Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:00

Dat ook idd.

En mocht ik op voorhand weten dat het paard iets mankeert, verkoop ik m niet, of voor een andere prijs. Afhankelijk van wat er precies niet goed is. Een paard dat niet meer geschikt is voor recreatief gebruik zou ik sowieso niet verkopen

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:15

Dilan93 schreef:
Dat ook idd.

En mocht ik op voorhand weten dat het paard iets mankeert, verkoop ik m niet, of voor een andere prijs. Afhankelijk van wat er precies niet goed is. Een paard dat niet meer geschikt is voor recreatief gebruik zou ik sowieso niet verkopen

Je gaat er inderdaad wel vanuit dat dat common sense is maar ik twijfel een beetje of iedereen zo eerlijk is (zowel naar de koper als het paard toe) :o

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:18

Kiwiaa schreef:
Dilan93 schreef:
Dat ook idd.

Je gaat er inderdaad wel vanuit dat dat common sense is maar ik twijfel een beetje of iedereen zo eerlijk is (zowel naar de koper als het paard toe) :o

Vrees van niet nee :=

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:22

xkusjeirene schreef:
succes! Zou leuk zijn!

Bentuh schreef:
ooo wat leuk als dit hem wordt voor je :)

Thnx, ik ben echt zo beniewd of we kunnen gaan kijken, nog even (ongeduldig) wachten tot m'n vriend vanavond gebeld heeft :):)
Hij moet bellen want paard staat in Duitsland en laat mijn Duits niet zo geweldig zijn :')

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:14

Mkango schreef:
Dilan93 schreef:
Ik zou denk ik, als ik een paard voor 5000 of meer zou verkopen, zelf op voorhand laten keuren. Kost misschien wat, maar tov de prijs waarvoor het paard weg gaat valt dat wel mee lijkt me.

En dan is herkeuren voor kosten koper. Dan moet de keuring van de verkoper natuurlijk wel recent zijn gedaan, niet al een jaar daarvoor
Dat zou ik ook doen, ja. Ook omdat ik zelf niet voor verrassingen wil komen te staan en wil weten wat ik verkoop. Krijg je ook geen gelazer met "hij heeft na zes maanden een pees verrekt en de dierenarts heeft nu uit z'n hoge hoed getoverd dat dit al gebeurd moet zijn toen hij bij z'n vorige eigenaar stond, maar de vorige eigenaar zegt dat daar geen bewijs voor is en wil het paard niet terugnemen." :+

Normaal gesproken zijn paarden (tenminste die ik tegen ben gekomen) van boven de 5k allemaal al gekeurd. Deze alleen helaas niet.

Maar inderdaad, ik ben niet van plan om 5x een volledige keuring te betalen want dan ben ik die 5k ook kwijt. Dus daarom is het alleen maar fijn dat zo'n eigenaar het zou willen.

Nu wil die van mij alleen nog in overleg, dus ik weet nog niet zeker wat de bedoeling is, ik moet er nog even goed over na denken, vandaar ook mijn vraag haha... Maar het lijkt me wel meer dan realistisch dat in ieder geval een gedeelte wordt betaald.

Als ik als verkoper in dezelfde situatie zou zitten zou ik zelf mijn paard ook volledig keuren op voorhand, dat geld krijg je dan tijdens de verkoop wel weer terug. Plus je weet zeker dat je een paard verkoopt die goed is. :j

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:14

_Tarzan schreef:
xkusjeirene schreef:
succes! Zou leuk zijn!

Bentuh schreef:
ooo wat leuk als dit hem wordt voor je :)

Thnx, ik ben echt zo beniewd of we kunnen gaan kijken, nog even (ongeduldig) wachten tot m'n vriend vanavond gebeld heeft :):)
Hij moet bellen want paard staat in Duitsland en laat mijn Duits niet zo geweldig zijn :')

Laat het maar weten!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:29

anjali schreef:
xSCWx schreef:
Jammer Tarzan! Het is momenteel niet bij te houden, je moet dezelfde dag nog in de auto zitten om te bezichtigen.
Ik ben nog steeds zuur van mijn paardje. Ik ben verder aan het kijken maar ik vergelijk ze allemaal met haar -O- ik zat te denken om dan maar het risico te nemen, maar als ze dan wordt afgekeurd ben ik bijna €2000 kwijt (aanbetaling + keuring). Ik vind dat erg veel geld om op te gokken ;(

Maar,als ze zou worden afgekeurd krijg je de aanbetaling toch wel terug neem ik aan? Je spreekt toch af te kopen onder voorbehoud van goedkeuring,liever gezegd,positief koopadvies?Dat je de keuring zelf moet betalen vind ik vrij normaal.Ook als hij dan afgekeurd zou worden voor jouw doeleinden.

Nee, als ik een aanbetaling doe ben ik die sowieso kwijt... Staat in het contract -O- "na ontbinding van het contract kunnen alle aanbetalingen als verloren worden beschouwd. Gemaakte betalingen worden niet terug gegeven". Ik heb gevraagd of ze dit aan willen passen maar helaas...

stalcollie schreef:
Scw het is toch eerst keuren dan aanbetalen in jou situatie
Ze willen binnen 2 weken de aanbetaling hebben. Ze moet daar nog 5 maanden staan ivm veulen. Dus dat is me nog een te lange tijd om die gok te nemen, wie weet verstapt ze zich en heeft ze volgende week een chip. Als het zo moet zijn dan staat ze over 4 maanden nog wel te koop. Laten we het hopen (en misschien heb ik tegen die tijd wel een ander paard). Of ben ik helemaal klaar met zoeken naar een eigen paard :')

@Tarzan leuk! Hopen dat het wat is

ruitje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:32

Rare constructies allemaal, ik hou daar niet van :o

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:35

Ben ik de enige die het apart vindt dat de aanbetaling als verloren beschouwd mag worden? :?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:37

ruitje schreef:
Rare constructies allemaal, ik hou daar niet van :o

Ja het gekke is, dit was allemaal besproken (ik zou haar keuren en in ieder geval compleet betalen voordat ze op de trailer stapte) en ik dacht dat we daar duidelijkheid over hadden maar schijnbaar is er toch miscommunicatie geweest. Erg jammer want ik dacht dat ik een paard had gekocht :') en had het al tegen iedereen verteld. Ja beetje voorbarig misschien maar dit verwacht je toch ook niet _O- Ik kan er nu wel om lachen gelukkig, je moet toch wat.

Laten we zo stellen dat ze het contract voor henzelf erg goed en waterdicht hebben opgesteld. Mensen in mijn omgeving noemden het ook wel "wurgcontract".

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:45

Dilan93 schreef:
Ben ik de enige die het apart vindt dat de aanbetaling als verloren beschouwd mag worden? :?

Ik heb ook wel eens gewerkt met aanbetalen, bijv. Als iemand wil dat ik alle kijkers afzeg voor 2 weken ofzo. Dat ging dan om stallingsgeld van die 2 weken bijv. Dat zou iemand dan ook kwijt zijn i.m.o. want ik heb dan kosten omdat ik een paard langer aanhoud.

Ik vind 2000 euro een ander soort aanbetaling, eerder of dat je al voor een deel eigenaar bent.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:45

Ik vind het heel raar dat je 5 maanden voordat je het paard kunt meenemen ,en vooral voordat het paard gekeurd is,een aanbetaling moet doen die je in elk geval niet terug gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:48

ruitje schreef:
Dilan93 schreef:

Ik heb ook wel eens gewerkt met aanbetalen, bijv. Als iemand wil dat ik alle kijkers afzeg voor 2 weken ofzo. Dat ging dan om stallingsgeld van die 2 weken bijv. Dat zou iemand dan ook kwijt zijn i.m.o. want ik heb dan kosten omdat ik een paard langer aanhoud.

Ik vind 2000 euro een ander soort aanbetaling, eerder of dat je al voor een deel eigenaar bent.
Ik vind dat ook niet meer dan redelijk. :j Maar voor 5 maanden en een soort 'alle risico's voor jou' constructie, zou ik ook niet aan beginnen. Zeker niet omdat je niet de keuze hebt om haar eerder naar huis te halen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:49

Rare constructie inderdaad SCW, nu fijn weer op zoek naar een ander paard ..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:53

Ik zou dan eerder een aanbetaling van zeg 250 euro tot 500 euro normaal vinden om te voorkomen dat je na 5 maanden zegt “ nou doe toch maar niet”
Dan heb je als verkoper in elk geval nog een maand de tijd om een andere koper te vinden zonder “ stallingskosten”.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:55

Ineke2 schreef:
Ik zou dan eerder een aanbetaling van zeg 250 euro tot 500 euro normaal vinden om te voorkomen dat je na 5 maanden zegt “ nou doe toch maar niet”
Dan heb je als verkoper in elk geval nog een maand de tijd om een andere koper te vinden zonder “ stallingskosten”.

Zou jij dan aanbetalen voordat hij\zij gekeurd is?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:05

Je kan toch nu keuren en dan besluiten tot koop en dan aanbetalen.
De Constructie is helemaal niet zo raar Verder. Aanbetalen is ene zekerheid ook voor de verkoper en logisch dat deze vervalt als koper ervan af ziet.

En de risico dat ze daar nog staat met veulen dat wist je in principe al voordat je ging kijken. Ik snap de fokker deels echt. Zeker deze huidige markt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:11

Dilan93 schreef:

Nee ben je niet de enige. Vind ik heel raar.
Als om wat voor reden dan ook (afkeuring, paard krijgt een trap van een weidegenoot, paard gaat dood aan koliek tussendoor) de verkopende partij niet kan leveren, is het niet normaal dat jij je aanbetaling niet terug krijgt. Aanbetaling zou een soort van garantie naar de verkoper moet zijn dat jij een serieuze kandidaat bent en niet om 10 voor 12 een maandenlang voor jou gereserveerd paard afzegt.
Maar als de verkoper niet levert wat je gereserveerd hebt (dus geen paard of een paard dat niet meer zo gezond is als op het moment van tekenen) dan hoort dat geld gewoon terug te gaan.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:32

Aanbetaling klopt alleen als ze straks een gezond paard kunnen leveren. Mocht je haar dan niet kopen, dan is het terecht dat de aanbetaling vervalt. Mocht ze echter over 4/5 maanden wat mankeren, hoor je je geld gewoon terug te krijgen. Als dat niet zo in het contract staat, dan lekker laten staan en gewoon om je heen kijken naar wat anders.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:36

anjali schreef:
Ineke2 schreef:

Zou jij dan aanbetalen voordat hij\zij gekeurd is?

Nee, maar je kan toch afspreken nu te keuren en na goedkeuring die kleine aanbetaling te doen?
Als je er dan na 5 maanden alsnog vanaf ziet tja dan krijg je dat bedrag niet terug.

Op die manier voor beide partijen een zekerheidje zonder gelijk een enorm bedrag in het spel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:03

@Ineke2, maar zoals enkele anderen ook al zeggen,het paard kan nu wel goedgekeurd worden,maar er is geen enkele zekerheid dat ze over 5 maanden nog steeds gezond is.Er is zelfs geen zekerheid dat ze dan nog leeft!Er kan zo veel gebeuren in die tijd.Een keuring is altijd een momentopname. Volgens mij accepteert een verzekering een 5 maanden oude keuring niet eens.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:11

Ik wil best iemand (die er meer verstand van heeft) het contract even opsturen, misschien lees ik verkeerd? Het lijkt me inderdaad normaal dat als er geen levering plaatst vindt ik de aanbetaling terug krijg maar zoals ik het contract lees is het heel anders.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:15

anjali schreef:
@Ineke2, maar zoals enkele anderen ook al zeggen,het paard kan nu wel goedgekeurd worden,maar er is geen enkele zekerheid dat ze over 5 maanden nog steeds gezond is.Er is zelfs geen zekerheid dat ze dan nog leeft!Er kan zo veel gebeuren in die tijd.Een keuring is altijd een momentopname. Volgens mij accepteert een verzekering een 5 maanden oude keuring niet eens.

Een eventuele klinische keuring kost de wereld niet, maar ook dat valt af te spreken. Nu keuren mijn rekening, keuren vlak voor aflevering voor verkoper zijn rekening of andersom.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:38

ruitje schreef:
Dilan93 schreef:

Mjah oke, dat vind ik dan nog wel logisch.

Maar een aanbetaling van dat bedrag klinkt voor mij als een deel van de koopsom. Als die koop dan niet doorgaat, dan lijkt het me dat je dit terug krijgt.

En als 5 maanden lang alle risico's voor de koper zijn, terwijl het paard bij de verkoper moet blijven staan... dat vind ik ook wel wat vreemd

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:44

Ik vind dat aanbetalen kan,om de verkoper te verzekeren dat de koper niet gaat afhaken, maar als dan straks geen gezond paard geleverd zou kunnen worden,dan moet de verkoper de aanbetaling gewoon teruggeven.