[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:53

Art_Ificious schreef:
Gebeld.
Er is verdere behandeling nodig dmv gewrichten van rug en de kogels van beide voorbenen inspuiten.
Beide kogels uitverdoofd en hij liep véél beter, hij heeft het zelfs gefilmd en stuurt dat ook door.
Beide voorkogels vertonen lichte démodellage op foto's (zoals de facetgewrichten en nu ook de spinaaluitsteeksels van de rug) en ook op écho was er ontsteking te zien rond de kogels.

Behandelplan besproken en ook mag hij morgenavond naar huis. Hij ging zorgen dat hij morgenvroeg de behandeling doet zodat hij 's avonds naar huis kan.
Per mail krijg ik ook een opbouwschema die we telefonisch ook besproken hebben.

Hij heeft de bewegingen van limo goed bestudeerd en kon niks van ataxie opmerken. Toch heeft hij voor de zekerheid ook foto's van de hals gemaakt. Vind dat alleen maar positief. Nu heb ik limo bijna helemaal op foto gehad :)

Ok dus er is zeer beginnende artrose te zien, die niet te zien is op de rontgen, maar wel op de scinti?

Lichte demodellage is normaal bij artrose, dat is ook waaraan ze artrose kunnen herkennen.
En met uitverdoven loopt hij gewoon goed. Er is geen ataxie, wat volgens mij ook al gewoon duidelijk was.

En ja, hij is op 1 jaar verslechterd, dat is ook logisch als je er zowat niks mee doet, en het paard staat onwijs veel binnen, dan verslechtert het. Rust roest, dat is algemeen bekend.

Ik snap werkelijk niet dat je het nu weer over inslapen hebt. Je hebt een jong paard dat met een goed behandelplan en correcte training nog een heel leven mee kan, en jij denkt over inslapen? Je kunt hem ook verkopen, toch, met een eerlijk verhaal erbij? Lijkt me eerlijker naar Limo toe.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:55

Ben ik helemaal mee eens art en oji.

Waarom verkopen? Wie koopt er een dier die behandeld moet worden en een onzekere toekomst?
Dier is zonder niet pijnvrij, wat is er dan mis met pijnvrij grasmaaien en als dat niet kan hemelen?
Ja dat doet zeer, maar soms heb je geen keuze.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:55

Ik denk dat het opbouwschema ook vooral bedoeld is om te kijken of hij überhaupt nog pijnvrij kan lopen en of de behandeling ook aanslaat. Als die aanslaat kan hij wat spieren kweken door rustig aan het werk te gaan en ik denk dat als TS daar voldoende begeleiding dmv les bij krijgt zij dat best kan onderhouden. Meer dan wat rondhobbelen zal er voor hem waarschijnlijk toch niet meer inzitten. Kapotte benen en rug (begin stadium of niet) zijn kapotte benen en rug. Door spieren te kweken kan je de achteruitgang afremmen maar stoppen zal niet gaan. En gezien wat TS bereikt heeft met een instructrice die in mijn ogen niet top was kan ze met de juiste instructie denk ik best heel wat bereiken. Zo niet onder het zadel dan aan de lange lijnen.
Overigens denk ik dat lessen in lange lijnen sowieso verstandig is en een waardevolle toevoeging. Het is minder belastend voor de benen dan longeren en geeft vaak toch net even wat meer opties.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 19:05

Avalanche81 schreef:
Ok dus er is zeer beginnende artrose te zien, die niet te zien is op de rontgen, maar wel op de scinti?

Lichte demodellage is normaal bij artrose, dat is ook waaraan ze artrose kunnen herkennen.
En met uitverdoven loopt hij gewoon goed. Er is geen ataxie, wat volgens mij ook al gewoon duidelijk was.

En ja, hij is op 1 jaar verslechterd, dat is ook logisch als je er zowat niks mee doet, en het paard staat onwijs veel binnen, dan verslechtert het. Rust roest, dat is algemeen bekend.

Ik snap werkelijk niet dat je het nu weer over inslapen hebt. Je hebt een jong paard dat met een goed behandelplan en correcte training nog een heel leven mee kan, en jij denkt over inslapen? Je kunt hem ook verkopen, toch, met een eerlijk verhaal erbij? Lijkt me eerlijker naar Limo toe.

Vergeet niet dat hij juist slechter geworden is met 24/7 weidegang.
Tevens zagen zowel mijn dierenarts als andere mensen met jarenlange ervaring in paarden geen kreupelheid bij limo.
Arts op kliniek zag dat duidelijk wel en heeft daarom willen verder zoeken, echter pas na mijn goedkeuring want hij had donderdag gevraagd wat mijn keuze is. En ik heb geopteerd voor verder onderzoek naar de oorzaak van de kreupelheid.
Bij uit verdoving van de kogels liep hij nog niet 100% zuiver maar wel een verbetering van 75%

Hij klonk ook erg kalm aan de telefoon en toen hij zei dat er geen zekerheid is op pijnvrij leven was het even stil alsof hij me even bedenktijd wou geven voor wel of niet behandelen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:09

Verkopen is natuurlijk kling klare onzin. Ook met eerlijk verhaal erbij. Wie koopt een pony als Limo, met de gebreken die hij heeft? Dat is echt niet die superfijne ruiter die paarden heerlijk over de rug revaliderend kunnen rijden. Die kopen nl hele andere paarden/ponies of krijgen die te rijden.

En je koopt ook niet een pony, in zijn prijsklasse, met zijn medische achtergrond, om er vervolgens nog duizenden euro's aan training aan uit te geven. Als je dat geld hebt liggen, koop je een pony die gezond is en die al fijn beleerd is ipv zo'n project.

Dus waar komt hij dan terecht? Echt niet bij iemand waar hij het beter heeft hoor.
Laatst bijgewerkt door oji op 11-05-19 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 19:10

oji schreef:
Verkopen is natuurlijk kling klare onzin. Ook met eerlijk verhaal erbij. Wie koopt een pony als Limo, met de gebreken die hij heeft? Dat is echt niet die superfijne ruiter die paarden heerlijk over de rug revaliderend kunnen rijden. Die kopen nl hele andere paarden/ponies of krijgen die te rijden. Dus waar komt hij dan terecht? Echt niet bij iemand waar hij het beter heeft hoor.

Dat is ook exact wat de laatste instructrice gezegd had. 2 opties zei ze (best keihard overgekomen op mij) , verkopen maar zal de handel in komen of de slacht.

Heb hem nu helemaal laten onderzoeken. En ondanks ik aan de achterbenen of heup/SI dacht. Komt dit resultaat best als donderslag bij heldere hemel. Vorig jaar was hij namelijk schoon op de foto's van de voorbenen. En nu zit er démodellage op beide kogels. Die tevens op de scintigrafie negatief waren (dus niets aangaf op de kogels maar wel op de hoef vandaar dat hij eerst de voeten uitverdoofd had).
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-05-19 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:12

Nee verkopen is het laatste wat ik zou doen inderdaad. Ik vind Art juist realistisch en verstandig klinken momenteel en ga hard duimen dat met de behandeling Limo nog een tijdje pijnvrij door het leven kan gaan want dat gun ik beide echt.

Geryon

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:21

Ik vind TS ook realistisch klinken. Lief dat je de behandeling probeert dat hadden veel mensen al niet laten doen. Al vind ik dat ook geen gekke keuze.
Je kunt nu zeggen er alles aan te hebben gedaan mocht het toch niet baten. In laten slapen is dan absoluut een logische keuze.

Ik snap dat bij inspuiten tegen (de gevolgen van) kissing spines en dat soort dingen revalidatie training nodig is, maar dat is hier toch niet zo het geval?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:31

Geryon schreef:
Ik vind TS ook realistisch klinken. Lief dat je de behandeling probeert dat hadden veel mensen al niet laten doen. Al vind ik dat ook geen gekke keuze.
Je kunt nu zeggen er alles aan te hebben gedaan mocht het toch niet baten. In laten slapen is dan absoluut een logische keuze.

Ik snap dat bij inspuiten tegen (de gevolgen van) kissing spines en dat soort dingen revalidatie training nodig is, maar dat is hier toch niet zo het geval?

Atrose of kissing spines in beide gevallen is het belangrijk om dit correct te trainen, en dit hoeft niet zozeer een revalidatiecentrum te zijn maar wel iemand met verstand die weet hoe je correct traint, veel mensen weten dit niet, vandaar dat ik adviseerde een revalidatie omdat hun het precies weten en ts er niet zomaar iemand bij haalt. Maar ts weet het allemaal heel goed dus ik wens der veel succes.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:33

Dit soort ponys komen in de handel terecht. Mensen denken dat ze hem op kunnen knappen, daarna wordt hij dwars door de pijn en moet de eerste de beste handelaar hem op komen halen.

Ik vind het een eerlijke gedachte dat als het niet aanslaat dat je hem in laat slapen. Mensen zijn altijd ontzettend tegen inslapen, alles moet koste wat het kost blijven leven lijkt het wel. Gewoon kijken of het werkt en anders is het gewoon jammer maar zonde.. je kan een paard niet meer dan 20 jaar beetje als grasmaaier houden terwijl je dan net zo goed een gezond paard kan hebben

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:35

luffwinny schreef:
Maar ts weet het allemaal heel goed dus ik wens der veel succes.

wat aan "de middelen zijn er nu gewoon even niet voor" snap je niet?

volledig eens met oji ( onder andere)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:36

Getup schreef:
luffwinny schreef:
Maar ts weet het allemaal heel goed dus ik wens der veel succes.

wat aan "de middelen zijn er nu gewoon even niet voor" snap je niet?

volledig eens met oij

Als je had gelezen had je ook gelezen dat ik dat snapte ! Maar ts begon alweer over rijden en daar haakte ik op in;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:37

Nynkster schreef:
Dit soort ponys komen in de handel terecht. Mensen denken dat ze hem op kunnen knappen, daarna wordt hij dwars door de pijn en moet de eerste de beste handelaar hem op komen halen.

Ik vind het een eerlijke gedachte dat als het niet aanslaat dat je hem in laat slapen. Mensen zijn altijd ontzettend tegen inslapen, alles moet koste wat het kost blijven leven lijkt het wel. Gewoon kijken of het werkt en anders is het gewoon jammer maar zonde.. je kan een paard niet meer dan 20 jaar beetje als grasmaaier houden terwijl je dan net zo goed een gezond paard kan hebben

Het ‘probleem’ vind ik in dit geval nog niet eens het grasmaaien maar het niet pijnvrij zijn daarbij als het niet aanslaat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:42

Ts heeft met arts besproken wat het plan van aanpak is en dat is voor nu longeren / lange lijnen.
Pas wanneer dat goed blijft misschien weer rijden. Maar misschien is nog altijd niet zeker. Afwachten is óf Limo nog pijnvrij blijft kunnen lopen al zonder belasting onder het zadel.

Dat is wat ik lees, dus ja je bent nu vooral aan het doorzeuren en pushen Luffwinny.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:56

Ik snap het ook wel. Ja, het is vroeg om nu al aan inslapen te denken, nu moet de behandeling nog de kans krijgen en daar hoort dus ook trainen aan longe/lange lijnen bij. Maar als dan blijkt dat hij niet pijnvrij is en het niet aanslaat? Dan is het toch goed dat ze dat al besproken heeft met een DA en dus duidelijk een grens voor zichzelf heeft? Ik heb ook een pony en een paard gehad die 2 opties hadden. Of gewoon nog kunnen rijden met wat aanpassingen of inslapen. Als ze niet pijnvrij getraind konden worden, zouden ze ook niet pijnvrij in het land zijn. Pony had 2 versleten voorbenen, meerdere gewrichten waar wat mis mee was en geen beste rug. Paard degene met de halsblessure en daardoor ataxie (die de gemiddelde ruiter niet zag hoor). Die heb ik beide nog een aantal jaar gereden, zelfs nog heel intensief.

En natuurlijk denkt Art er aan om er op te kruipen als hij pijnvrij blijkt te zijn met lange lijnen/longe. Het enige is dat je moet kijken of zijn reacties ook niet al gedeeltelijk 'vast'gedrag zijn geworden die hij zichzelf aangeleerd heeft in de tijd dat hij wel pijn had. Maar wat als hij nu pijnvrij is en een hoop van het schrikgedrag ook minder is geworden en Art er lekker af en toe een ritje mee kan maken? Het is niet het hoofddoel zoals ze zelf zegt, maar natuurlijk is het leuk als het wel kan...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 20:22

Ben blij dat er nog realistisch denkende bokkers zijn ook.

Helaas indien limo niet pijnvrij kan zijn wil 1 dierenarts hem waarschijnlijk niet inslapen, zij Vind hem nog te goed lopen als weidemaatje om hem te laten inslapen.

Telt het pijnvrij zijn dan niet meer? Hij kan nog lopen ja, maar als dit niet kan zonder pijn moet je hem dan toch maar laten lopen omdat hij niet stokkreupel is maar wel wetende dat hij pijn heeft?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:27

Wellicht denkt zij dat hij geen/amper pijn heeft doordat hij niet erg kreupel loopt?

En wat heeft de dierenarts gezegd kver revalideren/training? Is trainen nodig om hem pijnvrij te maken?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:32

Heftige uitslag zeg! Al kan ik me wel voorstellen dat het voor jou ook een opluchting is dat je gevoel klopte!

Maar zo jong en dan al zo'n uitslag, dat beloofd inderdaad niet veel goeds voor de toekomst. Ik vraag me ook af waar dit weg komt. Weet je hoeveel kans er is dat deze behandeling aanslaat, of is het echt afwachten?

Ik kan me voorstellen dat je hem laat inslapen als het niet aanslaat. Limo reageert al erg heftig, dus even heel nuchter bekeken, wat heb je aan een paard met pijn, die niet naar de hoefsmid kan of anders behandeld kan worden? Niks. Dat werkt gewoon niet.

Denkt de arts dat de in de hand en rijproblemen van deze gebreken komen? Is het zo'n pijn dat dit gedrag een logisch gevolg is?

Jammer dat dierenarts hem niet wil laten inslapen. Ook wel bijzonder dat ze het advies van de kliniek dan gewoon negeren. Want de kliniek geeft toch aan dat als de behandeling niet aanslaat, er geen hoop meer is?

Dan kan je het in ieder geval op de kliniek laten doen.

Maar, ik hoop vooral dat de behandeling aanslaat en je toch nog jaren vooruit kunt! En dat zijn heftige gedrag ook omslaat als hij pijnvrij is.

Of je dan weer gaat rijden en hoe dat dan aan te pakken, lijkt mij iets voor later. Eerst maar eens even bijkomen hiervan. Hij moet ook even de kans hebben om te 'herstellen', van de pijn bedoel ik dan, want de gebreken blijven.

Nu ik daar over na denk, je zult als het aanslaat wel steeds in de gaten moeten houden hoe het gaat denk ik? Of kan 1 behandeling al zo'n verschil maken dat je jaren vooruit kan?

Veel vragen, sorry.. als je geen zin hebt om alles te beantwoorden is dat niet erg natuurlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 20:35

Over training is niks gezegd dat het nodig is om pijnvrij te zijn.

Mag ook pas na 10 dagen beginnen met rustig longeren waarbij limo vrij moet kunnen bewegen, dwz niet in een bepaalde houding zetten met hulpteugels bv.

Het vluchten kan volgens de arts idd van pijn komen mààr kan ook een aangeleerd gedrag zijn geworden inmiddels. Dus daar hoort rekening mee gehouden te worden.

Indien het niet aanslaat wordt inslapen sowieso op de kliniek.
Ik kan limo hier aan de wei niet leggen onder een zeil. Komen teveel ouders met kinderen langs.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:43

Art, ik ben vaak heel hard naar jou toe geweest de afgelopen jaren maar nu geef ik je een compliment. Je bent goed bezig door hem te laten onderzoeken en mu de uitslag imo slecht is neem je je verantwoording mocht de behandeling niet helpen, top!!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:30

Art wat een klote diagnose maar je ziet maar goed dat je gevoel hebt gevolgd en hem hebt laten onderzoeken.

Nu gewoon kijken hoe het gaat ontwikkelen en vooral niet te ver vooruit kijken.
Inslapen is goed om in je achterhoofd te houden maar eerst maar eens zien hoe het gaat.

Als je hem morgen gaat halen even overleggen met de mensen daar of het een probleem is dat hij waarschijnlijk meteen gaat rennen met spirit omdat hij en veel binnen heeft gestaan en spirit ook blij zal zijn. Zonde als dat minder goed is voor de behandeling.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:52

Ik gok dat hij is behandelt volgens de irap methode. Heb een aantal paarden goed zien herstellen en zelfs terug de sport in. Bekijk per dag. Je hebt zeker een goede stap gezet!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:36

Hopelijk slaat het goed aan! Genja heeft wel een punt wat betreft het rennen als hij thuis is

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:45

Het is fair naar Limo dat je evt inslaapt als hij niet pijnvrij kan zijn. Maar wees ook fair en geef hem de tijd om evt te tonen dat ie misschien wel klinisch betert met de tijd. De artrose gaat niet beteren maar kan wel stabiliseren. Het is niet gezegd dat ie op een jaar compleet om zeep is, dit kan nog heel lang duren.

Niet in willen slapen is geen punt, dan breng je hem terug naar Lummen. Maar ga er niet van uit dat ie sowieso ingeslapen moet worden over x aantal tijd. Die infiltraties kunnen best lang doorwerken en je bent nog niet ten einde met opties die hem beter kunnen maken.

Ga je hem dan snachts binnen zetten zodra die thuis is?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:50

En Art je moet hem ook de tijd geven om weer te durven gaan bewegen. Hij is mu pijn gewend en als het aanslaat moet hij gaan leren./ervaren dat werk geen pijn oplevert