Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:29

Klopt, dat zie je bij de gemiddelde subtop wedstrijd inderdaad ook vaak terug. Sommige zo strak in het lijf dat je het af vraagt hoe ze er gekomen zijn. Maar dan rijden ze nog 60% en is het blijkbaar goed genoeg :+
Maar qua koop zoek je dan inderdaad wel een stabiele 65%+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:36

Ik vraag mij heel vaak af op subtopwedstrijden hoe ze er gekomen zijn :D ( ja met de trailer of vrachtwagen)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:05

Bij ons was het koffie kopen voor de jury, haha

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:10

Phonix schreef:
Bij ons was het koffie kopen voor de jury, haha

Nou dat indd. Er zijn zoveel ruiters die bepaalde juryleden contacten om te horen waar ze jureren. Die rijden dan bij een bepaald jury duo net aan 61%. Zet je ze bij een Mathie Boomaars, Janine van Twist of menig ander internationaal jurylid, dan komen ze net aan de 54-56%. Zo ken ik iemand die op deze manier 3 paarden naar de PSG heeft gereden, maar je ziet ze nooit op een grote wedstrijd of een kampioenschap.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:22

Voor 90k verwacht je ook wel een dier met bovengemiddelde gangen. Als dat in combinatie met braaf genoeg al niet meer te vinden is dan gaat er wat mis qua fokkerij.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:30

MarjanB schreef:
Voor 90k verwacht je ook wel een dier met bovengemiddelde gangen. Als dat in combinatie met braaf genoeg al niet meer te vinden is dan gaat er wat mis qua fokkerij.

90K is enorm veel geld, maar niet enorm toereikend voor een goed en braaf paard op dat niveau. Zo vanaf de 120-130k heb je iets meer ruimte, maar dan nog is het aanbod dun gezaaid. Zag pas een leuke voorbij komen, liep net ZZL en daar werd al 160 voor gevraagd. Dier was binnen een week verkocht naar het buitenland 8)7 Maar was echt wel een hele goede beweger.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:37

MarjanB schreef:

Mij is altijd verteld dat een gezond en braaf Grand Prix paard zeker een ton moet opleveren. En daarvoor hoeven ze geen 70% te lopen, maar 60%+ voldoende.

Maar goed. Ze zoeken een subtop paard. Hoeft natuurlijk niet al Grand Prix te zijn. Een goed lichte tour paard met aanleg zou je voor dat geld wel moeten kunnen vinden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:34

mavantos schreef:
MarjanB schreef:

Mij is altijd verteld dat een gezond en braaf Grand Prix paard zeker een ton moet opleveren. En daarvoor hoeven ze geen 70% te lopen, maar 60%+ voldoende.

Maar goed. Ze zoeken een subtop paard. Hoeft natuurlijk niet al Grand Prix te zijn. Een goed lichte tour paard met aanleg zou je voor dat geld wel moeten kunnen vinden.

Die ton is alweer achterhaald helaas. Mijn trainer koopt al jaren paarden in voor o.a. Amerika en die zitten allemaal op een vanaf prijs van 200k. Ook lichte tour. En die moeten toch echt wel boven de 65% lopen. Zeker als je zo'n paard koopt om ook nog eens leuk mee te kunnen rijden. Zijn maar weinig mensen die dat geld willen betalen voor een paard dat 1x 60% heeft gelopen hoor!
Ik kijk al maanden naar paarden met minimaal ZZZ/PSG niveau met aanleg tot meer, maar het is zeker in NL niet best met het aanbod.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:10

Ook paarden in de leeftijd tot 16?

Phoe ik loop achter _O-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:31

Ja... het is echt belachelijk als je bovengemiddeld bewegen, gezond en echt braaf zoekt.
Laatst is er hier een verkocht die aan dat allemaal voldeed, maar die was echt ver boven die 90k... heel ver :')

Dus ben heel erg blij met mijn beestje die bovengemiddeld beweegt, kern gezond is, veel aanleg voor verzameling heeft. Alleen die is niet altijd braaf :+ had rondom stal, zeker met opzadelen en qua jas uit doen etc ook wel een gebruiksaanwijzing. Maar ja, was er daardoor ook "maar" 20 aan kwijt.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:43

Kanonne :wow:

Wat ik mij wel eens afvraag, en ook naar gezocht heb: er worden heel veel paarden xray gekeurd. Veel met een bemerking. Is er wel eens onderzocht hoeveel er ook daadwerkelijk (jong) uitvallen op die bemerking?
Heb er naar gezocht, want ik vind al dat keuren een prachtig verdienmodel. Maar er is nergens iets over te vinden. Misschien is het zo’n goed verdienmodel dat de artsen het liever ook niet onderzoeken?
Of denk ik dan te slecht…

Overigens heb ik mijn eerste paard gekocht zonder enige keuring (tot 23 jaar spijkerhard op de benen) en zijn de 2 erna (nu 19 en 6) zelf gefokt. Ik heb die ook niet laten keuren. Ik steek liever mijn kop in het zand en zie wel hoe ver ik kom :o
Nou gaat die 19 jarige ook alleen nog maar gestrekt het terrein af. En de 6 jarige hoeft in principe ook niet weg.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:57

Ben ik eens even blij dat ik geen subtop ambities heb/het opleiden van jonge paarden het leukst vind :wow:

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:59

Denk dat de VA's wel cijfers hebben...

In mijn vorige zoekronde, had ik er iig 4 van 3 jaar niet niet door de RX keuring kwamen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:05

kebie schreef:
Kanonne :wow:

Wat ik mij wel eens afvraag, en ook naar gezocht heb: er worden heel veel paarden xray gekeurd. Veel met een bemerking. Is er wel eens onderzocht hoeveel er ook daadwerkelijk (jong) uitvallen op die bemerking?
Heb er naar gezocht, want ik vind al dat keuren een prachtig verdienmodel. Maar er is nergens iets over te vinden. Misschien is het zo’n goed verdienmodel dat de artsen het liever ook niet onderzoeken?
Of denk ik dan te slecht…

Overigens heb ik mijn eerste paard gekocht zonder enige keuring (tot 23 jaar spijkerhard op de benen) en zijn de 2 erna (nu 19 en 6) zelf gefokt. Ik heb die ook niet laten keuren. Ik steek liever mijn kop in het zand en zie wel hoe ver ik kom :o
Nou gaat die 19 jarige ook alleen nog maar gestrekt het terrein af. En de 6 jarige hoeft in principe ook niet weg.

Dan kan je als dierenarts beter goedkeuren en hopen dat ze met de problemen daarna naar jou toe komen. Een keuring is echt goedkoop vergeleken bij een blessure of bemerking waar de last van krijgen. Zelfs met een wond waar dierenarts een paar keer bij moet komen zit je al bijna op de prijs van een keuring. :+ dus je denkt niet alleen slecht, maar ook wat krom. Zo duur is een keuring ook weer niet.

Ik was met paard met koorts en fikse kreupelheid die leek op hoefzweer binnen 2 weken al meer als 1000 euro kwijt. Dat was meer 'verdienen' als de keuring. Ook het paard met ks was met een paar bezoeken al duurder qua kliniekbezoeken als de keuring was.

En qua uitvallen, het zijn risico's. Niet elk paard met een bepaalde aandoening valt uit, maar daarnaast een aantal wel. Daarom zeggen verzekeringen bijvoorbeeld dat benen een 1 en 2 op foto wel geaccepteerd worden, maar 3 en 4 niet. En bij rug 1 tot en met 3 wel, maar daarboven niet. Omdat de kans dan groter is dat ze er wel last van gaan krijgen.
Ik heb bepaalde blessures/bemerkingen meegemaakt met paarden en zal daar nooit meer voor kiezen en wil dus ook weten dat het paard het niet heeft. Qua fokken zou ik ook willen weten dat de merrie het lichamelijk aan kan en geen dingen door kan geven aan de veulens. Sommige dingen zijn zelfs zonder rijden echt een vreselijke aandoening voor het paard zelf.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:11

Een gezond paard met slecht management valt ook uit. Misschien gebeurd dat nog wel vaker.

Ik heb jaren terug ook gekocht zonder keuren. Nu ik ze fok en wil verkopen is het makkelijker met een keuring erbij. Maar ook zonder keuring verkoop ik ze nog wel, ze worden dan door koper wel gekeurd.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:30

Maar paarden met een bemerking en klinisch goed, gaan, neem ik aan, niet naar de slager. Die worden echt wel verkocht. En ik kan dus nergens vinden hoeveel dan bijvoorbeeld voor het 10e levensjaar uiteindelijk uitvallen op die bemerking. Volgens mij weten we dat echt niet.

Kijk, met hoefkatrolontsteking was het andersom. Daar vielen veel paarden op uit, en daarna is de fokkerij aangepast. Maar als je hier op bokt kijkt, dan is het toch meest zachte delen problematiek, dan hard.

En vergis je niet, keuren is echt wel prettig voor een veearts: op afspraak, niet bij nacht en ontij.

En als ik iets moest verzekeren zou ik ook voor risicoloos gaan. Maar of dat het paard waardeloos maakt… ik betwijfel dat

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:52

En wat denk je dat bij kreupelheden gebeurd? Dat is ook op afspraak bij dierenarts/kliniek hoor. Dus dat is nog steeds hetzelfde als een keuring, alleen veel duurder. Dus dat blijft nog steeds een aparte kijk, want ze zouden veel meer verdienen aan het behandelen van die dieren, dan aan enkel het keuren. De bezoeken voor bemerkingen zijn juist niet de spoeddiensten en vaak toch minder huisbezoeken of juist te plannen huisbezoek. Alleen nog vaker gewoon afspraak op de kliniek, dus normale tijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:54

Dat soort statistieken worden (helaas) niet bijgehouden.
Het is zelden dat een keurend arts een paard (zo lang) blijft opvolgen. Of dat een arts die bij een probleem of gezond paard geroepen wordt altijd weet hoe de foto's er uit zien. Dat zal dan altijd alleen in een probleem geval zijn.

Dan komt er nog bij dat er in het geval van een probleem snel uitgegaan wordt van een oorzaak die je kent. Dus zal de KS het wel gedaan hebben. Of de chip. Alleen als je daar dan echt aan gaat opereren én het probleem dan verholpen is, heb je een redelijke indicatie dat het probleem daar ook echt zat.

Veel vaker wordt er een redelijke generieke behandling voorgeschreven. Met oa rust en revalidatie. En denk je daarna dat je weet welk probleem je aangekaart hebt.

Kortom: niemand is hier mee bezig en het is ook nog best lastig.

Maar vraag het een willekeurige arts en ze laten (als gebruikspaard, wat weer wat anders is als een potentieel verkooppaard) best wat bemerkingen als functioneel doorgaan.
Maar het ligt wel aan de vraag die je stelt. Vraag je: keur je dit paard goed? Of wat zou je zelf doen als je dit paard voor jezelf zou kopen.

Ik heb overigens nog nooit het gevoel gekregen dat een DA, alleen voor het geld, en bepaald advies geeft of een behandeling voorschrijft.
In het ergste geval schrijven ze een behandeling voor waar ze zelf van overtuigd zijn die weinig wetenschappelijke onderbouwing heeft of inmiddels (deels) achterhaald is. Maar zelfs daar geloof ik niet in welwillend misleiden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:13

Eens pol. :j En als ik wel het gevoel zou hebben bij een dierenarts zou ik daar snel weg zijn. Ik heb juist een dierenarts die probeert ons van allerlei behandelingen af te praten als het niet noodzakelijk is. :') En er zijn ook dierenartsen die sneller naar behandeling grijpen, maar dat is vaak ook wat klanten willen.

Ik geloof bij het grootste deel van de dierenartsen niet in een bewust verdienmodel. Er zijn wat uitzonderingen nav eigen ervaringen, maar dat was juist niet met keuringen of reguliere behandelingen, maar juist voor mensen die al van alles geprobeerd hadden en dan idd behandelingen aanbieden die helemaal niet bewezen zijn. Helaas geloof ik daar niet meer in puur de goedheid. Maar over het algemeen geloof ik echr niet in het verdienmodel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:23

Hoeveel van die door de dierenarts met een negatief aankoopadvies gekeurde paarden worden aan recreatieruiters ( of in elk geval minder hoog rijdende ruiters) verkocht? Die minder van die paarden vragen, waardoor een deel het langer redt, een ander deel juist daardoor minder lang, of zelfs een deel dat niet goed loopt, maar waar de nieuwe eigenaar het niet ziet/wil zien?
Je kan dus niet zomaar zeggen dat keuren een verdienmodel van de dierenarts is, je kan ook niet zomaar zeggen dat die negatief-aankoopadvies-paarden evengoed kunnen presteren dan die met een positief.
Daarbij kan een paard ook nog iets oplopen op stal/in de stapmolen/paddock of weide wat helemaal los staat van het advies.
Verder kan er nog zoveel meer aan een paard mis zijn dan wat met röntgen ontdekt kan worden, het blijft een moeilijk iets vind ik.
Overigens heb ik in de 45 jaar dat ik eigen paarden heb er drie klinisch laten keuren en eentje niet. Die was al ouder en kwam van de manege waar ik gehandicapten begeleidde destijds. Dat was meer om die een goede oude dag te geven dan er veel op te gaan rijden. Maar ik ben dus iemand die een paard houdt totdat het niet meer leuk is voor het paard en dan gaat het hemelen. Ik houd ze niet tot in lengte van jaren zonder dat ik er nog iets mee kan doen, tot nu toe werkt dat voor mij zo, de vierde heb ik nu bijna 12 jaar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:24

Echte statistieken zijn daar niet van, maar wat wel door veel dierenartsen wordt aangegeven is dat het percentage paarden dat daadwerkelijk uitvalt op een bij een keuring aangetroffen bemerking, heel erg laag is. Natuurlijk als een paard een hele zware HKO heeft of een verregaande artrose, dan is die kans groter, maar op een 3-tje of iets dergelijks zelden. Slecht management, verkeerde training, koliek/maagproblemen of pech op de wei/paddock zijn veel vaker de oorzaak van uitval.

Maar een DA moet die bemerkingen wel doorgeven en vaak vraagt een koper dan om een risicoschatting. En daar zit hem de crux, met de huidige claim cultuur kan een DA het zich niet meer permitteren om te zeggen, dat 3-tje kan "geen kwaad". Als het dier dan wel uitvalt op die bemerking (ook al zou dat het gevolg van slecht management zijn) dan wordt zijn goede naam ten grabbel gegooid. Daarom durven dierenartsen bijna niet meer te zeggen "geen probleem" ook al zegt hun gevoel, deze bemerking heeft geen enkele klinische relevantie. Dus wordt zo'n dier wel als een verhoogd risicopaard weggezet. En met de huidige paardenprijzen, durft de hobbyist gewoon dat risico niet te nemen. Professionals kijken vaak heel anders, die vinden kwaliteit en klinisch gezond vaak veel zwaarder wegen dan een x-ray bemerking.

Neem niet weg dat ik zelf ook schoon op de foto's belangrijk vindt. Niet zozeer omdat ik zelf dat risico van een bemerking niet zou durven nemen, maar wel omdat ik mijn paarden in de verzekering wil hebben, juist om ze ook te verzekeren tegen dat pechongeluk op de wei, die trap van een ander paard, koliek en noem zo maar op.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:30

Toch zou het waardevol zijn als je bij het KWPN of andere stamboeken, niet alleen dood, maar ook oorzaak zou moeten doorgeven. Denk dat het best wat inzicht geeft. Ik ga er eens een mailtje aan wagen :D
Als ik voor mezelf spreek:
1 overleden door slag in de darm
1 overleden door acute hoefbevangenheid
1 overleden door ataxie
1 onbruikbaar door een terugkerende schouder pees blessure (die overigens bij een reguliere klinische keuring niet uit kwam. Paard is 16 en mag een beetje onregelmatig lopen -O- )

Maar vooruit, het is geen verdienmodel voor DA.

Maar eigenlijk is een RX keuring dus een wassen neus tenzij je, zoals mywishmax, iets specifieks wil uitsluiten of je paard volledig wil verzekeren.
Dat is toch echt een ander insteek dan bijna voor stom uitgemaakt worden als je niet volledig rondom wil keuren bij aankoop. Want niet iedereen wil zijn paard verzekeren (ja, ze bestaan :D).

Oh en Jet, we kunnen een boom opzetten over dat recreatieve belasting minder zwaar is dan zware tour. Ik ken een professionele Amazone die haar paarden 4x per week traint in een volledig vlakke bak met perfecte bodem. Waar de recreatieruiter in het zomerseizoen 3x per week 2 uurs buitenritten maakt op ongelijke bosgrond. Persoonlijk denk ik dat dat laatste een stuk blessure gevoeliger kan zijn.

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:40

Na 2,5 week wachten is mijn eerste eigen paard goedgekeurd! Gisteravond zijn we aangekomen op de nieuwe stal. Vanochtend is hij buiten gezet in een nieuwe kudde. Voor het paard is het natuurlijk allemaal nieuw en spannend waardoor hij wat kijkerig wordt, waar ik dan weer onzeker van wordt. Tijdens het poetsen zag ik een wondje op z’n achterbeen en bij het terugzetten in de paddock een pony die hem wegjoeg en fel naar hem bokte. Het hoort er vast bij en komt vast goed maar ik merk wel dat ik wat spannend vind en even niet zo goed weet hoe ik het allemaal moet aanpakken. Hopelijk wordt dat over een aantal dagen als we wat meer gewend zijn beter.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:53

kebie schreef:
Oh en Jet, we kunnen een boom opzetten over dat recreatieve belasting minder zwaar is dan zware tour. Ik ken een professionele Amazone die haar paarden 4x per week traint in een volledig vlakke bak met perfecte bodem. Waar de recreatieruiter in het zomerseizoen 3x per week 2 uurs buitenritten maakt op ongelijke bosgrond. Persoonlijk denk ik dat dat laatste een stuk blessure gevoeliger kan zijn.

Het zal je nog verbazen. Maar veel dierenartsen vinden dus juist dat alleen maar trainen op een volledig vlakke en perfecte bodem funest voor de pezen. Ja de kans dat ze zwikken is een stuk kleiner op die bodem, maar altijd in de bak, dus nooit eens lekker lang rechtuit is ook niet bevoordelijk en de pezen worden ook niet sterk/weerbaar als je uitsluitend op dat soort bodems traint waardoor de kans op peesschade bij een flinke misstap in de weide weer groter is.
Het beste is ondergronden en trainingsvormen afwisselen en weten hoe je moet/kan belasten bij welk type ondergrond. Ongelijke bosgrond is echt zo slecht nog niet, maar je moet daar geen voltes in gaan galopperen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:58

Bij mij komen de jonge beesten naast de fiets overal, eerst achter mama aan en dan nog tot de dag tot ze ooit weg gaan, mijn fokmerrie was 16 toen ze vertrok en loopt bij de nieuwe eigenaren nog naast de fiets. Lekker lange stukken rechtuit door de berm, over het fietspad, worden ze sterk en mak van.