Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:59

Toen ik op bijna 4 jarige Hercule reed, ik was zo groen als gras, reed ik werkelijk overal met hem, vond ik dat fijne gedrag heel normaal.
Dat zat er gewoon in, maar net als bij Joy is het natuurlijk niet normaal. Ik weet dat Hercule een keertje schrok van iets, en dat vond ik zo raar. Maar dat was natuurlijk normaal gedrag voor zo'n jonkie.
Ik denk dus inderdaad dat sommige paarden fijn en wijs geboren worden, en dat zijn de fijnste.

Ayasha
Blogger

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 13:08

ik denk eigenlijk dat Joy ook wel eens zo eentje zou kunnen worden. Rêve was ook niet moeilijk om zadelmak te maken. Maar dat was wel echt een jong paard. Rêve is enerzijds heel nuchter maar anderzijds kan ze ook erg onverwacht ontploffen over iets en als ze gaat dan gaat ze ook echt. := die heeft ook echt een puber periode gehad onder het zadel tot ze me een keer kwijt raakte onderweg. :+ Toen is ze er mee gestopt. _O-

Maar Rêve was vanaf de grond (en nog steeds) een erg moeilijk paard. Zo betrouwbaar als ze onder het zadel is, zo onbetrouwbaar is ze als je er langs staat. Dat heeft ze van veulen af aan gehad en Joy was eigenlijk meteen heel gematigd... En ondanks dat hij echt wel weet dat hij hengst is inmiddels blijft dat eigenlijk zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 13:14

We konden vandaag vroeg starten dus op wedstrijd vertrokken. (We waren ook voor de warmte thuis anders had ik af gemeld. Ze staat al even afgespoeld en wel terug op weide met Sam, het was vroeg vanmorgen. _O- )
Vandaag eens een NL proef gestart. Jezus wat irritant dat je de hele proef moet lichtrijden. := Dat is voor mij dus echt een groot nadeel. Normaal voel ik in de rug de aanleuning en als ik de hele proef moet lichtrijden voel ik me halfblind. :=
Het terrein was erg druk en Rêve vond het reuze spannend, ze kon vanuit de ring de parking zien waar een paard op hol geslagen was maar ze bleef enorm haar best doen en we hebben ondanks alles onze proef kunnen af ronden met 210.5 punten. Op een half puntje van de 3e plek. <3
Haar aanleuning was niet top door dat ik dus normaal met mijn zit kan voelen en werken. := Ze had ook last van een vlieg denk ik want ergens halfweg zie je haar erg schudden met haar hoofd. :(:)
Maar ben zo trots op haar! Mijn kleine pop. :+:

Verruimingen in draf zijn nog steeds haar sterkste kant niet maar ze probeerde. :+:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 14:47

Eens dat het licht rijden vreselijk is want je hebt niet de mooie verende rug onder je en je voelt niet de allerkleinste hapering. Zo zonde. Ik heb het ook altijd vervelend gevonden en rijtechnisch raar.

Proficiat met het mooie resultaat en dat Rêve mooi bij je bleef ondanks het gekletter op de parkeerplaats. Fijne opsteker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 15:19

:j Ze moeten daar best een eindje wandelen tot aan de ring en Sam vond dat wegje vaak al spannend want hoge haag aan één kant, soort containers aan de andere kant waar de jury's in zitten. Sam heb ik 50m achterwaarts moeten rijden om uberhaupt tot aan het stuk met zand te komen. := Hij was met geen 5 man vooruit te krijgen. :=

Maar Rêve ging aan een lang teugeltje, ze keek rond, had wat aanmoediging nodig hier en daar maar ze deed het. :j Aan de ingang van de losrijpiste ligt een soort anti slip mat. die vond ze erg eng want die "glinsterde" enigszins in de zon. Daar heeft ze een paar minuten gestaan, gewoon laten kijken dat ze voor zichzelf kon beslissen dat het oke was. Toen ze ging haar uitgebreid beloont en ze groeide 10cm. :+:

Dat is waar het nu om draait. Dat ze op wedstrijd op mij terug valt. Van daaruit komt de rest vanzelf. :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:59

Super dat je weer op wedstrijd bent gegaan en het klinkt wederom als een leerzame ervaring voor jullie als combinatie!

Hoe gaat het nu met Sam en bevalt het rusten hem nog?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:11

Klinkt allemaal heel gaaf en verstandig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 16:31

Sam begint te wennen aan zijn pre-pensioen. :j Hij is alleen niet zo blij als we Rêve meenemen maar dat was ook al zo toen hij zelf ook nog op wedstrijd ging. All in all heeft hij zich goed aangepast, hij wordt niet meer onrustig als ik Rêve uit de weide haal om te trainen. Als zijn pees goed genezen is volgend jaar bouw ik hem misschien licht terug op maar echt werken zal het niet meer zijn. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:56

Dat is fijn dat het goed met Sam gaat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:58

Fijn nieuws dat Sam goed gaat.

Reve gaat het vuur aan de schenen leggen volgend jaar denk ik.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:23

Dat zijn fijne berichten, zowel over Rêve als Sam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 12:05

Donderdag gaan we een nieuw vriendje halen voor de veulens. :j een halfbroer van Joy zelfs. :D Kijk er naar uit om hem te zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:25

Leg eens uit, hoe zitten de bloedbanden? Hoe komt het zo? Leuk hoor ik ben benieuwd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 12:39

Nakomeling van Cassanova. Zelfde vader, andere moeder. :D Eveneens paardenmoeder wel met mooi bloed en een prachtig dier.

een bokker stuurde me een PB nav dit topic om eens te komen kijken. Die is vorige week geweest en zei eigenlijk meteen dat ze ging kijken hoe het zat met de opzeg op haar huidige plek. Even zoeken naar een dag die voor ons allen kon en dat is donderdag geworden. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:47

Oh dat is extra leuk zeg +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:35

Wat heel erg leuk Kathleen. Fijn hoor. Ik ben benieuwd naar dat mooie veulen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:04

Hoezo, het is toch haar keuze geweest om weg te gaan? En dan zou ze nu wel gratis alle adviezen hebben.
Ik kan je man wel begrijpen, die van mij zou precies hetzelfde reageren.
Je kan er ook paal en perk aan stellen. Van “je mag 1x pw een half uur van mijn tijd benutten om vragen te stellen, neemt het meer tijd in beslag, dan ga ik er een vergoeding aan hangen”
En dat hoeft niet veel te zijn, maar je bent natuurlijk ook niet haar persoonlijke encyclopedie..
Laatst bijgewerkt door RianneH op 13-09-23 06:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:20

Misschien bedoelt ze het niet zo, maar vindt ze het ook gewoon fijn om een soort vriendelijk contact met je te houden en denkt ze dat jij dat ook wel fijn vindt op 1 of andere manier...? Ik snap wel dat het een beetje een raar aanvoelende situatie wordt wanneer iemand je niet meer betaalt voor de dienst waar dit verband mee hield.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:30

Ik vind het ook wel gek , eerlijk gezegd. Want als ze jou zo goed vindt waarom is ze dan weggegaan? Dit is raar. Dus ik zou haar een briefje geven wat je aan eten gaf, en dan kan ze het verder zelf doen.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 13-09-23 06:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:38

Berichten op mute en in het archief plaatsen, en eens per dag/2 dagen checken kan al een begin zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:03

Nou voordroog en kuil zijn beide nattere hooisoorten natuurlijk, ik denk dat dat best vaak door elkaar gebruikt wordt. Volgens mij zeggen ook best veel mensen dat hun paard kuil gevoerd krijgt terwijl ze voordroog bedoelen.

Ik weeg ook niet af maar voer op gevoel. Handje van dit, volle pluk van dat, 2 handen van dat..... het is in de loop der jaren vanzelf meer geworden maarja dat is ook logisch bij een paardje van 30 :+:

Als je ziet dat zo'n wel wat kan hebben dan is het logisch dat je gewoon voert wat je voelt dat 'ie nodig heeft :j

Hij ging in principe toch alleen maar weg omdat het makkelijker zou zijn om beide paarden op 1 plek te hebben?
Laatst bijgewerkt door RianneH op 13-09-23 06:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:08

Oh echt! Maar dan moet ze wel zelf het voer betalen zeker? Dat valt dan wel tegen denk ik :=

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:47

Dus dacht ze eigenlijk dat je haar voor de gek hield. Weet je, zulke mensen ben je beter kwijt dan rijk en misschien ben ik hard, maar uitzuigers zijn er al zoveel.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 13-09-23 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:29

uit eigen ervaring weet ik dat jonge opgroeiende paarden meer voer nodig hebben dan een volwassen paard. Daarbij voer ik ook op het zicht. Je bent soms beter af met een duurder krachtvoer waar je weinig moet van voeren dan een goedkoper waar je veel meer van moet geven voor hetzelfde resultaat.

Er is zelfs nog verschil tussen voordroog en kuil. Kuil is enkel geschikt voor koeien. Niet voor paarden. Voordroog en dan nog liever de droogste voordroog die je kan vinden of krijgen geef je aan paarden. voordroog ruikt wat zuurder maar kuil ruik je van een flink aantal meters ver als je dat tegen je kleren en in je handen hebt gehad. Dat is nog veel zuurder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:31

Nouja op zich ook niet heel gek toch, je hebt genoeg mensen die graag overdrijven, waarom zou jij er daar niet 1 van kunnen zijn weet je wel. En het klinkt ook wel redelijk abnormaal zoals je het omschrijft. Kan me er best iets bij voorstellen dat ze dacht dat het wel mee zou vallen. Met het verbruik van haar eigen paard als leidraad zeg maar :)

Maar gezien hoe vriendelijk en eerlijk je verder overkomt, hoeveel je over hebt voor die knollies en anderen om te helpen, zou je wel hopen dat ze het serieus zou nemen wat je zei :(:)