[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 20:14

Neeeee dat kan toch niet! Wat verschrikkelijk zeg! Snap dat je helemaal vannde kaart bent daardoor

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 21:09

Wat een ramp zeg! Je hoeft het niet uit te leggen hoor, maar is dit Frans? Dit zou toch in Nederland niet kunnen gebeuren, of wel?

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 23:07

:(:) hè wat vreselijk vervelend Mo!
Sterkte met weer zo veel stappen terug, ik hoop dat jullie snel een nieuwe koper krijgen!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 08:28

truus1957 schreef:
Wat een ramp zeg! Je hoeft het niet uit te leggen hoor, maar is dit Frans? Dit zou toch in Nederland niet kunnen gebeuren, of wel?

Ja hoor, dit kan in Nederland ook gebeuren..
In Nederland wordt echter in ieder koopcontract een boeteclausule opgenomen waarbij je 10% van de koopsom verschuldigd bent in zulke gevallen... ik hoop dat dit in Frankrijk ook gedaan wordt!
Dan krijg je in ieder geval nog wat geld...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 08:39

-Namiro- schreef:
truus1957 schreef:

Ja hoor, dit kan in Nederland ook gebeuren..
In Nederland wordt echter in ieder koopcontract een boeteclausule opgenomen waarbij je 10% van de koopsom verschuldigd bent in zulke gevallen... ik hoop dat dit in Frankrijk ook gedaan wordt!
Dan krijg je in ieder geval nog wat geld...

Bij ons in Frankrijk was dat ook en zullen wij zeker zelf ook doen. Wij moesten dit storten een week na tekenen voorlopig koop contract.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 08:57

Nou hopelijk is dat bij Mo dan ook het geval Pien! :j
Het maakt het niet minder vervelend, maar is wel mooi meegenomen!!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:01

Dat bedoelde ik uiteraard ook. Dat ze wel 10% krijgen, dan kunnen ze daar wellicht even mee uit de voeten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:57

Oh nee dat meen je :\ Wat een ontzettend vervelende tegenslag zeg!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:14

*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Oh nee, dat is echt Kwalitatief Uitermate Teleurstellend! -O- :(:)
Moet je ineens wel erg snel schakelen en handelen!

Als jullie kopers de verkoop van hun huidige huis snel rond krijgen , gaat het dan alsnog door?

*kruipt terug *

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 16:30

Hey allemaal wat lief al jullie reacties en het gaat niet eens over Callas.

Ik ben over de eerste schok en wij zijn nu aan het vooruitkijken naar oplossingen. Het gaat allemaal later worden en langer duren. Vandaag zijn we met de motor erop uit geweest. We hebben twee keer gepauzeerd aan een meertje en op een croissantzakje heb ik een heel schema gemaakt met alle What If, Then Else, mogelijkheden. De uitwegen die we vluchtig hadden geopperd de afgelopen dagen, hebben we verder over nagedacht en uitgewerkt.

Eerst uitleggen hoe een (ver)koop gaat in Frankrijk. Daarbij moet ik vertellen dat in Frankrijk alles onderhandelbaar is. Je kunt meestal zelf je voorwaarden stellen. Frankrijk is anders dan NL denk ik. In Frankrijk heb je ook nog te maken met het feit of personen of instanties je aardig vinden en iets gunnen. Nee, dat is geen omkopen, dat is de Franse manier van werken.

Zo kun je het beroerd treffen bij verzekeringen bij kleine botsingen waarbij schade ontstaat. We hebben het twee maal bij vrienden gezien. Verz doen heel makkelijk en vinden dat ieder de helft van de schade moet betalen. Ze kijken niet eens echt naar de schuldvraag. Dat is Frankrijk.

Waar wij dan weer geluk bij een ongeluk bij hebben, is dat je in Frankrijk als verkoper kunt vragen dat als kopende partij afdingt, dat er dan géén ontbindende voorwaarden zullen zijn. Als de koper niet afdingt en de hele vraagprijs betaalt dan is het heel gebruikelijk dat hij een ontbindende voorwaarde laat opnemen, bijvoorbeeld van de verkoop van zijn eigen huis. Dus als hij zijn eigen huis niet verkocht krijgt in de tijd van de voorlopige koopovereenkomst, dan vervalt alles en hoeft hij niet die 10% boeteclausule te betalen. (Overigens hebben wij bij ons nieuwe huis wél afgedongen op de prijs en ook nog eens de bovenstaande ontbindende voorwaarde laten opnemen. Dus als wij het nieuwe huis niet kunnen kopen, hoeven wij dus niet die 10% te betalen, die wij overigens n.a.v. het akkefietje met onze notaris, op 3,5% hebben laten stellen, zie later hieronder in het verhaal)

De kopers van ons huis, hebben wel afgedongen, maar hebben niet de ontbindende clausule laten opnemen, wat iedereen eigenlijk altijd wel doet, omdat zij er zeker van waren dat hun huis verkocht zou zijn. Erg rot voor hen nu, blijkt dat hun kopers afhaken en dus is dat huis niet verkocht. En dus moeten zij de boete betalen. Dat hebben ze al gedaan. Dat hoor je te doen binnen een gestelde termijn van de voorlopige koopacte, maar zij hebben 2x uitstel gevraagd aan ons. En wij hebben telkens maar weer toegestemd...

De boete van hen is helaas voor ons geen 10% want, zo vond de makelaar die ons huis verkocht, de kopers erg aardig. Zonder overleg met ons stelde zij een prijsovereenkomst op met een aanbetaling van 7% i.p.v. de gebruikelijke 10%. Wij zijn ook de beroerdste niet en we snappen dat het om veel geld gaat dat de koper dan moet aanbetalen. Dus gingen we akkoord met de 7%. Waar we niet mee akkoord gingen was toen de notaris er eigenhandig in de voorlopige koopovereenkomst 3,5% van maakte! Ook zij vond de kopers erg aardig kennelijk. Ook dit ging niet in overleg met ons, en we hebben er dus wat van moeten zeggen en toen ik dan zei dat het eigenlijk 10% hoort te zijn, werd dat op zijn Frans weggeblazen, pfff, wat kan er gebeuren mevrouwtje? Afijn het is toen 7% geworden en gebleven.

En tuurlijk beter wat dan niets, maar het huis moet dan weer in de verkoop. Het is nu leeg. Een leeg huis verkoopt niet zegt men altijd, dus zijn we weer wat decoratiespullen aan het uitpakken en terug aan het zetten. En we hebben de dozen met lakens en zo weer gevonden en een bed neergezet en opgemaakt.
Maar er zijn zoveel dingen meer die niet meer fijn zijn. Zo had ik nog een week hooi. Als we hier nog lang moeten blijven, dan moet ik hooi gaan kopen. En zo loop ik tegen 100den onhandigheden aan, maar goed dat zijn allemaal maar onhandigheden.

Onze eerste prioriteit nu is of we een overbruggingskrediet kunnen krijgen as dinsdag een afspraak bij een bank. Het zou goed kunnen dat dat afketst omdat we leven van een beetje spaargeld en dat is geen vast inkomen uiteraard. Als het afketst dan moeten we onze reserves vrijmaken. Dat kost ons ruim 11.000 euro. Dat stellen we liever zo lang mogelijk uit. Een obkrediet kost ons de helft. Maar een obkrediet kost vaak 5 weken om aan te vragen en het nieuwe huis wacht nog 4 weken op ons, daarna mag het de verkoop weer in... Het gaan heel spannende tijden worden.

En ja het is dus een sneeuwbaleffect. Gaat de eerste verkoop in een serie verkopen niet door, dan zitten alle verkopen erachter in de problemen. En kan dat zomaar, ja helaas kan dat zomaar. Je mag tot een minuut voor de uiteindelijke koopacte afhaken.

In ieder geval hebben we uitgerekend dat er pas na 12 augustus weer beweging in alles gaat komen. Dus een maand uitstel sowieso. Ondertussen hebben onze kopers nog 2 weken om alsnog op een andere manier te gaan betalen dan uit de verkoop van hun huis. Spannende tijden voor alle partijen.

Ik ben nu erg aan het twijfelen wat te doen. Toch met Callas weer wat gaan trainen en rijden of toch maar niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 16:39

O en ps op het verkoopverhaal. Wij als verkoper moeten ook de makelaar betalen. bijna 18.000 euro. Ja de komma staat niet verkeerd. Maar als door schuld van de koper de koop niet doorgaat moeten zij de makelaar betalen.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:27

Jeetje Mo!

Wat een verhaal zeg..
Ik hoop maar dat het allemaal niet te lang gaat duren.. als het eenmaal loopt, wil je ook dat het zo snel mogelijk gaat! (Heb ik dan)

Ik weet alleen niet of ik nu zou beginnen met rijden.. ben je niet bang dat je hoofd teveel afgeleid is door dit alles?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:44

Als het overbruggingskrediet gaat komen kun je wel de koop van het andere huis paar weken uitstellen. Ik ken mensen waarbij de passeeracte paar keer is uitgesteld om die reden.
Het is allemaal super vervelend. Maar je krijgt 7% vd koper, dus zelfs als je jouw eigen geld moet vrijmaken kun je dat tegen elkaar wegstrepen . Niet fijn maar voila.
Het vervelende is dat je huis weer id verkoop moet ,wat weer kan duren voordat je een koper hebt. Tevens moeten jullie besluiten waar je gaat wonen. Allemaal erg lastig. Maar het komt wel goed Mo ook al is dit een afschuwelijke pech!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:57

Jij en je partner blijken maar weer een goed team. Knap hoe jullie zo snel samen weer een 'plan B' maken na zo'n forse tegenslag.
Veel succes gewenst. Het is jullie gegund.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 22:08

Ja Benthhh, dat is ook mijn vraag. Ben ik rustig genoeg om iets met haar te gaan doen. Nee, eigenlijk niet. Ik denk continue aan alles wat ons te wachten staat en de onzekerheden in alle factoren. Dus geen goed plan eigenlijk om met Callas wat te gaan doen.

Yep Pien inderdaad. Het gaat goedkomen, maar het gaat een stuk langer duren. Er zijn een hoop opties en we gaan ze stuk voor stuk aflopen. Div afspraken al gemaakt. Dinsdag is de eerste belangrijke afspraak voor een OB-krediet. Daar gaan we ook weten hoe lang het gaat duren. Het kan ook zijn dat we het huis al kunnen kopen op een toezegging. Moeten we allemaal gaan uitzoeken. We blijven voorlopig in de camper wonen en het eerste huis waar we in gaan wonen zal het nieuwe zijn. Alleen wanneer...

Senna, wat lief dat wij een goed team zijn. We zakken samen in de stront en krabbelen er samen weer uit. We hebben plan b, c, d, e en f. Echt.

We hebben nu een voorstel gedaan aan de kopers. Erg risicovol voor ons, maar misschien dat t kan werken. We hebben voorgesteld dat zij 2/3 nu betalen dmv persoonlijke leningen en dat ze de 1/3 die resteert later mogen betalen. Alles vastleggen bij de notaris uiteraard. Van het bedrag dat wij dan krijgen kunnen we ons nieuwe huis betalen. Het is plan a. Helaas hebben de kopers nadat het bij hun afketste geen enkel contact meer met ons gehad. We hebben het van de makelaar moeten horen dat het niet doorging. Erg jammer, maar ze zijn natuurlijk ook helemaal ondersteboven.

Ik ga weer even van bokt af, ga even vet aan de wijn om de zenuwen te kalmeren ;-) dinsdag weet ik meer en zal ik jullie weer bijpraten.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 06:59

Jeetje Mo wat een verhaal over de verkoop van jullie huis.
Die onzekerheid is gewoon killing.

Ik hoop zo dat er toch nog n zijweggetje is voor de kopende partij , zodat jullie alle toch nog snel kunnen verhuizen .

Zelf zou ik nu niet gaan rijden met Callas , je bent veel te veel aan het piekeren nu.
En geheid dat Callas dat oppikt.

Veel sterkte met de situatie waar jullie nu in zitten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 09:35

Hi Sandra ja onzekerheid is vreselijk. In ieder geval besloten dat Callas op rust blijft de komende hectische tijd. Ook dom van mij om te denken dat dat slim zou zijn.

Nog even over die 10% of 7% dan in ons geval, Pien, zei dat het de lading dekt, maar er zijn helaas zo ontzettend veel andere dingen die groot gaan doorwerken. Bijv ons huis is nu niet verkocht. We gaan wel verhuizen dat is zeker, maar als de verkoop van ons huis te lang gaat duren gaan we plus value betalen en dat is 18000 euro. ook heb ik net van de bank gehoord dat we met onze reserve opnemen toch ook nog een boete zouden moeten betalen van 5000 euro en dan zijn we dus 11500 euro aan rente kwijt. hoppa. dus die 7% gaat deze ellende bij lange niet dekken, helaas.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:11

Mo en koop uitstellen of ontbinden?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 10:30

Pien zou kunnen, maar is Droomhuis voor ons. Kan hier te weinig met Callas. Daar is het veel beter met alles. Daarnaast hebben we geen geld meer voor het huis waar we nu in wonen. Het nieuwe huis is een stuk goedkoper en ook in verbruik goedkoper en dat geeft ons weer tien jaar lucht, kunnen we tien jaar weer leven zonder financiële kopzorgen.

Ik denk dat we moeten bloeden door dit gedoe met de deze kopers. Het zal helaas niet anders zijn dan dat. Morgen weet ik meer over de leningen en boetes voor opnames.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:43

ik duim mee hoor voor jullie +:)+ voor een goede passende oplossing. Al is dit wel heel erg zuur.

Donja1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:38

Hoi hoi, ik probeer dit topic al een paar weken bij te lezen. Ik ben al op pagina 80 :) Heel leuk en interessant om de avonturen van jou en Callas te lezen. Soms lig ik dubbel om de verhaaltjes met Callas.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 18:58

Hi Avantillo, welkom in het topic. Dapper dat je nog helemaal gaat bijlezen!

Dank voor het duimen Anja. Het heeft voor het overbruggingskrediet geholpen dat kunnen we krijgen. Gelukkig. Pak van ons hart.

Dat is over een maand klaar. Dus waarschijnlijk over een maand verhuizen. Zal nét te laat zijn voor het verlopen van de voorlopige koopacte aldaar, maar we hebben al met die notaris contact gehad en ze zullen ons uitstel verlenen, omdat de bank al van te voren kan zeggen dat we hem wel krijgen.

En hoera, ik heb Gingy weer thuis. Ach gut, ze zat in een grote catterie met vier andere katten inmiddels en iedereen was te zien, maar arme gingy zat helemaal verstopt achter een hokje. Zo zielig, ze is zo bang. Ze kwam wel gelijk naar ons toe, dus daar was ik heel blij mee. Even zat ik ook te wachten tot Minousje naar me toe zou komen. Dat was wel even zuur. Afijn dus Gingy mee naar huis genomen. Anders moet ze nog een maand daar zitten! Hier thuis eerst in huis haar laten rondkijken en nu heb ik haar buiten gelaten en ze kwam daarnet alweer naar binnen, dus hoop dat het goed blijft gaan. We gaan nu wel weer in huis wonen voor een maand, slapen, en ook de tv weer neergezet zodat we 's avonds bij haar kunnen zijn als ze wil en zij bij ons, want ze durft niet goed in de camper te komen.

Afijn, we zijn opgelucht dat we een overbr kr kunnen krijgen. Maar nu moet ons huis weer in de verkoop. Pfff.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:21

Dat is toch heel goed nieuws. Proficiat!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:23

Gelukkig hebben jullie wel de overbruggingskrediet gekregen.
Nu weer t huis in de verkoop brengen.
Veel succes en dat t snel verkocht mag gaan worden.

Ach arme Gingy ze was bang van de andere katten denk ik.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:23

Voorzichtig goed nieuws dus, gelukkig! En ook fijn voor poes....
Ik hoop dat de verkoop ook gauw gaat lukken,succes maar weer.