[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:39

Nou dat is stap 1! :j
Hopelijk snel nieuwe kopers! Ik blijf duimen!

Kaatastrof

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:47

Toch nog een beetje geluk. Heel blij dat jullie het gekregen hebben! Ik duim ook voor nieuwe kopers en een spoedige, vlotte verhuis.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:52

Ik hoop ook dat er snel nieuwe kopers komen. Wat een sof zeg...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 11:29

Hi allemaal, dank voor jullie support. Het is redelijk dramatisch allemaal. Het blijkt dat een overbruggingskrediet niet de kosten van notaris en makelaar dekt. Alleen het huis. Dat betekent dat we nog eens 21000 euro moeten betalen waarvan we gehoopt hadden dat dat in de lening kon.
Het wordt echt enorm heftig knibbelen terwijl we ook dubbele lasten gaan krijgen voor 2 huizen. We kunnen niet starten met verbouwen of opknappen in het nieuwe huis voordat ons huis verkocht is.

En dat betekent dus, geen bak aanleggen voor Callas. Geen lessen kunnen nemen met Callas. Al helemaal geen paard erbij.

Dat wordt ernstig buffelen de komende tijd...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:53

Wat een bedragen, Monique :(:)
Is het huis niet te verhuren in de tussentijd? Je hebt het natuurlijk al leeg gehaald, dat is voor vakantieverhuur natuurlijk niet handig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 08:56

Hi Waratje, we hebben ook aan verhuur gedacht, maar dat zou dan alleen aan bekenden kunnen zijn omdat het in de verkoop weer gaat. En je kunt van "vreemde" huurders niet verwachten dat ze alles kraak onderhouden en ook bereid zijn op te hoepelen als er een bezichtiging komt. Je kunt ook niet anticiperen op bezichtigingen want een makelaar kan vandaag een telefoontje krijgen onverwacht.

De bedragen zijn enorm. De makelaars in Frankrijk krijgen veel meer dan in Nederland per huis. De makelaar die ons huis verkoopt krijgt 17000 eurootjes. Ruim. De notaris van ons huis krijgt 22000 eurootjes. ruim. Maar ja, zij krijgt niets want ons huis is niet verkocht nu. De makelaar daarentegen krijgt wel gewoon haar geld. Dus de kopers van ons huis moeten nog even 17000 euro ophikken. Enorm.

Het huis dat wij gaan kopen is goedkoper dan wat we verkopen, dus vandaar dat de kosten daar slechts richting 22000 euro gaan. De kosten van makelaar en notaris zijn percentages van de koopsom. Het zijn waanzinnige bedragen. Volgens mij een beetje uit de bocht geschoten hier in Frankrijk.

Gelukkig hebben we wat geld 'gevonden'. Hahaha, ik vond in de laatste tassen die we nog moesten inpakken, een spaarpot met 67,27 euro erin, hoi! Maar mijn vriend 'vond' de echte opluchting van 5000 euro. Wij hebben 5000 euro aanbetaald op het nieuwe huis. En de lening gaat over de hele koopsom. Tenminste als de bank niet goed leest ;-) en dan hebben we een lening die 5000 te hoog is, maar dat helpt wel om de verhuiskosten te betalen.

Van die dingen. Ondertussen gaan we uit de grootste stress komen en ben ik toch aan het twijfelen of ik Callas niet zal gaan grondwerken of longeren. De laatste keren had ze heel veel stress van geluiden bij het zadel. Dus ik zou kunnen gaan longeren met gekke dingen aan het zadel. Ik vroeg me af of ik nu juist hier nog enge dingen met haar zou doen. Als ik in het nieuwe huis geen enge dingen met haar oefen, heeft ze daar geen stress van. Maar zou het hier nog een leerschool voor haar kunnen zijn. Wat denken jullie?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:56

Zelf zou ik niets meer doen met Callas.

Hoeveel zijn de percentages vd makelaar en notaris als het om de koopsom gaat?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:02

Poeh he, wat een bedragen zeg.. Maar gelukkig is het overbruggingskrediet gelukt!

Ik zou nu ook geen uitdagende dingen met Callas doen. Je bent zelf niet in de juiste mindset om haar nu écht goed te begeleiden als ze wel in de paniek van iets schiet. De kans dat je dan dingen onbedoeld stuk maakt is voor nu te groot. Lekker tutten is altijd goed, maar zoek geen uitdagingen op. Dat komt wel weer.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:40

Ik zou met Callas gewoon nu leuke dingen ondernemen samen, zaken van waar je weet dat ze normaliter gewoon goed gaan zodat jullie van elkaar kunnen genieten :)

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:52

Nou Mo.. Ik hoop inderdaad ook dat het eens een beetje mee zit!

Ik snap goed dat je wat wil gaan doen met Callas en ik denk dat dingen doen die leuk en echt ontspannen zijn, wel kunnen. Gewoon lekker longeren kan misschien ook wel, maar ik zou geen uitdagende dingen van haar (en van je zelf :o ) vragen op dit moment. Dat zou ik allemaal bewaren totdat jullie allemaal in een wat rustiger vaarwater zitten.. ook al duurt dat even..!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:55

Idd. Ik zou lekker voor de ontspanning wat doen, is voor beide leuk waarschijnlijk? Maar zeker geen nieuwe dingen meer vragen nu.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:53

Mijn hemel wat een bedragen!! :wow:

Ik werk bij een notaris en ga mijn baas maar adviseren om ons kantoor naar Frankrijk te verplaatsen! :=

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 17:45

Hi Guys, jullie hebben gelijk, ik kan alleen maar aan alle toestanden denken. Niet slim moeilijke dingen doen met Callas.

En helaas zit het niet mee. Hebben net van de bank te horen gekregen dat de mevrouw wat te enthousiast is geweest in haar verhaal dat ze dacht dat we wel een ov br kr konden krijgen.

Het gaat niet door. Geen overbruggingskrediet. En waarom? De reden is dat men ons huis onverkoopbaar vindt. WHAT? We hebben het 2x verkocht binnen een jaar, maar de kopers kregen twee keer hun financiën niet rond. Onze schuld niet dat het niet verkocht is. Het verkoopt juist goed. Maar de bank heeft er geen vertrouwen in. ÉN ons geld staat in NL vast en ze vertrouwen er niet op dat we het niet stiekem aan een zeiljacht uitgeven ipv aan het nieuwe huis.
Én we hebben geen inkomen. Nee klopt. We leven van het spaargeld en de rente daarvan. Ja het is onder het franse minimum, maar we komen er wel van rond.

Nou ja, k*t dus. Dus nu gelijk met de banken, makelaars contact gehad, we moeten nu het spaargeld dat vast staat waar we van leven, los gaan maken. Dat kost ons richting 14000 euro. Daar leven we normaal gesproken anderhalf jaar van.

Maar we gaan ervoor. Eigenlijk geeft het wel lucht nu deze beslissing is gevallen, geen zorgen of we iedere maand de afbetaling van de lening wel konden gaan betalen, want dat was toch ook weer 150 euro.

Lastig allemaal. Ik ga vet aan het bier. Dat konden we wel betalen, hahaha

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 23:11

Iemand vroeg nog wat de percentages in Fr zijn voor notarissen en makelaars. We hadden 7 of 8 makelaars, en nu bijna weer net zoveel en de laagste vraagt 4,5% van de koopsom en de hoogste 10%.
Notarissen vragen circa 6 tot 7% van de koopsom. Ik ben jaloers. Maar ja, had ik maar een vak moeten leren...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:03

Jemig wat een rollercoaster zeg.. Fijn ook dat die mevrouw van de bank een toezegging heeft gedaan die ze dus niet waar kon maken :n

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:56

Jeetje eerst maken ze jullie blij met de overbruggingskrediet en nu word deze weer ingetrokken _-:( .
Dat zoiets zo maar kan..

Ik kan alleen nog maar hopen op een snelle verkoop van jullie huis.

Sterkte ermee

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 17:07

Hi Berdien en Sandra, ja jammer allemaal. Ik heb nog eens gebeld voor uitleg. Het is zo dat wij aan alle kanten een vreemde eend in de bijt zijn. Het spaargeld staat in NL. Dat is al ongebruikelijk bij een franse aanvraag om krediet. We leven van minder dan smic (laagste loon) en dat is verdacht dus zul je wel zwarte er iets bij hebben. Dat doet namelijk niemand. Dan vraag je namelijk een soort steun aan want in fr hoef je niet eerst je huis op te eten. Maar wij willen geen handje ophouden. We kunnen er prima van leven. En we hebben een raar huis. Vindt de bank. Het is een ongebruikelijk object. Met 8 hectare grond, bos en wei en twee huizen en stallen en schuren, dus is het een boerderij. En dus is het een agrarisch object en dus moeilijk verkoopbaar. Mais non, het is geen agrarisch object. Maar voor de grote leningverstrekkers is het niet een doorsnee huis en dus zal er weinig vraag naar zijn en dus is het niet goed te verkopen.

Tja, daar l*l je niet tegen in.

Maar het is ok. We hebben er vrede mee dat we ons spaargeld voor het nieuwe huis gaan gebruiken. Als ons huidige huis verkocht wordt, heft dat elkaar weer op. Het kost alleen veel geld om het te doen, maar we zijn dan wel vrij van banken of wat dan ook.

De verhuisdatum gaat nu hopelijk begin september worden. We hebben uitstel voor het betalen van het nieuwe huis gekregen tot half september mogelijk zelfs eind september.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 15:18

Hallo allemaal, hoop dat met jullie alles goed gaat. Hier erg druk. De bezichtigingen beginnen weer te komen. Gisteren eentje, zonet eentje, morgen eentje en zaterdag. Hoppa 4 in een week. Hopen dat er wat uitkomt.
Ik was begonnen weer met de paardjes te gaan wandelen, te voet, maar mijn heup werkt op zijn zachtst gezegd niet mee.
Dus blijft het bij een uurtje tutteren per dag.
Ik houd jullie op de hoogte als ik nieuws heb.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:52

Hi Mo, wat fijn dat er weer een aantal bezichtigingen zijn!
Ben benieuwd.

Doe je rustig aan met je heup?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:11

Gelukkig heb je weer een aantal bezichtigingen de komende dagen. Wat een onwijs gedoe zeg met die vorige kopers, zo op het laatste moment afhaken, balen hoor!
Ik duim voor je dat hier de juiste kopers bij zitten!!!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:25

Hopelijk zit jullie koper er eindelijk tussen mo!
Bij mij gaat het ook wel aardig. Paard lief is nog een beetje kreupel maar op het harde in stap is het weer goed. Er is ook nog maar 1 pijnlijk plekje op de straal van 1 hoef die ik kan vinden. Volgens sommige mensen kan ze hier nooit zoveel pijn aan hebben maar zowel ik als de smid kunnen niks anders vinden, dus het zal wel? In elk geval durf ik er zo weer afentoe mee te stappen op het harde:)

En morgen komt mijn nieuwe zadel *\o/*

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 22:49

Hey Sintara, wist ik dat ze kreupel was? Ik ben het kwijt. Maar je hebt haar toch pas net. Kan de kreupelheid dan niet al van voor de verkoop zijn? Ik hoop dat het zich allemaal snel oplost.

Ok over kopers voor ons huis. Laten we eens gaan gokken.
We hebben er deze week nu 2 gehad er gaan er nog 3 volgen tm zaterdag. Misschien komen er nog meer wie weet. Laten we gokken welke mensen de meeste logischte lijken om ons huis te kopen. Ons domein heeft: 2 huizen met totaal bijna 300m2 in 3 wooneenheden en 2 schuren met 3 boxen en totaal 400m2. 8 hectare, helft bos helft wild weiland.

Ok. Maandag hadden we stel R+M. Franse mensen rond de 60 die hun levenlang in de horeca hebben gezeten en hun restaurant voor dubbel zoveel als ons huis verkocht hebben. Ze willen een glamping (glamoureuze camping) beginnen met 7 units met tussen iedere unit een halve hectare zodat de gasten geen last van elkaar hebben. 3 boomhutten, 1 lodge en 3 bubbels. Allemaal superlux met jacouzies erin, ja ook in de boomhutten. En ze willen een gezamenlijk natuurzwembad voor alle gasten. Luxe mandjes met avondeten, bio in potjes van eigen bodem, à 400 euro per nacht voor Parijzenaren en zo. Ze kwamen zo maar aan de poort, hadden van de bakker gehoord dat ons huis te koop stond, huh? Weet de bakker dat ons huis te koop staat? Dacht ut nie. Dus proberen makelaarskosten te ontduiken. Ook best. Een rondleiding van 4 uur!!!! gegeven over heel het terrein. Einde heup ;-) Binnen 48u zouden ze laten weten of ze een bod gingen doen of niet. Ze waren superenthousiast, hebben geen foto's genomen.
Gaan R+M het worden?

Stel 2. Vandaag gekomen via Facebook. Hun ouders zijn in februari geweest op dezelfde dag dat we het aanbod van onze huidige kopers kregen die nu hebben moeten afhaken. Hun ouders kwamen omdat ze zelf op Martinique zaten. De ouders wisten zeker dat het precies was wat ze zochten. Ze heten V+B. Ook een gepensioneerd Franse echtpaar. Gaan remigreren van Martinique naar Frankrijk, hebben 2 huizen verkocht. Ze willen op zichzelf zijn en zij wil haar hobbybedrijfje, van kalebassen lampen maken, hier voortzetten. Ze hebben geen dieren, gaan geen gites of B&B doen. Hebben alleen een dochter van richting dertig die af en toe over zal komen uit Martinique, waarvoor ze een unit beschikbaar willen hebben. Hij heeft geen hobby's. De schuren en de 8 hectare gaan ze verder niet gebruiken. Ze waren matig enthousiast, hebben wel heel veel foto's genomen en bij het afscheid zei zij dat het huis haar erg beviel. Ze gaan nadenken.

Wie van hen gaat een bod doen? Of geen van allen? Morgenochtend om 10u weer een stel. Vrijdag ook en zaterdag ook. Ik zal de anderen ook beschrijven, kunnen jullie gokken wie een bod gaat doen...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:11

Nou, wij hebben hier ook niet veel geluk gehad :+ . Ik heb mel nu nog geen 6 weken. Onderweg naar mij heeft ze toen op de trailer haar achterbenen opengehaald, twee weken later 1 achterbeen opnieuw opengehaald en hakken dik. En nu dat een beetje dicht is/over lijkt te gaan werd ze eerst af en aan een beetje onregelmatig, en afgelopen zaterdag licht kreupel..nja en nu heeft ze natuurlijk een tijdje rust gehad en dan is 1 hak toch weer wat dikker. Van de da en smid moest ze namelijk elke dag werken, vanwege de doorbloeding, maarrr ik ben zelf dit weekend keihard uitgegleden in de badkamer en plat op mijn rug en hoofd gevallen en kan pas sinds vandaag weer een beetje functioneren.

Je hebt pech of je hebt het niet

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 15:03

Hè Sintara wat een pech inderdaad! Hopen dat alles op zijn pootjes terecht komt, of moet ik zeggen, haar beentjes.

Vandaag hadden we weer een visite, dit keer met makelaar. T+M dit keer. Ze hebben vlakbij al een groot huis met een gîte voor 14 personen, met 12 hectare terrein, een zwembad en twee paarden. Ze zoeken als investeringspand nóg zo'n zelfde soort 'gedoetje'. We hebben geen zwembad en maar 8 hectare, maar het komt toch heel dicht in de buurt. Maar ze willen wel privacy en ze denken dat ze onze huizen te dicht op elkaar vinden staan. Toch gaan ze er nog over nadenken, want misschien gaan ze dan wel hier wonen en gaat op het andere terrein hun woonhuis ook in de verhuur. Wat denken jullie, kanshebbers?

Morgen even vrij, geen bezichtigingen. Vrijdag weer eentje en zaterdag inmiddels twee. Spannende week...

Ondertussen doet Callas ook haar best haar weiland te verkopen. Ze komt graag even een knuf halen, vandaag ook weer en iedereen is gelijk verliefd op haar... Vandaag liet ze even zien dat ze het bok-maar-met-je-kont-tegen-de-appelboom-want-dan-vallen-de appels-eruit-'trucje niet vergeten was. Daarmee vertelde ze de potentiële kopers hoe lekker de appels zijn! Want ik heb haar ingefluisterd dat het bij het nieuwe huis, nog leuker is, op aanraden van een aantal van jullie...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:34

Die laatste kijkers klinken wel als kanshebbers, Monique. Kennelijk ook niet bang om te ondernemen, dat is positief.
Sintara, wat balen dat je zoveel gedoe hebt met je nieuwe paard. En dan zelf ook nog even lelijk vallen, dat is best een domper :(:)