Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:59

ikke schreef:
Ik blijf erbij dat zeker 50% en waarschijnlijk veel meer negatieve adviezen helemaal niet onderzocht hadden hoeven worden als de potentiële koper gewoon beter gekeken had.

Hahahahaha ok nu moest ik hardop lachen!

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:16

Alja schreef:
Is milka jou vrouw ikke :+

Gelukkig ben ik al een aantal jaar alleenstaand, niet dat dat er verder iets toe doet, maar om de misverstanden maar even uit de wereld te helpen bij voorbaat :+

Verder is het compleet aan mezelf of ik laat keuren ja of nee :j
Daar heb ik bokt verder niet bij nodig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:22

ikke schreef:
Ik blijf erbij dat zeker 50% en waarschijnlijk veel meer negatieve adviezen helemaal niet onderzocht hadden hoeven worden als de potentiële koper gewoon beter gekeken had.

Helemaal oneens ben ik het niet met Ikke. Daarom is het ook belangrijk om iemand met veel ervaring mee te nemen als je paarden gaat kijken want bij sommige zie je zo al dat je ze niet mee hoeft te nemen voor een keuring. En twee zien meer dan 1.
Maar ook al heb je nog zoveel ervaring, je ziet nooit zoveel als een paardenarts en "erin" kijken, kun je al helemaal niet. En om echt een goed uitgangspunt te hebben = een gezonde pony is zowel een goede klinische keuring als een RX keuring heel belangrijk. Ook bij veulens, enters en twenters.
Bij veulens is het nog lastig om de buigproeven te doen en te monsteren, maar bij twenters kan dat al goed, mits ze goed in de hand/bij de hoefsmid zijn geweest en hebben geleerd de benen op te tillen en RX kan altijd.
Van de veulens die jaarlijks worden geboren valt (heb ik me laten vertellen) in de opfok 30% af, omdat ze of op de foto niet goed zijn, of een klap hebben gehad op de wei of ziek worden. Dus jong zegt helemaal niks over hoe het dier van binnen in elkaar zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:29

Verder is het ook nog zo dat je beter wel kunt keuren bij de "fok-maar-raak" paarden. De zogenaamde kruisingen, waarbij eventuele voorkomende gebreken in moeder of vaderlijn onbekend zijn. Bij de stamboekfokkerij wordt gefokt met doorgaans gezonde dieren, fokmerries worden geprokt, hengsten gekeurd, genetisch onderzoek wordt gedaan naar OC, WFFS etc etc. Maar van een "fok-maar-raak" kruising weet je gewoon niks en komen ook juist groeistoornissen vaker voor.

Ik kocht ooit een leuke kruising gelders x haf. Een pikzwarte. Echt een plaatje. Klinisch spatzuiver. Die bleek op de foto in het kootbeen simultaan beide benen een verticale lijn te hebben agv vermoedelijk een groeistoornis. Dat is m dus niet geworden.

Maar het is helemaal prima als jij je niks aantrekt van de adviezen hier.
Maar wellicht hebben ook anderen er wat aan.

Charaz

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:36

En hoeveel van de paarden waar een kleine bemerking aan is op de foto zouden hier in de praktijk nooit last van krijgen ?

Ik heb geen van mijn paarden (behalve de eerste pony die mijn ouders kochten) laten keuren en heb nog nooit een kat in de zak gekocht.

Nu heb ik makkelijk praten want ik zoek geen dier voor het hogere werk én heb ze thuis staan dus als ze wat mankeren blijven ze ook gewoon hier.

Maar als je een pony voor de kinderen zoekt en een dier van 2 koopt hem helemaal op de foto zetten… mijn keuze zou het niet wezen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:46

Ach, Amy heb ik ook zo opgeladen. Die ponies, en dan vooral ponies die geen FEI-proeven hoeven te gaan lopen, moeten in eerste instantie vooral braaf zijn. Die lijden over het algemeen niet zoveel van een aantal keer in de week een rondje hobbelen. En mochten ze later wel afgekeurd worden voor het rijden, dan is het financieel (als je ze thuis hebt staan in ieder geval) minder schadelijk dan een afgekeurd paard. Om het even heel bot te zeggen.

Mijn zus heeft jaren kunnen genieten van stapritjes met haar pony met een dubbele peesblessure en op het laatst zware COPD. Daar hebben we overigens geen dubbeltje voor betaald, die hebben we destijds gekregen van vrienden, en we wisten van de blessure af. Klote beest heeft me nog eens tot bloedens toe gebeten, die had die memo niet gehad dat ponies vooral braaf moesten zijn. Nu ik er over nadenk heb ik door haar nog eens met mijn pony in de sloot gelegen :+
Maar die was verder onder het zadel echt topbraaf.

Afijn, klinisch goed en een fijn karakter vind ikzelf bij alle paarden, maar vooral bij ponies het belangrijkst.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:16

Ieders eigen keuze, als er achteraf maar niet over wordt geklaagd.

En nog belangrijker als paard er maar niet de dupe van wordt.

Keuren is mega belangrijk. Denk aan hart, longen, cysten, chipjes. Dat alles kan je op geen enkele manier zelf zien of weten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:38

Snap ik heel goed hoor waarom de keuze wordt gemaakt om niet te keuren, maar het is altijd ontzettend verdrietig om een paard weg te moeten brengen om iets dat je vooraf had kunnen weten. Zeker voor de kinderen zou ik dat alleen al willen. Maar goed, dat ben ik :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:40

Laatste 2 jaar ligt het wat stil maar daarvoor had ik gemiddeld 35/40 ponys per jaar, nog nooit laten keuren en werden weleens gekeurd door koper en heb er in die tijd maar twee gehad die niet lekker doorkwamen 1 op buig en andere rechtsom op linker been. Mensen hebben die pony toch gekocht en nu 4 jaar later zag ik hem op mp staan meisje is eraf gegroeid pony nog nooit pas kreupel gelopen en is recent ook klinisch in orde bevonden.

Ik zie al met 5 passen aan een pony of die kreupel lopen of niet. Zo heb ik laatst pony gekocht. Kwam de stal uit ik zeg die draaft zo wat platvoetig weg (beetje wat die Spaanse kruisingen doen) en ja hoor dier draaft buiten aan... Hoppa... Inmiddels achter fokker gekomen en je raad het al moeder kwam jaren geleden van de vrachtwagen af uit Spanje dragend ! Röntgen ogen? Nee zeker niet maar gevoel en gewoon de feeling met je ogen hebben. Die heb je of die heb je niet. Nadeel is ook wel dat ik op heeeeeel veel filmpjes de meeste paarden kreupel zie.

heb daar trouwens paar maanden geleden een kennis wel op af gestuurd. Dier was reeds zadelmak en op filmpje amper een enkele keer onder het zadel. Liep achter niet helemaal lekker dus van wat ik zag was dit onbalans. We zijn gaan kijken en was er niks te zien en was daarna ook klinisch in orde bevonden. Dus niet lekker lopen zegt ook weer niet altijd alles

Maar als particulier zou ik wel adviseren te keuren vaak is het meer op gevoel waardoor je dingen niet ziet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:01

En toch kun je er niet inkijken. Vandaag nog een jong paard laten keuren, klinisch fantastisch en met vlag & wimpel geslaagd, maar op de foto’s een serieuze cyste in het been. Als je ze al hebt dan is het zo en stel je een plan op, maar juist daarom is keuren bij aankoop zo belangrijk. Ze mogen best wat hebben maar zo’n serieus verhoogd risico ben je dan toch blij opgemerkt te hebben voordat je je kostbare geld uitgeeft.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:13

Ik zie snel of een paard wel of niet goed loopt/is. Sterker nog, ik had allang een nieuw paard kunnen hebben maar ben enorm kritisch heb ik geleerd in het afgelopen jaar (eindelijk eens iets wat dus wel op basis van m'n verstand lukt hehe) Maarrrrr; keuren is een must.
(als ik dat vorig jaar niet had gedaan had ik nu een heel groot probleem gehad met het nu 5-jarige paard)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:17

Heb mijn freiberger ook zo overgenomen van een vriendin. Wist dat ze bij haar nooit wat had , en ze was pas 5.
Inmiddels 7 jaar later en nooit wat gehad. Misschien is er vanalles te zien op röntgenfoto's, maar ze heeft nu nergens last van

Pony ook zo gekocht. New Forest van 8 jaar. Konden haar voor een net bedrag kopen. Maar t was alsnog 6000. Geen 2500 ofzo. Top pony en super springen.

Maar die pony stond bij een kennis en konden we 1 maand lang rijden voordat we haar gekocht hebben.

Niet dat dat iets veranderd , maar zo wisten we wel zeker dat ze bij ons paste en hoe ze liep.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:39

Qua eigen fok zet ik alles op de foto voor ze 3 worden. Tot op heden gaat dat goed bij mijn bontjes, helaas bij de zwarte minder die blijft dus, want onverkoopbaar, wel fenomenaal paard, maar echt wel pech. Heb nu een bijna 3 jarige bonte merrie te koop (de zus van de zwarte), goed abc, loopt naast de fiets buiten, al wat licht longeerwerk en rontgen ggk zonder bemerking bij grote kliniek (Emmeloord), geen spektakel qua bewegen maar wel gewoon prima, maar vraag er dus nu gerust 9,5K voor. Komt er iemand prima, komt er niemand ook goed, dan maken we haar zadelmak stop ik er een veulen in en dan zien we volgend jaar wel weer (wel weer voor ander geld natuurlijk :D) ik blijf wel fokker en moet toch af en toe keuzes maken. Het is een prachtig paard dus we gaan er dan zelf ook lekker mee rijden en dan heb ik 3 fok / rijpaarden ipv 2 :D

Ik durf zelf wel een gokje te nemen zonder keuren, heb bijna alles gekocht zonder keuren, maar daar was de prijs ook naar. Ik ben ook al een klein beetje om mij heen aan het kijken voor een leuke kinderpony D/E echt doodbraaf, merrie (ook graag goed papier de fokker in mij blijft dat fijn vinden) moet echt beginnerspony zijn. Afhankelijk van prijs keur ik ook. Maargoed pas vanaf de zomer denk ik... (dochter moet nog wat ervaring op de manege opdoen) ze past alleen nu al op mijn paard, wil haar alleen de pony tijd graag gunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:09

StalNollie schreef:
Laatste 2 jaar ligt het wat stil maar daarvoor had ik gemiddeld 35/40 ponys per jaar, nog nooit laten keuren en werden weleens gekeurd door koper en heb er in die tijd maar twee gehad die niet lekker doorkwamen 1 op buig en andere rechtsom op linker been. Mensen hebben die pony toch gekocht en nu 4 jaar later zag ik hem op mp staan meisje is eraf gegroeid pony nog nooit pas kreupel gelopen en is recent ook klinisch in orde bevonden.

Ik zie al met 5 passen aan een pony of die kreupel lopen of niet. Zo heb ik laatst pony gekocht. Kwam de stal uit ik zeg die draaft zo wat platvoetig weg (beetje wat die Spaanse kruisingen doen) en ja hoor dier draaft buiten aan... Hoppa... Inmiddels achter fokker gekomen en je raad het al moeder kwam jaren geleden van de vrachtwagen af uit Spanje dragend ! Röntgen ogen? Nee zeker niet maar gevoel en gewoon de feeling met je ogen hebben. Die heb je of die heb je niet. Nadeel is ook wel dat ik op heeeeeel veel filmpjes de meeste paarden kreupel zie.

heb daar trouwens paar maanden geleden een kennis wel op af gestuurd. Dier was reeds zadelmak en op filmpje amper een enkele keer onder het zadel. Liep achter niet helemaal lekker dus van wat ik zag was dit onbalans. We zijn gaan kijken en was er niks te zien en was daarna ook klinisch in orde bevonden. Dus niet lekker lopen zegt ook weer niet altijd alles

Maar als particulier zou ik wel adviseren te keuren vaak is het meer op gevoel waardoor je dingen niet ziet.

Maar jij bent handelaar dus ik snap dat jij alleen klinisch keurt als je dat al nodig vindt. Zo'n pony blijft dus maar kort bij jou. Maar als je een paard of pony koopt om te houden, wil je dat ie na een jaar of langer ook nog heel is en niet een gebrek heeft waardoor hij niet meer bruikbaar is op iets dat je had kunnen weten. Dat is een heel ander perspectief.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:33

Milka schreef:
Alja schreef:
Is milka jou vrouw ikke :+

Gelukkig ben ik al een aantal jaar alleenstaand, niet dat dat er verder iets toe doet, maar om de misverstanden maar even uit de wereld te helpen bij voorbaat :+

Verder is het compleet aan mezelf of ik laat keuren ja of nee :j
Daar heb ik bokt verder niet bij nodig

Nee, zo werkt dat niet in dit topic. Je moet het wel doen zoals iedereen hier het doet, anders kunnen we helaas niet gewoon blij voor je zijn :+ :D

Hahah, oke, sarcasme uit :')

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:45

Hier ga ik rustig verder met de zoektocht. Voor mij staat wel vast dat als er een paard is dat ik na 2 keer bezichtigen echt passend vind, ik een klinische en RX keuring wil laten doen.

Ik hou nu verschillende FB groepen en MP in de gaten, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:54

Heb nog nooit een pony of paard laten keuren, maar nu ik mijn D pony wil verkopen wordt er wel veel om gevraagd. Dus binnenkort de kliniek maar eens bellen hoe dat allemaal werkt.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:29

Maar als een paard bv niet door een klinische keuring komt, omdat hij niet door de buigproef komt... is het dan altijd een groot probleem? Het kan misschien ook iets zijn dat opgelost kan worden, toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:34

xMyrth schreef:
Maar als een paard bv niet door een klinische keuring komt, omdat hij niet door de buigproef komt... is het dan altijd een groot probleem? Het kan misschien ook iets zijn dat opgelost kan worden, toch?

Dat is altijd een probleem maar de vraag is of dat probleem bij het paard ligt...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:39

Kan me voorstellen als potentieel nieuwe eigenaar dat je dat niet op jouw kosten wil gaan onderzoeken... terwijl je dan misschien wel een heel leuk paard misloopt :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:40

xMyrth schreef:

Dat kan, maar dat zal dan wel iets doen met de prijs. Een paard met een blessure of aandoening levert nou eenmaal minder op dan een paard dat meteen inzetbaar is.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:43

ruitje schreef:
Nee, zo werkt dat niet in dit topic. Je moet het wel doen zoals iedereen hier het doet, anders kunnen we helaas niet gewoon blij voor je zijn :+ :D

Hahah, oke, sarcasme uit :')

Dat blijkt :+
Gelukkig lig ik er niet wakker om
Mijn geld mijn beslissing

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:50

Ik heb er weleens 1 verkocht die niet goed was op 1 buigproef. De koper wilde toch doorgaan met röntgen dus volledig gekeurd, extra scan gemaakt van het been van de buigproef en alles leek in orde. Advies van de da was over 2 weken klinisch her keuren. Kwam er toen met vlag en wimpel doorheen en paard heeft jarenlang succesvol 1.40 gelopen. Het kán dus ‘niks’ zijn of verstapt in de wei of zoiets simpels maar het blijft een gok en er kan altijd meer aan de hand zijn. In dit geval wilde de koper het paard erg graag hebben en heeft die tijd en gok genomen. Dat is iedereen z’n eigen keuze toch.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:26

Babootje schreef:
StalNollie schreef:

Maar jij bent handelaar dus ik snap dat jij alleen klinisch keurt als je dat al nodig vindt. Zo'n pony blijft dus maar kort bij jou. Maar als je een paard of pony koopt om te houden, wil je dat ie na een jaar of langer ook nog heel is en niet een gebrek heeft waardoor hij niet meer bruikbaar is op iets dat je had kunnen weten. Dat is een heel ander perspectief.

Dat maakt daarna toch geen verschil ik moet deze pony toch ook klinisch in orde hebben dat mensen daarna nog Jaaaaaren plezier gaan hebben. Wat ik wil zeggen dat je soms ook zeker geluk moet hebben maar dat je sommige paarden niet eens hoeft te gaan kijken. Sommige moeten er 6 keuren en klinisch is er een ditje of een datje dan ben je gewoon niet kundig genoeg denk ik.

Daarom ook mijn laatste alinea als particulier/'leek' laten keuren

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:36

Het paard dat ik vorige week gereden heb (de staker) is ineens eur 3500,00 duurder geworden. Denk dat de verkoper betere ruiters denkt te treffen als ze in een hoger segment gaat zitten. Bijzondere redenatie, want paard staakt bij haar zelf ook :o

Ik heb besloten mijn jonge paard elders in training te zetten in de hoop dat het nog wat wordt qua gedrag. Dus zoektocht gestaakt totdat paard getraind is en de beslissing houden of verkopen gemaakt is.
Voorlopig kijk ik dus nog even naar haar leuke koppie :D Afbeelding

Wat betreft keuren, dat moet iedereen lekker zelf weten. Ik ben iemand die wel laat keuren en alsnog alle pech van de wereld met een paard heeft, dus goedgekeurd is nog geen garantie voor geluk.