de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:15

Je bent dus al verder AC dan ik had gedacht.... Je neemt het woord Handelaar en inruilen in de mond, je hebt het wel geschoten dus.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:47

Ja afgelopen weekend een aantal opties onderzocht. Ruiter die haar kan klasseren en verkopen. Inruilen. Uitbesteden om te verkopen.

Uiteindelijk zou ik het liefst kiezen voor de optie met de ruiter maar dat is het duurst. Dat verdien ik nooit meer terug. In eerste instantie wilde ik daar wel voor gaan alleen na het narekenen was het gewoon echt te duur.

Sorry ik dacht dat het wel duidelijk was dat we besloten hadden dat we niet bij elkaar passen Iwanluver.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:52

Dat begreep ik ook niet zo, en met goede begeleiding denk je niet dat het dan wel zou kunnen lukken?

Je hebt haar nog niet zo heel lang toch?
Mja als het helemaal niet klikt dan schiet je er ook niets mee op om haar aan te houden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:15

maudenmarc schreef:
Dat begreep ik ook niet zo, en met goede begeleiding denk je niet dat het dan wel zou kunnen lukken?

Je hebt haar nog niet zo heel lang toch?
Mja als het helemaal niet klikt dan schiet je er ook niets mee op om haar aan te houden.

Als ik nu geen gespannen ruiter was geweest met angst had ik gezegd ik pak door. Maar dat is helaas niet zo en de spanning die wij samen opbouwen werkt voor beide averechts.

Daarom zei ik ook. Dit paard zou echt zeer geschikt zijn voor de onzekere ruiter volgens het verhaal. Altijd braaf. En braaf is zo ook wel. Maar niet geschikt voor een gespannen ruiter. Daar wordt zij onzeker van. Dat konden die mensen toen ook niet weten waarschijnlijk.

Je kan gewoon nooit zeker weten of het paard echt geschikt is voor onzekere ruiter. Je kan wel 10x proef rijden maar na de verhuizing kan t paard misschien niet wennen. Enzovoort. Mooiste zou zijn een paard een maand op proef maar ja dat doet niemand. Zou ik ook niet doen.

Daarom twijfel ik om gewoon helemaal te stoppen. Al weet ik dat ik daar heel verdrietig van ga worden om te stoppen met rijden.

Mn Ier was wel geschikt. Die had 8 weken geen zadel op gehad en die zadel ik op en ze zet geen pas verkeerd. Maar ja die kon alleen maar stappen. In draf werd ze al kreupel dus die werd uiteindelijk afgekeurd. Ben daar zo verdrietig om nog steeds.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:18

Ik kan mezelf ook wel vervloeken dat ik van zo een harde val in 2011 zo bang geworden ben en er niet overheen lijk te komen. Waar vind je een paard wat zo stabiel is dat het je altijd een safe gevoel geeft?

Als je zo een dier hebt verkoop je die toch nooit meer of ze zijn onbetaaldbaar.

Zelfs het kopen van bij wijze van een 18 jarige is geen garantie daar op. Of een koudbloed. Kunnen ook etters zijn :+

(los van dat ik geen koudbloed mens ben)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:45

Tja, zoals je het hierboven in een aantal posts schrijft, kan ik je ook volgen en snap ik je keuzes. Maar.... niet opgeven hoor, het hele paardrijden. Ten eerste het langere tijd op proef bestaat wel en ook het paard wat bij je past. Je zal alleen wat langer moeten zoeken en misschien je andere eisen bijstellen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:54

_Anneruth schreef:
Tja, zoals je het hierboven in een aantal posts schrijft, kan ik je ook volgen en snap ik je keuzes. Maar.... niet opgeven hoor, het hele paardrijden. Ten eerste het langere tijd op proef bestaat wel en ook het paard wat bij je past. Je zal alleen wat langer moeten zoeken en misschien je andere eisen bijstellen.

Ik had geen eisen meer. Alleen maar gezond en braaf.

Kleur geslacht schofhoogte en ras zijn allemaal ondergeschikt.

Deze leek gewoon goed in het plaatje te passen maar helaas toch niet!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:12

Dat dit niet goed heeft uitgepakt wil niet zeggen dat het altijd op gaat. Als je straks toch een keer weer gaat zoeken, kom je vast een paard tegen wat je past. Ik weet zeker dat Gideon je bv ook zou passen. Ze zijn er echt, niet opgeven!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:18

_Anneruth schreef:
Dat dit niet goed heeft uitgepakt wil niet zeggen dat het altijd op gaat. Als je straks toch een keer weer gaat zoeken, kom je vast een paard tegen wat je past. Ik weet zeker dat Gideon je bv ook zou passen. Ze zijn er echt, niet opgeven!

Ik ga het ook nog wel proberen. Alleen moet ik even de financiële schade die ik hier op zal pakken even herstellen :+

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:30

Dat is inderdaad lastig abercrombie. Maar waarom wil je niet particulier verkopen? Er zijn zat handige ruiters die een eerlijk verhaal waarderen. En die wel een klik met je merrie zouden kunnen krijgen. Inruilen dan duik je meteen weer in een nieuw paard en je klinkt dat je even tijd nodig hebt. Als ik het mis hebt moet je het zeggen hoor. Maar als je merrie verkocht is heb je alle tijd om meerdere paarden te gaan proberen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:45

Klopt Anoniem. Alleen als je dan de emotie even uitschakelt en naar de € gaat kijken zou inruilen de weg van de minste weerstand zijn. Mits je kan ruilen tegen een passend beest.

Particulier levert misschien een paar honderd meer op maar de stalling kosten lopen ook door. Als ik die kosten 3 maanden opzij zet heb ik ook weer 1000 gespaard.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:52

Maar als je je paard niet inruilt, maar gewoon verkoopt aan een handelaar? Dan kan je een paar maanden stalgeld opsparen voor een hoger budget en op zoek naar het perfecte paard. Dan zit je niet gebonden aan het aanbod van paarden dat die specifieke handelaar op dat moment heeft :).

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:55

Dat kan ook zeker Eef. Alleen pak je dan wel meer verlies. Het hoeft ook niet persé inruil te zijn maar zou wel het meest voordelig zijn.

gomirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:58

Maar bij inruil moet je wel weer een geschikt paard terugkrijgen, de meest brave dieren staan meestal ook niet bij een handelaar.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:08

gomir schreef:
Maar bij inruil moet je wel weer een geschikt paard terugkrijgen, de meest brave dieren staan meestal ook niet bij een handelaar.

Absoluut mee eens. Daarom weet ik nog niet zeker of ik dat aandurf.

Weet niet of het linkje werkt maar :oo

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1674233896

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:03

Stout paard :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:12

Abercrombie, ik zit in het topic van de paarden die in 2015 beleerd worden... Maar lees hier ook mee ;)
Vind het erg leuk om te zien hoe iedereen vooruitgang boekt.

Maar ik reageer hier omdat ik in precies het zelfde schuitje zat als jij, ik had een veulen gekocht en kon eindelijk afgelopen mei voor het eerst op mijn puppy . Super blij was ik het was zon topper en wat kon hij bewegen en wat was hij lief, deed alles met hem en we vertrouwde mekaar ( aan de hand ;) ) voor 150%
De dag was aangebroken, Haydn was 3 wk " onder het zadel " hij was wat ril maar dat gaf niet zag dat het beter werd. Ik erop de meid die hem steeds vast had gehouden vroeg nog aan mij " moet ik hem vasthouden " ? Nee hoor dat hoeft niet, hoor het mezelf nog zeggen. Breng ik je naar de hoefslag en dan laat ik je los... Top ik zat op m'n topper wat was ik blij, toen ik aan de andere langezijde kwam deed hij een stap opzij, ik doe m'n hand breed om hem terug te sturen... Toen ging het snel, Haydn schrikt springt opzij hand volgt hem.. Zet hem op een rennen en ik dacht alleen maar " ik moet er af " hij was in totale paniek, ik hem me er toen aflaten vallen en klapte tegen het kopschot aan ... Ribben gekneusd en een vreselijke deuk in m'n vertrouwen.
De week erop moest er van mezelf weer op. Met veel pijn ging ik er weer op.. Dit keer aan de lijn en in de longeercirkel , Haydn ging weer rennen.. Stopte ook niet meer, viel er bijna weer af door de pijn.. Uiteindelijk heeft ze hem naar zich toe gehaald en wilde ik eraf, dat ging niet vond hij dood eng, gelukkig toch gelukt uiteindelijk. Ik scheet vier kleuren, ik had besloten dat hij naar iemand anders moest die meer zou bewegen op z'n rug, dat was het enige waar hij vreselijk bang van was.
Hij heeft 6 wk op een andere stal gestaan en ik was terug van vakantie, vol vertrouwen dat het nu ging lukken , hij was "makker" ...
Ik er weer op, braaf was hij gespannen maar braaf, en vanuit het niets ging hij weer in paniek rennen ( aan de longe maar wel in de bak ) weer na 5 min stop gezet door degene die hem vast had.. Gevolg zoveel spanning nog waardoor hij loodrecht omhoog ging... Ik heb er daarna nog een paar keer opgezeten.. Elke keer hetzelfde.. En zodra een ander erop ging en ik er naast stond was er niks aan de hand.
Ik was bang geworden van m'n eigen topper... Dat wilde ik voor hem niet en niet voor mezelf...
Besloten hem weg te doen... Wat was ik daar ziek van, ik zag een advertentie van een 3 jarige Krack C x Jazz ( niet echt een makkelijke afstamming hihi ) maar wauw wat sprak hij me aan.
Ik contact opgenomen en we raakte aan de praat, zij wilde wel filmpjes van Haydn zien... Zag er wel een uitdaging in.. We zouden als het klikte met mij en haar paard ( zij had een manege en handelspaarden voor haar zelf, had zelf subtop gereden en zocht weer een paard voor haarzelf )
2 dagen later gingen we met Haydn naar haar toe, ik eerst die van haar geprobeerd , m'n tante liep het eerste rondje mee omdat ik toch angst had ontwikkeld... Maar wat een braaf en ongecompliceerd paard.
Ik heb alleen rechtsom gegaloppeerd en gedraafd links en rechts toen was het duidelijk " deze is het "
Toen gingen ze Haydn testen... Ze stapte op ( ik heb niet gekeken maar m'n tante wel ;) ) hij deed helemaal niks !! Ze kon er alles mee... Toen alles geregeld paspoorten en keuringspapieren gewisseld en Hudson met mij mee naar huis ....
Heel raar hoe het is gegaan allemaal en ook erg snel... Maar wat ben ik weer blij , soms nog spanning als ik opstap maar Hudson trekt zich daar niks van aan en neemt mij gewoon " mee "
Ik hoop dat jij ook echt weer het " plezier " gaat vinden... Weet zeker dat er een dier is wat jou het vertrouwen weer terug geeft . ( en ja ik heb wat toe moeten geven qua prijs, vond Haydn een beter paard.. Maar toen dacht ik " plezier gaat voor geld " ;) )

Succes !!

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:22

Mooi omschreven Moniek21

Hier nog een fotootje van het rijden van gisteren, filmpje weet ik niet of ik durf :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:35

Moniek bedankt voor je verhaal. Dat geeft mij ook weer moed!

Wat een leuk dier Anoniempje.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:01

Dat hoop ik echt voor je AC, ik had er zelf niet veel plezier meer in omdat m'n " droom " in duigen was gevallen... De kans die ik heb gehad heeft me weer het plezier terug gegeven :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:06

Wat gaan jullie hard!
AC, vervelend is dat, dat het dan niet klikt, maar je bent er wel echt serieus mee bezig, komt heus wel ergens een goed besluit uit! Belangrijkste is dat je gewoon plezier moet hebben.

Wat een gave foto's komen er voorbij, Guus is echt een gaaf paard zeg!!

Hier verder niets nieuws te melden..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:26

Mooi verhaal Moniek en wat fijn dat jij ook weer vertrouwen krijgt!

@Anonymous: ziet er goed uit zeg! Leuk weer eens te zien :j

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:22

Leuk om jullie voortgang te helaas ook dipjes te lezen!

Hier even stil geweest ivm 3 weken vakantie.

Paardje is doorgetraind en zelfs ook wezen poedelen in het Veluwemeer, hij had erg veel lol in het water, dus waterbakken met de SGW moet goedkomen ;-)

volgende week gaan we voor het eerst op dressuur wedstrijd! Best spannend, maar een rondje B HC lukt vast wel. Ben benieuwd hoe hij het doet op vreemd terrein.....
Ook staat voor ons komend weekend onze eerste cross les gepland.....

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:04

Tot de conclusie komen dat je topper toch niet helemaal bij je blijkt te passen... Geen makkelijke beslissing!

Guapa is een totaal ander paard dan mijn Z-paard, maar merk dat ik meer vertrouwen heb in mijn 4-jarige merrie dan in mijn 10-jarige ruin.
& of ik ooit mijn 'once in a lifetime horse' zal vinden weet ik niet... Misschien heb ik haar al wel gevonden ;)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:44

Jeetje meiden wat een verhalen en wat vreselijk dat er zo een angst is achter gebleven na jullie val. Al kan ik mij dat zeer goed voorstellen hoor. Hopelijk komt er snel een goed baasje voor het paard en wat gun ik jullie een paardje wat goed bij jullie past