gevoeliger kan zijn.