Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:24

Hier de paddocks vanavond glad geharkt zodat ze vlak opvriezen, en ik ga morgen op jacht naar duct tape en vetwrap om een tip van een hoefsmid te kunnen proberen bij sneeuw :Y) Morgen nog alleen vorst dus dan gaan we wandelen en trailerlaadtraining doen, en daarna maar even zien hoe het gaat. Als er sneeuw ligt krijgen ze vrij, dan kan ik echt niks. Ze staan beiden op licht werk de laatste tijd dus kan ze rustig een week of wat vrij geven nu, hopelijk kunnen ze wel gewoon de paddock in. Pinda gaat woensdag naar de osteo dus daarna krijgt zij sowieso al vrij.

Miep is van de leg, vanavond haar luik aan de achterkant van de stal dichtgezet en doek voor gespannen om de kou tegen te houden, en nu is haar Stal Anders En Dus Eng. Helemaal van het padje, dikke autist is dat hoor :+

Vanavond in de regen les gehad, Pinda'tje liep echt als een tierelier :+: Knapperd doet het zo goed! <3

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:35

Hier gelukkig morgen nog geen vorst. Zondag pas. Kan het mooi nog een dag drogen.

s1993

Berichten: 2135
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:55

Ah ja klinkt logisch dan berdien :)

Fijn als Pinda een nieuw speelmateriaal krijgt! En goed bezig met harken van de paddock! Dat is bij ons niet te doen (+paarden gaan niet naar binnen dus dweilen met de kraan open haha). Hopelijk helpt het! Is Pinda vaker op de trailer geweest?

Fijn dat het goed gaat Babootje, voerbeleid was op vorige stal ook niet optimaal toch?

Psvanlot ik zie wel hoe het loopt en zie per dag gewoon wat een goed idee lijkt :) Hier hebben we donderdag mooi weer gehad maar gister weer een flinke bui en vandaag komt er ook nog regen, daar baal ik wel van want dan wordt het zo glad en onhandig als het opvriest. Als het droog opvriest is er weinig aan de hand.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:25

Ga straks nog even buiten kilometers maken. Nu is het nog te doen, hooguit koude wind.
Morgen ga ik of naar de binnenbak of een sneeuwrit maken.
Maandag krijgt ze vrij en dinsdag zie ik het wel weer :)
Ze gaan overdag gewoon de wei op en ze heeft geen ijzers dus dat is fijn.

Aangezien ze al erg aan het verharen en er een hele koude wind komt is overweeg ik toch een deken om te doen. Ze stond tot nu toe bloot maar ik heb dekens achter de hand.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:28

s1993: Nee, ikzelf rij niet meer met Marie voorlopig. Als het terug wat beter weer wordt en ze net iets braver is dan kruip ik er zeker weer op, maar moet sowieso nu toch wachten op mijn zadel. Wat goed dat de concentratie nu een pak beter is dan vorig jaar, zeker tijdens het voeren! Knap hoor! *\o/*

Mooie foto Vientje! Wat goed dat er een goede oplossing is voor Pinda. Dat maakt het afscheid zo dadelijk toch iets minder pijnlijk (hopelijk). Wat fijn dat het rijden nu ook zo goed gaat!

Dat komt dus ook wel goed Berdien!

Dat klinkt al veel fijner Babootje :)

Veel plezier Fransje!

Hier is het ook zeiknat, ze voorspellen nu ook zeer koude temperaturen en sneeuw. Als het lukt dan rijdt mijn ruiter dinsdag nog eens en anders is het gewoon een week rust. Marie staat met 300g + hals, maar zij staat nu ook wel heel de dag buiten en bij ons zijn de stallen ook redelijk koud en niet super winddicht. Maar bij ons ligt er dus ook nauwelijks water op de piste, enkel als het vriest is het geen optie. Bij echte dikke pakken sneeuw of vriesweer blijven de paarden ook binnen. Tot ergernis van Marie, want die loopt dus nu de laatste maanden weer enorm te ijsberen op stal. Vandaag een filmpje gezien van de staleigenaar die haar even gefilmd had. Het is dus blijkbaar nog erger geworden de laatste tijd. Ze raakt dan ook haar eten de eerste minuten dat ze op stal staat niet aan. Vind het wel gek omdat ze dit vroeger niet deed en nu dus sinds enkele maanden is beginnen doen. Overigens wel weer een heel fijn paard tijdens het rijden, ze was weer heel voorbeeldig.

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:11

De paddock harken is hier geen optie, is allemaal klei. Hopelijk is het morgenochtend net bevroren genoeg om er met de kleine trekker en sleep overheen te gaan zodat het weer wat vlak is anders zullen ze in de bak moeten. Het is dan veel te ongelijk. Dan breken ze letterlijk hun benen.

Ik zie Miep al helemaal voor me Vientje. "Zeg baas, je denkt toch zeker niet dat ik dáár in ga hè?! No way!!" Snurk snurk! :')

Fijn dat jullie gesetteld zijn Babootje :) Geeft weer wat rust.

Haha Feyre heeft haar bitchface opgezet. Gelijk heeft ze, die jonge ruinen zijn vaak etters. Ik weet er alles van :roll:

Wij hebben vandaag voor het eerst buiten gewandeld *\o/*
Eerst even gelongeerd en daarna samen met Sterre de bomproof minishet de grote buitenwereld in. Wij zitten met de stal aan een drukke weg en de poort naar de rustige weg is momenteel geblokkeerd :+ dus moesten we gelijk de grote straat op. Rudi heeft het voorbeeldig gedaan. Alleen snel langsrijdende auto's vond hij spannend en verschoot hij even maar verder keek hij zijn ogen uit. Na een 5 minuten stappen kom je bij een klein bosje. Daar zijn we ook nog doorheen gewandeld. Zitten een paar mooie heuveltjes in die ideaal zijn om de rug en billen te trainen, kwam ik achter :)
Ik denk dat hij wel goed zal slapen straks :z met al die indrukken die hij heeft opgedaan vandaag.
Heuveltje op onder toeziend oog van Sterre
Afbeelding
Afbeelding

En boven :)
Afbeelding
Afbeelding

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:29

Ik ben heel benieuwd wat het weer gaat doen. Vooralsnog vind ik het vooral heeeeeel veel hysterie :=

Ik heb wel de oude deken van Flynn gepast op Feyre. Qua lengte prima, maar hij spant wat om haar boeg _O- En dat terwijl hij Flynn echt veel te groot was.

Afbeelding

Vanochtend ook weer les met Feyre gehad. Niet gepland, maar na 2 stallen uitmesten had ik geen energie meer voor StuiterSil :o Gelukkig wil Feyre altijd wel mee om wat te doen. Ze was alleen het knopje ‘rijden’ vergeten _O- Ze kon alleen maar stil staan of achteruit. Na eventjes snapte ze het weer en hebben we heel fijn kunnen stappen. Ze wordt in mei 4, maar ze is nog zó jong in haar doen. Dat geeft niet, we hebben alle tijd! Maar het contrast met jullie is wel groot :))

Afbeelding

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:02

Knappe Marie dat ze nog steeds zo flink is met de nieuwe ruiter, fijn! Wel balen dat ze op stal zo onrustig is...zou een andere box helpen? Sommige paarden hebben echt voorkeur voor een hoek of juist pal in alle drukte.

Mega Feyre met een mooie deken! :D lekker samen bezig toch, rustig aan met zo'n kanon. Ze doet het knap zat :)

Dappere Rudi voorop naar buiten, goed bezig!! Fijn bosje daar, lijkt me heerlijk wandelen :)

Gelukkig zijn ze al goed gewend op de nieuwe stal Babootje, eind goed al goed. Hopelijk kun je jullie oude stal een les leren nog, belachelijk volk daar!

We hebben vandaag trailerlaadtraining gedaan, heel fijn om even een ervaren blik erbij te hebben die kan uitleggen waarom het gaat zoals het gaat en hoe ik Pinda handvaten kan geven om meer vertrouwen en handigheid te ontwikkelen. Knappe pup vond het heeeel spannend weer maar was zo zoet :+: dat ze wat moeilijk laadt is geen onwil, ze vindt het oprecht spannend, recht lopen is lastig zonder aanleuning aan de zijkant en achteruit eraf vindt ze heel moeilijk qua coördinatie. Dus we gaan op het gemak oefenen :)
Had gemonteerd filmpje gekregen, progressie van vandaag over een paar keer werken te zien.


Het is wel een beetje 'past dat enorme paard echt in dat trailertje?' nu ik het zo terug zie :=

Gekke Miep is trouwens nog steeds van de leg, wel sneu hoor -O-

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:12

We hebben een sneeuwstorm hier! :brr: Hoe is de situatie bij jullie?
Waarschuwing was dus niet overdreven!
Eens kijken wat de dag ons gaat brengen..

CL, wat naar dat Marie zoveel stress heeft in haar stal. Wat is er veranderd in die die laatste maanden?

Goed bezig Noisy! Gewoon beginnen met wandelen en dat steeds een stukje uitbreiden.

Berdien, Joya was ook nog heel lang jong in haar doen :j Lekker toch volwassen dingen kunnen ze de rest van hun leven nog doen :D
Deken is een soort coltrui zo.

Waardevol zo een filmpje van de training. Ook goede punten om te oefenen.
Volgens mij zei Monty Roberts iets als: " in de USA hebben we kleine paarden en grote trailers, in Nederland heb je grote paarden en kleine trailers". :D

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:16

Ik lig nog in bed ;) de dakramen zijn allemaal dicht gesneeuwd.
Zo eens naar buiten voor de beesten.

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 09:45

Ik lees vanmiddag even verder bij maar dit was onze sneeuwstorm
Afbeelding

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:41

Hier is het ondertussen ook helemaal wit buiten!

Leuk Noisy!

Feyre leert wel bij, idd gewoon lekker de tijd nemen. Zeker als ie nog zoveel groeit :)

Wat goed Vientje!

Er is niks veranderd de laatste tijd. Enkel zijn de op de paddock komen te staan ipv de weide. Maar ze staat nog steeds mer dezelfde paarden op de paddock. Ik heb nu gevraagd of ik haar in een van de open boxen mag zetten, daar heeft ze ook meer fysiek contact met andere paarden. Maar die staan op dit moment vol, dus dan zou er een pony naar Marie haar box moeten verhuizen en ik weet niet of die eigenaar dat wil. We kunnen het maar vragen...

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:00

Er ligt hier in Den Haag een flinke laag. Op de wegen is het een zooitje en we moeten zeker een half uur met de auto normaal gesproken naar de paarden. Mijn dochter gaat zich er zo aan wagen. Wat een ellende.

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:39

Hier ook sneeuwjacht. We hebben het gered om op stal te komen en Rudi heeft de sneeuwschoentjes aan.

Afbeelding

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:46

Feyre vindt sneeuw wel prima :D :D Lekkere pretbek heeft ze ook :))
Afbeelding

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:50

Ik heb Pinda heel hardvochtig 15 min buiten gehad, maar die waaide zowat weer terug naar binnen :+ sneeuw en gladheid valt reuze mee en de kou ook, maar bizar harde wind hier. Ik hoop dat het gauw ophoudt, haat het als die arme beesten niet fatsoenlijk naar buiten kunnen... Stalgenoten hebben blijkbaar cavia's IPV paarden dus er mag nu niks echt naar buiten :( Miep staat letterlijk opgesloten op stal en is helemaal de weg kwijt van de stress, zo sneu!!

Rudi vetwrap om de achterpootjes? :)) Hier nog niet nodig, wie weet morgen.

Wat een heerlijke snuit zo Berdien :+:

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:23

Ja die wind is echt vre-se-lijk. De stapmolen kon niet gebruikt dus beide paarden zijn gereden. Losgooien laten rollen durfden we niet vandaag vanwege de ijzers. Die sneeuwschoenen Noisy, is dat wat. Ziet er wel cool uit. En waar heb je die vandaan?
Mexx is nog wel buiten geweest om voor het rijden even te longeren (we hebben een grote overdekte longeerkraal) en die was helemaal van de leg van de sneeuw. _O- Dat had ie dus blijkbaar nog nooit in zijn 3,5 jarig leventje zo gezien. Hij vond het ENG, niet een beetje ENG maar heel erg ENG ENG. Zn ogen rolden zowat uit zn hoofd en maar blazen. Verder is ie braaf geweest. Kenzo is zoals altijd lief en braaf. Nu nog veilig thuiskomen. Het is echt wel een hele reis zo.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:34

Ben ook naar stal geglibbert, weg was slecht! Windkracht 7 en stuifsneeuw helpt niet mee..

Paarden stonden vanaf 10 uur buiten, ik was er om 13.30.
Joya wilde best graag mee naa stal. Rustig opgezadeld en richting de binnenbak gegaan. Dat is 10 minuten stappen, heen wind mee viel het mee.
Heel fijn geoefend in de hal, echt een soort oase van rust. Daarna tegen de wind in weer terug naar stal.. Dat was echt koud, sneeuwjacht recht in je gezicht :brr:
Joya lekker met slobber en een exta goed gevulde hooitas op stal gezet. Aangezien ze nu meer op stal staan extra blij dat ik even gereden, en gewandeld heb.

Nu lekker zelf warm op de bank met erwtensoep en een wijntje. :9

Ben benieuwd hoe het morgen Is. :)

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:46

Hier is het ook gelukt om naar stal te glibberen. Deze ochtend al geprobeerd, maar alle deuren waren dicht gevroren van de auto. Deze middag nog eens geprobeerd en het is gelukt!
Afbeelding
Het is wel heel mooi!

Marie stond gelukkig weer rustig in haar stal.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:54

Ach wat vervelend Vientje. Hier zijn ze dus wel naar buiten gegaan, staleigenaar is gelukkig heel nuchter. Het kon hier ook prima. Het was wel koud en veeeeeel wind :brr: maar er lag maar weinig sneeuw. Even frisse neus halen, benen strekken en ons de kans geven om de stallen op te strooien en te voorzien van bergen hooi. Ze helemaal niet naar buiten vind ik echt onacceptabel :o Als het erf is bedekt met ijs is het wat anders, maar het kon hier in de provincie echt prima..

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:58

Wat balen van die koude wind zeg, dan kun je er ook echt niet even op je gemakje van genieten dat er een keer sneeuw ligt. Arme gestressde miep. Mexx had ik wel willen zien met z‘n gesnurk _O-

Die schoentjes lijken wel handig, of is dat tape?

Bij ons geen sneeuw, wel een mooie zonsondergang
Afbeelding

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:59

Bij ons vandaag de paarden binnen gebleven, het waaide zo enorm hard en koud over het open stuk.

Morgen om 12:00 eens richting stal. Hoop dat ik langs de weg naar de binnenbaan kan lopen. Zag op de site van KNMI dat de komende 2 weken nog vorst wordt verwacht. Na volgend weekend minder koud, maar nog steeds rond de 0 graden. De sneeuw zal er dus nog een tijd liggen.

Hopelijk kunnen ze snel weer gewoon een paar uur naar buiten en ga ik zoveel mogelijk 2x per dag heen. 2 weken vakantie is oke, maar ze moet wel bewegen.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:40

Mexx ontdekt de wereld :))

Fijn dat je toch lekker hebt kunnen werken met haar Fransje!

Auto dichtgevroren CL, jakkes!!

Wat een gave foto Sizzle!! <3

Eens hoor Berdien, ik vind ze op het hok houden ook écht niet acceptabel. Maar ja, we zijn met pakweg 15 eigenaren dus ik ben niet de enige die wat te vinden heeft natuurlijk. Nou ben ik wel van nogal niet bescheiden mening dat ik het beter weet dan 90% bij ons op stal en met de andere 10% prima kan discussiëren (pardon me for having a brain ánd experience :+ :') klinkt vreselijk arrogant en dat is het ook, maar na tig jaren tussen de mensen-met-paarden ben ik hier echt een beetje zat van inmiddels), dus dat is nogal frustrerend.

Ik snap dat mensen geen risico's gaan nemen met een paard wat niet van hunzelf is en dat absoluut niet zomaar alles mogelijk is op een stal die je deelt met meerdere anderen hoor, dat is alleen maar goed. Maar beetje jammer dat mijn dieren daar echt de dupe van zijn nu want ik vind de keuzes die nu gemaakt worden ronduit dom. Ik heb alleen maar slechte ervaringen met dit uit voorzichtigheid op het hok houden...de laatste keer dat ik dat geaccepteerd heb heb ik Miep nadat ze de eerste keer weer buiten kwam daarna vervolgens via de kliniek een half jaar op boxrust mogen zetten, binnen de minuut over de kop gegaan en beest was total loss. Dat krijg je nou eenmaal als je de boel op het hok houdt, en het is nu ook niet een dagje dat het lastig gaat zijn... Dagje is te overzien maar de bodem gaat vol met sneeuw en hobbels blijven voorlopig. Het scheelt al zó veel om ze dagelijks met mesten even om de beurt buiten te zetten qua gekke fratsen na zo'n periode, en vandaag had dat hier prima gekund want de bak en een aantal paddocks zijn vlak zat opgevroren... en dan te bedenken dat die rotzooi zo nog wel 2 weken aanhoudt volgens voorspelling ;( nou ja, we gaan morgen weer kijken, wind en sneeuwbuien neemt iig af.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:17

Ik snap je frustratie wel echt Vientje. Je hebt een jong paard, die kan je niet zomaar binnen houden. Marie is ook zo’n heethoofd, ik ga haar niet heel de week laten binnen staan. Gelukkig wil niemand dat hier, dus gaan ze morgen wel terug even naar buiten. Maar het is gewoon niet goed voor ze.

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:27

Of je nu een heethoofd hebt of niet. Geen enkel paard kun je de komende week (en de week erna ook als ik de KNMI mag geloven) op de box houden ivm de sneeuw.

Hier zijn ze vandaag ook niet van de box geweest. Morgen wel weer en ik ga zelf 2x