Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:01

mirriej, spannend!
Dilan, ja daarom maar even verstand gebruiken boven gevoel :+
Mkango, ja, nouja ik ben gewoon bang dat ik zo'n jonkie verpest en ik er bang van wordt, dat wil ik natuurlijk niet, ik zoek een leuk paardje om wat mee buiten te hobbelen dus denk dat een iets oudere toch geschikter is voor wat ik wil :=
MyWishMax,dat kan natuurlijk ook :')

Oke, kom net een super mooie spanjaard tegen, wel wat ouder (16) maar daar is de prijs ook naar, staat heel dichtbij dus vriendlief belt er straks even heen om een afspraak te maken. Precies zo ene zoals ik zoek, hopen dus dat we kunnen gaan kijken :):)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:02

_Tarzan schreef:
mirriej, spannend!
Dilan, ja daarom maar even verstand gebruiken boven gevoel :+
Mkango, ja, nouja ik ben gewoon bang dat ik zo'n jonkie verpest en ik er bang van wordt, dat wil ik natuurlijk niet, ik zoek een leuk paardje om wat mee buiten te hobbelen dus denk dat een iets oudere toch geschikter is voor wat ik wil :=
MyWishMax,dat kan natuurlijk ook :')

Oke, kom net een super mooie spanjaard tegen, wel wat ouder (16) maar daar is de prijs ook naar, staat heel dichtbij dus vriendlief belt er straks even heen om een afspraak te maken. Precies zo ene zoals ik zoek, hopen dus dat we kunnen gaan kijken :):)

Spannend! Hoop dat je dit keer geluk hebt :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:03

Ja 3x is scheepsrecht toch?! :')
Kwam hem echt nét tegen en staat er sinds gisteravond op, dus hoop echt dat we mogen/kunnen gaan kijken :D Is nog een vos ook, dus dat compenseert z'n leeftijd :Y)

xkusjeirene

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:54

Hallo allemaal! Hoe hebben jullie het destijds opgelost met een afkeuring, voor wie zijn dan de kosten? Eigenaar, opdrachtgever (dus jij als koper) of 50/50?

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:55

_Tarzan schreef:
Kwam hem echt nét tegen en staat er sinds gisteravond op, dus hoop echt dat we mogen/kunnen gaan kijken :D Is nog een vos ook, dus dat compenseert z'n leeftijd :Y)

succes! Zou leuk zijn!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:57

_Tarzan schreef:

ooo wat leuk als dit hem wordt voor je :)

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:58

xkusjeirene schreef:
Hallo allemaal! Hoe hebben jullie het destijds opgelost met een afkeuring, voor wie zijn dan de kosten? Eigenaar, opdrachtgever (dus jij als koper) of 50/50?

wij hadden daar geen afspraak over gemaakt. dus ik heb dat zelf betaald toen het paard afgekeurd werd. de verkopende partij wilde wel de herkeuring betalen. Maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:58

xkusjeirene schreef:

Heb je van tevoren niets afgesproken? Welke keuringen gaat het over enkel klinisch? Ik ben bang dat als je van te voren niets hebt afgesproken je nu zelf alles moet betalen. Vooral klinisch zou ook enkel een momentopname kunnen zijn en dan zou ik als verkoper ook niet amused zijn als mensen achteraf komen aankloppen met een rekening

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:01

K_nolan schreef:
xkusjeirene schreef:

Heb je van tevoren niets afgesproken? Welke keuringen gaat het over enkel klinisch? Ik ben bang dat als je van te voren niets hebt afgesproken je nu zelf alles moet betalen. Vooral klinisch zou ook enkel een momentopname kunnen zijn en dan zou ik als verkoper ook niet amused zijn als mensen achteraf komen aankloppen met een rekening

Even inderdaad wat ik er had bij moeten vermelden: ik ben daar nu mee in overleg, keuring staat 7 juni. Dus we zijn nu aan het overleggen hoe we dat gaan oplossen.

Klinisch en röntgenologisch met rug en hals erbij.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:04

En het is bij een particulier of een stal? Verschil is ook wel of je een keuring doet voor sportpaard of recreatie (voor de rontgen in ieder geval). Als het bij bijv. een fokkerij was zou ik afkeuring voor hun voorstellen en bij een particulier 50/50? Ik heb ook paarden verkocht, maar ik heb nou eenmaal geen röntgenogen. Alle paarden die ik heb verkocht hebben nooit wat gemankeerd, maar goed voor hetzelfde geld zit er ergens een chip. Nu verkocht ik geen paarden voor 10.000 plus dus ik zou ook de kosten van röntgen afkeuring niet op me nemen eerlijk gezegd..

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:05

K_nolan schreef:
En het is bij een particulier of een stal? Verschil is ook wel of je een keuring doet voor sportpaard of recreatie (voor de rontgen in ieder geval). Als het bij bijv. een fokkerij was zou ik afkeuring voor hun voorstellen en bij een particulier 50/50? Ik heb ook paarden verkocht, maar ik heb nou eenmaal geen röntgenogen. Alle paarden die ik heb verkocht hebben nooit wat gemankeerd, maar goed voor hetzelfde geld zit er ergens een chip. Nu verkocht ik geen paarden voor 10.000 plus dus ik zou ook de kosten van röntgen afkeuring niet op me nemen eerlijk gezegd..

Particulier, maar is wel de bedoeling om straks de sport in te gaan. (dressuur, springen en cross, maar ook gewoon recreatief lekker door het bos heen etc) dus vandaar dat ik het paard ook volledig op de foto wil hebben

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:12

De opdrachtgever betaald keuring aan de dierenarts. En daarna is hoe je het onderling afspreekt.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:13

Tja, in deze markt blijft het lastig. Het ligt ook wel een beetje aan het bedrag van het paard, ga je er 30.000 voor neerleggen zou ik ook de afkeur bij hun gooien. Praten we over minder dan 5000 euro dan ben ik bang (in deze markt zeker) dat je het zelf zou moeten betalen, echter niet geschoten altijd mis. Je kan natuurlijk een eerste voorstel doen:

klinische afkeuring voor hun
röntgen afkeur 50/50

nee heb je, ja kun je krijgen toch

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:15

Bij 2 van de 3 de klinische keuringen waren de afkeurskosten voor de verkoper. Bij goedkeur voor mij.
Rontgen was ten alle tijden voor mij omdat de verkopers er ook niet in kunnen kijken en zij den klinisch goed paard zien.
Gelukkig voor mij waren de twee eerste paarden klinisch al niet goed dus niet al te veel extra kosten gemaakt.
De 3e was klinisch en rontgen perfect

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:15

xSCWx schreef:
Jammer Tarzan! Het is momenteel niet bij te houden, je moet dezelfde dag nog in de auto zitten om te bezichtigen.
Ik ben nog steeds zuur van mijn paardje. Ik ben verder aan het kijken maar ik vergelijk ze allemaal met haar -O- ik zat te denken om dan maar het risico te nemen, maar als ze dan wordt afgekeurd ben ik bijna €2000 kwijt (aanbetaling + keuring). Ik vind dat erg veel geld om op te gokken ;(

Maar,als ze zou worden afgekeurd krijg je de aanbetaling toch wel terug neem ik aan? Je spreekt toch af te kopen onder voorbehoud van goedkeuring,liever gezegd,positief koopadvies?Dat je de keuring zelf moet betalen vind ik vrij normaal.Ook als hij dan afgekeurd zou worden voor jouw doeleinden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:17

Scw het is toch eerst keuren dan aanbetalen in jou situatie

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:28

Esther_r20 schreef:
Bij 2 van de 3 de klinische keuringen waren de afkeurskosten voor de verkoper. Bij goedkeur voor mij.
Rontgen was ten alle tijden voor mij omdat de verkopers er ook niet in kunnen kijken en zij den klinisch goed paard zien.
Gelukkig voor mij waren de twee eerste paarden klinisch al niet goed dus niet al te veel extra kosten gemaakt.

Dit vind ik misschien nog een idee inderdaad. Als de DA röntgenologisch wat ziet wat niet acceptabel is dan breek ik de keuring ook af en dan hoef ik alleen maar de tijd te betalen. Dus dat scheelt dan in mijn geval weer. En het zou dan inderdaad wel fijn zijn dat in ieder geval een gedeelte door de verkoper betaald wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:41

xkusjeirene schreef:

Hier was het keuren kosten koper, dus kosten sowieso voor mij. Snap ook niet waarom de verkoper bij afkeur zou moeten betalen.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:14

Zonnebloem92 schreef:
xkusjeirene schreef:

Hier was het keuren kosten koper, dus kosten sowieso voor mij. Snap ook niet waarom de verkoper bij afkeur zou moeten betalen.

De eigenaar kwam hier zelf mee hoor :) Ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik alles zelf moest betalen dus ook K.K.
Maar goed als ze willen overleggen.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:19

xkusjeirene schreef:
De eigenaar kwam hier zelf mee hoor :) Ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik alles zelf moest betalen dus ook K.K.

Was ook niet specifiek naar jou gericht, maar ik lees vaak dat mensen verwachten dat de verkoper bij afkeur betaald en ik snap niet zo goed waarom.
Kan me er nog iets bij voorstellen dat een bedrijf coulant is daar in of überhaupt de keuring betaald. Maar bij een particulier is het anders dubbelop: heeft zijn/haar paard niet verkocht en zit ook nog met keuringskosten.
Maar wel heel netjes dat de eigenaar/verkoper meebetaald.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:24

xkusjeirene schreef:
Esther_r20 schreef:

Dit vind ik misschien nog een idee inderdaad. Als de DA röntgenologisch wat ziet wat niet acceptabel is dan breek ik de keuring ook af en dan hoef ik alleen maar de tijd te betalen. Dus dat scheelt dan in mijn geval weer. En het zou dan inderdaad wel fijn zijn dat in ieder geval een gedeelte door de verkoper betaald wordt

Ik had met de artsen die keurdne ook afgesproken dat als er iets geks te zien zou zijn op de foto's we direct zouden stoppen. Dan heb je alleen de kosten tot dat punt. Kan toch zomaar weer een hoop geld schelen

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:27

Zou het ook niet een beetje een soort van garantie zijn als je merkt dat de verkoper er niet moeilijk over doet en eventueel tegemoet wil komen bij afkeuring? Als ik als verkoper heel erg twijfel of mijn paard wel gezond is, of eigenlijk weet dat hij dat niét is, dan zou ik niet zo happig zijn om een keuring te betalen waarvan ik op voorhand weet dat het niet lukt. Maar snap wel dat het risico is voor de koper natuurlijk en ik vind het ook wel normaal dat de koper dat betaalt, maar ik zou zelf wel als koper een goed gevoel hebben bij een verkoper die tegemoet wil komen bij afkeuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:42

Zonnebloem92 schreef:
xkusjeirene schreef:

Was ook niet specifiek naar jou gericht, maar ik lees vaak dat mensen verwachten dat de verkoper bij afkeur betaald en ik snap niet zo goed waarom.
Kan me er nog iets bij voorstellen dat een bedrijf coulant is daar in of überhaupt de keuring betaald. Maar bij een particulier is het anders dubbelop: heeft zijn/haar paard niet verkocht en zit ook nog met keuringskosten.
Maar wel heel netjes dat de eigenaar/verkoper meebetaald.
Maar stel dat jij als koper 5 keuringen moet betalen en in alle gevallen krijg je een negatief koopadvies. Als je ook nog alles röntgent, ben je straks al een half paard kwijt aan de keuringen, nog voordat je er überhaupt eentje op stal hebt staan. Dat is imo ook niet realistisch om te verwachten van mensen die op zoek zijn naar een paard, hoewel ik wel de lijn zou trekken bij röntgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:51

Ik zou denk ik, als ik een paard voor 5000 of meer zou verkopen, zelf op voorhand laten keuren. Kost misschien wat, maar tov de prijs waarvoor het paard weg gaat valt dat wel mee lijkt me.

En dan is herkeuren voor kosten koper. Dan moet de keuring van de verkoper natuurlijk wel recent zijn gedaan, niet al een jaar daarvoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:55

Dilan93 schreef:
Ik zou denk ik, als ik een paard voor 5000 of meer zou verkopen, zelf op voorhand laten keuren. Kost misschien wat, maar tov de prijs waarvoor het paard weg gaat valt dat wel mee lijkt me.

En dan is herkeuren voor kosten koper. Dan moet de keuring van de verkoper natuurlijk wel recent zijn gedaan, niet al een jaar daarvoor
Dat zou ik ook doen, ja. Ook omdat ik zelf niet voor verrassingen wil komen te staan en wil weten wat ik verkoop. Krijg je ook geen gelazer met "hij heeft na zes maanden een pees verrekt en de dierenarts heeft nu uit z'n hoge hoed getoverd dat dit al gebeurd moet zijn toen hij bij z'n vorige eigenaar stond, maar de vorige eigenaar zegt dat daar geen bewijs voor is en wil het paard niet terugnemen." :+