Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:11

_shauniheyse schreef:
Vandaag is ook eindelijk de merrie gekeurd waar ik 4 weken geleden ben naar wezen kijken.
Helaas wel wat opmerkingen ..
Op 1 kniegewricht was iets te zien
En een fragment in de kogel achteraan tussen of naast de sesambeentjes zij de dierenarts.

Het verslag moet ik nog krijgen maar dit is niet positief vind ik :n :n

Voorlopig heeft het paard er geen problemen mee, het is ook niet gezegd dat dit ooit komt. Maar je weet nooit ...

Iemand hier ervaringen mee?

Het rotte is ook dat er afgesproken was dat keuring op eigen kosten is.
Dit zal ik nu maar positief bezien als voorkomen van eventueel nog veel grotere kosten

Hoe kijkt de dierenarts ernaar?
Geeft hij een positief aankoopadvies voor gebruik in de sport?

Ben je afgehaakt op dit paard of wacht je eerst het rapport af?

_shauniheyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:24

boemel schreef:
_shauniheyse schreef:
Vandaag is ook eindelijk de merrie gekeurd waar ik 4 weken geleden ben naar wezen kijken.
Helaas wel wat opmerkingen ..
Op 1 kniegewricht was iets te zien
En een fragment in de kogel achteraan tussen of naast de sesambeentjes zij de dierenarts.

Het verslag moet ik nog krijgen maar dit is niet positief vind ik :n :n

Voorlopig heeft het paard er geen problemen mee, het is ook niet gezegd dat dit ooit komt. Maar je weet nooit ...

Iemand hier ervaringen mee?

Het rotte is ook dat er afgesproken was dat keuring op eigen kosten is.
Dit zal ik nu maar positief bezien als voorkomen van eventueel nog veel grotere kosten

Hoe kijkt de dierenarts ernaar?
Geeft hij een positief aankoopadvies voor gebruik in de sport?

Ben je afgehaakt op dit paard of wacht je eerst het rapport af?

De dierenarts zegt dat dit van mijn doel afhangt.
Grand prix rijden , dan zou ze dit niet aanraden.
Maar mijn doel is om terug dressuurmatig te rijden op een leuk niveau.
Met veel afwisseling naar het bos en naar de zee.

Uiteraard ging ze mij niets opleggen maar moet ik zelf beslissen.
Het is moeilijk omdat er nu geen problemen zijn, de buigproeven en alles waren in orde. Enkel röntgen toch wel wat te zien.
Het is niet gezegd dat dit garantie geeft voor problemen in de toekomst.

MAAR ik heb ook mijn pony van 27 jaar (pensioen) die op een volpension staat.
Hij heeft ook wel veel Financiële zorgen nodig ivm het ouder worden. (Cushing, verbenen van de gewrichten dus pijn medicatie , poeder voor de gewrichten, speciaal voer)

Ik geef dit allemaal graag aan hem uit om een zo fijn mogelijk pensioen te hebben.
Maar ik sta niet te springen om binnen 5 jaar z’n twee paarden op pensionstal te hebben staan met zoveel zorgen.

Achhhh wat is dit moeilijk :P

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:28

Jeetje Shauni, wat balen! Zeker als je er zolang op gewacht hebt.

Gelukkig van mijn kant wel goed nieuws!
Merrie kreeg van de arts een "10 met een griffel, geen enkele twijfel, sympathiek paard, veel plezier ermee". Superduper blij mee en nu al genoten van haar karakter daar op vreemd terrein.

Daarna heeft de verkoper haar weggebracht en gaf ze gelijk een showtje weg op haar nieuwe plek. Nu rustig laten dalen dat ze van mij is en aan elkaar gaan wennen <3

Afbeelding
Afbeelding

_shauniheyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:29

MariekeS_ schreef:

Merrie kreeg van de arts een "10 met een griffel, geen enkele twijfel, sympathiek paard, veel plezier ermee". Superduper blij mee en nu al genoten van haar karakter daar op vreemd terrein.

Daarna heeft de verkoper haar weggebracht en gaf ze gelijk een showtje weg op haar nieuwe plek. Nu rustig laten dalen dat ze van mij is en aan elkaar gaan wennen <3

[ [url=m/qLvdj1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QDKM0E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw heel mooi paard!
Veel plezier ermee :j

N0a

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:36

Shauni, hoe oud was dit paard? Als ze 10 zijn zou ik het er wel op wagen mits uiteraard de prijs ook zakt, maar met een jong paard niet.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Marieke! Gaaf paard, heel knap.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:42

Kniegewrichten moet je echt mee uitkijken. Daar komen zoveel krachten op te staan, niet alleen maar als ze GP lopen. Ik weet natuurlijk niet precies wat er loos is. Maar een paard met een bemerking in het kniegewricht laat ik echt staan.

_shauniheyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:44

N0a schreef:
Shauni, hoe oud was dit paard? Als ze 10 zijn zou ik het er wel op wagen mits uiteraard de prijs ook zakt, maar met een jong paard niet.

Ze is 4 jaar dus inderdaad nog jong.
Mag ik vragen vanwaar je een ouder paard wel zou doen en een jong niet?
Ze staat al heel goedkoop ivm een stalgebrek. Dus qua prijs zit het absoluut niet verkeerd. Maar een goedkoop paard kan natuurlijk ook ineens een heel duur paard worden... echt twijfels hier

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:03

MariekeS_ schreef:

Gefeliciteerd, dat is een knapperd!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:08

Zeker een knappie MariekeS!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:28

_shauniheyse schreef:
N0a schreef:

Ze is 4 jaar dus inderdaad nog jong.
Mag ik vragen vanwaar je een ouder paard wel zou doen en een jong niet?
Ze staat al heel goedkoop ivm een stalgebrek. Dus qua prijs zit het absoluut niet verkeerd. Maar een goedkoop paard kan natuurlijk ook ineens een heel duur paard worden... echt twijfels hier

Dan zou ik het er inderdaad niet op wagen. Een paard wat ouder is en al flink in het werk staat en goed door de buigproeven heen komt zou ik er niet om laten staan. Als het dan al zo'n tijd goed gaat is de verwachting ook dat hij er waarschijnlijk geen last van gaat krijgen. Ik denk dat menig ouder paard die je op de foto zet wel wat heeft, is natuurlijk afhankelijk van de ernst maar bijv. een straalbeen met een 2/3 op 12 jarige leeftijd zou ik niet zo'n ramp vinden. Mits hier uiteraard ook de prijs naar is.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:41

Gefeliciteerd Marieke, mooi beestje hoor !\

Balen Shauny, en ook al een stalgebrek, ik zou het laten gaan.

_shauniheyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:45

Sosha schreef:

Het is echt rot hè...
al een jaar aan het zoeken, ik dacht het eindelijk gevonden te hebben.

Nu baal ik ook enorm van die keuringskosten ;(
Is toch €500,00 + weggegooid ! %)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:19

_shauniheyse schreef:

Dat snap ik. Wat ik meestal doe is kijken op paarden waar al een keuringsrapport bij zit. En dan spreek ik af dat keuren bij negatief koopadvies voor de kosten van de verkoper is.
Als er al een keuringsrapport bij zit en het is zuivere koffie dan is dat meestal geen probleem. Maakt men daar wel een probleem van kun je er in het algemeen donder op zeggen dat er iets niet goed zit.

Anders ben je voor je het weet een paar 1000 verder en heb je nog geen paard gekocht.

Marritx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:31

Wij zijn gister voor het eerst bij een paard wezen kijken. Prachtig paard wat heel mooi kon bewegen, maar wel sensibel. Helaas geen match dus we zoeken door :(

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:29

Ik ben ook heel rustig aan, aan het rondkijken. Op dit moment kijk ik vooral bij de bekendere stallen voor Friesen.
Wat mij opvalt is dat weinig paarden in de prijsklasse tot €10.000 reeds gekeurd zijn. Ze worden bij aflevering klinisch gekeurd. maar niet röntgenologisch. Bij navraag, mag er zelf voor eigen rekening wel gekeurd worden.
Maar wordt er in deze prijsklasse gewoon weinig röntgen gekeurd, of willen de stallen geen risico lopen en laten ze alles tegenwoordig door de koper doen.

vanaf welk aankoop bedrag keuren jullie röntgenologisch?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:33

Ik heb mijn kruising fries gekocht bij stal Okkema, hele goede ervaring mee. Was al rontgen gekeurd en kreeg er bij aankoop een klinische keuring bij. Was onder de 10.000.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:58

MariekeS_ schreef:

Wat een beauty, gefeliciteerd!

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:53

Vandaag wezen kijken bij een trekpaard ruin. Echt een heel rustig, nuchter paard, zowel er naast als erop. Paard heeft vooral veel voor de kar gelopen en wat minder onder het zadel, dat was wel te merken qua hulpen en teugel gebruik/druk. Iets druk op de teugels en het bit en hij stond meteen stil, maar daar is wel aan te werken. En hij moet wat beter leren z'n voeten op te tillen met hoeven krabben, dat vond hij lastig.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met koudbloeden/trekpaard die zowel voor de kar lopen als onder het zadel, en dit misschien herkennen? Dat ze andere hulpen gewend zijn?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:10

_shauniheyse schreef:
Sosha schreef:

Het is echt rot hè...
al een jaar aan het zoeken, ik dacht het eindelijk gevonden te hebben.

Mijn tip: laten staan.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:41

robinxfellow schreef:
Vandaag wezen kijken bij een trekpaard ruin. Echt een heel rustig, nuchter paard, zowel er naast als erop. Paard heeft vooral veel voor de kar gelopen en wat minder onder het zadel, dat was wel te merken qua hulpen en teugel gebruik/druk. Iets druk op de teugels en het bit en hij stond meteen stil, maar daar is wel aan te werken. En hij moet wat beter leren z'n voeten op te tillen met hoeven krabben, dat vond hij lastig.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met koudbloeden/trekpaard die zowel voor de kar lopen als onder het zadel, en dit misschien herkennen? Dat ze andere hulpen gewend zijn?

De percheron die ik nu tijdelijk rij staat ook snel stil bij wat teugeldruk,maar die is ook gewoon erg relaxt. Staat liever stil dan dat ze hard vooruit gaat.
Met die zware types alleen goed opletten dat ze actief en in evenwicht lopen ivm veel massa dat ze moeten meedragen. Teveel op de voorhand lopen (trekken ipv dragen) kan problemen opleveren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:50

Ketly schreef:
Ik heb mijn kruising fries gekocht bij stal Okkema, hele goede ervaring mee. Was al rontgen gekeurd en kreeg er bij aankoop een klinische keuring bij. Was onder de 10.000.

Heel netjes!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:41

Gefeliciteers Marieke!

Heel netjes is dat Ketly.

Ik kan al een aantal weken niks meer vinden wat in mijn lijstje past. Ben er zo teleurgesteld over. Alles is zo ongelofelijk duur.... Ik wil zo graag ook een maatje op stal hebben staan

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:11

Kenzo schreef:
Gefeliciteers Marieke!

Heel netjes is dat Ketly.

Ik kan al een aantal weken niks meer vinden wat in mijn lijstje past. Ben er zo teleurgesteld over. Alles is zo ongelofelijk duur.... Ik wil zo graag ook een maatje op stal hebben staan

Zit in het zelfde schuitje. Zag een hele leuke, net binnen budget. Filmpje ontvangen, gewoon echt niet regelmatig. Je zou verwachten dat je voor 6000 toch wel een leuke recreatie pony zou kunnen vinden. Ik hoop stiekem dat de markt nog gaat instorten door corona :+

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:46

De Fell pony die ik pas plaatste is goed gekeurd, dus ik ga even rondbellen of iemand haar voor me wil ophalen *\o/*

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:49

gerlindie schreef:
De Fell pony die ik pas plaatste is goed gekeurd, dus ik ga even rondbellen of iemand haar voor me wil ophalen *\o/*

Wat leuk, Gerlindie, gefeliciteerd! *\o/*
Laatst bijgewerkt door miereneter op 25-09-20 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt