LadyMadonna schreef:Wat wordt bedoelt met demolage?
Verandering van het bot. De rand is nu niet meer zo glad als het zou moeten zijn.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sylva schreef:Denk ik nu gek of lijkt het helemaal niet slim om hier een rijpaard van te willen maken? Niet om t een of ander, maar situatie schetst:
Ruim jaar geleden onderzoek, wees lichte artrose rug uit.
Onderzoek nu wijst meer negatieve verandering in rug uit, kogels eveneens aangedaan maar geen vergelijking met vorige keer mogelijk wegens ontbreken onderzoek van de kogels destijds.
Conclusie is inspuiten en opbouwen volgens schema. Paard heeft in rust positie nu dus duidelijk pijn volgens de arts. Dat inspuiten gaat de pijn doen afnemen en de beweging vergemakkelijken. Hoe slim is het om hier dan een rijpaard uit te willen? Hebben ze daar nog iets over gezegd? Het lijkt mij dat je dan toch meer kapot gaat maken gezien inspuiten niet voor eeuwig is en dan toch ook herhaald zou moeten worden?
Art_Ificious schreef:Babootje schreef:arts zei heel duidelijk dat het bloed van een ander paard wordt.Het inspuiten met bloed(plaatjes) heet IRAP. Uit het bloed wordt een natuurlijke ontstekingsremmer gedestilleerd. Vaak gebeurt dat met bloed van het paard zelf.
Betreffende het zadel, deze knelde juist omdat limo gedurende de periode dt ik les kreeg meet spieren gekregen had. Goed mogelijk dat die nu dus wel weer past door verlies VN spieren.
ruitje schreef:Ik wil je een hart onder de riem steken, ik ken zoveel paarden met heftigere klachten die gewoon recreatiepaard zijn, of zelfs in de sport lopen. Als je dit gewoon netjes bijhoud kan hij echt pijnloos leven.
Mogelijk wel wat korter als je moet beginnen met inspuiten, maar ik heb liever een aantal jaar korter geleefd maar pijnvrij dan andersom
Saskia9 schreef:Snap je gedachtegang luffwinny, al zou ik het denk ik ook niet meteen doen. Hij is ergens al 'kapot' niet zeker weten of de behandeling aanslaat. Moet je daar dan zoveel geld nog inpompen? Enkel voor een recreatie paard. Bedoel als hij pijnvrij op de wei kan staan en ts is daar prima mee, ook goed toch?
Art_Ificious schreef:Wie gaat dat betalen?
Weet niet eens de kosten van volgende factuur van Equitom. Zal nu al met betalingsplan moeten helaas want met deze behandeling zal ik wel ruim over mijn limiet zitten.
Art_Ificious schreef:Rijden is niet het hoofddoel. En als blijkt dat bij longeren hij pijn heeft ondanks de behandeling wordt die gewoon ingeslapen.
Even wou ik hem nu al laten inslapen, maar dan zal ik nooit geweten hebben of die behandeling ging helpen of toch niet. Het is dus een gokje dat ik neem met enkel te denken aan limo, niet aan mezelf.
Art_Ificious schreef:Arts was heel duidelijk, zonder behandeling of als die niet aanslaat is limo niet pijnvrij.
Gaan jullie een paard leven lang op de pijnstillers zetten dan?
Ik had daarin mijn keuze gemaakt en wordt hierbij gesteund door vrienden en familie. Wij weten verdomd goed dat een dier niet mag afzien. Hebben dit meegemaakt met beide honden. Ene prostaatkanker en ander darmkanker.
Furrow schreef:Ik denk dat er al veel mensen langere tijd onderzoek aan het roepen waren...
oji schreef:Je kan wel gaan drammen dat ie naar een revalidatie/trainingsstal moet, maar TS heeft toch al aangegeven daar geen geld meer voor te hebben. Wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.
En persoonlijk, zou ik dat ook niet meer doen. Een jong dier waar al het een en ander aan mankeert en een ruiter die zelf nog niet goed genoeg kan rijden om correct te trainen. Ik zou gewoon kijken hoe het gaat, kan Limo zich pijnvrij redden op recreatief niveau met datgene wat TS hem nu te bieden heeft of niet. Zo ja, dan is dat mooi en fijn, zo nee dan is dat heel jammer maar is het gewoon "not meant to be"
TS kan er nog kapitalen in gaan steken om te trainen en zichzelf op te leiden. Dat wordt een heel erg langdurige en kostbare kwestie en dan nog is het allemaal maar de vraag of Limo dat lichamelijk zou trekken.
In mijn ogen heb je paarden, daar kun je elke ruiter op zetten maar die gaan niet kapot. Daar hoef je helemaal niet correct voor te rijden, die zijn zo sterk in hun gestel dat ze met gewoon recreatief hobbelen perfect gezond blijven. En je hebt paarden die zijn zo kwetsbaar, die gaan bij het gros van de ruiters kapot. Als recreatieruiter zonder voldoende ervaring en kunde om zelf revaliderend te rijden, kun je alleen met de eerste categorie paarden uit de voeten. Soms moet je dat gewoon accepteren.