Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:27

Omdat er nog wild afgeschoten word zal dat wel gekoppeld worden aan er zit genoeg.
Dus de wolf past prima voor de biodiversiteit.

De hersens missen om niet te begrijpen dat afrastering niet werkt.
En de wolf 2 meter achter een opgesloten dier rennen en altijd raak verkiest boven 2 km achter wild aan rennen en misschien nog niets hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:31

Elisa2 schreef:
]

Ik weet niet of mensen echt gegrepen gaan worden, misschien een kind maar een mens is een roofdier. Maar goed, ik ben geen expert.

Hier in de (toeristische) regio worden heel veel vakanties geannuleerd vanwege de wolf dus het doet wel wat. De ondernemers trekken aan de bel.

Vroeger zijn ze wel uit gaan roeien omdat er mensen gegrepen werden.
Uiteraard meer kinderen dan volwassen.

Ik hoop echt dat het gaat gebeuren.
Uiteraard niet met blijvend letsel.
Maar wel dat de schrik er goed inzit bij de politici.

Celebi

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:35

Wolven zijn volgens mij slim zat om zelf te bepalen of wij roofdieren zijn of niet. En zolang we alleen maar door het bos wandelen en fietsen en de wolf nooit iets doen of verjagen denk ik dat ze vanzelf een keer gaan proberen. Als ze paarden al aanvallen, die zijn ook pittig groot soms, is een kindje of kleiner persoon denk ik op termijn gewoon een keer de sjaak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:36

Ja vroeger werden ze ook uitgeroeid omdat ze schapen en kippen opaten en mensen zo zelf niks meer te eten hadden. Maar in deze tijden van overvloed is zoveel schapen die voor niets dood gaan kennelijk niet erg. Ik vind dat sowieso moeilijk te begrijpen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:36

Elisa2 schreef:
Celebi schreef:
Ik zag al een heleboel huizen in die regio's de koop komen.. Dat is niet voor niks. We waren aan het twijfelen om de gok te nemen om toch weer op huizenjacht te gaan met het idee dat die wolf toch wel een keer ingedamd moet gaan worden maar dat is dus nog een lastig verhaal.. Is het wachten tot er een mens echt gegrepen wordt? Een kindje in de bossen? Of worden dan de bossen gewoon maar gesloten?

Ik weet niet of mensen echt gegrepen gaan worden, misschien een kind maar een mens is een roofdier. Maar goed, ik ben geen expert.

Hier in de (toeristische) regio worden heel veel vakanties geannuleerd vanwege de wolf dus het doet wel wat. De ondernemers trekken aan de bel.

Op het RTL nieuws was vanochtend een item dat toerisme weer terug is op het niveau van voor corona.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:39

Zichtmelding Waskemeer Frl

Citaat:
27 februari 2024
Zichtmelding: Waskemeer, gemeente Ooststellingwerf, provincie Friesland
Tojd: 5.35 uur
Wolf gespot op de Kruisweg in Waskemeer. Ongeveer 100 meter voor het dorp. Gezien in de lamp van de auto. Ging via het fietspad het land in Ging richting het Blauwe Bos.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Afbeelding

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/YNbMbw ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:57

Zichtmelding gisteravond Vijlen Lb

Citaat:
Vijlen 26-02-2024
22.00 uur
Groeneweg
Wolf liep richting Mechelen

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/ReYu2N ... tid=K35XfP

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:18

tienus63 schreef:
Zichtmelding gisteravond Vijlen Lb

Citaat:
Vijlen 26-02-2024
22.00 uur
Groeneweg
Wolf liep richting Mechelen

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

[ [url=m/qquSgp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/ReYu2N ... tid=K35XfP

Zaterdagavond heb ik waarschijnlijk wolven gehuil gehoord vanuit Nijswiller en in het vijlenerbos werd mijn paard ( bombproof. Letterlijk ) ineens ontzettend bang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:21

Wintu schreef:
Het enige wolfvrije gebied over een paar jaar, zijn de grote steden.

Ook daar zou ik mijn hand niet voor in het vuur durven steken...

Bij het Wekeromse Zand hoeft de wolf zelfs niet over het hoge hek te springen.... op bepaalde plekken hebben ze officiële doorgangen* in het hekwerk gemaakt, voor vossen etc. (*zgn Dassenpoorten).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:11

Dan toch maar weer terug naar grote gezinnen O:)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:22

@stonedromy, heb je het gemeld bij geen wolf?
Zie openingspost van dit topic.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:27

DubbelFun schreef:
Wintu schreef:
Het enige wolfvrije gebied over een paar jaar, zijn de grote steden.

Ook daar zou ik mijn hand niet voor in het vuur durven steken...

Bij het Wekeromse Zand hoeft de wolf zelfs niet over het hoge hek te springen.... op bepaalde plekken hebben ze officiële doorgangen* in het hekwerk gemaakt, voor vossen etc. (*zgn Dassenpoorten).

Nou, zeker. Ze komen op den duur ook in de steden. Dat riepen we jaren geleden ook van vossen. Kijk nu eens hoeveel vossen er in Rotterdam rondlopen!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:45

Wat een beetje frustreert is dat men het constant heeft over dat de dieren zijn gepakt die veelal niet achter, volgens hen geschikt, raster staan. Het irritante is dat wanneer je deze groep wilt overtuigen van het feit dat het raster niet werkt, men het op grote schaal moet gebruiken om aan te tonen dat het niet werkt. Eerder is de massa niet overtuigd en daar zit hem de pijn. Want de een gaat niet investeren in iets dat niet werkt en de ander wil bewijs op grote schaal dat het niet werkt.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:52

tienus63 schreef:
@stonedromy, heb je het gemeld bij geen wolf?
Zie openingspost van dit topic.

Ik heb toen zitten twijfelen of het een husky was of niet want tot nu toe geen meldingen in de omgeving. Weet niet of het zin heeft om het nu alsnog te melden?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:55

Waarom nog de gedachte dat als een mens door de wolf gegrepen wordt, er wel wat zal veranderen? Ik geloof daar niets van! Iedere keer schuiven genzen verder op en ook dan zal gezegd worden: uitzondering, eigen schuld of wat dan ook. Wie wil er overtuigd worden dat de wolf een gevaar voor de huidige vorm van leven en werken is? Niemand blijkbaar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:56

Omdat zelfs een huishond wordt afgemaakt als hij een mens bijt?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:58

Wintu schreef:
Wat een beetje frustreert is dat men het constant heeft over dat de dieren zijn gepakt die veelal niet achter, volgens hen geschikt, raster staan. Het irritante is dat wanneer je deze groep wilt overtuigen van het feit dat het raster niet werkt, men het op grote schaal moet gebruiken om aan te tonen dat het niet werkt. Eerder is de massa niet overtuigd en daar zit hem de pijn. Want de een gaat niet investeren in iets dat niet werkt en de ander wil bewijs op grote schaal dat het niet werkt.

De frustratie zit er meer in dat de media het niet juist weergeeft. Bijv. Bij Stefan Worst zijn er minstens 9 aanvallen geweest, en dus ook achter goedgekeurd wolfwerend hekwerk.

Toch wordt dan achteraf iets gevonden, waarbij ze zeggen dat het niet helemaal goed was, een paar centimeter hoger of juist lager had dan gemoeten.
De verslaglegging is niet objectief.
Daar zit m.i. Een groter probleem.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/152920 ... werend-hek

Dan zie je dat Mekel weer zegt dat het hek toch niet goed was……..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:00

of misschien hoop..... ^)
iets moet toch mensen in de regering tot nadenken brengen...
Jee daar zitten hoog geschoolde koppen... maar soms denk ik hoe dom kunnen ze zijn....
Ergens moet daar toch een keertje een lichtje gaan branden?

Ja dan denk ik de meeste kans van een gewone burger wandelend in het bos.
Niet de boer, want die hebben het al jaren gedaan en kunnen niks goed doen... hoe goed ze ook de best doen en investeren, daar word altijd wel iets negatiefs bij bedacht.
Dus een burger, zonder weidebeestjes....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:00

Shirley schreef:

Tja, het zou kunnen maar voor honden en beschermde wilde dieren gelden niet dezelfde regels, dat is wel duidelijk.
Er is gewoon een heel andere visie op het natuurlijker laten worden van het landschap. Dat er dieren doodgaan weegt blijkbaar niet op tegen die visie. Of er nou bewust informatie achtergehouden wordt of maar gedeeltelijk gegeven wordt, weet ik niet. Dat blijft "mijn woord tegen jouw woord" wanneer je deskundigen aan het woord laat. En op wie moet je je anders verlaten?

En stemmen voor Europa, zoals ik het nou zie wordt dat een blanco stem want ik ga echt niet op de rechtse partijen stemmen, dat gaat me veel te ver!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:19

Shirley schreef:

Dat was al niet van toepassing op die (uitgebroken?) KBHer, omdat zijn eigenaar er niet naast stond en zei dat hij aan moest vallen :')

Als die vrolijk rond mag blijven lopen zonder enige consequentie, zal het voor de heilige wolf niet anders zijn gok ik...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:42

Zou er ook niet stevig kunnen meespelen dat de wolf de regering eigenlijk 'helpt' met het ontboeren van NL?? Dat de wolven dan nog sneller stedelijk gebied gaan opzoeken (makkelijke prooi), de vleesprijzen omhoog gaan (geen/niet genoeg vlees meer uit eigen land) en wij ons 'vergiftigen' met stoffen die er in NL niet in mogen zitten gaan we even aan voorbij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:49

@SR, ik zou het gewoon melden.
Ik denk dat zeker in de nieuwe gebieden mensen denken, het is vast een husky of iets geweest.

Dat dachten mensen ook hier in de buurt die destijds Naya, 1 van de eerste ‘bekende’ wolven in Nederland, gezien hebben. Zal wel een herdershond zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:57

DubbelFun schreef:
Zou er ook niet stevig kunnen meespelen dat de wolf de regering eigenlijk 'helpt' met het ontboeren van NL?? Dat de wolven dan nog sneller stedelijk gebied gaan opzoeken (makkelijke prooi), de vleesprijzen omhoog gaan (geen/niet genoeg vlees meer uit eigen land) en wij ons 'vergiftigen' met stoffen die er in NL niet in mogen zitten gaan we even aan voorbij.

Nou dat denk ik niet. Er zal nog heel veel meer vee moeten verdwijnen voor wij hier een tekort aan vlees zullen krijgen. Wat niet erg zou zijn omdat vlees voor al die mensen een te grote druk legt op landbouwgrond. Het gaat ook niet om het ontboeren maar om het ontindustrialiseren van de landbouw.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:02

sterregoud schreef:
Wintu schreef:

De frustratie zit er meer in dat de media het niet juist weergeeft. Bijv. Bij Stefan Worst zijn er minstens 9 aanvallen geweest, en dus ook achter goedgekeurd wolfwerend hekwerk.

Toch wordt dan achteraf iets gevonden, waarbij ze zeggen dat het niet helemaal goed was, een paar centimeter hoger of juist lager had dan gemoeten.
De verslaglegging is niet objectief.
Daar zit m.i. Een groter probleem.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/152920 ... werend-hek

Dan zie je dat Mekel weer zegt dat het hek toch niet goed was……..

Ik snap wat je bedoeld, maar dat is maar bij een schapenhouder, afgezet tegen de ongerasterde dieren, verwaarloosd men dat. Pas als bij een groot aantal houders hetzelfde gebeurd, zal men het pas serieus gaan nemen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:05

DubbelFun schreef:

Ik denk het niet. Want het vlees wat wij voornamelijk eten in Nederland is geen schaap. Vaak hebben schapenhouders hun schapen op land van derden lopen, dus bereikt men maar weinig met minder schapen.