Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:27

tienus63 schreef:
Mogelijkheid voor paardenhouders om subsidie aan te vragen voor wolfwerende maatregelen in de provincie Utrecht is vandaag online gegaan.

Ik las het op de Facebook pagina wolf en paard.
https://www.facebook.com/share/p/LBbpmK ... tid=K35XfP
Citaat:
Vandaag is - na wat vertraging - de subsidieregeling voor wolfwerende omheiningen voor de provincie Utrecht online gegaan. Wat een drempels zijn er opgeworpen om vergoeding mogelijk te maken voor de gemaakte kosten om met wolven samen te leven. Geen vergoeding voor alle uren die we zelf in de aanleg van onze wolfwerende omheining hebben gestoken, geen vergoeding voor de onderhoudskosten, nog niet eens voor de grastrimmer die we hebben moeten aanschaffen voor het grasmaaien aan de buitenkant van de omheining (moeten we dat met de paarden doen ofzo?). Hoe zit dat in andere provincies? Ik begreep dat dat daar wel meer mogelijk was. Hoe zit dat in België? Ik begreep dat dat daar meer fair geregeld was qua aanleg- en onderhoudsuren. Vallen we niet allemaal onder dezelfde EU dus onder dezelfde regels? Hoop dat jullie me in de reacties willen laten weten hoe het bij jullie geregeld is zodat we er klaarheid over kunnen krijgen of we allemaal hetzelfde behandeld worden als beschermers van onze dieren. Want als we plichten hebben om onze dieren te beschermen, dan hebben we ook recht op dezelfde rechten toch? En kan het niet zo zijn dat er in het ene EU-gebied anders gesubsidieerd wordt dan in het andere EU-gebied?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:28

Even een dingetje zonder er meteen een modopmerking van te maken:
We hebben op Bokt de regel dat nare foto's in een spoiler moeten. Er lezen ook jeugdige bokkers mee en de grens trekken wij een beetje bij jeugdjournaal niveau.
De foto's van de aangevreten dieren zijn wel over die grens heen. Mee eens dat deze gedeeld moeten kunnen worden maar zouden deze in het vervolg in spoilers gezet kunnen worden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:29

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:42

@sica, zou bokt dan ook de meldingen over paarden willen melden?
Zeker de Facebook/alert groep meldingen in Westerveld hanteert de regel dat zij een aanval alleen maar melden na contact en toestemming van betrokkenen.
Deze pakt alleen de meldingen in het noorden van het land.

Geen wolf pakt de meldingen landelijk.
Maar bij een aanval wacht ik eerst de melding via meldingen in Westerveld af, vanwege de privacy van de dierhouder.

Helaas worden de aanvallen meestal niet genoemd in de reguliere media of net weer in dagblad die jullie niet mogen gebruiken.

Hoe moet zo’n alert groep het anders melden? Ze zouden een webpagina kunnen maken en dan geldt het wel als bron?

Ik ben best bereid om de nare foto’s, die ik als naar en erger beschouw in spoiler te zetten.
De rest zet ik open en bloot hier neer.

Ik heb geen enkel belang of connectie met welke groep of persoon dan ook omtrent de wolf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:06

Aanval Doornspijk, 1 dood schaap

Citaat:
Doornspijk Gelderland
28-02-2024
Vanmorgen één schaap gedood

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/9VVD1S ... tid=K35XfP

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:08

https://www.facebook.com/share/p/fsp6jHbDodHm2XeA/

Hier zakt je de broek toch van af? Zoveel schapen en ook herten worden er verscheurd door de wolf. Nul aandacht wordt daar aan besteed. Nu wordt er een ree doodgebeten door een hond, wat op zich natuurlijk vreselijk is, en nu besteed Hart van Nederland er wel aandacht aan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:45

Een wolf hoort hert te eten, daarom hoor je er niets over, een hond hoort dat niet en een hond die dat wel doet, is los en niet onder appèl.

Loslopende honden zijn en doorn in het oog van velen. Prima dat het wordt genoemd.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:52

Ja, maar dan graag het complete plaatje. De ree lag in een tuin. Is die daar vanaf de straat in gevlucht na de aanval van de hond of was de hond in eigen tuin en kwam helaas daar die ree in terecht?
Vrij essentieel detail met betrekking tot de oproep om honden aangelijnd te houden. Wat een terechte oproep is wat betreft het los laten lopen in gebieden waar het wild leeft. Ook omdat veel honden minder goed onder appél staan dan hun eigenaren denken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:19

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:19

Hoezo hoort een hond eigenlijk geen hert te eten? Dat is toch de natuur en daar zijn we toch zo dol op? :Y)

*sarcasme uit*

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:22

Eigenlijk is dat wel raar ja, dat honden geen herten mogen eten. Dat komt toch ook neer op natuurlijke bejaging en dat kan je nog iets beter controleren dan jagende wolven.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:44

Wintu schreef:
Een wolf hoort hert te eten, daarom hoor je er niets over, een hond hoort dat niet en een hond die dat wel doet, is los en niet onder appèl.

Loslopende honden zijn en doorn in het oog van velen. Prima dat het wordt genoemd.

Een wolf hoort ook geen schapen of pony's te vreten maar dat wordt heel normaal gevonden. Het gaat er niet om of een hond onder appel moet staan, dat is een heel andere discussie. Het gaat er om dat alles wat de wolf doet goed gepraat wordt in de media.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:02

Nee een hond hoort geen hert of ree te eten, zeker niet als de hond bejaagd is. Dat is echt heel belangrijk dat een hond weet dat hij er af moet blijven. Wat veel mensen niet weten is dat reewild ook dood kan gaan door stress, veroorzaakt door lang opgejaagd worden. Dus ook als ze er wel af blijven zijn loslopende honden op plekken waar reeën zitten geen goed idee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:16

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:24

Dus in het kort, wolven en katten mogen hun natuurlijke gedrag uitvoeren. Honden mogen dat absoluut niet en paarden ook niet maar die moeten wel weer natuurlijk gehouden worden. En honden worden afgemaakt als ze iemand bijten, maar hangt er een labeltje KBH aan dan mogen ze wel bijten al is er 0 aanleiding voor.

Ja, dit is kort door de bocht en heel zwart wit maar ik ben er zo enorm klaar mee dat we continu met een dubbele maatstaf meten, "natuur" willen voor het ene dier maar niet voor het andere. Alle weidedieren moeten weg om de stikstof te verminderen en ondertussen bouwen we alles vol en laten we weet ik wat allemaal invliegen om zo de uitstoot even flink op te hogen en dan maar roepen dat de agrarische sector meer zijn best moet doen want niet genoeg gedaald.

Ik begin wel een beetje een hekel te krijgen aan NL op deze manier... Sorry voor dit offtopic gedoe, ik kruip maar weer onder mijn meeleessteen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:27

Wat betreft de hond die een ree had aangevallen: wiens hond was dat? Van de eigenaar van de tuin waar het dier lag? Dat wordt namelijk nergens vermeld. Het is een vaag bericht. Kan net zo goed een wolf zijn geweest.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:32

Bielsje schreef:
Dus in het kort, wolven en katten mogen hun natuurlijke gedrag uitvoeren. Honden mogen dat absoluut niet en paarden ook niet maar die moeten wel weer natuurlijk gehouden worden. En honden worden afgemaakt als ze iemand bijten, maar hangt er een labeltje KBH aan dan mogen ze wel bijten al is er 0 aanleiding voor.

Ja, dit is kort door de bocht en heel zwart wit maar ik ben er zo enorm klaar mee dat we continu met een dubbele maatstaf meten, "natuur" willen voor het ene dier maar niet voor het andere. Alle weidedieren moeten weg om de stikstof te verminderen en ondertussen bouwen we alles vol en laten we weet ik wat allemaal invliegen om zo de uitstoot even flink op te hogen en dan maar roepen dat de agrarische sector meer zijn best moet doen want niet genoeg gedaald.

Ik begin wel een beetje een hekel te krijgen aan NL op deze manier... Sorry voor dit offtopic gedoe, ik kruip maar weer onder mijn meeleessteen.

Ik merk dat dit de zoveelste (politieke) discussie is waarin de zorg van mensen niet serieus worden genomen en worden afgedaan als onnodig/overbezorgd/etc. Daarmee worden mensen monddood gemaakt, maar blijven de gevoelens. Sterker nog, die worden keer op keer door alle 'uitzonderingen' bevestigd. Ik heb al eens geroepen dat ik denk dat we hier in de regio hele bijzondere wolven hebben want iedere keer laten ze zien uitzondering op de regels te maken.

Als ik in het artikel over de zorgen van Jos Lansink lees dat Glenn Lelieveld nog steeds stelt dat er ongeveer 20 wolven in Nederland zijn, dan vraag ik mij af wanneer die zijn geteld of dat hij de tel is kwijtgeraakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:39

Bielsje schreef:

Ik ben het wel echt met je eens hoor.

Ik ben zelf voor een algeheel aanlijnverplichting omdat mensen hun honden toch niet onder appel hebben.

Maar eigenlijk is het idioot, als de hond het doet moord en brand en haalt ook steeds de krant.
Maar een wolf ach de natuur.
Ja die ree wel, dat schaap en rund en paard niet!

En idd ze begaan met de natuur zijn ze niet.
Flikkeren daar de zonneweides neer, terwijl het ook boven bestande beton kan zoals parkeerplaatsen en wegen.
Die gehaktmolens voor vogels mogen ook overal.
Maar oh wee een weidedier van een boer of particulier.... dat schaad de natuur.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:41

Bielsje die dubbele moraal voel ik ook. Zelfde wbt poep. Van mijn hond moet ik overal opruimen. Katten mogen overal hun behoefte doen. En daar betaal je geen belasting over, voor mijn hond moet ik 140 euro per jaar aftikken.

En idd die gevoelens die mensen hebben wordt heel makkelijk overheen gestapt. Idem met andere vraagstukken uit de maatschappij. Dat werkt polarisatie in de hand imo. En minder vertrouwen in de overheid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:41

BrankaZ schreef:
Bielsje schreef:

Ik merk dat dit de zoveelste (politieke) discussie is waarin de zorg van mensen niet serieus worden genomen en worden afgedaan als onnodig/overbezorgd/etc. Daarmee worden mensen monddood gemaakt, maar blijven de gevoelens. Sterker nog, die worden keer op keer door alle 'uitzonderingen' bevestigd. Ik heb al eens geroepen dat ik denk dat we hier in de regio hele bijzondere wolven hebben want iedere keer laten ze zien uitzondering op de regels te maken.

Als ik in het artikel over de zorgen van Jos Lansink lees dat Glenn Lelieveld nog steeds stelt dat er ongeveer 20 wolven in Nederland zijn, dan vraag ik mij af wanneer die zijn geteld of dat hij de tel is kwijtgeraakt.

dat artikel is een jaar jaar oud

maar goed de rest is wel nog gaande wat er staat natuurlijk

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:46

@brankaz, artikel is van twee jaar geleden.
Ik denk dat er toen ook al meer dan 20 wolven in Nederland waren.

Dat veulen van Albert Zoer is aangevallen door hoogstwaarschijnlijk een wolf had ik nog niet eerder gezien. Lees het in dit artikel.

Nogmaals artikel, bron telegraaf 5-2-2022/van straaten research
Afbeelding

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:11

SusanH schreef:
Bielsje die dubbele moraal voel ik ook. Zelfde wbt poep. Van mijn hond moet ik overal opruimen. Katten mogen overal hun behoefte doen. En daar betaal je geen belasting over, voor mijn hond moet ik 140 euro per jaar aftikken.

En idd die gevoelens die mensen hebben wordt heel makkelijk overheen gestapt. Idem met andere vraagstukken uit de maatschappij. Dat werkt polarisatie in de hand imo. En minder vertrouwen in de overheid.

En vergeet vooral niet al die vogels, muizen en andere diertjes die gevangen worden door katten. Maar ook dat is heel dubbel aangezien ik er persoonlijk geen moeite mee heb als ze muizen of ratten vangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:15

Niets is zo inconsequent als de mens; muggen/vliegen slaan we zonder probleem dood, maar lieveheersbeestjes zetten we buiten en die kunnen ook bijten.
Al die schapen gaan me echt wel aan het hart, maar bij een aangevallen/dood paard/pony hou ik het niet droog.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:31

tienus63 schreef:
@brankaz, artikel is van twee jaar geleden.
Ik denk dat er toen ook al meer dan 20 wolven in Nederland waren.

Dat veulen van Albert Zoer is aangevallen door hoogstwaarschijnlijk een wolf had ik nog niet eerder gezien. Lees het in dit artikel.

Nogmaals artikel, bron telegraaf 5-2-2022/van straaten research
[ [url=m/MV5shS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat verklaart het vrij lage aantal inderdaad. Maar ik geloof ook wel dat er toen al meer waren.
Maar zorgen zijn er onder paardenhouders dus al langer, maar er werd bij hoog en laag beweerd dat paarden (en andere grote dieren) niet aangevallen werden. Praktijk blijkt steeds anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:28

SusanH schreef:

Katten houden was in sommige steden vroeger zelfs verplicht voor muizen & rattenbestrijding.
Honden echter konden een kar trekken en daarmee iemand meer inkomen laten verdienen, hondenbelasting was de simpelste manier om over dat extra inkomen belasting te heffen.
Dat we nu beide enkel als huisdier houden doet er niks aan af. Waarom je dus misschien voor een hond wel belasting betaald en een kat niet heeft alles te maken met een verleden waarin kat burgerplicht was en hond hulpje om geld te verdienen.