Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 23:59

Heb je aan een Gelderse gedacht? Daar zijn vaak wel nuchtere all round paarden van te vinden.
Of een goed bewegende spring gefokte oid. Ligt ook een beetje aan je budget, bv bij kwpn wordt braaf+gezond+wat beweging al snel wat duurder.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 04:09

Spaansepony schreef:
Weet er toevallig iemand nog een fokker in new forest pony’s of Duitse rijponys?
Als goed is moet er ook 1 regio Utrecht zitten. Jaren geleden heb ik deze man gesproken op de markt toen in Elst. Maar in die tijd zijn nummer kwijt geraakt. Had er toen 2 van hem overgenomen, hij fokte ze zelf.

Al eens naar Beekerheide pony’s gekeken? Zitten in Maasbree, Limburg en toevallig zag ik van de week op de socials van de dochter dat ze wat onbeleerde jonge D en E pony’s naar binnen hebben gehaald voor de verkoop.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:55

c_alsemgeest, bedankt voor de tip! Beetje warmbloed zoals KWPN, Gelders, BWP, Holsteiner, het mag allemaal door elkaar gemixt zijn :-) Vandaag op een Iers paard gestuit, niet eerder aan gedacht, maar kwam op mijn pad. Lijkt een heel fijn, vriendelijk en attent paard, dus ik hoop deze week nog een keer te gaan kijken/rijden.

Maar wat een tijd en energie gaat er zitten in de zoektocht... daar heb ik me een klein beetje in vergist

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:14

JuulSearch25 schreef:
c_alsemgeest, bedankt voor de tip! Beetje warmbloed zoals KWPN, Gelders, BWP, Holsteiner, het mag allemaal door elkaar gemixt zijn :-) Vandaag op een Iers paard gestuit, niet eerder aan gedacht, maar kwam op mijn pad. Lijkt een heel fijn, vriendelijk en attent paard, dus ik hoop deze week nog een keer te gaan kijken/rijden.

Maar wat een tijd en energie gaat er zitten in de zoektocht... daar heb ik me een klein beetje in vergist

Met een ierse wel een beetje uitkijken hoe lang ze al hier zijn want anders heb je kans dat er een ander karakter lijkt te zijn als je een paar maanden na aankoop bent. en sowieso altijd iemand meenemen met verstand van paarden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:39

En wat voor bloed heeft het? Je hebt namelijk ook mensen die Engelse volbloeden importeren, dat niet melden en het een Ierse noemen en hele volbloed achterwege laten. Ook goed kijken of die op goed gewicht is, want bij zulke mensen is het ook vrij normaal dat de paarden mager zijn en dan heel braaf lijken, maar zodra ze op gewicht komen en je ze voert wat ze nodig hebben blijken ze ineens veel meer energie te hebben. Helaas heb je dan mensen die ze weer minder gaan voeren, maar dan is het paard niet braaf maar komt die echt te kort waardoor die geen energie heeft om zijn of haar echte karakter te laten zien.

De Ierse warmbloed types kunnen echt onwijs leuk zijn als je een betrouwbaar adres hebt en ze gezond zijn. Wel duur juist vanwege de populariteit ook in hun eigen land. Dus als het een koopje is ook heel goed opletten. En helaas is een koopje voor zo'n paard alsnog een bedrag wat geen echt koopje is.

In bepaalde, vooral de wat lagere, prijsklassen kom je meer rommel tegen en mensen die je graag oplichten, let daar alsjeblieft op

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:36

Iemand op zoek naar groen, maar braaf springen/eventing
Stuur me even een berichtje

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 16:59

Samantha89, ik ben eigenlijk met een beetje dezelfde zoekopdracht bezig :j

Hier 5 meiden in de leeftijd van 8 tm 15 jaar en met alleen manege rijervaring zeg maar. De oudste gaat samen met mij op mijn spaanse ruin rijden van 3 jaar (wordt momenteel ingereden, heb ik trouwens vorig jaar in de winter als 2 jarige gekocht ook), de tweeling van 12 heeft een duitse rijpony staan van bijna 3 jaar en gaat van het voorjaar ingereden worden en nu was ik dus nog opzoek naar een pony voor mijn jongste 2 van 8 en 9 jaar.
Een onmogelijke opdracht vind ik, een leuke en vooral brave kinderpony voor 3000 euro en inderdaad een d of e pony (ik wil er zelf namelijk ook op kunnen stappen om rijtechnisch wat bij te kunnen sturen).
Wij gaan zondag kijken naar een 2 jarige kruising welsh x tinker en nemen in principe de trailer meteen mee :j Totaal dus niet wat ik op het oog had in eerste instantie, maar deze is opgegroeid met jonge kinderen, al zoveel mee gedaan en van alles gewend. Ik neem de gok dat dit uiteindelijk een hele leuke rijpony wordt voor het hele gezin. Hij zal ongeveer 1,40 worden, maar dus wat breder gebouwd.
Nou zit ik sowieso dus met jonkies om mee heen. Ik vind het heel leerzaam, voor mezelf, maar ook zeker voor mijn kinderen en dus ook echt wel heel waardevol

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:44

Oeh, dat is dapper. Net ingereden paarden zouden niet mijn keuze zijn voor kinderen/jeugd met enkel manege ervaring.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 00:01

Trailer meteen mee, betekend dat, dat je niet gaat laten keuren?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:33

Leuk Milka!
Ik denk dat ik hem ook gezien heb.
Ik ben nog steeds aan het rondkijken, er komt vast een pony op ons pad die bij ons past.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:34

c_alsemgeest schreef:

Dat klopt :j
Ik acht mezelf kundig genoeg om een goede beslissing te nemen

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:36

Lukasje schreef:
Oeh, dat is dapper. Net ingereden paarden zouden niet mijn keuze zijn voor kinderen/jeugd met enkel manege ervaring.

Ik vind het mooi om ze samen te zien groeien daarin, naar mijn mening leer je daar ook juist rijden van :j
Gezien zijn maat straks kan ik er zelf ook gewoon op, dus ik voorzie daar weinig problemen in.

Mijn kinderen zaten eerder op Rio, mijn 3 jarige, dan ik zelf :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:11

Milka schreef:
c_alsemgeest schreef:

Heb de eerste mens met röntgen ogen nog geboren moeten zien worden. :+
Maar goed dat is natuurlijk iets wat je zelf moet afwegen qua risico.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:18

Dat risico durf ik graag te nemen :j
Ook Rio heb ik niet laten keuren toen ik die op 2 jarige leeftijd heb gekocht

Samantha89, gewoon je oren en ogen goed openhouden inderdaad. Er komt er vanzelf eentje voorbij :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:20

Wat is er dan al allemaal mee gedaan op tweejarige leeftijd? Dat zou ik wel een risico vinden..als er teveel mee gedaan is al.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:23

Wat ik uit het bericht begreep is hij nog gewoon groen qua verdere opleiding maar wel veel in handen en bij kinderen geweest?
Dat is denk ik juist wel ideaal.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:23

Het veulen abc, maar dan lekker uitgebreidt :D
Lekker vaak aan de wandel, schriktraining, vast staan en uitgebreidt gepoetst kunnen worden door (jonge) kinderen
Dit zegt voor mij veel over het karakter van een pony :j
Dat rijden komt dan wel ..

c_alsemgeest schreef:
Wat ik uit het bericht begreep is hij nog gewoon groen qua verdere opleiding maar wel veel in handen en bij kinderen geweest?
Dat is denk ik juist wel ideaal.

Precies :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:53

Ja is net wat je wil en zoekt. Ik vind het gewoonweg gevaarlijk zonder ervaring maar naast manege zijn er al eigen paarden.. dat maakt t al iets anders.

Niemand is overigens kundig genoeg om zelf te keuren ;)
Gokje nemen kan wel iedereen.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:56

Iedereen zijn eigen voorkeur natuurlijk
Je kan nog zo´n brave kinderpony kopen, wil niet zeggen dat ze net zo braaf zijn als ze eenmaal bij je thuis staan
Ik geef de voorkeur aan een goede vertrouwensband opbouwen met je paard voordat je uberhaupt gaat rijden.
Een jaar daarvoor uittrekken is helemaal prima :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:59

Milka schreef:
c_alsemgeest schreef:

c_alsemgeest schreef:

Sommige mensen hebben het geluk aan hun kont hangen :D :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:41

Ah zo! Nou ik begrijp best dat je zo'n pony niet keurt als de prijsklasse er naar is.

Ben benieuwd of de pony irl net zo leuk is als ze klinkt en inderdaad is een goed veulen ABC en vertrouwen in de mens erg belangrijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:54

Elisa2 schreef:
Ah zo! Nou ik begrijp best dat je zo'n pony niet keurt als de prijsklasse er naar is.

Ben benieuwd of de pony irl net zo leuk is als ze klinkt en inderdaad is een goed veulen ABC en vertrouwen in de mens erg belangrijk.

Het is een hele andere discussie... maar ik zou juist lagere prijsklassen paarden/pony's keuren.
Als ik hier in de omgeving weleens zie wat voor ellende er later naar boven komt drijven met goedkope ongekeurde paarden. Dingen die met een RX makkelijk te zien waren, KS, ver gevorderde artrose op jonge leeftijd etc.
Juist met een goedkoop paard hou je imo wat over voor een keuring, maar dat is vooral vanuit mijn perspectief :+

Daarnaast biedt keuren natuurlijk helemaal geen garanties. Dat heb ik zelf ook kunnen ervaren. Paard met perfecte keuring, alleen 1'tjes en jong moeten laten gaan door headshaking.
Dus er valt zeker wat voor te zeggen.

Maar een duur hoog in de sport lopend rad paard voelt voor mij dan weer "veiliger" om niet te keuren dan een onbeleerde goedkope die nog nooit belast is.
Maar dat is puur eigen gevoel :+
Ik ben een schijterd, ik keur alles... al zijn ze net gekeurd. Als dit niet bij een kliniek is waar ik ervaring mee heb, gebeurt het gewoon overnieuw _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:13

c_alsemgeest schreef:
Milka schreef:

Je kunt ook stellen dat als je er iets aan ziet, je gewoon afhaakt.

Ik blijf erbij dat zeker 50% en waarschijnlijk veel meer negatieve adviezen helemaal niet onderzocht hadden hoeven worden als de potentiële koper gewoon beter gekeken had.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:14

Is milka jou vrouw ikke :+

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:57

Milka schreef:
c_alsemgeest schreef:

Sorry, hier moest ik wel even om gniffelen :+