Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:17

Ik heb er ook wel eens eentje gekocht die één buigproef ietsje positief was en verder met vlag en wimpel door de keuring kwam. Advies was na twee weken opnieuw buigproef doen, maar met een stuk van de koopprijs af heb ik hem toen meegenomen.

Zelf na een paar weken toen de dierenarts er toch was voor enten oid even de buigproeven opnieuw gedaan en niks aan de hand. Lag waarschijnlijk aan de hoeven die tijdens de keuring duidelijk een nieuw ijzertje nodig hadden. Nooit kreupel gelopen en met verkoop later met vlag en wimpel door de keuring.

Dat het paard vandaag helemaal gezond is zegt niets over morgen, maar verkleind wel het risico. Zijn ze net niet helemaal goed kan je als nog zo'n paard kopen als je het risico durft te nemen en de prijs daar naar is.

Enige is wel dat je dan geen goed keuringsrapport hebt voor de verzekering als je het paard graag wilt verzekeren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:24

Lieser schreef:
xMyrth schreef:
Maar als een paard bv niet door een klinische keuring komt, omdat hij niet door de buigproef komt... is het dan altijd een groot probleem? Het kan misschien ook iets zijn dat opgelost kan worden, toch?

Dat kan, maar dat zal dan wel iets doen met de prijs. Een paard met een blessure of aandoening levert nou eenmaal minder op dan een paard dat meteen inzetbaar is.

Zo is het bij ons gegaan. Niet door de keuring heen, 2 weken later herkeuren nog niet goed. was door de draad gegaan vlak na bezichtigen en voor de keuring.
Verkoper heeft foto`s en echo laten maken en die waren goed, bij bezichtigen was ook niks aan de hand en op haar filmpjes ook niet dus de gok genomen maar prijs wel gehalveerd. paard liep na 6 weken rust weer goed en hebben er een wereldpaard aan

Klinisch laat ik wel altijd doen, röntgen gezien ons doel niet tenzij er iets opvallends is.

Apart dat de staker ineens zoveel duurder is geworden
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 27-02-25 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:27

Ach, en sommige verkopers houden ook geen rekening met een komende keuring en menen de dag voor keuring nog een afscheidsritje van 3 uur door de duinen te moeten maken.

Tja, logisch dat een paard met spierpijn niet door de keuring komt.
Zelf longeren we altijd de dag voor de keuring rustig aan en halstertje en bij kopen vraag ik ook altijd om de dag voor keuring enkel te longeren om spierpijn te voorkomen en gewoon eerlijk te kunnen keuren.
Als ik spierpijn heb hoeven ze mij ook niet te keuren, loop ik zonder buigproef zelfs kreupel :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:30

Aangezien ik er één heb staan die kerngezond 29 is, in 3 disciplines uitgebracht is, en nu nog 2 keer per week zijn rondje in het bos loopt, die nooit op de foto geweest is. Ben ik best genuanceerd over keuren. :P

Alleen is het ook zo dat weten wat je koopt zich aardig terug verdient. Zo duur is een set foto's nou ook weer niet als je het vergelijkt met het eerste het beste serieuze onderzoek + behandeling door een dierenarts. Dus tegenwoordig vind ik het toch net zo makkelijk om het wel te doen.

Maar tegelijk blijft paarden houden gewoon risico lopen en soms duur. Hoe goed je je ook wel of niet voorbereid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:33

boemel schreef:
Het paard dat ik vorige week gereden heb (de staker) is ineens eur 3500,00 duurder geworden. Denk dat de verkoper betere ruiters denkt te treffen als ze in een hoger segment gaat zitten. Bijzondere redenatie, want paard staakt bij haar zelf ook :o

Ik heb besloten mijn jonge paard elders in training te zetten in de hoop dat het nog wat wordt qua gedrag. Dus zoektocht gestaakt totdat paard getraind is en de beslissing houden of verkopen gemaakt is.
Voorlopig kijk ik dus nog even naar haar leuke koppie :D [ Afbeelding ]

Wat betreft keuren, dat moet iedereen lekker zelf weten. Ik ben iemand die wel laat keuren en alsnog alle pech van de wereld met een paard heeft, dus goedgekeurd is nog geen garantie voor geluk.

Ik vind het echt sneu dat een paard die staakt verkocht wordt ipv goed nagekeken, behandeld en getraind. Snap dit soort mensen echt niet.. :o

Hopelijk kun je straks weer lekker verder met je eigen jonge paard! Het is soms best goed voor ze om even een tijdje goed doorgetraind te worden. Ook als het niet zou klikken daarna is het weer beter voor het paard en de verkoop/ nieuwe eigenaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:13

StalNollie schreef:
Dat maakt daarna toch geen verschil ik moet deze pony toch ook klinisch in orde hebben dat mensen daarna nog Jaaaaaren plezier gaan hebben. Wat ik wil zeggen dat je soms ook zeker geluk moet hebben maar dat je sommige paarden niet eens hoeft te gaan kijken. Sommige moeten er 6 keuren en klinisch is er een ditje of een datje dan ben je gewoon niet kundig genoeg denk ik.
Daarom ook mijn laatste alinea als particulier/'leek' laten keuren

Een klinische keuring zegt toch niets over of mensen daarna nog jaren plezier gaan hebben aan de pony. Dat is echt een moment opname. Er kan nog steeds iets zitten waar het paard op het moment van keuren geen last van heeft, maar wat wel een hoog risico geeft op problemen als het paard of pony langer belast wordt.
Dus het maakt wel degelijk verschil.
Met foto's kun je wel met iets meer zekerheid zeggen dat het paard of pony op het moment dat je hem koopt gezond is.

Verder zie ik ook met klinische keuringen (en ik heb er echt een veelheid van gezien) wel verschil in de uitvoering en moet je er zelf ook wel oog voor hebben om te zien dat dat vakkundig en gedegen en niet met een "Jantje-van-Leiden" gebeurt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:15

Dat waren die mensen die ook niet heel lief waren voor dat paard meen ik.

Ik heb weleens van een vriend gehoord dat ze een paard wilden laten keuren die ze eerst al niet op de trailer kregen, dus nieuwe afspraak gemaakt om te keuren. Komen die mensen daar aan, hadden ze het dier verdoofd om te laden 8)7

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:42

Tranquigel om te laden naar een keuring heb ik wel vaker gehoord...

Ben er zelf geen fan van overigens

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:47

denisesilver schreef:
Dat waren die mensen die ook niet heel lief waren voor dat paard meen ik.

Ik heb weleens van een vriend gehoord dat ze een paard wilden laten keuren die ze eerst al niet op de trailer kregen, dus nieuwe afspraak gemaakt om te keuren. Komen die mensen daar aan, hadden ze het dier verdoofd om te laden 8)7

Hahaha nou dat schiet op...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:54

Babootje schreef:
StalNollie schreef:
Dat maakt daarna toch geen verschil ik moet deze pony toch ook klinisch in orde hebben dat mensen daarna nog Jaaaaaren plezier gaan hebben. Wat ik wil zeggen dat je soms ook zeker geluk moet hebben maar dat je sommige paarden niet eens hoeft te gaan kijken. Sommige moeten er 6 keuren en klinisch is er een ditje of een datje dan ben je gewoon niet kundig genoeg denk ik.
Daarom ook mijn laatste alinea als particulier/'leek' laten keuren

Een klinische keuring zegt toch niets over of mensen daarna nog jaren plezier gaan hebben aan de pony. Dat is echt een moment opname. Er kan nog steeds iets zitten waar het paard op het moment van keuren geen last van heeft, maar wat wel een hoog risico geeft op problemen als het paard of pony langer belast wordt.
Dus het maakt wel degelijk verschil.
Met foto's kun je wel met iets meer zekerheid zeggen dat het paard of pony op het moment dat je hem koopt gezond is.

Verder zie ik ook met klinische keuringen (en ik heb er echt een veelheid van gezien) wel verschil in de uitvoering en moet je er zelf ook wel oog voor hebben om te zien dat dat vakkundig en gedegen en niet met een "Jantje-van-Leiden" gebeurt.

Ik denk dat je nu te selectief leest om te lezen wat ik bedoel. Ik ben handelaar sommige staan hier al dik 1.5 jaar. Klinisch moeten ze hier dus zeker in orde zijn
Ik heb een ander doel maar het doel van mijn kopers is voor mijn nogal belangrijk en heeft dus doel jarenlang plezier. En moment opname klopt maar dat word hier toch ook besproken. En wat ik zeg als leek zeker keuren maar hierboven koop iemand zonder keuren en daar op ingehaakt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:08

Zoekertje voor een kennis, alles wat geadverteerd staat is al bekend.
Maar wellicht weten jullie iets wat nog niet te koop staat.
Het gaat om hogere prijsklasse.

Ruin, merrie.
Max 16 jaar.
Kleur, afstamming e.d. maakt niet uit.
Gezond, geen beperkingen.
Subtop of hoger.
Braaf, werkwillig en vergevingsgezind.
Geen vlugge of rillerige. Dan liever nog iets te mat maar genoeg energie voor het niveau.

Ruiter rijdt zelf subtop niveau maar wordt ook een dagje ouder, dus wil weer een echt betrouwbaar paard.

Budget rond de 90k.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:03

Phoe, je zou zeggen dat die voor dat geld ( en die leeftijd) toch wel te vinden moet zijn.

Ik zou een gezocht advertentie op facebook zetten (en dan alleen hogere prijsklasse er bij, niet gelijk het budget). Dan krijg je vaak ook mensen die het paard niet officieel te koop hebben of die veel naar het buitenland verkopen misschien makkelijker bereikt....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:05

Sky_As schreef:
Phoe, je zou zeggen dat die voor dat geld ( en die leeftijd) toch wel te vinden moet zijn.

Ik zou een gezocht advertentie op facebook zetten (en dan alleen hogere prijsklasse er bij, niet gelijk het budget). Dan krijg je vaak ook mensen die het paard niet officieel te koop hebben of die veel naar het buitenland verkopen misschien makkelijker bereikt....

Is al gedaan :)

Lijnen buitenland staan ook al uit.
Ze woont op het moment zelf in Engeland. Maar is vaak terug NL voor haar werk.

Je zou zeggen dat het makkelijk is, maar valt nog niet mee.
De braafheid wens is het breekpunt bij de meeste waar ze geweest is.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 27-02-25 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:06

Moest Pb zijn.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:09

c_alsemgeest schreef:

Ruin, merrie.
Max 16 jaar.
Subtop of hoger.
Geen vlugge of rillerige. Dan liever nog iets te mat maar genoeg energie voor het niveau.

Ruiter rijdt zelf subtop niveau maar wordt ook een dagje ouder, dus wil weer een echt betrouwbaar paard.

Budget rond de 90k.

Wendy scholten (Instagram) heeft nu een leuke dressuur merrie staan maar weet niet of die 100% voldoet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:26

c_alsemgeest schreef:

Ruin, merrie.
Max 16 jaar.
Subtop of hoger.

Budget rond de 90k.

Wat is subtop? Ik weet iets wat nu volgens mij zware tour loopt, is dat subtop?

#draverschmens.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:31

Ja ZZzwaar en hoger

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:55

Ik heb al mijn paarden niet gekeurd bij aankoop.
Ook voor verkoop ligt de keurig bij een koper, sommige hebben een recent keurings rapport erbij omdat ik die dan mee krijg van oude eigenaren.
Ik neem de gok ook gewoon, tja soms heb je geluk soms pech.
Zo kocht ik op markt een veulen, van 6 maanden oud. Veulen kreupel bij thuis komt, tja gebeurt wel vaker met de jonge dingen. Na een week naar de kliniek want hoorde ook iets “kraken”. Veulen blijkt na echo’s, foto’s enz kapot te zijn. Advies kapotter dan dit kon niet, zeur ja zacht uitgedrukt zowel voor t diertje als voor mijn portemonnee maar dat weet ik als ik deze gokken waag.

Er staan bij mij van mijn eigen dieren maar 4 gekeurd op stal. 2 voor de fokkerij, en 2 rij paarden 1 omdat ik twijfelde of deze wat had in de rug dus geheel laten keuren en kwam er doorheen met vlag en wimpel
En de ander omdat deze te koop gaat maar bij tussen persoon staat omdat daar betere faciliteiten zijn en hun alleen gekeurde paarden liefst verkopen.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:10

Mag ik hier een oproepje plaatsen? :o
Voor een stalgenootje ben ik opzoek naar een brave minimaal E formaat. Leeftijd niet te jong, mag best wat ouder zijn. Budget is Max 4 wortels. Geen koudbloed of dravers trouwens..

Mocht iemand iets weten hoor ik het graag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:18

c_alsemgeest schreef:
Je zou zeggen dat het makkelijk is, maar valt nog niet mee.
De braafheid wens is het breekpunt bij de meeste waar ze geweest is.

Kan ik me voorstellen. Op dat niveau kom je toch vaker de wat sensibelere vlugge dieren tegen.
Daarbij subtop en het kan nog door is 90k ook niet het ruimste bedrag.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:09

c_alsemgeest schreef:
Ja ZZzwaar en hoger

Zag dat stal Brouwer een paar te koop hadden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:29

Stuur angie welten eens een berichtje die heeft vaker van deze zoekertjes uitstaan met groter budget voor het buitenland

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:41

c_alsemgeest schreef:

Ruin, merrie.
Max 16 jaar.
Subtop of hoger.

Budget rond de 90k.

Wellicht heeft Brian iets voor je

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:32

Ze wil ook iets met wat extra beweging, goede stap.
Meeste paarden die hier langs komen heeft ze de advertenties al van gezien. Ze heeft een vrij groot netwerk.
De eisen maken het lastig, al is het budget er wel naar. Maar dan moet je het maar net allemaal in 1 paard vinden :')
Dus zocht echt paarden die nog helemaal niet op socials etc staan, want de meeste die ik nu stuur naar haar had ze idd via via al gehad :+

Maar een leuk bericht, ze gaan deze week naar een stoeterij in Duitsland waar er meerdere zouden staan die aan haar eisen voldoen. Dus hoop dat daar iets uit komt.

Voor de verdere tips en contact personen, alvast dank :D de meeste die ze niet kent of haar netwerk niet heeft ze opgezocht en gaat ze berichten als Duitsland niks wordt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:21

c_alsemgeest schreef:
Ze wil ook iets met wat extra beweging, goede stap.
Meeste paarden die hier langs komen heeft ze de advertenties al van gezien. Ze heeft een vrij groot netwerk.
De eisen maken het lastig, al is het budget er wel naar. Maar dan moet je het maar net allemaal in 1 paard vinden :')
Dus zocht echt paarden die nog helemaal niet op socials etc staan, want de meeste die ik nu stuur naar haar had ze idd via via al gehad :+

Maar een leuk bericht, ze gaan deze week naar een stoeterij in Duitsland waar er meerdere zouden staan die aan haar eisen voldoen. Dus hoop dat daar iets uit komt.

Voor de verdere tips en contact personen, alvast dank :D de meeste die ze niet kent of haar netwerk niet heeft ze opgezocht en gaat ze berichten als Duitsland niks wordt.

Ja het is echt lastig hoor! Ik vind het aanbod goede paarden ook erg dun. Paard van het filmpje is erg leuk, maar mist m.i. ook net dat beetje extra´s. Hopelijk zit er in Duitsland iets voor haar bij.

Hier nog steeds op zoek naar een GP paard. Wat aangeboden staat loopt vanaf PSG niet hoger dan de 61 / 63%, sommige springen amper eners of zijn gewoon erg onrustig in het hoofd of strak in het lijf. Echt om te janken.