Hoi allemaal, ik heb onlangs een 2e pony erbij gekocht.
Zo'n 1,5 jaar geleden kocht ik nog een 4 jarige New Forest ruin, zadelmak, stuur er op en een 1e sprongetje gedaan, voor 4000 euro. Met goede papieren (al kun je daar niet op rijden, wel weer fijn als ik hem ooit weer wil verkopen)
Nu wilde ik dus een 2e erbij, liefst ook NF. Man, wat heb ik me verbaasd over de 'evolutie' van de prijzen in zo'n korte tijd. 7000 euro voor een NF merrie of ruin met papier maar echt nog niets gelopen. Nét zadelmak en totaal geen bijzondere bewegers. Ook veel filmpjes van niet zuiver lopende dieren.
Ik kwam zelfs een merrie tegen die ik herkende; ik ken nl haar fokker. Ik heb die fokker gebeld en het bleek idd zijn fokproduct; hij had haar nog geen 3 maanden daarvoor onbeleerd verkocht voor 1750 euro. Voornl omdat ze zomereczeem had en een steil voetje had (niet heel erg voor de sport perse maar wel voor het fokken) en nog wat kleine dingetjes. Gewoon een leuke merrie, maar absoluut geen bijzondere gangen.
Deze merrie stond nu voor 7500 (!!) euro te koop met e.o.a. mooi verhaal. Mooie marge in 3 maanden tijd. Als ze ervoor verkocht is dan.
Met veel zoeken en vooral gebruik maken van mijn netwerk (maar dan nog, fokkers geven ook aan dat ze de vraag niet bij kunnen benen!) heb ik uiteindelijk een hele leuke NF ruin gevonden die betaalbaar was; bijna 5 jarige ruin, 1 jaar onder het zadel, al een oefencrossje gelopen, oefenparcoursje en een paar keer voor de kar gelopen. Met papier en komt uit een hele fijne lijn. Voor 6000 euro. Vond ik nog veel geld, zeker als je het vergelijkt met 1,5 jaar geleden.
Deze verkoper had gezien dat er bij hem op stal een vergelijkbare pony binnen 2 dagen was verkocht voor een mooi bedrag dus dacht, ik probeer het ook gewoon. Ik zag de adv. op sporthorses 's avonds laat. Heb de volgende ochtend om 7.30 ( vroeger durfde ik niet

) geappt en om 11u zijn mijn dochter en ik gaan kijken. Mijn dochter reed er met een big smile zo op weg. Beestje was nergens van onder de indruk. Ze mocht er bij wijze van 2 uur op rijden, mee naar buiten etc Eigenaar vond het prima. Bod gedaan ovb van keuring, na wat onderhandelen bod akkoord en 2 dagen later ging hij, meteen na de keuring, mee naar huis.
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen er moedeloos van worden. Mijn dochter en ik werden vooral moedeloos van de filmpjes waarop pony's veel gewoon niet zuiver liepen. Dat heeft niet perse wat ernstigs te zijn, maar ik vond het wel opvallend. Ik vroeg dan meer filmpjes en als dat niet kon en het dier stond ver weg, haakten wij al af.