Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:37

Idifix schreef:
Arabiertje was de ruin niet bevallen dan ..die je gaan proberen was.

Als ik veel centjes had zou ik wel geinteresseerd zijn in siska ..maar dat is jammer genoeg niet zo :(

Ja, daar zou je toch dinsdag (gisteren dus) terug gaan? Of heb ik het verkeerd gelezen?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:39

wreckh schreef:
Het is niet zozeer dat ik echt een knuffelopaard zoek hoor, dat is niet het belangrijkste. Maar mijn haf is ook erg dominant en is wel een knuffel. Ben dus benieuwd wat er gebeurt als ik ze match. Of mijn haf merrie het onderspit delft of dat hij dat doet, maar dat is nu nog niet van belang. Idd eerst maar is buiten rijden.

Dit is iets dat je van te voren NOOIT zult kunnen inschatten. Je weet niet of het wel of niet gaat klikken maar als je ze samen zet, dan hebben ze altijd liever nog elkaar dan dat ze alleen moeten staan. Daarnaast zijn merries vaak toch nog dominanter dan ruinen en zullen de lg. gemakkelijker de leiderschap van een merrie aannemen omdat ze dat in het wild ook doen. Maar het kan gewoon zijn dat ze elkaar heel graag mogen en dan gaat het altijd goed.

Ik vind de haflinger van arabiertje niet duur als het werkelijk zo'n fijn paard is als de foto's suggereren. Te veel mensen staren zich blind op wedstrijdniveau's. Maar ik weet dat er paarden zijn die z niveau lopen, waar je echt helemaal niet fijn mee kunt wegrijden. Dat laatste zegt namelijk nog veel meer, maar daar kan iemand alleen achter komen door ondervinding.

Ik heb liever een b paard dat heel fijn door het lijf loopt en lekker licht is afgesteld op de hulpen omdat deze een ruiter heeft gehad die rijdt met gevoel, dan een z paard dat met een strakke stang en trens gereden is waardoor je met heel veel druk moet rijden.

En als je 1500 uiteindelijk voor je paard wilt krijgen, moet je dat niet vragen. Dan moet je hoger inzetten. Mensen dingen nu eenmaal graag af.

Noeka

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:40

Nee ik ben niet geweest, heb daar zo mijn reden voor...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:43

Arabiertje* schreef:
Dringend, is veel gezegd. Maar binnenkort als ze niet meer de weide op mag, gaat het moeilijk worden...

Waarom is dit niet mogelijk meer? Stel dat je nieuwe paard het ook nodig heeft om veel buiten te staan omdat hij anders te fris en vervelend is?
Zijn er stallen in de omgeving die dit wel bieden? Bij mij is dit een harde eis voor mijn paarden. Ik heb ze nu trouwens aan huis staan dus dit probleem speelt niet meer. Ik heb het nu zelf in de hand.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:44

Ik stuur je even een privé bericht Langcara.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:37

Langcara schreef:
Ik heb liever een b paard dat heel fijn door het lijf loopt en lekker licht is afgesteld op de hulpen omdat deze een ruiter heeft gehad die rijdt met gevoel, dan een z paard dat met een strakke stang en trens gereden is waardoor je met heel veel druk moet rijden.

En als je 1500 uiteindelijk voor je paard wilt krijgen, moet je dat niet vragen. Dan moet je hoger inzetten. Mensen dingen nu eenmaal graag af.

Ik ben het met je eens Lancara, ik heb ook verschillende paarden gereden de afgelopen tijd maar ze waren lang niet allemaal fijn gereden. Deze die ik nu heb gekocht is echt super fijn gereden, niks geen gepluk of getrek. Heeft Z2 gelopen maar loopt op S&T net zo fijn en makkelijk als op trens. Deze ronde ging ik voor een leermeester die mij kan begeleiden in het Z, die mij de weg kan wijzen. Hierna komt er zeer waarschijnlijk weer een jong paard over een aantal jaar.

@Arabiertje: Het is jou goed recht om te vragen voor Siska wat je haar waard acht er komt vast iemand die haar voor dat geld hebben wil.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:08

Langcara schreef:
Ik vind de haflinger van arabiertje niet duur als het werkelijk zo'n fijn paard is als de foto's suggereren. Te veel mensen staren zich blind op wedstrijdniveau's. Maar ik weet dat er paarden zijn die z niveau lopen, waar je echt helemaal niet fijn mee kunt wegrijden. Dat laatste zegt namelijk nog veel meer, maar daar kan iemand alleen achter komen door ondervinding.

Maar zeg nu eens eerlijk; zou je hetzelfde betalen voor dat b-paard als voor het z-paard ;)

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:10

Ik ga morgen weer naar een aantal paarden kijken. van 2,5 en van 3,5 jaar. Ben wel benieuwd.
Hopelijk zit er eentje tussen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:12

Spannend ingetje. Hoop het voor je!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:15

uryanne schreef:
Maar zeg nu eens eerlijk; zou je hetzelfde betalen voor dat b-paard als voor het z-paard ;)

Hangt af van meerdere factoren:
- het gevoel dat het paard bij mij opwekt, bij het rijden en bij het zien, het voelen.
- leeftijd. Laten we uit gaan van een gelijke leeftijd. 6 jaar bijvoorbeeld.
- papieren (ik ga meestal voor merries kun je mee fokken).
- nog veel andere aspecten zoals werkwilligheid, kun je er mee buiten rijden
- vermogen

Voor het ene paard heb je meer centen over als voor het andere. Een goed opgeleid z paard van 7 jaar is meer waard dan een goed opgeleid b paard. Eerlijk is eerlijk. Er is gewoon meer tijd in gestoken.

MAAR ik moet er gewoon fijn op kunnen rijden en als ik op dat z paard niet fijn kan rijden, maar op dat b paard wel, dan is dat b paard mij wel iets waard en dat z paard is mij helemaal niks waard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:16

uryanne schreef:
Langcara schreef:

Mij zegt de klassering ook niet zo heel veel. Het ene B paard is het andere Z paard niet, zoals Langcara ook al aangeeft. Dus voor het fijne B paard heb dan meer over dan het niet fijne Z paard ja.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:23

Tja, daar kijk ik wel een beetje van op...
Ik zou dus absoluut niet hetzelfde betalen voor een b-paard dan een z-paard. Dat vind ik toch een beetje te gortig voor mijn portomonnee :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:34

joh, een kl.te z opgeleid paard die alle kunstjes doet, maar zich gewoon hardstikke vasthoudt bovenin, dat is een probleem. Die is mij altijd te duur. En die zijn er zat!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:38

En daarom betaal je voor een b paard hetzelfde als een z paard?

Ik begrijp het nog steeds niet.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:51

Kan je de merrie vergelijken die ik zaterdag ben gaan testen, was zogezegd ook op M niveau gereden. Maar die kwam volgens mij zelfs nog niet aan L niveau! Ik geloof best dat dat paard dat ooit gelopen heeft, maar dat ze de laatste jaren gewoon in de bossen getrokken was er mee was echt wel duidelijk geworden. Haar vraagprijs was 3750 euro voor een paard dat amper draafde, steeds in protest ging, en nadien nog een mega harde rodeo gaf. Om het heel cru te zeggen, daar had ik zelfs nog geen 1500euro aan betaald...

Er zijn heel veel paarden die verkeerd gereden worden, en dan koop ik ook liever een paard dat bijvoorbeeld L niveau loopt en tenminste deftig over de rug loopt als een Z paard dat overal vast steekt.

Mij zie je dan zeker en vast meer betalen voor dat L paard, als voor die Z.
Zowiezo, als je je paard gevonden hebt, denk ik dat je wel wat losser bent ivm de prijs.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:08

uryanne schreef:

Een paard dat werkelijk fijn gereden is op B niveau, wat je verder zelf naar je hand kunt zetten, en waarbij je alleen je eigen rijtechnische problemen hoeft op te lossen, is toch prettiger dan een Z paard waar rijtechnische problemen van een ander aan vast zitten, zodat je die óók nog eens erbij krijgt.
Ik heb wat dat betreft het liefst een paard dat alleen maar zadel mak is. Daar zitten nog geen fouten in.

het verhaal van Arabiertje hierboven is illustratief voor wat ik bedoel.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:12

Langcara schreef:
uryanne schreef:

Een paard dat werkelijk fijn gereden is op B niveau, wat je verder zelf naar je hand kunt zetten, en waarbij je alleen je eigen rijtechnische problemen hoeft op te lossen, is toch prettiger dan een Z paard waar rijtechnische problemen van een ander aan vast zitten, zodat je die óók nog eens erbij krijgt.
Ik heb wat dat betreft het liefst een paard dat alleen maar zadel mak is. Daar zitten nog geen fouten in.

het verhaal van Arabiertje hierboven is illustratief voor wat ik bedoel.

Volgens mij begrijpen we elkaar niet ;)
Wat kost een 7 jarig z paard? 10.000€ voor het gemak? (zal wel een beetje meer zijn, maar goed)
Ga je dat werkelijk neertellen voor een evenoud b paard?

Als dat zo is begrijp ik niet waarom jullie nog steeds zoekende zijn :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:17

Ligt natuurlijk aan de kwaliteit van zowel het B als het Z paard. De leeftijd...

Hoewel je niet echt kunt zeggen 'zulke paarden zijn per definitie duurder' zijn de normale 'basis-paarden' vaak wel duurder wanneer ze Z lopen.

Een 4-jarige met geweldig bewegingsmechanisme en een uitstraling van hier tot tokio... kijk... die wil misschien qua kostprijs nog wel eens boven een leuk 7-jarig Z-paard uitkomen.
Echter, heeft dat 7-jarige Z-paard ook geweldige bewegingen en super uitstraling, dan ligt de prijs van het Z paard waarschijnlijk hoger.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:19

We hebben het over paarden van dezelfde leeftijd. Dat snap ik niet...Dat sommigen zelfde willen betalen voor een b paard als een z paard. Hoe lief en fijn gereden ook.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:22

Hangt af van de werkwilligheid en beweging van beide paarden...
Echter, wanneer een 8 jarige B loopt zal dit de prijs wel drukken ten opzicht van een 8 jarige welke Z loopt.
Ookal is het B paard wat beter qua bewegingen (of het moet echt een speciale zijn).

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:43

Pion schreef:
Echter, wanneer een 8 jarige B loopt zal dit de prijs wel drukken ten opzicht van een 8 jarige welke Z loopt.
Ookal is het B paard wat beter qua bewegingen (of het moet echt een speciale zijn).

Juist. Dat bedoel ik dus 8-)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:26

uryanne schreef:
Pion schreef:

Juist. Dat bedoel ik dus 8-)

Dat betwijfel ik een beetje... Want snap je nu wat wij steeds zeiden? Situatie j is natuurlijk vaak anders dan hierboven gezet.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:32

Ik begreep dat sommigen van jullie voor een 8 jarig b paard hetzelfde zouden willen betalen voor een 8 jarig z paard. Dat begrijp ik niet want een dergelijk z paard koop je voor veel geld. Op 8 jarige leeftijd z is best een prestatie. Daar betaal je voor. Wellicht wel meer dan €10.000,-. Als je dat voor een 8 jarig b paard betaald in deze tijd, hoe lief en goed bewegend dan ook, ben je volgens mij dief van je eigen beurs :D

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:28

Ik snap wel wat er daarmee bedoelt word, ik koop ook liever een b paard wat lekker los loopt en lekker licht in de hand is dan een z die niet te rijden is. Dat is volgens mij wat er gezegd word, het is natuurlijk in de praktijk niet zo dat je voor dat b paard net zoveel betaald als vor het z paard.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:30

wreckh schreef:
Ik snap wel wat er daarmee bedoelt word, ik koop ook liever een b paard wat lekker los loopt en lekker licht in de hand is dan een z die niet te rijden is. Dat is volgens mij wat er gezegd word, het is natuurlijk in de praktijk niet zo dat je voor dat b paard net zoveel betaald als vor het z paard.

Precies! Ik schrok al...

Ik wilde al een lijstje maken met mensen die hun b paard voor hetzelfde geld als een z paard willen verkopen zodat jullie eens konden gaan kijken.